Hobby tillåten ?
Har du trots en smal plånbok en hobby ?
Fundera du ibland att avskaffa den eller tycker
du själv att der är otillåten ?
Vad har du för hobby ?
Hur mycket pengar lämnar du för din hobby ?
Själv har jag en motorcykel och jag vill inte missa den.
Det är inte mer så dyr men i sister tiden fanns det ingentid
och pengar kvar för att köra 
Jag lämnar ca 6000 per år för min tjockis men spara den
på andra ställe .
Hobby och hobby. Jag tränar på gymmet (eller försöker ibland iallafall) och det kostar 170kr/mån. Anser att det främjar min hälsa så det får kosta då.
har en häst, kostar mig ca 2500 kronor i månaden, men ger mig såååå mycket tillbaka… hade mått psykiskt dåligt utan hästen så han stannar xD sen har jag en katt, och snart en hund, men det är delat med sambon så det räknas inte…
En häst tycker jag är både familjemedlem och hobby….
heheh du har en poäng (A)
men hästen är så dyr att han får räknas till hobby också :P
Jag har min MC som hobby. Det blir inte så dyrt, bara man sköter om dem.
Det dyraste på hela året för MC:n är bensinen.
Men det är ett vår/sommarnöje som jag unnar mig.
Måste ju få vara glad NÅGON gång!
// Shintaida

Skulle vara mina hundar då, hundkurs och medlemskap i brukshundsklubben och hundklubben. Ungarna skjuter luftgevär + deltar på liv och lust i allt som har med hundklubben att göra.
Handarbetar en del på vinterhalvåret, materialet får väl räknas till kostnad för hobby.
Bensinpengar + fikakorg + ev. inträde och program då vi åker och tittar på rallytävlingar eller folkrace.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Jag har en dyr hobby, men eftersom jag arbetar heltid, och fram tills nyligen tjänade bra, så är det värt det för mig.
Djuren kostar en del också i form av försäkringar och andra inköp, men jag ser inte det som en hobby, de är en del av min familj.
Sambon har sin hobby, idrotten men den bekostas till stor del av det nationella förbundet och föreningen där han är verksam.
Hobby: stundvis fotografering, har en kamera med objektiv
Kan känna mig dum ibland som har kamera, får ju ändå kassa bilder.
Helt klart, skulle det krisa sig i ekonomin så säljer jag hellre mitt objektiv än låter maken sälja en av sina gitarrer. Fotograferingen är inte alls lika viktig för mig som musiken är för maken.
och så har jag ju datorn och sen är det tvn också 
plus att man reser för nöjes skull ibland, semester
Jag betalar i stort sett ingenting för min hobby. Har i stort sett allting jag behöver för att kunna utöva den. Det är då musiken jag syftar på. 24-kanalsporta med inbyggd 96-kanalsmixer och en massa annat, några gitarrer, en bas, keyboards, mickar och lite annan skit samt en laptop med diverse open source-verktyg för ispelningarnas sista finputsning. Så mycket mer behöver man inte. Inte jag i alla fall… Allting är redan betalt så det är bara att tuta och köra…
Fast jag skulle vilja ha en Olympus LS-10 eller liknande, för att fånga högkvalitativt ljud utan att behöva släpa med mig en massa grejer…

får väll va katterna då även om jag räknar de som familj, men på soc så anses de som hobby, blev flera gånger uppmanad att avliva dem när jag hadde kontakt med soc,,, fyyyyygrr,,, de kostar inte mycket så länge de är friska, några hundra i månaden,
min dotter rider på ridskola, ca 4000 om året, en dyr hobby men hon älskar det , men vi tar det terminsvis och försöker lösa ekonomin, ibland har soc gått in o betalat och en gång majblommefonden,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Är folket på soc lite dum i huvud ?
Katter är en livsuppgift. Och ger kraft.
!!!! Och vem ska betala avliva ????

#13 dessa var det i allafall, fler än en som sa till mig, helsjukt, inte bara ekonomisoc utan även familjehuset som är en avdelning på soc som ska stötta fötäldrar som har det jobbigt, det var deras tipps för att det skulle bli bättre med min dotter,,,,,,,
Så länge man har råd att ha en hobby så tycker jag deffenetivt att man ska ha det. Jag åker onödigt mycket bil, och det blir dyrt, men det är min hobby och då lägger jag lite mer pengar på det än annat.

