Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 5383 ggr
Sara
0

När är man fattig?

När tycker ni att man ska anses vara fattig?

Är man fattig om man kan spara x hundra kronor  varje månad?

Sara

Gullan402
0

Det är en bedömningsfråga upp till var och en.

För egen del tycker jag att jag är fattig på pengar men rik på så mycket annat. Fattig (pengamässigt) tycker jag man är när man har ett helsike att planera så så man får ihop till mat till barnen och annat livsnödvändigt som el etc. Att behöva vända på slantarna och försöka få dem att räcka så länge som möjligt.

När man inte har råd till att spara till en buffert att ha "när något händer", till exempel bilen behöver lagas, tänderna rasar, kylskåpet pajar etc.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

cosmonita
0

För att bara svara på frågan så tycker jag inte att man är fattig om man kan spara överhuvudtaget. För att hårdra så är det så att fattiga människor spar inte. De försöker överleva eller i västvärlden klara av att försörja sig månaden ut innan nästa lön/bidrag kommer.

Sara
0

Är man fattig om man har råd att röka 1 paket cigg om dagen?

Det blir väl iaf runt en 1000:- i månaden bara det.

Personligen anser jag att man är fattig om man inte kan spara pengar (vinner man eller får man en summa pengar så kanske man kan spara men inte regelbundet varje månad), resa utomlands på semester varje år, röka/snusa/dricka alkohol regelbundet, ha egen häst (om man inte har stall och hö hemma) osv.

Man kan ju ha dåligt ställt om man har en låg lön men fattig anser jag man är först när man lever runt existensminimum, inte kan unna sig något som resor, märkeskläder, färgning o dyl hos frisör, gå på bio/fest varje helg osv.

Själv anser jag mig vara fattig. Jag lever på under existensminimum (betalar inkassoskulder) och mitt "nöje" är illrarna samt internet.

Det finns ju poster i beräkningen för existensminimum som är avsatta för kläder och nöje. Dessa pengar går till illrarna + ett snabbt internet. Nöje ägnar jag mig inte åt (bio, festande, fika osv) och kläder köps på rea.

Sara

cosmonita
0

Jag undrar om det fattas ett inte i saras inlägg?

"Personligen anser jag att man är fattig om man kan spara pengar (vinner man eller får man en summa pengar så kanske man kan spara men inte regelbundet varje vecka), resa utomlands på semester varje år, röka/snusa/dricka alkohol regelbundet, ha egen häst (om man inte har stall och hö hemma) osv."

Gör det det så håller jag med inlägget. En fattig varken sparar, röker eller åker på semester.

Sara
0

Hehe.. Det är är inte första gången det fattas ett inte. Sorry, ska ändra det.

Sara

Alexej
0

Fattig? Tror inte att vi kan kalla oss fattiga i Sverige. Fast det finns säkert också några fattiga, hemlösa människor i Sverige också.

Men vi har ju så mycket. 4 väggar omkring oss, värme, kläder, ofta en bil osv. Och en bra socialsystem i Sverige.

Fattiga är för mig alla stackars människor i andra länder som inte har nånting.

Men vi har för lite pengar för att kunna leva utan att jämt tänka på räkningar och utgifter. Vi som har slut på pengar minst halva månaden och lever bara från utbetalningsdag till nästa utbetalningsdag.

Jag känner min ganska fattig när jag ser mina tänder. Det anser jag som en personlig kränkning att jag inte har möjlighet att fixa till de.

Men jag kommer inte på någon bra uttryck för oss som lever mellan fattig och pank.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

martdat
0

ja fattiga om man jämför med andra länder och fatiga om man ser runt om i sverige är ölika,

jag tycker man i sverige är fattig när man inte kan ge sina barn de samhället kräver, skolor osv, som frukt varje dag, hela kläder, olika skor, mat varge dag,

