Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett27-laga-billig-mat
Läst 6547 ggr
LinaK
0

Vad är billigast tror du?

Är ny här på forumet och tänkte skriva mitt första inlägg.

På Torsdag ska vi ha 25 års fest för min sambo och tänkte då bjuda på Smörgåstårta. Vad tror ni blir billigast, att göra en egen tårta eller att köpa en färdig?

Vi har en butik detta samhället som gör smörgåstårtor för 40:-/person ( 8 personer kommer = 320:- ) tror ni det blir lika dyrt att göra en egen smörgåstårta? (är ju rätt mycket ingredienser i en smörgåstårta) dessutom spar man ju tid om man beställer Tyst

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Mari
0

Jag har för mig att det är ungefär lika pris på att köpa en och göra en själv. Gör man en själv så kan man ju ha egna ingredienser och jag har för mig att sist mor min gjorde en så sa hon att det blev billigare att köpa en färdig men då var det en med massa räkor, musslor och annat från havet :)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

SaraC
0

Beror nog på lite vad man har på Glad Den jag gör är hyfsat billig att göra själv, men om man ska ha till exempel skaldjur på så kan det nog bli billigare att köpa färdig.

Gör ett litet överslag på vad du behöver för ingredienser och hur mycket, och kolla vad det skulle gå på om du gör själv? Glad

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Gullan402
0

Tror att det blir billigare att beställa än att göra själv. Svärmor som är en riktigt mat- och bullmamma säger att det inte lönar sig att göra själv. Fast vi brukar "tvinga" henne att göra själv då hennes är så supergodaSkrattande.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

LinaK
0

tack för era utförliga svar Skrattande Jag har nu ringt och beställt en smörgåstårta. Så jag hoppas att det ska bli bra. Har aldrig beställt därifrån förut, men dom har fått lysande kritik av andra.

#2 Ja skaldjur är ju INTE billigt. Vad är det för tårta du brukar göra då?

Fast det vore ju roligare om man hade kunna skryta lite med att man hade gjort smörgåstårtan själv Oskyldig Men det får jag göra nästa gång.

SaraC
0

#4 Jag gör med polarkaka. Creme fraiche blandat med rivna morötter och purjolök som fyllning mellan lagren och ovanpå. Sen dekorerar jag med ost, skinka, gurka och tomat.

LinaK
0

#5 mmmmums, det låter riktigt gott!! Ska jag testa någonggång. Använder du ingen grädde eller majo?

SaraC
0

#6 Ja, det låter lite konstigt tycker vissa, men vi gillar det här hemma i alla fall. Man kan blanda grädde eller majo med creme fraichen om man vill, men jag tycker det är lika gott utan Glad

Alexej
0

Välkommen hit Minou:)

Tror också det blir billigare att köpa annars drar kostnader nog snabbt iväg. Och all tid och disk:)

Bara det är en bra bageri. Har också ätit en del smörgåstårta som nästan var äklig.Obestämd

Men jag såg en gång en smörgåstårta som såg häftig ut. Som en fjäril. Botten var delat i mitten och de runda sidor var ihoplagda mot varandra. Sedan jättefint dekorerad med fjärilskropp och antenner.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

spiritedaway
0

Beror helt på tror jag..Där jag har sett så är det jättedyrt att köpa smörgåstårta. Så jag tror att det kan bli billigare att göra själv. Speciellt om man kanske äter ost i vanliga fall och kan köpa hem en stor ost, så skärs lite till tårtan och resten har man kvar till senare.

Vi brukar göra själv och då köper vi en sån där franska (beroende till hur många som ska ha) sen köper man ett billigt storpack med rökt skinka. Och resten vad man ska ha i kan jag inte riktigt komma på just nu. :P Då tror jag i alla fall det blir billigare att göra själv.

Ska man däremot ha räkor och annat "dyrt" så kanske det blir billigare att beställa.

Hoppas smörgåstårtan du beställde är god i alla fall ! haha :)

Ninjisen
0

Välkommen hit!

Jag tror att det ungefär blir samma pris, måste säga att det inte va allt för dyrt med 40 kr biten.. Jag har sett värre :)
Sen slipper du allt jobb, finns ju tillräckligt med annat att göra innför en fest.. Så jag skulle satsa på att köpa.
Om du är säker på att deras är goda då Glad

martdat
0

billigare att göra egen, sett till hur mycket det blir i allafall, köpte i år för jag hadde ont om tid, över 600 kr, jag brukar göra egen ännu större för drygt  350, jag har jobbat i butik med att göra smörgåstårtor så jag har ganska likt köpe tårta hemma, men visst att man kan ju kassta på hur mycket dyrt man vill, men det är klart skönt att slipppa disken och att slippa stå och göra den,

hoppas det blir ett lyckat kalas,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

siberlina
0

jag tror   det är  biligare  , förra våren  jorde jag en    och den  blev jätte  god     och ganska   billig. alla  tyckte den var  god, du kan  få recept..

LinaK
0

tack för alla era utförliga svar :) Nästa gång blir det nog en egengjord smörgåstårta. Kan vara kul att prova göra en, eftersom jag aldrig gjort någon själv.

#12 Ja recept är alltid roligt att få tycker jag, Så det är välkommet.

Hawknestgrove
0
LinaK
0

Det var en bra länk! Mycket smarrigt.. Nu blev man ju hungrig också. Flört

Hennum
0

De flesta smörgåstårtor jag träffar på är mycket dyrare än att göra själv. Kanske går det att köpa sån som är billigare, men jag tvivlar starkt på att dom är goda, jag tror dom har i en massa billiga äckliga euroshoppermajonäser som bara innehåller plast… eller något :)

Men så är jag oxå mammas dotter och vi är lite tjurskalliga oxå och kanske inte rätt egentligen, vad vet jag.

Skulle vara intressant att kolla upp det lite. Kanske något för råd o rön eller någon sån. ^^

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Puhlo
0

Jag gör egen smörgåstårta jag också, och det blir då INTE dyrare än att köpa i affären!! Snarare mkt billigare och godare. Och dessutom vet jag ju absolut vad som är I den när jag gör den själv, vilket för mig är en stor bonus.

elize-l
0

Gör alltid själv och har vid ett tillfälle lyckats pressa ner en 600 kr tårta till 250 kr =) Brickstor alltså =) Men normalt brukar jag landa på strax över 300 men får då en del över som vi naturligtvis äter av =)