Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 3813 ggr
Alexej
0

Tjock av billig mat?

Läste i en inlägg från elize-l: …i min LCHF kost. Matkontot har gått ner sen jag började med den livsstilen =)

Har tänkt så ofta på det. På tv ser man ofta tjocka människor tex i Amerika som är fattiga men jättetjocka.

Det finns ju så att mycket mat som är billig men går på vikten.

Ett paket pasta för 10 kronor, en barkis(vitbröd) kostar här 4 kronor…en burk ravioli 6 kronor osv.

Grönsaker och frukt är ofta dyra. Känns som om de smala människor har mer råd att köpa mat än vad de tjocka människor har.

Vad tycker ni?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

J14oh
0

Såg en dokumentär för rätt länge sedan. Tror att det var i Mexiko och då var det väldigt många fattiga som var tjocka. Detta kom sig av att snabbmat och liknande kostade en tredjedel så mycket som bra mat, eller vad man nu ska säga. Kan ha fel, men har för mig att de sa så.

Hawknestgrove
0

Ja samma sak om du titar på fatiga folk i tex fd länderna bakom järnridån, så är de också tjocka. Särskilt kvinnorna

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gullan402
0

Stämmer, jag är överviktig. Har varit smal och åt då mera nyttiga saker men ekonomin tillåter inte det längre. Försöker handla grönsaker och frukt efter årstid men det är dyrt i vilket fall. Nu blir det ofta euroshoppers korv, typ hot dogs, euroshopper pasta etc. Förr åt jag mera rent nötkött och alltid sallad till.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

sasha-
0

Såg nån dokumentär från USA. Ett äpple kostade en dollar, och det gjorde också en påse med friterad kyckling. Där är det alltså enorm skillnad mellan viss nyttig och viss onyttig mat.

siberlina
0

jag tycker inte  riktigt att   det  stämmer  , för om man har  mycket  pengar  ,kan  man  köpa mer vin  , fler   resturangbesök, man har helt  enkelt  råd  att  både  äta  och  dricka mer , titta  på  elvis  ,jan  stenbäck  ,  dom åt ihjäl  sig, leif   gw .är  tjock och rik.opra  winfrey,jag har inte    speciellt   mycke pengar  ,men jag försöker alltid  äta   billigt  men  hälsosamt.alldrig   att   jag  äter  på lunchresturang  .

Gullan402
0

#5 Men jag skulle inte äta ute speciellt ofta även om jag hade råd. Så för den delen skulle det inte bli någon skillnad för mig. Men det skulle bli mer nyttig mat. Från bättre råvaror.
Men visst finns det många överviktiga kändisar, så där lär det inte beror på pengar,

Puhlo
0

Jag tror att många blir feta av olycka. Dvs att de äter för att de är olyckliga, och sen blir de beroende av socker och fett, för de ämnena går på mottagare i hjärnan som utsöndrar dopaminaktiga ämnen. Dvs det är som knark.

Jag har tampats väldigt mycket med mitt sockerberoende och efter att ha slutat med vitt mjöl, socker och olika sorters stärkelse mår jag mycket bättre, och jag har slutat köpa massa saker som jag bara är sugen på, och framförallt slutat äta en massa godis, vilket var min stora ekonomi-bov.

Jag vet att min kost, LCHF , inte funkar för alla, men jag tror att många skulle må bra av att ta en månad på den kosten iaf så att de bryter sitt sockerberoende.

Godis är inte bra för en. Renare mat, utan massa E-nummer och tillsatser är bättre. Personligen blir jag mättare och nöjdare.

Kram på er!

Aviendha
0

Kan stämma till viss del, men det finns ju så många olika orsaker bakom fetma. Men billig sk**-mat man köper som euroshoppers är ju inte alls bra för hullet om man säger så, men snällt mot plånboken är det ju.

martdat
0

onyttigt är billigare  än nyttigt,,, tyvärr,, jag äter hellre en god sallad till kvällen än passta med ketchup som det offtast blir, men sallad är dyrt så den måsste gå bort tyvärr, nu menar jag en lite matigare blandsallad med klyckling elr nått,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ninjisen
0

Det tror jag absolut på! Sett några såna dokumentärer där dom fattiga männiksorna i tex Usa även är katastrofalt feta… Och dom äter ju bara friterad kyckling och sånt, då det är billigt.
Fast food.

Det kostar att hålla sig smal… Grönsaker är sjukt dyrt numera, medans fet mat är billig.
Ja menar kolla i affärerna, på lidl får du en chipspåse (Ofta en metod för hunger) ca 7 kronor… Och den stillar hungern några timmar… Jag vet inte hur ofta jag har vart fattig och köpt en påse chips och 3 coka cola för 10 i en affär… Och skitit i middag….