jag har vart fattig i det avseendet, när vi levde på 850 kr i månaden efter hyran jag och dottern var vi fattiga, jag kunde inte ens ge henne skor, vi gick barfota, tjejen hadde bara ett par gummistövlar och jag ett par slitna sandaler som jag inte vågade användå sönder, vi kunde inte äta oss mätta en gång om dan ens,,,  var en jobbig tid, varade tack och lov bara några månader men det var pesst,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Alexej, försök få ordning på det. JAg vet har kompisar som är yngre än mig som sorterat bort tandvården och sitter där med löständer vid 50 år, som inte passar. JAg vet att det kan låta fanatiskt, men du erkänner, att du röker. Jag fick ett val. Hade redan vid bättre ekonomi för 12 år sedan  blivit tvungen att sätta in en brygga.Delvis på grund av ciggen. Nu, när min älskade vännina blev sjuk förrförra året och dog och strax före sin död slutade röka, så förstod jag, att här får du ett val, Gunilla. Antingen röker du på och tappar dina tänder om 5 år. Löständer är både fult och dyrt. Eller så slutar du att röka, för kunde Siw så kan du. Så fick det bli. Ok, det suger fruktansvärt fortfarande, det ska jag erkänna. MEn skojar om, att jag slutade röka vid 57, så när jag blir 75 så ska jag börja igen!

De ca 400 kr i månaden, som du lägger på röken, kan du lägga på bissingarna. Du är ung, under 50. Satsa på dig själv. JAg vet, inget lätt beslut, men ta det under övervägande. Tänder eller cigg…..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Alexej
0

Är karatersvag;)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

megaman47
0

Grattis Gunilla till ett klokt beslut. Mitt ex, också runt 50, har en fruktansvärd rökhosta. Men det är "bara" förkylning.. Så hon slutar inte. Vad värre är att yngste grabben inte har tagit lärdom av detta utan blossar själv på för att vara tuff i gänget.

gulzebra
0

Det beror helt på personen tycker jag. Själv har jag existemsminimum - vad jag vet har en del knappt råd med nånting, medan jag själv kan leva gott på de pengarna (eller hade kunnat om jag kunde hålla i de, snarare sagt). Det beror helt på vad man lägger de pengar man har på. Jag är tex väldigt billig på matfronten så där sparar jag ju pengar, köper inte en massa kläder så där sparar jag också pengar… Så jag KAN ju lägga undan ett par hundralappar varje månad trots att jag lever på samma summa pengar som många andra. Och att säga att en person är fattig men den andra inte när man har lika mycket att leva på blir lite fel på något sätt…

Svår fråga egentligen, men jag lägger min röst på "allt är relativt" :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Destany
0

denna månaden hade jag 1700 kr över efter alla räkningar e betalda.. i dessa 1700 ska mat inköpas oxå.. så jag räknar mig faktiskt till dem fattiga.. jag har aldrig råd att göra nåt roligt utan mitt liv handlar om att överleva

Gasoline
0

Angående om att "fattiga ej röker" så finns det ju till och med fattiga som både super och knarkar. Allt handlar om vad man prioriterar, vart man skaffar pengar och vart ifrån man får sakerna.

Alexej
0

#13 På såna kan jag också irretera mig totalt. Som har råd till sina öl varje dag men inte till julklappar till sina barn. Skrikandes

Gasoline
0

#14 Ja, det finns allt för många som prioriterar som dom har hu´vudet i armhålan. Dessutom finns det de som klagar på att det aldrig har pengar, men dom tänker aldrig på vart deras pengar har tagit vägen… Hmm, det låter som min mor =P

spiritedaway
0

finns olika grader av fattig. Eller man kanske ska kalla det dåligt ställt istället när man ändå lever kring existensminimum.

Om man själv anser sig fattig, och lever på existensminimum så räcker det med se de som har det värre så inser man att man kanske har det dåligt ställt, men man kan ändå leva rätt gott.
Man måste inte köpa nya kläder hela tiden, man måste inte alltid ha de där nya skorna.

Jag skulle nog säga att jag har det dåligt ställt, jag skulle inte riktigt kalla mig fattig och verkligen mena det seriöst. Visst säger jag att jag känner mig fattig ibland.

Så svårt att säga vart gränsen går till att man är fattig.

sasha-
1

Fattig tycker jag man är när man inte kan spara och pengarna inte räcker även om man har tajt budget som man håller på.

