Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett29-tävlingar
Läst 14040 ggr
Staffan
2

Hur mycket pengar...

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

…kan det här vara? En miljard? Någon som kan räkna? :)

/staffan

FrokenLindgren
0

Ingen aning du men jag hade inte tackat nej till en del av den där kakan. :D

JMax
1

Åh! Den pallen får gärna flytta hem till mig!Tungan ute

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

guraknugen
1

Har tyvärr inte så stort hum om storleken på en tusenlapp, framför allt inte tjockleken. Har inga sedlar alls för tillfället så jag kan inte göra några mätningar, men jag misstänker att det ligger kring 80 miljoner kronor.

Denna siffra fick jag fram på följande MYCKET lösa grunder:

På bilden uppskattar jag att höjden på sedelhögen verkar vara ca 4,5 tusenlappslängder. Tyvärr vet jag inte hur lång en tusenlapp är, men tog en titt på min linjal och gissar på kanske 18 cm. Högen blir då lite drygt 80 cm.

Måste ju även veta hur tjock en tusenlapp är, så jag tog en liten titt i en låda jag har med skrivarpapper som är på 90 g/m². 500 papper motsvarar ungefär 6 cm (uppskattning eftersom det inte finns 500 papper i högen längre). Jag antar att en tusenlapp är något tjockare, så jag gissar på 10 cm för 500 sedlar.

Antalet staplar är, som synes 7·3=21, så varje lager är 21000 kr.

80/10·500·21000=84 miljoner kr.

Nu lyckades min fru hitta lite uppgifter om tusenlappen som jag misslyckades med. Hon sökte på 1000-kronorssedel, jag sökte på tusenkronorssedel. Där ser man… En tusenlapp ska tydligen vara 160 mm lång, inte 180 som jag trodde. Då hamnar vi något lägre, ca 75 miljoner kr.

Men som sagt, har ingen aning om hur tjock en tusenlapp är PLUS att vi inte vet den exakta höjden på sedelhögen. Kan ju inte svära på att höjden är 4,5 sedellängder, men någonstans där omkring bör det nog ligga.

För att gardera mig, så känner jag mig dock ganska säker på att det ligger någonstans mellan 50 miljoner och 100 miljoner kr, men blir samtidigt inte alls förvånad om jag har fel.

Sedan kan jag givetvis ha gjort ett allvarligt räknefel i hastigheten också, men det brukar jag inte göra… Men ingen är ofelbar och jag orkar inte korketrurläsa…

guraknugen
2

Min fru har letat hej vilt igen och hittade en sedelräknare som klarade sedlar med tjocklekar mellan 0,06 och 0,12 mm. Man får väl anta att apparaten klarar tusenlappar och jag gissar också att ingen sedel är tjockare än tusenlappen, så KANSKE är tusenlappen 0,12 mm tjock… I så fall tunnare ändå än vad jag gissade först. Med denna nya, men osäkra, uppgift, kommer vår 80 cm-hög (återigen, 80 cm är en ren uppskattning med hjälp av bilden) att innehålla 6666? lager om 21000 kr, alltså totalt 140 miljoner kr! Det lutar alltså åt att mitt ursprungliga intervall inte håller och att jag alltså hade tokfel… Men det är ju också möjligt att jag har tokfel nu också…

Men 140 miljoner kr är min senaste gissning i alla fall.

[iovis]
1

Jag tror inte att det är pengar.

Alexej
1

Tror inte heller att det är äkta sedlar. Klicka man på bilden förstoras den och då ser man konstiga kanter på det.

Svårt att tror att så mycket pengar bara ligger på en pall….Förvånad

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mari
0

#5 & #6 De är väl inte beskärda riktigt ännu? Ser ju ut att sitta ihop i ark. Annars hade nog staplarna rasat rätt snabbt

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Gullan402
0

Mer pengar än jag nånsin haft eller kommer att få. Obestämd
Men det vore onekligen ganska trevligt ha dem i drömmarnas värld ändå och bygga luftslott med, i verkligheten vet jag inte om jag skulle vilja ha så mycket pengar. Det förde nog många problem med sig.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

fotokrafs
0

#4 Visst letar man hej vilt.. man har ju simultankapacitet och kan dricka te, spela betapet och hjälpa dig att räkna ut värdet på en hög pengar. Cool
Tänk om du fått jobb på Crane så skulle du haft mer inside-information om hur mycket det verkligen var. Nu kvittar väl det eftersom du ändå inte vinner något, hur rätt du än svarar?