Mätt blir man men även tjock….

siberlina
0

om  man  köper  ett  mål   på  mcdonalds   för  80 kr, så   är  den lunchen  slut     på  en  typ   halvtimme    om  man   köper  en bit lax för    80  kr   så    räcker  den   till   minst   3 måltider.   vilket  är  nyttigast,  ett   vitkålshuvud kostar 13 kr   lök 2 kr  ,  gurka 13 kr ,majskorn   9 kr. blanda   i hop    och  rör  i   bacon  om du  vill ha kött, bacon 12  kr, = 50KR   det  räcker till  2  luncher   .är det  dyrt  eller……vad  kostar det   om  man  äter  på mcdonals  varje  dag  ….eller   en  påse   chips  och  cola varje dag

martdat
0

#11 jo om man jämför med mcdonalds här, men jag jämför med mig ekonomi och jag äter passta med ketchup flera dagar i veckan, max 3 kr per portion borde det ju bli,

Gullan402
0

#11 Men vi äter inte på McDonalds, vi äter alla mål hemma förutom stora dottern som äter 5 dagar / vecka och lillan 3 dagar/ vecka i skolans matsal.  Tyärr blir barnen inte mätta på skolmaten. Vi dricker ingen cola heller och chips möjligen varannan månad. Lax kan vi inte heller äta pga min fiskallergi. Jag menar inte att vara otrevlig mot dig Siberlina men vår vardag består inte av massa onödig lyx, det har vi skalat bort för länge sedan. Vi vänder och vrider på varenda krona och har absolut inget man kan spara in på mer. Och nyttig mat är dyrt!

J14oh
0

#11, jovisst stämmer det, men för att det ska bli en rättvis jämförelse får man räkna det med att gå ut på en resutrang och äta lax…

siberlina
0

Gullan  ,jag tycker ej   du är     otrevlig. ,jag  äter    alldrig  på mcdonals   , dricker  väldiigt  sällan  läsk   . röker   ej  ,  och äter pizza typ en gång  i månaden  ,och  är  nästan  nykterist , jag   jobbar med  hälsofrågor, och  är jätte  noga med  vad  jag stoppar    i mig,och det är inte  så  dyrt   som  man kan  tro,,  det  är  dyrare  att    bli sjuk  av  att  man inte ätit   rätt  mat,,jag  äter  verkligen   ingen lyxmat, men   jag är  singel och en  bit lax  för mig    för  80 kr   blir     mycket   mat,,,…jag  tycker   inte pasta   är  helt  fel heller  , men man kan gärna   äta en   liten grönsak till ,det   behöver inte  bli  så himla  dyrt.

Alexej
0

Här blir det också ofta pasta med ketchup, en micrad burk vita bönor,  eller en hel barkis med marmelad osv. Grejen är ju också. Har man lite pengar är man lite smådeppig - inte så kul att springa rund i affären och hittar det billigaste av det billigaste och då har man inte heller stor lust att laga mat eller njuta av det man äter.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

siberlina
0

nej    man  blir ju inte glad av att  ha  lite pengar

elize-l
0

Håller med om fattiga blir tjocka av dålig mat. Detta beror ju då främst på att pasta och annan skit är billigt men dock bara bukfylla som du sen mår ännu sämre av. Finns absolut inget näringsvärde i den maten och dessutom går det åt så mycket mer för du blir snart hungrig igen om du bara äter billiga kolhydrater. Ta bort eller minsa rejält på dom så märker du snart hur mycket bättre du mår och hur mycket längre du är mätt och glad =)

elize-l
0

Många tror att LCHF måste bli dyrare men det är fel. Visst smör och bregott även vispgrädde är ju något dyrare än kemiska gäggor som man kan välja istället men du blr mer behagligt mätt mycket längre. Jag tjänar in detta med god marginal eftersom jag väljer dom fetare köttbitarna sen. Karré och fläskfärs är billigaste köttebitarna och det är dom jag helst vill ha =)  Färs använder jag väldigt ofta i min matlagning =) Ägg i olika former som tillbehör. Saker som fikabröd godis vanligt dyrt bröd etc har helt fallit bort, dyr frukt oxå. Grönsaker använder jag mest i dekorationsmängd och äter därmed bara lite av. Min kost nu har ett jättenäringsvärde och jag mår bättre och blir aldrig vrålhungrig. Håller mig mätt och nöjd länge och stoppar inte i mig en massa skumma kemekalier =)

evamojje
0

Det är dyrare med bra råvaror. Ta färsk fisk, vilken barnfamilj har råd att äta färsk fisk?

Och för att använda USA som riktigt bra exempel på ett folk i kris på många sätt. När jag bodde där så var det ungefär 6 av 10 som som led av övervikt av dom 6 så var det 4 st som hade extrem övervikt, alltså minst 40 kg för mycket. Så skillnaden mellan Sverige och USA är väldigt stor även om vi har blivit fetare i sverige så har vi en bit kvar till usa's siffror. Jag var rätt chockad när jag bodde där att det var så utbrett och i alla åldrar. Men det är lättare för dom att hitta en fast food restaurang än en restaurang med bra mat.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

elyse
0

Jag åt bättre när jag var singel, mycket grönsaker och ofta helvegetariskt. Fast jag tycker att jag äter mer snabbmat nu och tillsammans har vi mer pengar att lägga på mat. Så jag vet faktiskt inte…

Alexej
0

Men det känns som allt från Amerika kommer hit förr eller senare. Ofta först till Tyskland. Tyskarna är de tjockaste i Europa. 3/4 del av män gäller som överviktiga och hälften av alla kvinnor.

Mycket mer fastfood och öl men också för mycket TV och dator. Fokus ligger hos många just på maten.

Och så var det inte för 20 år sedan…Obestämd

silvery
0

jag är smal, men jag äter ändå aldrig grönsaker…

Puhlo
0

#20:  Jag har inte ätit färsk fisk på -jättelänge- och jag har ätit LCHF i 9 månader snart. :)

I början kostar LCHF rätt mkt. Men jag och min älsk lade så mkt pengar på godis och sånt innan så för oss jämnade det ut sig. Dock måste ju hela familjen äta likadant då, annars blir det pissedyrt.

kram på er!