Jag var tvungen att sälja alla mina hästar, har kvar en som är utlånad men jag måste sälja honom med…
Vi ska nog skaffa en kanin eller ett par höns i sommar annars har jag inte mycket till hobbys läser, surfar, broderar ibland.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#16 Vad tråkigt. Vi får hoppas att du någon gång har råd att skaffa häst igen.

Ja det är trist. Det är ju som en livsstil.
Tyvärr så verkar det inte som om jag kommer kunna skaffa häst igen inom överskådlig framtid…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Jag har inga hobbies. Det är mit hus, min trädgård och mina djur som jag älskar och satsar pengar på.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Min hobby är kattuppfödning. Vi har ett litet katteri där vi föder upp perser och exotic. Vi ställer ut och tar lite kullar och umgås med våra kära fyrfotingar. Vi är jag och min son Mattias, // Karin
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
Som Eddie Meduza sjöng i en låt: ”Min hobby är den att jag har ingen hobby” och ”som exempel kan jag nämna att jag inte samlar frimärken”…
Jag åker väl på kattutställning emellanåt, om det räknas som en hobby?
Har ju liten uppfödning, men den ger så pass "mycket" i inkomst att djuren är halt självförsörjande.
Annars så löper jag väl garn emellanåt, men det är väl inga större summor det heller.
Illrarna och föreningsliv är mina hobbies. Illrarna kostar ca 400-500:- i månaden inkl försäkring, mat, gottor, och träpellets till lådorna.
Föreningslivet kostar bara medlemsavgifter på 800:- detta året.
Sara
Jag har reptiler som hobby där den sammanlagda kostnaden ligger runt 200-300 kr/mån. Det inkluderar foder, el till terrarierna samt bottenmatrial. Sen så har jag data inom webbdesign och layout det kostar inte mycket alla efter som jag har dator samt de program som jag behöver sedan länge.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek

#22 Hur kan din kattuppfödning ge så mycket? Hur kan djuren vara självförsörjande?
Vad gör vi för fel, för våra utgifter är mycket större än inkomsterna?
Karin
Medarbetare på Days of Our Lives
Uppfödare av perser & exotic - S*Kattakombens
#25: Det står att de är ”halt självförsörjande” och jag tror att hon menar ”halvt” men att det föll bort ett ”v” där i hastigheten.
Mina hobbys är väl bodymods, djuren, dans, rita och sjunga. Bodymods har jag lagt ner endel, men inte på senaste tiden så mycket.
Djuren kostar ju såklart, men de är min familj och dem går alltid först.
Dansen kostar mig ingenting, eftersom min mor jobbar med det och jag också alldeles straxt.
Rita och sjunga är gratis..
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Mina hobbyn är
- Tatsja, min hund
- Handarbeten
- Frimärken
- Böcker
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Klart man ska ha en hobby om man vill. Det är en prioriteringsfråga. Har man smal plånbok så väljer man ju själv att prioritera hobbyn. Bara inte prioriteringen går ut över sånt som är måsten typ hyra el vatten försäkringar. Mat kan man ju spara massor på om man väljer billiga råvaror och lagar allt från grunden =). Klädkontot har oftas oxå utrymme för besparing, fundera på om man verkligen behöver trasan. Handla bara på rea eller begagnat. Fest och alkohol kan ju oxå väljas bort för en upppskattad hobby mm mm=)
Har väl inte direkt en smal plånbok, men däremot en tidsvis dyr hobby. Som vissa andra har jag katter och hästar. Hästarna kostar kanske 2000:-/månaden och katterna kostar runt 800:-. Men det är det värt!
#26 Spännande att få se om (och när) du blir halvt självförsörjande på din hobby. Vill du så kan du! 
Som bisyssla/hobby är jag Tarottolkare. Det ger till lite extra som jag önskar mig.
Som en klippning t ex. 
// Shintaida
Jag har väl inte så mycket till hobbys riktigt så.. Läser en del, men biblan är ju gratis så det är bra ;) Illrarna och fåglarna kostar sitt lilla varje månad, men de är ju mina "barn".
Unnar mig dock illerutställning nu när jag bor så oförskämt nära utställningen men det kostar inte alls mycket, 250kr för mig med två, sen jobbar jag där så jag får lunch förutom att ha jättekul som hjälpreda. Toppen!
Bodymods skulle jag satsa bra mycket mer på om jag hade råd, men det ger mycket att hänga på bodyart och se andras verk med och få inspiration. När jag lyckas spara undan en slant till det så sitter jag under nålen igen förhoppningsvis.
Skriver en del, men det kostar ju inget heller. Åker någongång på cruising osv, men killen har ju bilen och det är alltid en hög som vill med så splittar man bensinpengarna så är även det billigt.
Paulina
Klart en hobby måste vara tillåten, annars blir man väl galen? Men man får väl prioritera lite där också om man har kärvt med pengar, ge fasen i att köpa de alldra fyraste sakerna som behövs när de duger lika bra med den billigare varianten. men får försöka tänka förnuftigt :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Det är inte katter jag föder upp ;) Men det vore väl en dröm det också om man slapp gå back tusenlapp på tusenlapp den dagen jag börjar föda upp just katter ;)
Du har så rätt, en bokstav föll bort, och det ska vara "halVt självförsörjande" ;)
Min hobby är nog träningen på gymmet samt mina naglar…
Gym kortet är 199:-/månaden.. Både jag och gubben har ett var så det är skönt att komma iväg och träna lite.
Naglarna lägger jag väl ut i snitt 200-300 i månaden, men då jag gör det mot betalning så får jag in pengarna igen sen…
Hobbyn jag har som kostar är jakt. Vet inte vad allt kostar som ingår, men femsiffrigt blir det med råge. Men det är det värt. Ger så mycket tillbaks.
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
# 37
Mat och … ? 
Min dator är nog min hobby.
Den kan jag göra mycket kul i.
Har handarbetat mycket förr.
Men ser inte göra de i dag
#38 Vore det för köttets skull så blev det billigare att sluta jaga och köpa kött. Köttet blir bara som en liten bonus på allt jobb man lägger ner.
Det man får tillbaks är upplevelser, rekreation, umgänge med kamrater. Allt som hör till jakthundar och deras träning, och mycket, mycket mer. Svårt att förklara allt, bör upplevas.
#0: Tänkte bara nämna om att man brukar säga att man har en TUNN plånbok när man inte har det så bra ekonomiskt. Alltså inte smal plånbok. Och är man rik säger man normalt att man har en TJOCK plånbok.
Inte för att leka besserwisser, utan bara i rent upplysningssyfte ifall du inte redan visste.
Kul, Tack ! Försöker att tänka på.
Men de blir svårt för att alla mina kompisar
klaga till slutet om månaden att plånboken
är so smal. Men då kan jag rätta de 
TACK!!!
#41 Tur vi har dig som håller koll!

#41 hur mycket tjänar du som språkpolis =) kanske något man kan ha som sidojobb =)
#43: Jag har ju ingen aning om vem personen är som skrev #0, men just uttryck vet jag kan vara väldigt olika i olika länder, exempelvis. Var en gång ihop med en tjej som var, vad man nu ska kalla det, Angola-Portugis… ¼ Angola, ¾ Portugal. Hon tyckte exempelvis att vårt svenska uttryck ”två flugor i en smäll” val konstigt. Hon sa hellre ”två harar på ett skott” (eller om det var kaniner, men skit samma…), bara för att nämna ett.
Tänkte bara att man kanske säger ”smal plånbok” i vissa länder, men jag har ju absolut ingen aning om det.
Lata nu lite än vi har våran klagare MEN
jag tycker det är helt ok om någon rätta
mig om det är vänlig hur någon skriva.
Så som i detta fall
#44: Det handlade inte så mycket om språklig korrekthet, utan snarare om hur vi normalt brukar formulera ett visst uttryck och så vidare, se #45 (som jag skrev utan att ha sett ditt inlägg).

Skulle jag rätta någon skulle jag heldre göra det via ett PM sen kan den som gjort misstaget/felet själv välja om hon/han vill rätta till det offentligt =)
#48: Se där, då har vi två poliser här: En språkpolis och en beteendepolis. Alla kan känna sig trygga, med andra ord…

Konstigt, min plånbok är varken smal eller tunn…. Det är tom
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#50 Det är jo oxå ett allternativ =P

#50 samma här, åtminstone på pengar. Däremot är den ganska tjock till uteseendet. Kort på barnen och man, massa plastkort av olika slag (menar inte kreditkort då
, utan körkort, bibliotekskort, apotekskort, patientbrickor olika medlemskort, kvitton osv.)
Pratade idag med en kompis och han menade att det
ligger kanske på grund av dialekten.
Jag har en smal plånbok som är ganska tjock, och viker man ut den så blir den bred och tunn. 

