En halv miljon arbetslösa 2010!
Över en halv miljon människor kommer att vara arbetslösa nästa år, spår Arbetsförmedlingen i sin nya prognos. Den öppna arbetslösheten hamnar på 8,4 procent i år och 11,0 procent nästa år.
Arbetslösheten kommer att öka från 6,1 procent 2008 till 11,0 procent 2010, enligt prognosen. Ökningen kommer att ske i alla grupper men värst kommer ungdomarna att drabbas. Antalet sysselsatta beräknas minska med mer än en kvarts miljon.
Läs mer på di.se
Bild: Pixelio.de, S.Hofschlaeger
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Gäller att hålla hårt i jobbet då mao…
Ja, det är ett högt pris vi betalar för all ny teknik.
Alla jobb som tidigare utfördes av människor har maskiner tagit över. Idag är allting datorstyrd.
När jag gick snickareutbildning fick vi in en ny maskin som ersatte all handverk. Man programerade in tex en sänggavel med ett mönster i och ut kom den färdiga gaveln…
Hela bilindustrin är ju styrda av datorer…Klart att all fler människor bli arbetslösa!
Snart är det bara vården kvar där det behövs äkta människor. 
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

… och i vår kommun Härryda (utanför Göteborg) ska vård och omsorg spara 8,5 miljoner. Därför förlängdes inte min anställning utan jag blev arbetslös 1 april.
Hur många andra kommuner ska spara på äldreomsorg och socialtjänst tror ni?
Spara oss ur krisen? För tio år sen hette det att v i skulle investera oss ur krisen…
Jag jobbar hellre än går hemma..
Hur har ni andra det?
Light and joy and peace abide in me. Lesson 93 ACIM
Även här i Alingsås ska vård och omsorg spara, 16 miljoner. Detta genom att införa anställningsstopp och säkert genom att säga upp personal.
Min stora fråga är: Hur ska de då täcka det behov av personal som faktiskt finns?
Sara
Detta är ju inte bara lokalt eller nationallt utan finanskrisen är över hela världen, de flesta har det sämre nu än för två år sedan. Jag hoppas att jag ändå kommer att få ett arbete inom barnomsorgen när jag blir färdig förskollärare i slutet av året. Det har varit en babyboom nu i år i Uppsala (där jag bor) så förhoppningsvis flyter de flesta förskolor på som vanligt.