Hawknestgrove
0

Det är ju inet krav att man ska äta färsk fisk. Den frysta är också bra,  kolla på den frysta laxen, den är ju inte dyr. Här äter vi fisk en dag i veckan, plus att vi alltid har sill hemma att lägga på smörgås. Det är inte dyrt, plus att tre sillbitar innehåller allt OMega3 du behöer…..

siberlina
0

och en påse  frysta   grönsaker   är  inte heller   specilelt  dyrt

nyttigajag
0

Alexej,här har du 2 till som äter LCHF.

vi har precis ätit:

morötter med dipp,ostrullar,leverpastejbitar,cashewnötter.

mycket gott,och mätt blir man.

middagen igår blev färsfyllda paprikor.

dagens middag blir karrekotlett,sås och en sallad,efterätt blir grädde med bär.

Ninjisen
0

Vad står det där för…. LCHF? Tungan ute

nyttigajag
0

#24 nej vi tycker i8nte lchf kostar mycket.

kött köps på nedsatt pris eller exttrapris typ 29,90-39,90kr/kg.

grönsaker:

morötter 6,90kr/1kg

paprikor 1kg i nät på willys 30kr

gurka 20krst

såser gör man själv

smör,grädde osv tycker inte jag är dyrt i förhållande till den mättnad det ger.

Hawknestgrove
0

Ja tänk, om man kunde leva på LCHF. JAg kan det inte, då jag har IBS. Så allt som är nytttigt och gott, är tabu för mig. Hur j**a trist som helst. Nä, kött och potatis, urtråkigt, det mår min mage bäst av. Kokt potatis,som jag dessutom avskyr……

Liss
0

En sallad är väl ändå inte så dyrt.
Sallad: 8:-
Färskpasta: 20:-
Tomater: 12:-
Gurka: 15:-
En grillad kyckling: 48:-
= 103:- och räcker 4 dagar för mig.

Köper man ett mål på Mcdonalds varje dag i en månad blir de ungefär 1500:- i månaden kanske.

Jag vet inte riktigt.. finns nog de dåliga som är billigare i mataffärer och de dåliga som är dyrare också. Väger nog upp lite.

Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

Puhlo
0

#28: Low Carb High Fat, dvs Låg Kolhydrat, Hög Fett-kost. :)

#30: Jag har blivit otroligt hjälpt i min IBS av LCHF. :)

Vanligtvis hade jag 3-5 krampanfall i veckan, nu har jag haft 4 under hela min 8 månaders period på LCHF..

Jag hoppas att du kan tänka dig att testa. :) Många får hjälp första veckan redan!

Ninjisen
0

Jo absolut det går allt att få det nyttigt men billigt… Man får anstränga sig lite :) Men ofta är färska grönsaker och frukt ganska dyrt… Men jag köper ofta djupfryst broccoli/blomkål för 12 kr påse (stor)… Det räcker iaf 3 mål.. Men sen ska man ha nått till… Fisk är nyttigt… Kött…. Ja kyckling med… Men jag har så svårt för att låta bli kolhydraterna… Till ett mål mat vill man ju ha till antingen pasta, potatis eller ris.. Vilket är tabu… Hmmm… Svårt…. Äter ofta bara grönsaker.. Med smör på… Men det är inte så skojj efter 3 dagar i rad….

elize-l
0

#33 finns massor med recept på kolhydrater.ifokus =) Och vad är variationsskillnaden på som du äter nu kött och potatis alla dagar eller kött och någon grönsak. Jag har oxå lärt mig att man äter potatis ris eller pasta till maten men man kan faktiskt vänja av sig med det. Jag saknar inget av det nu efter ett år på LCHF =)

chik
0

Här kommer mot vals kärring..man kan nog inte säga att fattiga blir tjocka för att dom inte har råd.

Det är väl så att det är lättare att gå på mac.d. köpa past. Än att laga mat från grunden utan det skall vara halvfärdig mat..Det är hur man tänker

Vitt bröd biligt. ja men hur många måste du äta för att bli mätt? om man bakar ett grovare bröd så blir man mättare o det blir biligare..

Nä, så jag tror att det är oförstånd o lathet o anlag o för lite motion.

Vi behöver inte äta hälften av vad vi gör.. För vi har inga sådana jobb lägre..

Nu blir jag la kapad jäms med knäna.

En riktigt fattig uteliggare. Är inte tjock.

Lena.P är jag i verkliga livet.

siberlina
0

chik.jag  håller  med  dig,du har helt  rätt,     och det  är  mycket  dyrare att   att  äta   chips  och  springa  på   mcdonalds   var och varannann dag

martdat
0

#35 jag kan villigt erkänna att jag inte är nån friskus på fritiden, Skrattande så du får ett rätt där av mig. hehe, men jag rör mig på jobbet hela dagarna,,,,

Gullan402
0

# 35 förklara då varför jag stadigt går upp?
Lagar alltid maten själv. Bakar brödet till 95%. Äter aldrig ute. Motionerar mycket med promenader (Går mellan 5km och 1,5 mil i stort sett dagligen), cyklar sommarhalvåret, springer i trappor eftersom jag bor i hus.

Liss
0

#38 Alla är ju olika och har olika ämnesomsättning. Så de som funkar för andra kanske inte funkar för dig? Glad Sen beror de ju på också vad du lagar och vad du har i brödet etc.

