Löning imorgon -betala räkningar
Och vad säger vi till det?
Jag säger iallafall tack gode gud! Det är inte många kronor på kontot just nu :/
När betalar ni era räkningar? Samma dag som pengarna kommer in, eller väntar ni några dagar? Själv så betalar jag alltid samma dag som lönen kommer.

Betalar alltid direkt när lönen kommer så ser jag sen vad jag har kvar till annat =)
De dra via autogiro
det är billigare för mig 

betalar den 18 e och den 25, betalar hellst samma dag så man ser vad som blir kvar, är så skönt med att kunna riva faktororna,, (obs sparas endå ett par månader om nått blir fel)
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Jag betalar direkt, sparar inga fakturor, river dem direkt man ser ju på datorn vart man betalt o hur mycket. De som går har jag på e-faktura.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Betalar enligt förfallodagen, vanligtvis vid den sista i mån.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Maken är bra på att betala räkningarna, enligt förfallodagen. Själv har jag en tendens att betala räkningar någon dag efter förfallodagen..
Nu är alla mina räkningar betalda! :)

jag brukar betala det som inte dras senare, direkt när lönen kommer.. är lika bra..
jag e så förvirrad att jag förmodligen skulle glömma det annars :)
men jag får inte lön förens den 27e, fast min man får ju idag.. :)
Jag betalar när jag kan. Oftast är förfallodagen i slutet av månaden och då sparar jag till efter den 25:e. Men annars brukar 1-2 räkningar mitt i månaden inte vara något problem.
Får mina pengar den 19.
Lite tidigt att betala då. fast jag gör det ibland - med räkningar som är bråttom. Men jag lyckas allt för ofta förtränga sista betalningsdag och får ibland - helt onödigt - förseningsavgifter. Idiotiskt, men det tar så mycket emot att ta högen med alla räkningar och börja betala av…
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
betalar räkningarna så fort jag får pengarna, då vet man vad som blir över sen.
Får mina pengar den 18:e och då kör jag iväg allt med en gång, så är jag av med det. Det är ju ändå ingen ränta på kontot, så varför vänta?En del har jag ju på autogiro, men "räknar av" med en gång i allafall
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Nu är hälften av mina räkningar betalda, men har mkt autogiro.. Så dom dras ofta först den sista eller 2 i nästa månad.. Surt… Man vill ju räkna ut hur mkt pengar man har kvar att leva sen för månaden.
Storhandlade mat igår iaf, plus lillans mat.. Så nu är man iaf räddad för svält haha..
Gör ni ingen budget alltså? Jag har gjort ett enkelt dokument i Excel där jag för in vad jag får i inkomster och vad som ska ut. Superenkelt att ha koll på vad som blir över redan innan räkningarna är betalda. Jag skulle aldrig klara att leva med att man inte vet vad som blir kvar förrän efter allt är betalt. Så fort jag får hem en räkning lägger jag in det och räknar av. Ofta kommer ju räkningarna runt den 20e för mig iaf så då är det ju superenkelt att ha koll.
Betalar räkningarna som går samma datum som jag får csn men vissa är på autogiro och dras senare.

Har en stor års-salmanacka och i den stå allt vad gå ut.
Varje månad, så har jag en rätt bra översikt.

Jag har ett block jag skriver upp allt i så jag har koll på varje månads räkningar.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Jag betalar in på en gång när jag får pengarna på kontot.. vill ha sånt gjort innan jag börjar ens tänka på vad som behövs inhandlas mm..

#14 Ditt system funkar nog jättebra om man har ut samma lön varje månad. Men nu har jag liksom inte det. Allt hänger på hur mycket OB jag jobbat och om jag har haft några extraturer. Min lön kan variera mellan 13 och 16000
#18 Fast vissa fasta utgifter som är förekommande varje månad har man väl ändå koll på även om man får varierad inkomst? Hyra, mat osv är ju inga överraskningar direkt, dem vet man ju att de kommer. Min inkomst är inte heller samma varje månad beroende på om jag jobbar extra förutom studierna eller inte den månaden. Tycker nog att det är ännu viktigare med budget om man har varierad inkomst så man ser till att hålla sina räkningar och inköp på den lägsta lön man får in, då hamnar man förhoppningsvis inte i klistret med att gå minus. Då vet man ju att man klarar sig så iaf om man nu inte får ut mer en specifik månad. Allt som är över mitt normala är extra och inget jag räknar med utan det får isf bli en överraskning.