Men istället för att prata om smala plånböcker kan vi kanske
kommer tillbax till temat
om ni vill
.
Idag börja med en ny hobby ----snöskyffla 

#55 men oj vilken bra hobby, massor med gratis motion =)

Jag tvingades att sälja mina stora hästar, men skaffade en minishettis istället. Han kostar inte alls lika mycket och honom kämpar jag för att behålla.
Vill man ha en hobby, så tar man sig råd. Vet många som gör det. En hobby behöver inte vara dyr. Hade en granne som letade "knotor" i skogen, sen snidade han vackra saker av dem.
Väl mött, Tatsja
Jag rider privat och detta är gratis då ägaren bara är tacksam att jag utbildar hennes unghäst och hjälper henne med detta. De är hur snälla som helst, efter varje ridtur bjuder de mig på fika och så sitter vi och pratar om allt möjligt. :)
Dock kostar bussen dit en hel del.. 50 kr dit och 50 kr hem så det blir 100 kr per gång jag rider, men jag har inga regelbundna dagar som jag rider på så jag åker dit när jag har tid :)

Räknar man bort djuren så är det bara stickning och virkning kvar ungefär. Och de två kostar nästan ingenting eftersom jag har massa garn och tygremsor köpta på loppisar och dylikt.
Utan en hobby, blir nog livet tråkigt och enfaldigt. Även om det bara är att lösa korsord, så är det bra. Korsord är bra för hjärnan också. Håller den alert
Väl mött, Tatsja
Wow, tips på en ny sida på Fokus! Svensk Grammatik i Fokus!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jag simmar. det kostar 750 för en termin. det gör jag för min hälsas skull - så det är ju långsiktigt tänkande. ;)
Jag har djur. men det är för djurens skull, dom behövde någonstans att bo.. Så har jag oxå glädje av det såklart. ^^
hm… fotografi ja… jag sparar till en digital systemkamera, det kommer jag tjäna på i längden då jag kan ägna mig mer åt den hobbyn utan att betala så mycket när bilderna ska framkallas som det är nu med min analoga systemkamera.
en hobby behöver man, såvida man inte har ett jobb som man känner tillfredställer ens kreativa behov eller något i den stilen.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
jag har hästar som hobby har 3 st men vi är då 3 st som delar på kostnaderna på dem, men ibland känns det verkligen inte som man har råd, men sa som nån innan att utan dem skulle jag må så dåligt vilket jag redan gör men skulle gå in i väggen utan mina älsklingar, har även lajv som hobby men detta e inte mer än 1 gång per år. ca 1000 spänn på de och ca 700 på hästarna

#12 Blir helt rosenrasande på soc när jag ser att dom helst såg att du avlivade katterna, med en sådan syn på liv borde man inte jobba med människor..här är ekonomin inte munter, men katterna ger jag inte vika på…däremot har jag under det sista året ordnat så att dom alla är försäkrade…
Hobby..ja..där räknar jag nte in katterna..dom är mina familjemedlemmar..men annars så går jag ut i skogen o plockar svamp när de är säsong för det,,älskar svamputflykter, sen är det några korsordstidningar som jag alltid köper, visst är det billigare att prenumerera..men jag orkar inte med alla dessa räkningar.
#65 Tyvärr så anser socialen att du inte ska ha djur. Inte ens bil. Fast bor man så det är svårt med kommunikationer, så är bil enda chansen till att ta sig till arbetet. Men de anser att du kan fråga någon granne om skjuts.
Kommer ihåg en kompis till min ena son som gick till soc för att få hjälp med matpengar. Han fick då rådet att gå till några vänner eller grannar för att äta där. Lovar jag ringde och skällde ut dem.
Här har de även en egen räknelista för hur mycket el som ska gå ut i bidrag. Vi har räkningar på runt 1300 i månaden och de anser att sonen bara ska få 300- 400 i månaden. Då hotade jag med att stänga av all el för honom. Inte ens kaffe skulle han få. Vilket liv det blev. De trodde först inte på mig och då sa jag åt dem att testa, får ni se.
Jag skulle ju aldrig låta honom gå utan mat eller kaffe, men ibland måste man ta till drastiga saker för att få dem och förstå
Väl mött, Tatsja
#66 Men har man ett jobb som man måste ta bilen till, så har man väl inte socialbidrag…?