Gullan402
0

# 39 Lagar vanlig mat. Varierar mellan potatis, pasta och ris. Men fiberris/fiberpasta är mycket dyrare därför blir det Euroshopper. Använder aldrig grädde i mat utan kör med mjölk. I brödet har jag olika typer av grovt mjöl. Köttfärs är superdyrt, färdiga köttbullar är billigare. Köttfärssås gör jag själv och biffar. Rent kött är också dyrt men jag försöker hitta till extra priser och frysa in. Euroshopper korv har mycket sämre näringsvärde och mera fett men är billigare än annan korv. Fisk går bort helt eftersom jag är fiskallergiker.

siberlina
0

gullan , du kanske  har  fel  på din  sköldkörtel. då kan man  gå  upp   i vikt    va man  än  gör,det  är  inte  så   all varligt ,men   du får ta ett   litet  blodprov

Gullan402
0

#41 när du skriver det så låter det ju faktiskt troligt. Ska googla lite om det. Undrar om det är ärftligt, mamma har det och mormor hade det men de gick ner i vikt.
Ilar iväg och googlar nu.

Gullan402
0

#41 Tillbaka igen efter att ha googlat lite om sköldkörteln. Läst på flera sidor samt gjorde ett test på nätet där man fick svara på massa frågor. Testets svar blev att jag bör kolla upp sköldkörtelhormonhalten i blodet genom blodprov hos läkare. Så jag får väl traska till vårdcentralen i slutet av nästa vecka. Många av symtomen stämmer in på underproduktion av sköldkörteln.

Liss
0

Ja som sagt, de kan ju vara vad som. Och alla tar åt sig så olika.
Jag äter massa grädde, jätte mycket bröd, inget ris, nästan ingen potatis, köttfärs äter jag massvis också och så vidare. Och jag går inte upp alls. Inte ner heller för den delen.

#43 De kan ju vara värt att kolla:) Då vet du åtminstone om det är något speciellt.

siberlina
0

gullan det är ärftligt , min mamma  hade  det  och syrran  fick  reda  på   det  efter  1 år efter  jag fick  det,

Jea59
0

Man kan ju undra tjock av billig mat, jag det blir man eftersom den är framställd att vi tar upp den lättare i våra kroppar och att vi äter mycket kolhydrater.

Var på en mack häromdagen och det stod en dam före mig som skulle köpa kaffe o fiberfralla. Fiberfrallan kosta 25 spänn och hon reagera varför den kunde va så dyr, ja då säger mackägaren att det är för att det är fiber o nyttigt, men tog hon en vanlig fralla så kostade den 10 spänn billigare.

Då kan man undra, det vita brödet är mer processat och alltså borde vara dyrare än fiberbrödet som innehåller kornen o skalen kvar.

Så fort nånting heter nyttigt så blir det genast dyrare.

Sen äter ju jag inget bröd själv eftersom det är ett elände för vikten

elize-l
0

Det är dessutom lika mycket kolhydrater=socker i det sk. nyttiga brödet som den vita frallan =(

Mammzing
0

Känner "feta " som äter både billig och dyr mat.

Bara en sak har dom gemensamt : Det som är gratis ATT MOTIONERA gör ingen av dom.

Men dom har väldigt många TV kanaler…..

Ninjisen
0

#34 Jag har provat att äta kolhydratfritt, det gick faktiskt väldigt bra.. Känns så konstigt bara att inte få äta frukt men sleva i sig hur mkt fett man vill :)
Men jag tror jag ska ge det ett försök till Glad

chik
0

Gulla..Hej!!

ja varför vissa går upp av inget. Det är en gåta.Det har med ämnesomsätningen o inte med kosten efter vad jag har förståt..Om det inte är något som du pillar i dig som du inte tänker på.

Juse, saft, dricka, liten bit chokelad…ja dom grejerna som man tycker bara är lite..Men som i det stora hela långa loppet blir kilo..

Lena. Som önskar er en bra helg.

martdat
0

#50 och vissa kan äta vad som helst och är smala ändå, hadde en tjej som bodde dörren mittemot i stan ett tag som jag umgicks med, smal som en sticka, ändå åt hon bara onyttigt, mcdonalds på dan, hem och käkade pitsa, sen godis och läsk, hon drack tre läsk plus en påse godis varge kväll , Lat, hatade att motionera, men ändå var hon smal, livet e orättvist,

Gullan402
0

#50 nope, inget extra. Dricker bara vatten och kaffe +lite mjölk i kaffet. I princip aldrig juice eller saft och äter aldrig choklad. Är en stor älskare av choklad men godis är onyttigt att lägga pengar på. Det är mycket sällan jag unnar mig något godis. Däremot får barnen lite godis ibland.

chik
0

Gullan..har du varit hoss läk. Det kan vara något ämnes fel..Inte skräma dig bara hjälpa…Lena

Gullan402
0

#53 är inte så lättskrämd Glad
Nej, har inte varit hos läkare för detta. Ska göra det framöver.

Gerbilflicka
0

Jag ville ha en melon har om dagen och bestamde mig for att ga och kopa en. Tog den minsta de hade. Gick for att betala… hamnade pa 45kr. Lamnade tillbaka den och fick vara utan. Suck.

FrokenLindgren
0

Det handlar om vad du gör av med i förhållande till vad du tar in. Sedan kvittar det vad du äter egentligen, exempelvis LCHF innebär ju att du äter mer fett och protein vilket mättar vilket ger mindre kalorimängd än om du äter vanlig varierad kost eftersom vissa saker mättar mer än andra. Hade du ätit samma mängd kalorier (vilket det handlar om = kalorier in jämfört med ut) med varierad kost hade du också gått ner i vikt.