Jag tycker det verkar som man kan röka trots att man är fattig, för det är väldigt ofta man hör folk som står och röker klaga över hur det inte går ihop..

Jenna-Gun
0

* Att inte ha någon att

älska och bli älskad av.

* Att inte ha goa vänner.

* Att inte ha sina nära o kära.

* Att inte ha sina älskade husdjur

Utan detta är jag fattig.

Mammzing
0

Mitt X röker ett paket om dan, hans tänder faller i bitar och han beklagar sej att han bara har  "råd" att spara 8000 av lönen i månaden. Han kan inte träffa sina barn och göra nåt med dom. Stackars han vad han är fattig. Jag har slut på lön varje månad får pussla, men jag har mina barn plus alla kompisar till dom. Jösses vad jag är rik!

Sen har jag en underbar särbo i nästan samma sits. Tillsammans är vi rent av förmögna!

spiritedaway
0

#18 bra skrivet :)

guraknugen
0

#0, på ett rent ekonomiskt plan då, eftersom jag tror att det var det som åsyftades:

När man, trots att man inte lägger pengar på något onödigt, ändå inte har råd med något sparande efter att nödvändiga utgifter, såsom rimliga boendekostnader (med ”rimliga” menar jag att det inte är en livsnödvändighet att bo i en lyxvilla vid någon populär skärgård, exempelvis), mat och övriga hushållskostnader är betalda.

siberlina
0

om man har  mist   sitt  jobb   och inte har  råd  att  bo kvar   i sin   bostad    som man  bott     i länge   och man   måste  sälja   sitt  sommarställe    som man  älskar   över allt  annat , då är  man  fattig, det skulle   va en mardröm för   mig…..jag  tycker  så otroligt synd    om alla   som  mist  sitt   jobb   ,  det   är  så mycket   som  händer    av    en sån händelse,,,, man  måste   se  över vad   man kan göra åt    sin  situation

guraknugen
0

Jo, jag vet hur det känns. Har varit arbetslös i perioder, som mest i ca 4 år. Det är inte så kul.

Nu harjag ett jobb som jag inte trivs med, men jag kan betala hyran, mat och kläder och dessutom få en liten slant över. Inte alla månader, men de flesta. Vi är ju två som lever på min lön, annars hade man ju fått lite mer över, eller spenderat dem på något onyttigt…

Men jag trivs med mitt liv med min fru, så jag känner mig inte fattig ens de månader som går back, för jag vet att de flesta månader går plus. Fast blir jag av med jobbet blir det ju annat ljud i skällan.

siberlina
0

va bra för dig  guraknugen att  du trivs med ditt liv och din  fru,

guraknugen
0

#24: Den som är lite uppmärksam inser snabbt att jag skrev det sista med anledning av exempelvis #18, som drog fokus en del ifrån den rent ekonomiska aspekten. Men visst, det var ju jätteonödigt att jag skrev så, bland annat eftersom just ?18 redan tagit upp den aspekten. Jag ska se om det är möjligt att ta bort mitt inlägg i efterhand, men jag befarar att det är för sent. Kanske någon annan här kan bistå mned den uppgiften? Tänkte då närmast påexempelvis sajtvärden.

OM det inte går så får väl var och en helt enkelt låta bli att läsa skiten.

fotokrafs
0

#23 Älskling, som jag brukar säga "har man det bästa som finns behöver man inte så mycket mer" och DU är det bästa jag vet.

#25 Jag tycker snarare att de kan ta bort ditt senaste inlägg (#25). :)

Alexej
0

#25 Om du kände Siberlina då visste du att hon aldrig skriver ironiskt. Hon menar det hon skriver och glädjer sig för dig att du trivs med din fru och ditt liv.

Lätt att missförstå varandra på en sajt:)

Ninjisen
0

Detta är en sak jag har stört mig så mkt på…. Är man fattig anser iaf jag att man har 69 kr kvar på kontot och 1 vecka till löning… Man vänder och vrider på varenda krona…
Jag har flera vänner som också har det så….