#67 beror ju på hur mycket/ hur ofta man jobbar. Man kan vara timanställd och då har man ju inte full lön.
Soc. kan även som "motvikt" till att man uppbär socialbidrag bli tvingad till att delta i olika saker.
Där jag bor finns i stort sett obefintliga kommunikationer så jag är tvungen att ha bil för att kunna skjutsa barnen till dagis/ skola och aktiviteter för dem, för att ta mig till affären etc.

#65 ja jag tog ju av mina hobby och matpengar till katterna så det var ju inget jag krävde att de skulle pröjsa, det stack väll dem i ögonen av nån anledning, ja jag vet inte.
#67 jag har offta fått ha kompletering från socialen trotts att jag jobbat, om man tar de jobb man kan få så blir det offta ett lågbetalt deltidsjobb så då blir det så, bättre att jobba det man kan än inte alls, men har man barn så måsste man ha en lägenhet och då räcker det inte med ett deltidsjobb för att komma upp i normen, och ligger jobbet så illa till att man måsste ha bil ja då blir det ännu värre,
#67 För att söka jobb och kunna ta sig till intervju, måste man ha bil. Sonen är arbetslös och går på soc. Fast när jag pratade med handläggaren, ansåg hon att jag kunde skjutsa honom. Jag är förtidspensionär, sonen 29 år. Inte alltid jag mår så bra att jag kan skjutsa honom heller och min bil är ju handikappsbil. Så den måste jag ha hemma ifall jag behöver iväg.
Då får han gå, fick jag till svar. Först 6 km till station, sen likalångt hem. Suck. Dagens samhälle är inte för de fattiga
Väl mött, Tatsja

#70 Det där måsste gå att överklaga om ni bor så att ni inte kan använda allmänna komunikationer, inte för att de köper en till honom men han tillåts ju ha en i allafall, men den kostar pengar , jag vet,,,,
#70 Nu kan jag ju tycka att 6 km inte är så långt. Tar kanske en kvart att cykla. Men det klart bil kan vara bra att ha för jobb och få jobb.
Hm… jag går 4,5 km till jobbet varje dag. Undviker att cykla då jag tycker att det ger för lite motion, men om klockan hinner bli för mycket tar jag cykeln ändå, fast då blir det 4,85 km (som fotgängare kan jag gena via trappor på ett ställe). Man måste ju komma i tid till jobbet… Men oftast blir det alltså 9 km promenad per dag vilket sparar mig tid eftersom jag då inte behöver motionera så mycket efter jobbet (mer än att gå hem). Motion och transport samtidigt, alltså.
Min far, född 1927, gick till skolan varje dag (de hade 6 års skolgång på den tiden). På vintern var det spark, om nu någon vet vad det är. De flyttade några gånger, men på ett ställe de bodde hade de 9 km till skolan. Detta var andra halvan av 1930-talet och vi vet väl alla att vägarna inte höll riktig toppklass på den tiden.
Han brukade gå med en tjej som bodde i närheten, men en gång när hon kom och knackade på, på vintern, var han sjuk och ville inte gå. Hon insisterade då på att han skulle med i alla fall och till sist blev det så att hon skjutsade honom på sparken de 9 km till skolan. Möjligtvis kanske han hjälpe till lite i svårare skogspartier eller så, det vet jag inte.
Poängen är ändå at det är mycket gnäll nu för tiden när man tvingas gå några kilometer… Dessutom är ju vägarna oftast bra nog att cykla på nu för tiden, så var ju inte alltid fallet på den tiden. Många hade väl häst i och för sig, men det var kanske inte något ungarna tog till skolan precis…
Cyklar man 6 km, vilket man utan problem kan göra på de flesta ställen i landet, rör det sig om en ytterst minimal ansträngning. Kör man i 20 km/h i snitt, vilken man lätt gör om det inte är motvind och uppförsbacke, tar varje km exakt 3 minuter. Således har man avverkat de ynka 6 kilometrarna på bara 18 minuter. 12 minuter tar det om man håller 30 km/h i snitt, men det är inte alla som klarar det, i alla fall inte i alla väder.