Bakspartips!
Ni som bakar sockerkakor, här är ett tips, som sparar en del tid och pengar!
Rör ihop en dubbel sats. I stället för att smörja och bröa formar, så lägg bakplåtspapper i en djup ungnsplåt och slå ut smeten där. Jämna till den om det behövs, och in i ugnen. Gräddningstiden blir mer än halverad och du slipper en mass extra fett och ströbröd. Stjälp upp den på en bit bakplåtspapper och dra av pappret på undersidan så fort du kan, då fastnar det inte. Låt svalna lite och skär i rutor och frys in det som inte ska ätas med en gång!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hmm, bra tips, men bakplåtspappret kostar ju faktiskt? Men jag ska faktiskt prova detta ;)
Ja men en baggis. För du sparar både in margarin och ströbröd och kilowatt, då du inte behöver grädda så länge. Ungefär en kvart på 225 gr räcker, i vanliga fall, så går det ju 40 minuter, minst. Plus att du slipper en massa onödigt fett.
#2 Ja, jo, själva ideen att man sparar el och att det går snabbare va jag med på ;) Ska prova detta på ett senare tillfälle, då jag inte är så hygglig på sockerkakor, iaf inte runda sådanna =P
Men jag funderar på om man kan göra samma sak fast i en mindre form, för då kan jag andvända mitt "evighets" bakplåtspapper, fast vet inte ritkgit hur bra det blir.

det ska jag pröva när jag får en ny spis, min ungn har slutat att fungera,jag längtar…
#4 Vad jobbigt, man måste ju nästan känna sig handikappad utan det =P Skämt å sido…
Utan ugn skulle jag inte klara mej länge. Lagar all mat (nästan) i den. Det sparar på fett och blir så bra.
Ja här använder jag också ugnen mycket till matlagningen. Evighetsbakpapper? JAg har hört om det jag med….Det är klart man kan använda en mindre form, men vitsen är, med en långpanna, att kakan ju blir lite tunnare och således mer snabbgräddad.
Vid närmare eftertanke, i dag så använder jag ugnen för matlagning för tredje dagen i rad…..
I fredags fisk i ugn, i går rostade rotsaker och i dag blir det "hänt i veckan"
#7 Pappret jag snackar om är tydligen av teflån, osäker om det är det dock. Jo, men man kan ju göra mindre smet =P

jag känner mig verkligen handikappad utan ungn , jag äalskar att baka och laga mat, men snart ska jag köpa en ny ungn ,….
Nytt tips som jag fick se funkade av en ren slump!
Det går precis lika bra utan ströbröd!!Det var en i min närhet som råkade glömma det och då blev jag paff,har i alla år bröat formen men inte ens tänkt på varför och om det behövs.Utseendet är vi vana men ströbrödet är ju inget som smakar gott ens.
Bästa ugnstipset är - när du ändå värmer upp ugnen,laga mycket.Passa på att baka samma dag som du lagar mat t.ex.
De bakplåtspapper nån skrev om är gjorda av silikon.Det finns ju formar med teflon också så man slipper smörja.
#10 Man kan även ha mjöl istället för ströbröd, men tack för tipset =) De pappret jag snackar om är inte gjort av silikon, det är jag ganska säker på. Vi hade ett annat förut och det såg ut som väv…

Fastnar bakpappret på baksidan, så pensla med vatten! Då lossar det galant!
#12 Ahh, smart tips!
Aha,det finns kanske en massa olika bakplåtspapper nu som jag inte ens tittat efter.Bra att veta,ska undersöka marknaden.
Egentligen är väl de här pappren,vilket material de än är gjorda av,en uppfinning för oss som är lata.Min mormor och mamma de smorde alltid plåtarna direkt och det fungerade men då fick man lov att diska förstås.
Undrar vad som kan vara bäst för miljön,om det är nån skillnad?
#14 Hmm, har aldrig sett på saken ifrån de hållet. Jag tror faktiskt engångspappret är mindre mijävänligt än de man kan andvända många gånger, iaf om man bakar ofta. Men om man ska jämnföra smör och papper så vet jag faktiskt inte. Det går ju åt en massa vatten och diskmedel till att smörja plåtarna, medans man bara torkar av pappret.