Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett: 03-onödiga-utgifter
Läst 4657 ggr
Ninjisen
0

Vad skulle du behöva dra ner på?

Jag kan säga att mkt pengar i detta hushåll går åt ciggaretter… Jag rökte förut, men har sedan jag fått barn dragit ner på det massor… Kan gå 2 dagar utan att jag tar en enda.. Men så går jag ut och fikar och då ryler 7 direkt.. Sorgligt att det ska vara en så social sak…
Men min man är som en jäkla skorsten. Nu köper vi billiga limpor hos araber i stan, så dom kostar mellan 200-250.. Vilket är ganska okay… Men det går säkert 2 limpor minst i månaden…

Onödigt!

Sen har vi mitt sjuka sug efter godis.. Köper ganska mkt godis, oftast på hemköp (dyrt) som ligger breve oss.. Så en lösgodis påse går på typ 50 kr.. Varje gång.
Och efteråt vill man bara spy för att man tryckt i sig alldeles för mkt… Fyy..

Avbetalningar!
Vi har en hel del gamla avbetalningar så vi betalar sjukt mkt där, sen alla räkningar som kommer varje månad.. Blir inte mkt kvar :)

Så i vårat hushåll är

• GODIS
  • **CIGG
    **
  • AVBETALNINGAR

största onödiga utgifter

Gullan402
0

Cigaretter / tobak och hylsor.
Men det är å andra sidan jag verkligen unnar mig själv.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

destiny
0

Godis! Skäms Det är väl den enda last jag har (tror jag! Obestämd) förrutom katterna då! Flört

Maja
0

Hmm, jag röker inte, snusar inte, får inte gå på systemet förrän om ett år så det kan man inte räkna. ;)

Mat måste jag ju ha så det kan vi inte dra ner på..

Dock har det blivit en ovana att under pausen under föreläsningarna gå till caféterian och köpa sig en Loka och en smörgås istället för att ta med sig vatten och egen smörgås. I och för sig blir det väl inte mer än 30 kronor, men om man har föreläsning tre dagar i veckan, fyra veckor i månaden så blir det ju runt 360 kr.

Men när jag väl tänker på det i tid så kan jag passa på att gå till ICA kvällen innan och köpa lite bananer till föreläsningen. :)

Sedan är jag nog lite för bekväm av mig. ICA ligger 3-4 minuters promenad härifrån, Willys 15-20 minuter. Ska man bara ha "något litet" går jag oftast till ICA men det brukar alltid bli lite mer än vad man har tänkt sig att man ska handla! ;) Så får man betala 200 kr för en halvfull kasse, medan man hade fått två kassar på Willys för samma pris! ;)

Anders 50
0

Snus, visserligen räcker en dosa (portion) 2 dagar, men 18 spänn om dan blir ju en del på ett år.

Sen kunde man ju skippa en del tidninsprenumerationer, fast det är ju så kul när man hittar dem i postlådan.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

spiritedaway
0

Sambon snusar, och det försvinner säkert 400-500 kr/månad bara på det.

Förut var det även godis, men jag har gett mig själv godisförbud så det blir inte så farligt dyrt varje månad.

Men annars är det bara nödvändiga saker som kostar massvis. :P avbetalningar, bilen och alla andra räkningar. (arg för att tv-licensen blivit ännu dyrare!)

Sara
0

Röker inte och dricker inte mer än enstaka festtillfällen. Jag har slutat med coca cola som var en stor pengabov.

Min last är godis, kakor och bullar. Jag klarar bara inte att sluta.

Sara

Alexej
0

Tycker jag har dragit ner på allt. Men utan tobak vill jag inte vara: 500 kr/månaden för det. Sedan alla godis, keks och choklad. Fast där inbillar jag mig att det är mat och mat behöver man. Oskyldig

Annars har jag nog inga nöjesutgifter.

fast det är rätt så knäpp att jag spara på varje krona när jag köpa mat och jämför priser jättenoga och sedan köper jag en Mars för kanske 6 kronor som jag äter upp på 0,35 sekunder…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gasoline
0

Ja, det där med cigg och tobak/alkohol är ju en onödig kostnad som man kan leva utan, det handlar bara om viljan. Men sedan ska man heller inte klaga på att man har dåligt med pengar.

Min mor röker, typ ett paket om dagen känns det som, och tar bilen även till affären som ligger 200 m bort. Och så klagar hon på att hon inte har pengar, då får man skylla sig själv.

Själv har jag slutat snusa, kan inte klaga på att jag inte har några pengar, för jag spar en hel del, men man önskar ju att man vore tätare (men vem gör inte de). Jag skulle kunna ta och dricka mer vatten istället för mjölk och Juice, dessutom mitt bilåkande. Men jag anser att bilåkande är min enda hobby, och då får jag lägga ner några kronor på det oxå.

skrollan
0

Godis, läsk, chips och alkohol!
Sedan går det väl någon tusenlapp i månaden på sambons bilar efter hans intresse, men det är som sagt ett intresse som han även känar pengar på ibland. Men det ser jag som ett intresse som man inte ska dra ner på. Utan det jag skrev först gäller här hemma.

