Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett01-vardagstips-informationer
Läst 2191 ggr
Alexej
0

Privatekonomen tipsar: Gift dig!

Det är ofta ekonomiskt tryggare att vara gift än att vara sambo - kanske läge att slå till med äktenskap i sommar? Vill du ändå "bara" vara sambo - se till att du och din partner har ordning på det juridiska, tipsar Ikanobankens familjeekonom Ann-Sofie Magnusson och Alectas pensionsekonom Eva Adolphson.

Dina Pengar.se

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

spiritedaway
0

tror länken blev fel?

spiritedaway
0

#2 verkar så :)

Alexej
0

Ändrade länken där uppe:)

Det här är ganska viktigt. Alla kan dö plötsligt och det är då folk börjar bråka.

Vem ska få vad?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

spiritedaway
0

Jag får säga till sambon att vi borde gifta oss haha :)

shintaida
0

Jag kan inte gifta mig förrän om fyra år, då min skuldsanering är färdig. *suck*

// Shintaida

Johanna
0

haha.. oj va bra att vi gifte oss i sept-08 då :)

elyse
0

#6 Om man bara vill bli gift så är det gratis med en borgerlig vigsel. 

Jag ska gifta mig nästa sommar. ^^

Anders 50
0

Jag och sambon har ordnat det juridiska så att ingen blir lottlös om någon av oss går bort.

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

Desideria
0

Jaha då är det väl bara att göra slag i saken!!Glad

shintaida
0

# 8 elyse

Det gäller inte själva kostnaden för giftermålet. Det handlar om att jag bor på en annan adress. Annars räknas hans inkomst och hus in i MIN skuldsanering.

Så det är för att "skydda" min pojkvän som vi har det så här och inte kan gifta oss under skuldsaneringen.

// Shintaida

elyse
0

#11 Jaha. Men om ni inte bor på samma adress, då?

Norrann
0

#12 Tyvärr spelar det ingen roll om de bor på varsitt håll om de är gifta,båda måste dela på skulder ändå.

När din skuldsanering är klar och ni gifter er har ni mycket att fira!

elyse
0

#13 Så tråkigt! Ja, det blir ju iaf nåt att se fram emot och motivera ännu mer. ^^

shintaida
0

Tack!

Ja, det är mitt mål, annars hade jag gått under! MÅSTE få gifta mig med mitt livs stora kärlek och "soulmait".

// Shintaida

Alexej
0

Det gäller att inte göra felet att inte skriva ett äktensskapsförråd. Åtminstone när man har eget eller vill att tex huset ska gå vidare till de egna barn.

Alla som jag känner har sagt: Vi kommer inte att bråka om tillgånger ifall vi separerar. Och alla har gjort det ändå.

En kompis ärvde ett hus under äktenskapet. Lite senare blev det skillmässan och han fick sälja huset för att utbetala henne…

Gullan402
0

#16 mmm, det är mycket att tänka på vid giftemål.
Vet också såna fall, bland annat har jag en moster som blev tvungen att sälja släktgården eftersom hon inte hade råd att lösa ut sin exman.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Hawknestgrove
0

Tänk bara på en sak, är det så att någon av er har förtidspension, så blir det mindre om man är gift. INte så lite heller. Ca 2000 kr i månaden. Ok, det gör ingen skillnad ifalll ni har barn och bor ihop, men om ni bor ihop och inga barn har, då blir pensionen lägre. Även den vanliga folkpensionen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

shintaida
0

DET visste jag inte! Och jag som har förtidspension/sjukpension.

Tjaaa, då får vi LÅTSAS att vi är gifta kanske och skriva ett förord som inte gör MIG hemlös och lottlös på saker som vi införskaffat tillsammans.

Hawknestgrove
0

Ja för har ni inga barn ihop, så gör du en dundertabbe. Det hjälper inte att försöka skilja sig sen och bo ihop. Skadan är redan skedd.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

shintaida
0

Men jag har en väninna som är sjukpensionär och har lika mycket som jag. Hennes sänktes inte när dom gifte sig. Obestämd

Ska forska lite mer i det, faktiskt.

Det kanske finns nåt kryphål någonstans.