Min syster är smal som en sticka, 176 lång och runt 55 kg och det beror på generna. Däremot betyder ju inte det att hon är hälsosam eftersom hon är väldigt inaktiv och äter en del onyttigt. Själv har jag hellre en rundare men hälsosam kropp än en smal som är ohälsosam.. Fast nu är jag både rund och ohälsosam. :P

Själv mådde jag bäst och gick ner en del när jag var vegetarian. Funderar på det igen men till huvuddel pga moraliska skäl, viktnedgången är isf bara positiv.

Maja
0

#31 - Tips på hur man håller kycklingsalladen fräsch i kylen några dagar, tack! :P Min blir ful efter ett litet tag. :P

Liss
0

#57 Hum.. min har stått i kylen nu i två dagar, och den är fortfarande fräch. Eller salladbladen blir lite tråkiga, men de går iaf. Jag har bara plast och folie över. Annars har jag inge tipsGlad

guraknugen
0

#0: Har ej själv varit i USA, men jag kommer ihåg att min bror, närhan varit där, inte alls var förvånad över att många där var väldigt överviktiga. Själv hade han väldigt svårt att få tag i vettig frukost exempelvis. Det var tydligen mer eller mindre hopplöst, i alla fall jämfört med här. Nu vet jag inga detaljer om detta, har ju som sagt inte varit där själv, men vad han såg var tydligen matvanor som i teorin borde göra en fet, och mycket riktigt verkade det stämma också…

Och återigen: Nej, jag vet inte om det han säger stämmer, för jag har som sagt inte varit där. Vill görna att detta ska framgå tydligt, men jag antar att någon dåre ändå kommer att klaga på att jag yttrar mig om sådant som jag inte sett med egna ögon…

Gullan402
0

#59 det finns ju TV också som bekräftar saker liksom bekanta.

Achatina
0

Det är inte riktigt jämförbart, de fattiga amerikanerna har inte råd att köpa äpplen för 8kr/äpplet - men det hade vi inte heller gjort tror jag. Men för ett äpple kan de köpa typ 2-4 (eller fler) "påsar" pommes. Däremot är ju halvfabrikat dödande för hälsan, och ganska dyrt egentligen.

Gör storköp, baka ditt egna bröd, frys in osv. Ibland kan man ju hitta billiga grönsaker. Och det är bättre att köpa för mycket ex köttfärs än bara vad man behöver för stunden. Och utnyttja kuponger man får hem i brevlådan. I värsta fall kan man ju äta havregrynsgröt, det mättar ju och är super billigt att få tag i ingredienser till :P

Ninjisen
0

Jag hade en fattig period precis när jag flyttat hemifrån med 18 år och inte hade NÅGON koll på pengar… Kunde typ köpa kläder för alla pengar och sen stå som ett fån i 3.5 vecka och inte ha pengar till mat… Dum man va haha…

Iaf så närde jag mig på havregrynsgröt och nudlar hela det året… Typ..
Billigt och mättar… Men kan knappt äta nudlar än idag pga det haha.. Usch… Förätit mig…

Achatina
0

Nudlar, iaf snabbnudlar räknas till "billig mat som man blir fet av" :P

Tatsja
0

Att så många är överviktiga beror också på denna stress idag. Många mammor har dubbeljobb och hinner int elaga nyttig mat. Då blir det micro sstället, eller friterat.

Jag som är väldigt matallergiker, har problem med att hitta billig mat. Ta bara, till exempel mina makaroner. Ett halvt kilo för 29- 29 kronor, När vanliga kostar runt 13 kronor. Bröd, runt 40 kronor. Sen är jag även allergiskt mot vissa grönsaker och frukt. Fisk också. Så det är inte billigt

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Fagerljung
0

#57 Byt salladen mot vitkål. Nyttigare och billigare, samt håller betydligt bättre än sallad.

Stephanie
0

Jag förstår inte riktigt logiken i att flera här verkar sätta ett likamed-tecken mellan överviktiga och mcdonalds. Man behöver inte äta på McDonalds om man är överviktig, och inte heller äter alla "fattiga" på mcdonalds.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Achatina
0

En "fattiglapp" i min klass spenderade sina sista 100kr på en påse pomfrits och några andra nedfrysta halvfabrikats varor samt läsk. Om det är vad han har att klara sig på månaden ut är det tämligen osmart tänkande :P

Tatsja
0

#66 När de flesta går till McDonald, så tar de pommes Frites och Coca-Cola. Det är det som de blir tjocka av. Sen är den maten inte nyttig att äta flera dagar i veckan.

Väl mött, Tatsja

Stephanie
0

#68 Alltså, jag menar inte att man inte blir tjock utav mcdonalds, utan att alla tjocka inte nödvändigtvis måste äta på mcdonalds varje dag för att de inte "orkar laga mat" Glad Som vissa här verkar tycka.

Gullan402
0

#69 vi har samma åsikt.

Jea59
0

Förstår inte varför en del skyller på att man blivit tjock av hamburgerkjedjerna, det är ingen som tvingar oss att gå dit.

Förresten är det inte så billigt att äta ute oavsett vad man går, finns mycket billig mat man kan göra hemma som rotfruktsgratänger och soppor som t.ex

Gullan402
0

#71 tror inte TS syftade på hamburgerkedjor eller äta ute överhuvudtaget utan mer på billiga varor att handla i affären och laga hemma. Av någon underlig anledning verkar de som har det bättre ställt än oss som har det sämre ställt förutsätta att vi slösar pengar på massa onyttiga saker och därför har ont om pengar. Men har man låg inkomst har man (förhoppningsvis) rationaliserat bort allt onödigt för länge sen. Och matpriserna i Sverige är höga. Livsmedel har  blivit x-antal kronor dyrare på 2 år. Min inkomst har inte ökat i den takten utan istället sjunkit med över 10 000:- per månad och då var jag ändå inte högavlönad innan. Samt att vi var 2 att dela på kostnaderna innan, nu är det bara jag.