Naturligtvis har jag koll på vilka fasta utgifter jag har men sen varierar det hur mycket som blir kvar till övrigt. I övrigt räknar jag faktiskt oxå maten. Går att leva billigare om det finns mindre pengar över =)
Prioriteringsordning
1. Räkningar
2. Mat
3. Annat som kläder, nöjen mm

Min prioritetslista ser annorlunda ut;
1. Mat, medicin + läkarvård
2. Räkningar inkl. bensin och annat till bilen (nödvändigt för förflyttning)
3. Övrig, kläder, hygienartiklar etc
4. Nöjen, dvs det som inte är livsnödvändigt
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
Jag har ju inte direkt den typen av räkningar än, då min karl fixar allt sådant. Men andra grejer som ska betalas tex som vetrinärräkningar och sådant betalar jag så fort jag bara kan..
#14: Gjorde en gång i tiden ett ganska komplicerat kalkylark (i Excel på den tiden, så småningom i OpenOffice.org Calc) där jag höll koll på varje krona, till och med på hur mycket jag hade i plånboken. Så fort jag hade handlat någonting och man kom hem var det till att ta fram kvittot och skriva ner dagens händelser. Ganska jobbigt och ibland hände det att när man räknade samman allting så stämde det inte. Då var det värsta detektivarbetet att hitta de försvunna små kronorna… Men visst gick det.
En enkel budget kan man ju göra, mennumera gör jag det enkelt för mig, nämligen så här:
På min banks Internetplats (ICA-banken om någon undrar, men det går säkert bra med andra banker) har jag åtta konton (det är max för min bank per kort, så att säga). När det gäller mitt lönekonto vill jag ha ett någorlunda jämnt utflöde varje månad, så jag har upprättat några konton som hjälper mig med detta. Varje månad sätter jag undan pengar till olika konton. Ett av dem kallar jag ”årsräkningar”. Exempelvis TV-licens, diverse medlemsavgifter och liknande. Eftersom jag fglyttar över pengar dit varje månad, blir utflödet från lönekontot ungefär samma varje månad. När sedan de räkningar som bara kommer en gång per år ska betalas, så finns pengarna på kontot Årsräkningar. Då betalar jag dem antingen från det kontot, eller om de kommer som E-faktura så blir det ju lönekontot, men då för jag över motsvarande summa från kontot Årsräkningar.
Ser kanske krångligt ut i text, men är enkelt i verkligheten, när man fått rutin på det.
På bankens Internetplats kan jag varje månad se hur mycket som kommer att lämna de olika kontona och då inser jag snabbt ungefär hur mycket jag har att leva på resten av månaden och lever sedan efter det.
Dessutom har jag gjort en annan sak, som hjälper mig ytterligare:
I ett kalkyldokument (återigen OpenOffice.org Calc, men det går bra med vilket program som helst som man kan skriva avancerade makron i) lägger jag varje dag in aktuell status för varje konto. Det låter ju som ett litet hästjobb, men det är det inte. Så här går det till:
- Öppna kalkyldokumentet
- Oppna webbläsaren
- Logga in på bankens hemsida. Förenklad inloggning går bra.
- Jag får då upp en sammanställning av alla konton direkt.
- Markera hela sammanställningen och tryck Ctrl+c.
- Gå tillbaka till kalkyldokumentet
- Klicka på en stor fet bautaknapp på kalkylbladet (som jag lagt dit och som är kopplat till ett eget makro) och alla data konverteras till vettiga siffror (på ICA-bankens Internetsida skrivs beloppen på detta korkade sätt: 12.345,67. Det innebär att punkten måste bort och så vidare, men det fixar mitt makro elegant och är inget jag behöver bry mig om) och placeras på rätt rad och i rätt kolumn automatiskt.
- I en annan flik kan man se, i form av kurvor, hur de olika kontona åker upp och ner i kronor räknat efter hand. Man ser då enkelt vartåt det barkar och pekar det för brant neråt så vet man att det är dags att snåla i några veckor.
Inser att även detta i text verkar lite komplicerat, men där samma sak här som med de åtta kontona. Det är gjort på några sekunder och är väldigt enkelt.
Hade jag orkat sätta mig in i makromöjligheterna ytterligare hade jag gjort det ännu enklare. Om jag någon gång kommer på hur, så kommer jag att göra så att makrot själv letar efter uppgifterna på bankens Internetplats. Derssutom kan man ju göra så att detta sker så fort man öppnar kalkyldokumentet. Enda gången man då måste utföra manuellt arbete är när man någon dag glömt att göra det, för då får man ju manuellt räkna ut hur mycket man ska skriva i för igår exempelvis. Kan bli lite jobbigt om man komer tillbaka efter några veckors Internetfri semester, kanske. Men det problemet tar jag itu med då, inte nu…
