Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett04-handla-rätt
Läst 2361 ggr
Alexej
2009-04-01 00:33
0

Falukorv

Bara omkring hälften av innehållet i en billigare falukorv är kött. Och vilket slags kött det handlar om hemlighåller de flesta tillverkare. Smeten drygas ut med vatten och för att binda de stora vattenmängderna använder producenterna kemiska ämnen som tidigare inte var tillåtna.

Läs mer på: Aftonbladet

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Mari
2009-04-01 00:34
0

Låter smaskigt Skrikandes Konstigt att det brukar smaka så bra.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Jenna-Gun
2009-04-01 01:19
0

Orkar inte bry mej om vad den innehåller. Så länge det smakar bra så är det ok.

Tycker jag

giffan
2009-04-01 12:00
0

….Och är relativt billigt  (tyvärr) så blir det mkt falukorv här i huset.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

spiritedaway
2009-04-01 13:06
0

man vill aldrig veta vad korv är egentligen tror jag..
Jag köper dock aldrig de billigaste längre. Köpte Scan rätt länge tills jag läste om det stackars grisarna.

Link-
2009-04-01 14:23
0

Tycker att falukorv är äckligt. Tänker bara att jag äter en massa senor, brosk och ben… Men eftersom sambons son gillar det äts det ändå ibland.

Hawknestgrove
2009-04-01 22:03
0

Vi äter rätt mycket falukorv. Sambon gillar det dessutom som pålägg.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[iovis]
2009-04-01 22:11
0

Har slutat med falukorv. Tycker jag får mer kött för pengarna per kilo om jag köper riktigt kött, typ kotletter.

Assi2
2009-04-02 00:09
0

Blir någon förvånad. Slutade äta sån skit för länge sen. Tycker om mig själv för mycket för att äta skadlig mat. Att det smakar bra beror förmodligen på all glutamat (E621)som lurar hjärnan att det är gott. se: http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tillsatser/msgindex.htm

Dags för människor att börja äta dyrt, nyttigt(mer näring) och mindre så blir vi både friskare, piggare och smalare. Å andra sidan blir inte maten dyrare om vi äter mindre mängd, men bättre kött. Då har man råd att ära ekologiska grönsaker också.

Gullan402
2009-04-05 19:29
0

Vi äter korv här hemma, dels för att det är relativt billigt men också för att det är lätt att variera. Korvstroganoff, korvgryta, korvlåda, stekt, kokt och som pålägg.
Men nog märks skillnaden i kvaltité när man steker den.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

guraknugen
2009-04-05 20:43
0

Inte för att det kanske har så stor vetydelse i praktiken, men för att få kalla en korv för ”Falukorv” så finns det krav på vad den får innehålla. Minst en viss mängd kött och så vidare. Hållar man sig inte till det får man alltså inte kalla korven för just ”Falukorv”, så jag antar att om man hittar en falukorv som inte innehåller det ska, så kan man väl säkert anmäla det någonstans.

Hawknestgrove
2009-04-06 20:13
0

Guraknug, precis min tanke också. Det får inte heta falukorv om et inte håller måttet.

Ninjisen
2009-04-06 20:22
0

Jag gjorde falukorv igår.. korvstoganoff.. Och när jag skar i korven så kom jag att tänka på vad som skrevs här inne om det.. Usch.. Det är sant.. Den skulle inte få kalla sig korv för den känns otroligt plastig.. kemisk… Hmm… Men äta går ju :)

Hawknestgrove
2009-04-06 20:44
0

Ninjisen, då ska du få ett jättgott recept på korvgryta.

Siws enkla korvgryta

• 1gul lök grovskuren

• 400 gr falukorv eller liknande skuren i strimlor

• 1-2 klickar senap efter smak

• 2-3 klyftor vitlök gärna riven.

• 2 normalburkar creme fraiche/matlagningsyoughurt

Fräs lök och korv och vitlök lite lätt. Rör ner cremefraichen och smaksätt med senap. Koka upp.Salta om du vill. Klart!

Under tiden har du kokat pasta eller potatis. Servera gärna lite sallad eller rivna morötter till.Denna måltid tar alltså inte mer än 15 minuter allt som allt.