Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 1988 ggr
Alexej
0

Fira du påsk?

I Tyskland firas påsk med att man gömmer ägg för sina barn och har en fin och lång frukost med familjen och helst några vänner. De gör man alltid på söndag-påskdagen.

Men nu fick jag höra från några svenska att de gömmer ägg på lördagen-påskafton.

Hur gör n?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

J14oh
0

Jag firar inte påsk, det närmaste "firande" vi kommer i min familj är nog att mamma ibland köper lite extra godis som hon ibland ger till oss i ett ägg (ett sånt "godisägg" som är till för att lägga godis i då ;P) eller lägger i en skål på köksbordet. Mycket mer än så är det inte… Dock är det alltid trevligt med påsk då det finns ett fintpåsklov som infinner sig veckan efter :)

guraknugen
0

Vi gör ingenting som vi inte gör annars. Ledig från jobbet, men annars inget annorlunda. Ägg äter vi året runt, så inte heller det blir någon större skillnad.

huskatt08
0

När barnen var små så gömde jag påskäggen, rolig tradition.

Nu är de vuxna och utflugna men ibland så fixar jag påskägg åt dem iaf med lite lotter o godis i. Annars så träffas vi och äter lite gott.

Nu i Påsk ska jag åka till dottern som flyttat till Göteborg.

UlrikaG
0

Inget firande här. Har inte firat påsk sedan jag flyttade hemifrån.

Hade gärna struntat i julen också, om det inte var så att sambon ville fira det.

spiritedaway
0

Nej blir itne direkt att fira. Medans jag bodde hemma brukade vi väl pynta lite grann inför påsk. Men det gör jag knappt nu när jag inte bor hemma längre.

just nu innebär det väl ledigt så man kan åka hem till familjen. (pluggar)

sotarn76
0

Påsk firade jag bar i tyskland när jag var barn.

Ibland var det så att vi var bjuden till " Påskskinka"

Men nu är det bara så att man ha ledig och dekorera

lite grand lägenheten.

elize-l
0

När barnen var små gömdes ägg med godis på påskafton. Nu brukar jag bjuda hem dom och vi äter gott och det kan hända dom får ett ägg med godis nu med =) Dock gömmer jag dom inte längre, kanske skulle göra det hihi

martdat
0

motvilligt har jag börgat göra det lite för dotterns skull, men kunnde inte alls under många år, Detta pga att min hund blev stulen på poskdans morgon. kände att jag inte kunnde fira mer då, kändes så fel, och dan innan han stals hann jag inte med honom tillräckligt för vi var hoss farmor,,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gullan402
0

Vi firar påsk. Barnen är påskkärringar på skärtorsdagen och ibland även påskafton hos farmor och mormor samt grannfamiljen. (För egen del uppskattar jag inte barn som kommer och i min mening tigger, det ska vara barn som man känner väl, då är det ok. Men hos oss dyker det alltid upp okända barn också.). Långfredags morgon får barnen gå ut i trädgården och leta varsin godispåse (vi brukar "samköra" med grannfamiljen). Sen äter vi alltid extra mycket ägg. Hinner vi och har lust brukar vi måla dem. Innan påsk har vi påskpyntat och gjort påskpyssel, alltid kul med något nytt varje år. Ute brukar vi sätta fjädrar i en buske. Inne har vi pga allergi bara kvistar utan vatten till påskris. Mat äter vi som vanligt under påsken. Brukar bli middag hos farmor en av dagarna tillsammans med svågern med familj. Barnens morfar brukar komma hit någon av påskdagarna och fika.
Farmor och mormor brukar ge barnen påskpaket istället för godis, det kan vara kläder eller böcker, målarpennor etc. Morfar kör med påskägg och en slant till barnen.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

JMax
0

Vi åker till mamma o pappa o äter nått o syrran o jag samt dottern brukar få påskägg. Syrran o jag brukar få en slant och Norma nått roligt. Norma får påskägg av oss med men vi pyntar inget hemma.

Om Norma gjort nått hos dagmamman sätter vi upp det så klart

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Sara
0

Eventuellt så äter vi påskmiddag som är ungefär som julbord.

Påskägg får man minsann inget längre.Flört

Sara

elyse
0

När jag var liten målade vi påskägg, men det var roligare att måla än att äta dem. Sedan hade vi såklart godisägg. Men nu firar jag inte. Sambon får dock fortfarande ett godisägg av sina föräldrar och han är 24 år. ^^

Hawknestgrove
0

Vi bryr oss inte alls om påsken, inte om julen heller

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Ninjisen
0

#9 Intressant att läsa hur ni firar, det låter riktigt mysigt!!

Det ligger ju så mkt bakom påsk.. Inte alls insatt.. Men det med gud menar jag nu… Han återuppstod eller dog tror jag..

Jag har tänkt börja småfira det hemma, pynta lite.. äta massa ägg och så.. Sen självklart gömma påskägg till mitt barn…

Det gjorde alltid mamma för mig… Så jag sprang runt i trädgården och letade och fann små gömmor överallt.. Så roligt!

Men när är det man firar med påskägg och så, vilken dag.. Påskdagen, eller afton? Någon som vet?

SaraC
0

När vi var små brukade vi få leta påskägg hemma. Målade ägg gjorde vi också och tog in ris. Och så målade vi miljoners påskkort både hemma och i skolan och gick påskkärringar.