Vad jag egentligen ville säga, var väl att man ofta inte ens behöver göra något kalkyldokument för budgeten. Många banker har denna funktion mer eller mindre inbyggd på sin Internetplats. Kolla hur det är med just din bank. Man ska inte gå över ån efter vatten…
#22: Varför då? Du förlorar ju ränta då. Betala sista dagen istället.
Man kan ju lägga upp räkningarna för betalning så fort som möjligt så att man inte glömmer dem, men se till att de inte dras från kontot förrän så sent som möjligt. Där är ingen som tackar dig för att du betalar dem i förväg, du förlorar som sagt bara ränta på pengarna, som du annars hade fått om du låtit pengarna sitta kvar några dagar till på kontot (om du nu har ränta på kontot förstås). Det är ju inte många korvören kanske, men i längden blir det ändå lite.
Likadant om man har ett konto som pengar dras ifrån när man betalar med kort och som man har kredit på: Ingen idé att fylla upp kontot till plus i onödan. Betala bara när banken säger att ni ska betala det belopp som banken anger (om kontot är räntefritt i en månad, och det är väl de flesta sådana konton, tror jag), så kan de pengar ni annars skulle flyttat dit ligga kvar ett tag till där de låg och föröka sig lite.
#24 Jag tror nog bara jag får ränta vid årsslutet? Brukar inte ha så mycket pengar på kontot, för då gör jag av med dom, de mesta ligger under madrassen
#25: Pengarna kommer mycket riktigt vid årsslutet, MEN det är ju pengar som räknats ihop dag för dag, så om du betalar dina räkningar för tidigt så kommer summan vid årsslutet att bli lägre än vad den annars skulle blivit. Som sagt, kanske inte så många korvören, men lite lär det ju bli i alla fall.
#26 Jaha, det visste jag inte. Lät knöligt =/ Jag betalar mina räkningar så fort jag kan pga att jag vet att jag är ganska lat och glömsk och säkerligen glömmer bort det då.
#27: Exakt hur betalar du dina räkningar? Går du till banken och betalar? Skickar du in betalningsordrar? Betalar du via Internet?
Är det något av de två sista, eller liknande, så anger du ju när du vill att räkningarna ska betalas och du anger ju då lämpligen sista dagen.
Om du går till banken och betalar, varför gör du det? Kostar inte det extra dessutom?
#28 Jag ska vara ärlig och erkänna att jag inte är "vuxen nog" att betala mina räkningar själv och har dessutom inte skaffat internetbank. Jag brukar ge mor eller min kille pengar och betala på deras internetbank.
Jag tycker det räcker med två utgiftskonton plus ett sparkonto.
Räkningskontot: summera alla räkningar under ett helt år,dela på tolv och du får fram genomsnittet per månad.Den summan för du direkt över från det vanliga lönekontot även de månader du har mindre räkningar.Checka av varje år för hyreshöjningar mm.
Det kan vara tufft i början om man har det knapert men man kan sätta undan så mycket som möjligt iaf.
Det som finns kvar på lönekontot är det man kan spendera.Förhoppningsvis kan man också spara en slant även om den är liten,t o m 50 spänn i månaden blir mer efter några år.
Om du har ett "mat-kort" kan du sätta in månadens matpengar så är det enkelt att handla sen och bra att veta att det finns matpengar.
De här tipsen har hjälpt mig när jag pga sjukdom i familjen hade inkomster under existensminimum.De funkade så bra att jag använder samma system än fast ekonomin är bra idag (har bl a ökat sparandet och köper mer ekologisk mat nu när jag har råd).
PS:Jag betalar det mesta direkt när jag får lön (oftast stämmer det bra med förfallodatum),en del via autogiro på förfallodatum.DS.
#29 Du jag va också rädd för det ibörjan, men allt eftersom så blir man nästan tvungen. Jag skickade in mina räkningar med sånna lappar… Man ska skriva ner allt på. Skitkrångligt.
Började med internet bank när jag va en sådär 18 år.. Och det är såååå enkelt, lovar dig. Prova!
Det har nu dessutom kommit små dosor man bara trycker ner en kod i som står på datan, jätteenkelt.
Kontakta din bank om info. 
#31 Mjo, men jag gör knappt mina läxor om jag inte gör dom direkt, så jag vill vara på den säkra sidan att det blir gjort. Ja, jag har funderat på att skaffa internetbank, ska kolla upp det.