Pengarna är riktiga, bild direkt från tryckeriet.

Staffan
1

Jag mätte upp 100 stycken 1000-lappar här hemma och det var ganska precis 1 centimeter. Helt nytryckta sedlar borde vara lite tunnare så då kanske vi kan närmare oss 200 miljoner i stapeln på bilden. Jag är i alla fall också ganska säker på att det vi ser i #0 är den äkta varan.

/staffan

Gullan402
1

#10 så du har 100 000 hemma i madrassen Staffan?Flört
Å med tanke på finanskriser och banker så gör förluster etc så kanske madrassen trots allt är säkraste stället för förvaring av pengar.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Alexej
0

Då är det då regeringens snabbhjälp ur finanskrisen? Förvånad

Men jag fattar inte hur ni kan mäta höjden på bilden?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

fotokrafs
0

#10 Jisses.. 100 tusen-lappar hemma Förvånad

Största summan jag hållit i handen är knappt 300-tusen, men det var i bankväxel (eller vad det nu heter) så det räknas nog inte ens.  

Mer bilder på pengar:
http://www.riksbank.se/templates/Page.aspx?id=26785

guraknugen
0

#10: Som sagt, har du hundra papp hemma? Tokstolle… Fast du får ju göra som du vill, förstås…

Låter ju märkligt att tusenlapparna är SÅ tunna, tycker jag, men har du mätt dem så får jag väl tro på det då…

Och vad jag förstår är pengarna på bilden äkta, men ännu inte beskärda, som några redan nämnt. Det är väl ganska vanligt när det gäller tryckerier över huvud taget, att man trycker stora ark med många objekt (i detta fallet tusenlappar) som man sedan beskär. Det går ju fortare då och tid är ju pengar som bekant.

Förresten så var Sverige bland de första i hela världen att använda sedlar. Rent av först, men det beror lite på vad man räknar som sedlar.

fotokrafs
0

#14 Psst.. Glöm inte att det är 1 april Flört
Han kan ju luras också.

guraknugen
0

#15: Jaha, där ser man… Antar att man är lurad då. Men det får man väl ta…

Cool

Alexej
0

#16 fast det står ju på Wikipedia.Och de ljuger inte Cool

Av alla girobankerna var det endast en, som förmådde utveckla sina depositionsbevis till verkliga sedlar, nämligen Sveriges riksbank. Redan den av Johan Palmstruch 1656 i Stockholm inrättade banken började 1661 utge sedlar, de så kallade kreditivsedlarna, dels å daler kmt, dels å daler smt, som anses ha varit det första verkliga sedelmyntet i världen.

guraknugen
0

#17:Liten missuppfattning där. Det var #10, han som sa att han hade hundra tusenlappar hemma, som vi trodde kunde vara ett aprilskämt.

Anders 50
0

Det går mer än hundra t-lappar på en cm.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

guraknugen
0

Så tusenlappar är alltså bra mycket tunnare än skrivarpapper på 90 g/m²? Det hade jag nog inte gissat.

Anders 50
0

Visst!    Det är därför de "blåser" iväg så lätt.  Skrattande

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Staffan
0

Vad roligt att man lyckades skoja lite med någon… :)

guraknugen
0

Det var ett sådant där lagom skämt. Det var väl därför man gick på det. Hade du skrivit tusen tusenlappar hade jag nog reagerat direkt och känt aprilskämtslukten lång väg, men med hundra tusenlappar tänkte jag mest att du verkar vara lite knäpp…

Tungan ute

Ninjisen
0

Jäklar…. Nån som kan leverera den stapeln hem till mig?
Jag betalar bra Skrattande

silvery
0

ta hem den till mig så räknar jag ;)