Jea59
0

Det är sant att matpriser o annat har blivit dyrare medans inkomsterna har blivit små, man får vända på varenda krona

siberlina
0

det står  över allt  att  tjocka   äter snabbmat    för det ska   ev  va  billigare  ,men vad  är  snabbmat…..jag har inget emot   tjockisar . alla   är  lika   värda,,,..

guraknugen
0

Handlar det verkligen om huruvida man harnågot emot tjockisar? För mig handlar det väl mer om ”tjockisarnas” hälsa. Det är helt enkelt inte nyttigt att väga för mycket. Kroppen tar mycket stryk, både när det gäller leder och sådant såväl som hjärtat och andra vitala organ.

Men visst, vill man riskera sin hälsa så skiter väl jag i det, det är upp till var och en, men jag tycker det är lite synd bara, för det är ju ganska onödigt. Men om någon frivilligt väljer att riskera sin hälsa så förutsätter jag att man slipper höra en massa gnäll om det.

Puhlo
0

#75: Det är ingen som VILL riskera sin hälsa. Jag känner inte en enda människa som VILL vara överviktig. Att påstå en sån sak känns fördomsfullt och bara elakt. Har vikt nånting med intelligens att göra? Nej. Men du får det att låta som att bara för att man råkar vara överviktig så är  men dum och tar inte hand om sin kropp på bästa sätt.

Jag har själv  en stor övervikt som jag gör allt för att kämpa emot.

Jag säger som jag sade tidigare i tråden. Jag tror att socker och alla andra korta sockerkedjor (snabba kolhydrater, vitt mjöl osv) är dåligt och om man äter mkt sånt, eftersom det är väldigt billigt och ger en stor bukfylla för billig penning, så går man upp i vikt.

Jea59
0

Man får se ut hur man vill själv, men det är ingen som stoppar fel mat i munnen än man själv.

Jag har kämpat i alla år och jag håller mig normalviktig, jag äter inga sockerprodukter, läser alltid innehållsförteckningen i maten som jag köper.

Sen känner jag fler som skiter i detta och tycker att man ska leva o må gott ok, dom har massor med övervikt men det är deras problem man kan ju inte skylla på någon annan att man blivit tjock,

guraknugen
0

Nej, det är möjligt att de inte vill riskera sin hälsa, men faktum är ju att de gör det lik förbannat och de vet dessutom om det. Viljan är tydligen i många fall inte starkare än att latheten tar över, så att säga.

Jag har också sett exempel på folk som säger att de måste gå ner, men som inte gör ett skit åt det. Den som jag just nu tänker på drar i sig hur mycket skit som helst i form av Coca Cola och vad det nu är på bussen till jobbet varje morgon. Jo jo, så var det med den viljan…

Vederbörande kan ju knappast promenera till jobbet, då det är åtskilliga mil, så jag föreslog att han kunde ta en tidigare buss och gå av några hållplatser tidigare och gå sista biten. Han tittade mest på mig som om jag vore idiot.

Nåja, han gör som han vill, bara jag slipper höra hans gnäll om att han borde gå ner. Detta var bara ett exempel, men det finns gott om dem.

Och jag säger det inte för att vara elak, det är bara mina egna observationer och gäller ju säkert inte hela världens befolkning…

Kanske man skulle behöva vara lite elak dock. Det kanske kan fungera som en spark i häcken på någon i alla fall…

Jag skulle själv behöva en rejäl spark. Är visserligen inte överviktig, snarare tvärt om, men skulle behöva träna betydligt mer än vad jag gör. Samma med min fru. Ingen av oss är någon initiativtagare precis, så ingen av oss rör sig så mycket eftersom det är trist att träna ensam.

Puhlo
0

Jag säger inte att man skyller på nån annan för att man är överviktig. Absolut inte. Det är ett flertal faktorer som spelar in på varför man blir överviktig.

Däremot så vet jag hur fruktansvärt jobbigt det är att jobba med sig själv, och att ha omvärldens ögon på sig konstant.

Det är jävligt lätt att sitta och döma andra människor. Jag gör det själv ibland, även fast jag försöker sluta och försöker hitta ursäkter till varför folk på bussen sitter och smackar med tuggummit och allt möjligt annat. Och jag vet att jag är extra lättstörd.

Att vara elak tror jag inte hjälper heller. Visst, nån enstaka person kanske får sig en ögonöppnare, men de flesta blir nog bara ledsna och vill inte alls vara med om de får höra elakheter. Jag har sparkat bakut själv åtskilliga gånger när allt från familj, läkare och vänner har sagt åt mig "på skarpen" att jag behöver göra nåt åt saken. Det  är när man kommer till sin egen insikt som man tar itu med saker. Det gäller allt från träning till övervikt till städning hemma.

Och om du OCH din fru behöver träna men tycker att det är tråkigt att träna själva, så varför tränar ni inte tillsammans?  Det finns oändligt med lösningar, det gäller bara att komma på dem.

fotokrafs
0

#79 Ha ha.. Vi har inte gett varandra någon spark i ändan än!