MEN så finns det dom som beklagar sig och säger att dom är fattiga för dom har minsann bara 2000 kvar veckan innan lön… Vadå fattig.. dom kan inte säga att dom är fattiga då. Otroligt störande!!

sotarn76
0

Den en känna sig fattig om han få ingen kavier mer till frukosten.

Den andra känna sig rik om han hittade en torr och hård skiva toast

i skåpet.

Man måste vara en gång helt nere om att veta vad verkligen upp är.

Hoppas ni förstå vad jag menar.

Leopoldine
0

#29 Förstår vad du menar. Har man varit helt nere, så ser man nu guldkornen i den enkla tillvaron.

När man är fattig så blir man otroligt kreativ. T ex om man behöver någon ny möbel. Brukar köpa på loppis. Är man lite händig så kan man fixa till med färg, tyg, etc

Ninjisen
0

Ja det va vettigt sagt #29…. Man ska vara glad för det man har!

nyttigajag
0

#29 ja visst blir man det.

och det är roligt att vara kreativ.

Liss
0

Jag lever på minimum, som nu den 12:e har jag 0:- kvar tills den 27:e då jag får bostadsbidrag. De försvinner direkt till resten av hyran och min far (hyrorna kommer tre i taget, och när dem kommer första gången så tar de en jävla tid). Så jag kan väl anse mig fattig i pengaväg.
Men så har jag lärt mig att leva såhär också, och jag tror att de vart himla nyttigt för mig. För förr kunde jag inte hålla i pengar över huvud taget. Fast jag tycker de räcker nu, nu är de min tur att få ha lite bättre standard.:P

Men på annat sätt är jag väldigt rik:)

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Jenna-Gun
0

Om det är mej du menar så har jag en bra ekonomi. Så det som jag blir fattig av är just det jag skrev i #18

Hennum
0

Man kan ju vara fattig i relation till vad andra normalt är. Att man inte har råd med saker som anses självklara för de flesta. Som tandvård osv. Sådant som man SKA ha råd med i ett samhälle som vårt. Relativ fattigdom kallas det väl. I vårt samhälle är en människa som inte har råd med alla dessa självklara saker fattig.

Angående folk som köper öl istället för julklappar till barnen så är det människor jag mest tycker synd om, jag anser inte att dom personerna har full makt över sitt eget handlande och kan därför inte ges hela skulden, en del av den. Men inte hela.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

megaman47
0

Men folk som vräker ut tusentals kronor på julklappar till sina barn är väl inte helt friska de heller..

Aviendha
0

1672kr efter räkningar. Ska räcka till mat, resa hem, djuren, bensin, snus, födelsedagspresent. Hm, jo denna månad kallar jag mig fattig.

Norrann
0

De "riktigt" pengafattiga kan inte spara,de har inte ens pengar så de kan äta varje dag.Troligen inte eget boende heller.Om de röker eller liknande tror jag de gör det inte för att de har råd utan för att de inte kan låta bli.Kanske som "en tröst i nöden".

De som lever på existensminimum i Sverige idag kan vara riktigt fattiga - om de hamnat där och har studielån och liknande som inte ingår i "normen".Andra kan klara sig på "normen" och det brukar vara de som inte har några lån och liknande.

Själv är jag inte rik men nöjd för jag har tillräckligt med pengar,kan köpa det mesta jag vill ha eller spara ihop till nåt riktigt dyrt om jag vill det.Jag kan köpa den mat jag vill ha,behöver inte vända på varenda krona.

Varför jag är nöjd - det beror mest på att jag levt "på gränsen" ett bra tag pga sjukdom i familjen,då fick vi dra in på precis allt.När man ätit bara morötter några år uppskattar man bättre att kunna köpa andra grönsaker när man blir sugen på det (morötter är också goda)!

siberlina
0

i morse   satt  jag  och grämde  mig   över att  jag inte kommer  ha  kvar   min  bil  i maj, så  satte   jag  på tx tvn  och där stod det att en  miljon  mä'nniskor     i    något  u-land    inte kommer   få     att  någon  mat,,,,så  sorgligt,,