Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 1802 ggr
Alexej
0

Sommartid - ställ fram klockan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Klockan 02.00 natten mot söndag är det dags att ställa fram klockan en timma till sommartid. I år är det 30:e året i rad vi ställer om till sommartid i Sverige.

Hur var det nu? När det blir vår, sommartid och sommar ställer man fram utemöblerna och tar fram utegrillen!

Sedan är det grillsäsong och underbart ljust på kvällarna igen ända fram 25 oktober då vi återigen drabbas av  vintertiden.

Sommartid används i omkring 70 länder runt om i världen, mer än hälften av dem i Europa.

Sverige införde 1916, samma år som flera andra länder, sommartid på försök mellan den 15 maj och den 30 september, men bönderna protesterade så mycket att försöket inte upprepades efterföljande år.

Efter det impopulära sommartidsförsöket i Sverige infördes sommartiden i landet först år 1980. Det året började sommartiden i Sverige första söndagen i april och avslutades sista söndagen i september, klockan 1.00 UTC. Åren 1981-1995 började den svenska sommartiden sista söndagen i mars och avslutades sista söndagen i september. Sedan 1996 har hela EU gemensam sommartid: den börjar sista söndagen i mars och slutar sista söndagen i oktober.

Sommartid är i grund och botten ett politisk beslut som togs då man ansåg att vi skulle utnyttja dygnets ljusa timmar på ett bättre såsom att hushålla med energikostnader.

Bild: pixelio.de, Rolf

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gullan402
0

Vet bakgrunden om tanken att spara energikostnader men det är så förbaksat jobbigt varje år att ställa fram klockan. Min kropp far illa av det även om det bara är en timme.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

JMax
0

Kom i håg att ställa om klockorna faktiskt! Bara den i bilen kvar.

Gillar det inte heller, tycker det är onödigt och tycker synd om särskilt alla mjölkkor som far illa av detta.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

spiritedaway
0

det jobbigaste är att komma ihåg att ändra klockan. hittills har jag inte lyckats försova mig eller liknande, men det finns alltid nån som glömt ställa om klockan :P

Alexej
0

Jag fattar inte varför de inte kan ha sommartid året-om. Mycket trevligare att det är ljust en timme längre på kvällen.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Jenna-Gun
0

Härligt med sommartid.

Då får min man o jag en extra ljus timme på eftermiddan. Att pyssla i trädgården eller bara mysa på altanen.

Vi har så långa kalla vintrar här så det är en lisa för själen att få njuta av sommartiden.

Det är den som håller oss uppe under den kalla vintern.

fotokrafs
0

Skönt med sommartid! Ljust en timme längre på eftermiddagen.

huskatt08
0

Ställde om klockan när jag gick o la mig igår kväll….upptäckte då plöstligt att jag var sen i säng Förvånad…..omställningen käns allt i kroppen ca en vecka tycker jag….sen är det som vanligt igen.'¨

huskatt08
0

Ställde om klockan när jag gick o la mig igår kväll….upptäckte då plöstligt att jag var sen i säng Förvånad…..omställningen käns allt i kroppen ca en vecka tycker jag….sen är det som vanligt igen.'¨