Det enda vi gör tillsammans är att jag kommer och möter honom när han slutat jobbet så det blir kanske 20 minuters promenad tillsammans. Vissa helger tar vi en milslång promenad men nu under vinter och slask-perioden har det inte varit lika lockande.

Förut för "länge sedan" spelade vi badminton då och då.. varför vi slutade minns jag inte, om det var dyrt eller om det var för att mina träningsdojer gick sönder.

Förhoppningsvis blir det mer fart i kroppen nu när det blivit ljusare och varmare ute. Så fort de sopat cykelbanorna kan vi ta fram tandemcykeln och åka på utflykter!

Men nu blev dettta väldigt Off Topic ingen av oss är ju överviktig snarare motsatsen!

Gullan402
0

#77 visst jag kan läsa innehållsförteckningar men vad hjälper det? Jag har inte råd att utesluta vitt mjöl och socker ur maten. Sån mat som innehåller mer fibrer är mycket dyrare. Grönsaker och frukt är dyrt! I mitt fall handlar det inte om att leva och må gott utan att ÖVERLEVA för en billig penning eftersom inkomsten är jättelåg p g a vissa orsaker. Jag och barnen lever under existensminimum och har mer eller mindre gjort det i 2 års tid, det syns på vågen. Sen känns det inte bra att inte inte kunna ge barnen sunda och nyttiga matvanor.

Jea59
0

Jag förstår vi lever under existensminimum och jag köper mycket rotfrukter, potatis o kött, gör soppor och dylika rätter, vitkålspudding med mera.

Jag själv äter ju inte några spannmålsprodukter utan lever mer på kött o grönsaker, tittar mycket på priser och köper dom grönsaker som är billigaste för säsongen.

Min man som kan äta vad som helst utan att lägga på sig äter glatt dom billiga frallorna som finns och eftersom affärerna ligger nära så åker vi till dom som har det billigaste, nu sist hade ena affären 3.90 kg för äpplen då passa vi på att köpa direkt.

Skulle jag se att ena affären har ostbågar för samma pris så köper jag det inte för det innehåller så mycket skadliga ämnen.

Det tar en evighet o handla men jag tycker det är värt det så har vi kommit undan iallafall med en billig peng

guraknugen
0

#79: Beror på det jag skrev, att varken hon eller jag är någon initiativtagare. Vad jag ville säga med det var ju att jag själv inte är bättre än de som du tyckte att jag var elak emot.

Tycker dock itne att jag var elak heller. Jag säger bara vad jag ser. Om någon ser något annat är det ju bara att lägga till det, så blir inte tråden lika ensidig. Jag tycker man ska våga säga vad man tycker och vad man ser, även om det är obekvämt för många. Man kan ju läsa det med de överseende glasögonen på sig och inte hela tiden leta efter elakheter. Så fort man tycker något om någonting så är det ju klart att den som inte tycker samma tycker att man är elak eller dum eller liknande, det är ju svårt att komma ifrån.

Nu har jag i alla fall nämnt vad jag tycker mig ha sett i olika situationer i mitt liv och det är väl säkert fritt fram för var och en som har sett och upplevt helt andra sanningar att lägga till detta i tråden, eller hur?

Ta inte åt er av allting. Jag har ju knappast pekat ut någon enkild, i alla fall inte med namn.

Exempelvis det jag skrev tidigare: ”Viljan är tydligen i många fall inte starkare än att latheten tar över”. De flesta av oss är väl ganska lata egentligen, även jag. Det gäller bara att försöka bortse från detta, vilket givetvis inte är lätt men dock fullt möjligt. Tur för mig så har jag ännu inte hamnat i fällan. Jag har för vana att gå när jag ska någonstans, eller cykla. Rör det sig om 250 km (exempelvis) så hyr jag en bil eller åker kollektivt, men det är ju inget man gör varje dag precis.

Jag vet ju hur det kan bli när man har bil. Man tar bilen vare sig man behöver eller inte. Man kanske intalar sig att det kanske kommer att börja regna lite senare, så man riskerar inte att bli lite våt i onödan. Ja, ni har säkert egna fina bortförklaringar till varför ni ibland tar bilen även kortare sträckor…

Jag vet också att när man väl vant sig vid att ha det bekvämt är det så mycket svårare att ta sig ur det, så det gäller att inte hamna där, helt enkelt. har man väl hamnat där kan man därför behöva en rejäl spark i häcken för att till sist inse att något radikalt måste göras. Frågan är bara vad som ska representera denna spark i verkligheten. Något måste ju till i alla fall för att öppna ögonen, kanske inte att någon är elak, men det har heller inte varit min avsikt att vara, som jag sagt några gånger nu.

mongu
0

Om man använder de grönsaker och rotsaker som det är säsong för så kostar det inte alls mycket.

Detta med att fullkornspasta och annat kostar mer håller jag med om, men samtidigt så håller man sig mätt längre på det.

Men det är inte lätt när man är i en sån sits som många av oss är. Önskar att den nyttiga maten vore billigare.

Ha en bra dag! Mongu.

Värkdrabbad som kämpar att bli värkmästare över min kropp. För att kunna se ljust på livet!

guraknugen
0

Sedan gäller det att man själv inser att man blir mättare av viss mat. För om man fortfarande äter lika mycket av den så hjälper det ju inte att man blev mer mätt…

elize-l
0

skrivs mycket skit i den här tråden tycker jag =(

guraknugen
0

#86: Absolut. Finns ju ingen anledning att skilja denna tråden från de övriga på det planet.

fotokrafs
0

#86 Du får gärna precisera, orkar inte läsa igenom allt igen -ganska lång tråd.