#30: Jo, det räcker säkert alldeles utmärkt. Vi är alla olika och jag har hittat mitt sätt. Jag tvingar givetivs ingen att härma mig. Jag nämnde det bara för att ge ett exempel på hur man kan göra, sedan kan säkert någon inspireras av det och hitta sitt eget sätt.
Att jag har åtta konton beror faktiskt på att det är max, annars hade jag gärna haft fler. Min idé är ju lite att man öronmärker pengar genom att flytta dem från lönekontot (som i mitt fall också är matkontot, eftersom jag har ICA-banken och valt det kontot som lönekonto.
Att jag har så många konton (som jag kan byta namn på när jag vill via Internetplatsen, för övrigt) beror alltså på att jag öronmärker pengar för olika ändamål. Exempel på mina konton är ”Välgörenhet”, ”Kläder” och ”Semester”.
Nu är det ju inte petigare än att jag tillåter mig att vara lite flexibel. Om jag ser att exempelvis klädkontot växer och växer och att jag tycker att det är lite i minsta laget på semesterkontot, så är det inte värre än att jag kan tänka mig att, efter att ha rådgjort med min fru förstås - vi har ju delad ekonomi, flytta en del av pengarna från klädkontot till semesterkontot.
Har man lite halvtaskig självdisciplin så tycker jag nog att detta är ett bra sätt att inte göra slut på pengarna i förtid. Man vill ju kunna göra något på semestern. Kanske inget märkvärdigt, men kanske i alla fall hyra någon bil och dra iväg någonstans och ha lite mysigt med frugan… 500 spänn per månad blir ju i alla fall 6 papp när semestern kommer. Det räcker ju till lite i alla fall. Semesterpengarna behöver exempelvis inte inkludera mat, för man äter ju oavsett om det är semester eller ej. Det är bara extrautgifter som hyrbil, kanske vandrarhem, båtbiljett eller vad det nu blir, som man kompenserar med semesterkontot.
Men som sagt, tre konton? Jo, det borde väl räcka bra, tycker jag.
Förutom mina åtta konton har jag även ett fondsparkonto och ett före detta lönekonto i en annan bank, men det sistnämnda har jag bara några småslantar på och jag räknar inte ens de pengarna. Och visst ja, har ju ett plusgirokonto också… Någon hundring eller så där… Så egentligen har jag elva konton… men använder åtta i praktiken.
Jag betalar direkt när jag får in mina pengar på kontot, jag har ett smärre shoppingproblem vilket gör att jag är rädd att jag skulle göra av med pengarna innan jag hinner betala min hyra och andra räkningar.
#33 Oj,bra att det fungerar för dig (er).Jag skulle tycka det var jobbigt att hålla reda på så många konton.Som tur är är vi alla olika och det bästa är iaf om någon annan kan få nytta av andras erfarenheter.
#35: Det är inte mycket att hålla reda på. Öveföringarna mellan de olika kontona sker automatiskt varje månad. Det enda är att jag gör en koll någon gång per år och räknar ut om jag måste öka den månatliga insättningen eller om den kan ligga kvar ett år till. Detta beror ju då på om vissa saker, exempelvis TV-licensen, gått upp och i så fall hur mycket.
Sedan gäller det bara att komma ihåg när man exempelvis betalar pengar till något ”gott ändamål”, att man drar de pengarna från Välgörenhetskontot, men det är inte så svårt. Man kan själv namnge sina konton, så man behöver inte hålla reda på kontonumren.
När man hållit på ett tag blir det mer som en vana. Jag upplever det definitivt inte som jobbigt, snarare som att det underlättar min vardag. Automatiken gör jobbet åt mig och jag behöver bara se över det lite då och då.
#36 Tycker det är jätteskönt att det dras lika mycket varje månad från lönekontot, blir inga obehagliga "överraskningar" då. Okej, visst det kan ju ske ändå om till exempel kyl och frys går sönder eller man måste till tandläkaren men men peppar peppar...
Känns bra att veta hur mycket pengar man faktiskt får spendera på mat, hygien- och hushållsartiklar, och kanske även lite nöjen varje månad. 
#37: Fat sådana saker, som trasiga kylskåp och så vidare, har vi ju en buffert på ett konto som vi i stort sett aldrig annars rör.
#38 Visst vi har en buffert, men tar vi därifrån måste vi ju var snålare i några månader för att kunna betala tillbaka? Nu vet jag inte direkt vad en kyl och frys kostar så det kanske inte är så "mycket" men ändå..