Jennie-S
0

Rökning är det jag vill dra ner på eller snarare vill sluta med.. har dragit ner på det så nu röker jag ett paket om dagen vilket även det är påtok för mkt egentligen..
Har dragit ner på allt annat man kan dra ner på, så ska ta tag i rök biten också..

siberlina
0

godis

AnneN
0

Vad vi skulle kunna dra ner på här hemma:

• Sambons rökning (jag röker inte)
  • Godis
  • Skämma bort djuren (mest leksaker)
  • Sambons datagrejjer (han samlar på det mesta som har med datorer och dataspel att göra)

Finns säkert mer saker men dessa är vad jag kommer på just nu.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

huskatt08
0

Är tyvärr rökningen här oxå som slukar pengar….är även "beroende" av choklad Tungan ute

Annars har jag dragit ner och in på vad jag kan…bil, morgontidning, fast tele.

martdat
0

rökningen,, men har ingen motivation att sluta heller,,,  maten,, lite för mycket halvfabrikat, kunde anstränga mig mer att laga mat billigt men orkar inte när jag jobbar om dagarna,, men jag har sparat kvitton sissta månaderna och räknat på det, och vi äter max för 500 kr per man här,, inkl tandkräm och dyl så det är billigt redan, men visst, lite till skulle nog gå att skära ned,,går inte skära ned annat,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

Ja det därmed rökning går bara om man verkligen VILL sluta röka. Annars går det inte. Att man sabbar tänderna var en orsak för mig att jag slutade.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gulzebra
0

Snus! Svindyrt. Skulle jag snusa som jag ville skulle det gå på runt 900 kr/månad och det går bara inte… Så nu får jag köra på billiga snus och så återanvända prillor när det kniper, men visst sjutton blir det dyrt ändå :/

Godis blir ju en del också förstås. Har skitsvårt för att öht gå och handla utan att få med en chipspåse hem om jag är hungrig, och när handlar jag? Jo såklart när jag är hungrig och ingen mat finns hemma Obestämd

Och så allt skrot. Jag kan inte handskas med pengar utan har jag pengar så handlar jag - och det blir en del skitsaker jag inte alls behöver, typ serietidningar, mat som aldrig äts upp osv. Badankor får man nog räkna in där också, nu blir det inte många badankor varje månad men beroende på priser så blir det en del och det blir rätt mycket i längden (jag samlar). Och kossor… Mamma samlar på kossor, ser jag en söt ko hon inte har så kan jag inte låta bli att köpa den åt henne :P

Synd är det för annars skulle jag klara mig utmärkt på min väldigt lilla ekonomi. Är väldigt billig i drift förutom snuset, har billiga intressen osv så jag skulle lätt kunna spara undan några hundralappar varje månad om jag bara kunnat hålla i pengar.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Hawknestgrove
0

Gulzebra, har du testat Onico, det nikotinfria? Billigare och funkar faktiskt! Du kan ju lura dig själv och blanda snuspåsarna!

gulzebra
0

#17: Nä, här har de inte Onico :/ Har dessutom fått höra att det är vidrigt Oskyldig

Choice däremot har jag testat, sjukt gott! Men det har de slutat med här… Så nu får jag helt enkelt köra Granit till vardags (en dosa går på 20 spänn, så man kan ju inte klaga om man säger så) och Skruf (33 kr) när jag vill lyxa till det lite :P

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Anders 50
0

#18  Nya Onico, i den bruna dosan, är inte så illa. Brukar lura läppen med den ibland.

Hawknestgrove
0

JA jag köpte en dosa när jag slutade röka, med pepparmyntssmak. HElt Ok. Men jag slutade med det efter 2 dagar, då jag var rädd att dra mig till med ett värre berroende. Så nu har jag dosan i handväskan,  den ligger där bara som en ryggrad. OCh jag har rökt i 44 år…… Den 24:e april blir det ett år för mig som rökfri. Känner mig faktiskt väldigt glad och stolt. Ska bli kul att tömma grisen, som fått sig 21 kr varje vecka……

elyse
0

Jag skulle kunna dra ned på godis och klädinköp. Godis borde jag dra ned på av andra skäl också, är ganska nära ett sockerberoende om jag inte redan är där. Sedan har vi en soda streamer så jag behöver inte köpa en Loka på stan eller i skolan, ja, om man inte är på restaurang eller café, då. Det gäller att börja och kämpa i nån vecka, sedan blir det rutin.

Gerbilflicka
0

Vi lagger faktiskt inte pengar pa nagot onodigt… vill jag ha nya klader brukar jag sy om gamla jag fatt ifran t.ex. mormor, haha. Blir mycket sallan shopping just nu.