#87 Vad menar du?  *korkad*

guraknugen
0

#87: Trött? Kanske dags att sova nu? Tungan ute

Jag menade exakt, ord för ord, det jag skrev och absolut inget annat.

siberlina
0

vi är alla  olika   och  ingen är perfekt, det är inte så  himla  enkelt att   gå ner i  vikt och har man dåligt med  pengar  så kanske det är  lätt  att  man  äter fel och tröstäter  det är lika svårt att sluta röka, man får inte  döma människor för hårt,,…

Tatsja
0

Jag som är matallergiker har problem med att köpa viss mat. Detta gäller även vissa grönsaker. Sen är gluten-laktosfritt väldigt dyrt. Min ekonomi håller inte för det. Men jag försöker att göra det mesta från grunden.

Är överviktigt och har blivit det mest på grund av mediciner som har de biverkningarna. Är ingen älskarre av snabbmat. Går aldrig ut. McDoland eller liknade, var många år sedan. Restaurang, minns jag inte.

Äter hemma istället.

Väl mött, Tatsja

guraknugen
0

Man kan nog bli tjock av dyr mat. Jan Stenbeck vägde väl kring 160 kg när han dog, har jag för mig, och han dog ju inte fattig precis…

fotokrafs
0

Vet inte varför man som fattig skulle vilja gå till McDonalds och äta, visst man kanske kan få en billig burgare men så mätt blir man väl inte?

Maken äter hamburgare till lunch säkert minst 2 gånger i veckan, han är bekväm och kör drive-in. Kan hända att hans meny är lite nyttigare än andras då han varken gillar pommes eller coca cola (han tar side sallad och juice istället). Han brukar i alla fall var hyfsat hungrig de dagarna när han kommer hem.

Helst skulle man vilja att han hade med en matlåda men det är svårt att planera in.

#0 De jättetjocka som jag "känner" (3 kvinnor i 40 års åldern) har mig veterligen aldrig varit fattiga och är inte heller arbetslösa även om någon blivit tvungen att sjukskriva på grund av sjukdom. Min bästa vännina som inte heller varit särskilt fattig hade förut rätt kraftig överviktig, men hon har gått ner en massa kilon genom ändrad kost och flera gymbesök.

Sen har jag ju min lilla tjocka mamma, hon är "fattig" och hennes hull beror antagligen på att hon ligger i soffan framför tv alla kvällar (sen gillar hon bullar). Svärmor som är ett år yngre och lika "fattig" är däremot ofta ute och dansar, hon är också smal.

Andra "fattiga" jag känner har ingen övervikt, men det betyder ju inte heller att deras matvanor är sunda.

fotokrafs
0

#92 Den fetaste jag sett i verkligheten är nog vår granne, det enda man ser honom äta är snabbmat som till exempel pizza och sen har han en stor flaska coca-cola brevid sig. Om han är fattig eller inte vet jag inte, men han har i alla fall råd att käka lunch för mer än 80 spänn varje dag?

guraknugen
0

#94 Jag tror inte han är särskilt rik i alla fall. Såg honom någon gång på arbetsförmedlingen när jag själv var arbetslös och han är säkert fortfarande arbetslös. Jag har i och för sig inte sett honom på balkongen under normal arbetstid, men det beror ju mer på att jag själv jobbar så dags…

#93: Drive in beror mer på att jag vill äta i lugn och ro utan en massa folk omkring mig. Sedan brukar jag ta en liten tupplur i bilen tills lunchrasten är över. Det skulle nog se konstigt ut om man tog en tupplur inne på en restaurang…

Alexej
0

Intressant diskussion:)

Ninjisen
0

Vem älskar inte McDonalds, bara lukten är ju sååå frestande.
Jag kan skippa hamburgaren men pommes med vitlöksdipp SLÅR ALLT.
Men från onsdag så ska jag börja skippa alla kolhydrater så det får bli sallad för mig när det blir donken…
Skär i hjärtat redan nu haha…

guraknugen
0

Jag älskar inte McDonalds. Tycker att samtliga av de konkurrenter jag testat gör godare hamburgare. Fast deras side-sallad är OK om man jämför med vissa andra. Pommes vägrar jag ta när det gäller McDonalds. Slemmiga och läbbiga. De man får på Burger King och Max är i alla fall OK.

Maja
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Kika på denna video ;)

Stephanie
0

Fast den där är ju så extremt fånig! Iprincip ALLT torkar om man låter det ligga. Varför skulle det mögla liksom? Skrikandes

guraknugen
0

#100: Bröd vi bakar själva och inte hinner äta upp möglar på några dagar om man låter det ligga framme. Mycket riktigt så har vi inga konserveringsmedel i brödet vi bakar själva heller.

Rostbröd som man köper brukar väl torka, har jag för mig, och det lär väl dröja innan det möglar, men så är de ju i regel fullproppade med konserveringsmedel också.

Stephanie
0

#101 Låter ni brödet ligga framme, eller i en påse då? Jag har då aldrig sett en brödskiva mögla, så länge den inte ligger i en påse eller liknande. De torkar bara.

fotokrafs
0

#102 Lägger brödet i brödlådan, man vill ju inte att brödet skall torka.
Hon på videon påstod att hon hade hamburgaren i en "lunchlåda" och då kan man ju tycka att det borde ha lite samma effekt som brödlåda?

guraknugen
0

#102: Pratar du om egenbakat bröd eller köpt bröd?

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.