Numer nöjer vi oss med att äta lite gott hemma hos mamma och pappa på påskafton.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Gullan402
0

#14 vilken dag man firar med påskägg är väl ingen regel på, det är väl ganska olika i varje familj. När jag var liten fick jag påskägg på påskafton eftersom det var ju lördag = godisdag.

Kyrkans tradition är ju att Jesus dog för oss på korset på  långfredagen och sedan uppstod han på, tja, vet inte säkert men tror att det var på påskdagen. Hur som helst går jag aldrig i kyrkan på påsken eftersom jag tycker det är tråkiga predikningar då. Resten av året går jag gärna emellanåt, brukar bli när barnen medverkar i barnkören samt någongång vid jul.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Jenna-Gun
0

En påskduk på bordet och en vas med påskliljor (köpta)

Sedan äter vi skinka, lax, kyckling och sill mm

Bi gör inget särskilt som vi inte gör annars.

siberlina
0

jag  ska   fira   va  ute  på  mitt landställe

sotarn76
0

#17 Skrattande

Jag kommer och besöker dig till påsk. Flört

Ninjisen
0

#16 Okay, då är det inte så noga med dag kanske… Men det med lördag lät vettigt, min skrutt är liten än och får inget godis men sen kommer hon allt få, men då endast på lördagar :)

Men bra att veta att det är lite olika, att det inte är någon speciell dag.

evamojje
0

Firad påsk när jag var liten men inte för det hade någon religiös mening utan mer för att det var en familje festlighet med att äta ägg till frukost och smörgåsbord till middag på påskafton och så fick man påskägg fyllda med godis, fast i mitt fall så var dom fyllda med glass etiketter för glassen kunde ju inte ligga i ägget ;-) jag har nämligen aldrig gillat godis tycker det luktar illa och smakar ännu värre *s*. Så det var glass eller lyxig choklad som gällde för mig *s*,

Så firade vi. Men nu i vuxen ålder så blir det middag med familjen men inte för påskfirandet utan för att vi så sällan träffas när vi alla har ledigt samtidigt så en gång under påskveckan brukar det bli, med föräldra, syskon, syskonbarn och allas respektive plus några nära gamla vänner.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

anebit
0

Vi gömde alltid påskäggen åt barnen när dom var små på påskaftonen. Dom tyckte det var så roligt att leta så vi fick gömma om dom flera ggr.

Numera träffas vi allihopa ner hos mina föräldrar vid deras fritidshus på påskaftonen och spelar crocket, fotboll m.m  med barnbarnen om det är fint väder. Sedan äter vi ägg, sill, lax, köttbullar m.m.

Vi får se om det blir så i år också eller om vi får ta över redan i år i vår stuga eftersom mina föräldrar är 87 resp. 82 år gamla, men pigga för sin ålder.

Kastrering är Aoch O i arbetet med att minska på de hemlösa katterna

Alexej
0

Jag tycker det är synd att påsktraditioner försvinner mer och mer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

evamojje
0

Jag tror att det beror på att vi inte är religiösa. Endast 22% av sveriges befolkning har någon form av religion. Och det är ju ingenting nytt med det, men förr så gjorde man en del saker iallafall trots att man inte hade tron för det var förväntat av en. Så den riktiga anledning till att man firar påsk finns ju inte längre för många svenskar.

Skicka ett sms med texten Katthem 25 eller Katthem 50 till nr 72970 så skänker du Stockholms Katthem motsvarande belopp.

Molle08
0

Jag firar inte påsk men äter mat ;)

guraknugen
0

Jag äter mat varje dag. Vare sig det är påsk eller inte. Firar dock i stort sett ingenting. Möjligen kanske man firar om man lyckats med något som man personligen tycker känns stort.

Undantag: Det blir betydligt fler semlor under semmelsäsongen än under övriga året, men det beror mer på tillgången…

Alexej
0

Puttar upp nu är det rätt tid för frågan…Oskyldig

shintaida
0

Vi ser påsken bara som en extra ledighet.

Det var bara när barnen var små, som vi firade påsk med alla tillbehör.

Vi gömde äggen för dom!

Nu ser vi påsken (om det är fint väder) som en FIN MC-helg!

Link-
0

Dricker påskmust, äter kanske nåt ägg. Inte mycket till firande Glad När småbarnen blir större kommer de att få påskägg med godis och leksaker.

Hawknestgrove
0

Firar det inte. Blir det fint väder, så påskstädar jag min bil

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

martdat
0

min dotter ville fira så jag ska till min pappa med sambo och min riktiga morbror kommer och faster plus man så vi ska dit, var egentligen inte min helg att ha dottern men hennes pappa skulle inte fira alls så jag får hem henne på lördag,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

fotokrafs
0

Firar inget mer än att njuta av extra ledigt. Eller Jo just det..

Fick ett påskägg i torsdags av bästa kompisen vars innehåll snabbt käkades upp, så vi fick för oss att köpa mer i affären, billigare lösgodis vid påsk. Tyvärr var favoriterna borttagna eller slut så vi köpte lite dyrare godis ändå..

Dumma påsk, det var ju inte ens godisvecka för oss.
Är nog bäst att besöka tandläkaren snart.Tungan ute