Hunden ar allergisk mot det mesta, sa hon far ingenting forutom sitt torrfoder for att hon ska ma bra. Hon gillar pinnar med an leksaker ocksa, sa det blir inte mycket nytt till henne heller.

Godis ater vi faktiskt inte alls. Obestämd Brukade ata massor men inte langre, varken godis, chips eller glass. Blir det nagot blir det lite glass kanske 1 gang i manaden.

Mat ar typ det enda vi lagger pengar pa just nu. Forsoker ha det sa billigt som mojligt saklart.

Jea59
0

Det jag har kvar är rökningen, röker sju om dagen.

Allt annat har jag slopat när det gäller godsaker i alla former, äter inte nåt med socker, chips ostbågar m.m.

JMax
0

Godis o läsk.

Det är det enda jag kan dra ner på och borde göra av flera skäl…

Får ta tag i det kan säkert spara ett par hundra där iaf.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

anaprincess
0

finns många onödiga utgifter hos oss, snus, godis/snacks, onödig mat tex vi har mat i frysen men köper annat, hundgodis samma här köper fast det finns mm.

Gasoline
0

#17 Usch för onico! Kan lika gärna gå runt med en tepåse under läppen. När jag skulle sluta snusa så köpte jag en sådan, tyckte att det va så vidrigt så jag lade av direkt istället, och jag har bara återfall någon gång ibland.

Anders 50
0

#26 Ja inte är den som den riktiga varan. Men den nya Onico är bättre än den första som gjordes, stor skillnad. Finns i två smaker, original och mentol.

Men det är dyrt det också. Vad bra att du kunde sluta. Grattis!

Gasoline
0

#27 Jaha, det visste jag inte. Tack för informationen. Tackar…

ElinKee
0

Samma som ts, allt godis jag moffar i mig så jag knappt känner smaken, och efteråt blir jag dåsig.

SaraC
0

Snus skulle både jag och sambon kunna sluta med, men ingen av oss som har någon motivation för tillfället.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Luddesmatte
0

Elförbrukningen. Hur det nu är möjligt.

Ylva_87
0

Vi skulle spara mkt pengar om vi började planera våra inköp bättre. Nu blir det ofta att vi handla på närmaste coop, som är svindyr. Vi har Liedl ett par 100m bort så dit borde man kanske gå oftare iaf när man ska köpa basvaror.

Sen kostar bilen en hel del, alla parkeringspengar som går åt. man tänker att det bara är ett par kronor.. men lägger man ihop allt på en månad blir det mycket pengar.

Man kan iof alltid spara mer pengar genom att aldrig köpa godis, läsk osv. men  samtidigt måste man kunna unna sig ngt ibland.

Mari
0

Jag skulle kunna dra ner på att åka bil!
Är för snäll så jag skjutsar kompisar hit och dit utan att få bensinpengar. På helgerna när jag är med min pojkvän åker vi ofta någonstans bara för att göra nått.

Har bestämt att dra ner på bilkörningen nu när snön försvinner - då ska jag börja cykla fram och tillbaka till min praktikplats, är inte så långt ca 1mil dit :) Då får man även lite motion på köpet :D

Godis åt jag massor förr, lika skräpmat, sånt har jag lyckats dra ner på men ska väl klara av att dra ner ännu mer hoppas jag. Det är mitt mål nu under våren.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Anders 50
0

Eftersom jag ville dra ner på snuset i #4 så kan jag tala om att nu är det gjort!  Helt stopp! 20 dagar nu!

Mari
0

#34 grattis!

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Anders 50
0

Tack!

Stephanie
0

Godis… Skäms

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Johanna
0

mannens rökning/snusing

mitt godisätande ;) fast d har blitt bättre nu..

o sen skulle vi kunna köpa en billigare bil, vi måste ha 2 st, men den ena är ny o dyr.. bara försäkringen kostar 1500/mån o sen är den alltid sönder så det är många vändor på verkstad som gäller..Rynkar på näsan
ska lämna in den ikväll..

ska se om det ev går att sälja den sen… tänkte "rea" ut "skiten"… känns ju surt när man betalde över 100´ för den, men det lånet har vi betalat av så blir heller av med den…

siberlina
0

godis

Fagerljung
0

Jag behöver inte dra ner på något faktiskt, inte vad jag kan komma på just nu iallafall! :) Mina pengar går till räkningar och sparande och det är i stort sett allt :) Hästarna kostar sitt, men det är inte mycket det handlar om (1000-2000:-/mån). Finns inget att dra ner på där heller…

fotokrafs
0

Behöver nog inte heller dra ner på något. Men skulle nog kunna minska lite på godisintaget, vi köper varannan helg mörk choklad och lösgodis för knappt 100 kronor.

[iovis]
0

Nån helgkväll då o då vill man ha några glas vin. Älskar skor. Skulle kunna ha hur många som helst. Tidigare var bubbelvatten en onödig last men det löste vi med en Soda Stream, men nu har vi tröttnat på det bubbliga vattnet.