Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett04-handla-rätt
Läst 3887 ggr
Gullan402
0

Så luras vi handla mer

Påskhelgen är den tid på året då vi handlar mest dagligvaror. Läs här om affärernas trick att lura oss att handla mer.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Alexej
0

Jag var i ungdomstiden ihop med en kille som jobbade i en livsmedelaffär.

Det var totalt spännande vad han berättade hur mycket en affär är uppbyggt på psykologi. Allting är genomtänkt….

Och jag dras till alla röda prislappar och tror att det bli billigare. Obestämd

Fast ofta är det bara röda prislappar och inget extraerbjudande.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Gasoline
0

Haha, ja, dom har en massa trix, och det värsta är att man oftast går på dom!

J14oh
0

Ja, man tror alltid att man vet, men man blir lurad lite omedvetet. :P

mona43
0

Endel affärer tjuvhöjer priset, men sedan lockar de med extrapriser, som egentligen är det ordinarie priset, de ställer godiset på strategiska platser där folk väntar i kön till kassan, eller så grillar de kött när folk är hungriga vid lunch och middag Skrattande De verkar verkligen veta hur de skall "locka" oss.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

JMax
0

Absolut!! Allt i butikerna är uträknat in i minsta detalj!! Allt för att vi ska shoppa så mycket som möjligt…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

mona43
0

Ja är man hungrig så handlar man en massa andra saker, men glömmer det man skulle handla, eller om barnen är med, då blir det ofta dyrareGlad

"Ingen är felfri"

Alexej
0

#4 Eller nybakat bröd…Flört

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

mona43
0

Ja precisTungan ute

"Ingen är felfri"

Norrann
0

Man kan spara in en del om man näthandlar.Jag storhandlar en gång i månaden,det är superskönt att få alla tunga saker inburna (kattsand,mjölk,blomjord mm).Sedan handlar jag mejerivaror och frukt en g/vecka.Lördagsgodis köper jagockså  för hela månaden och sparar i förrådet det sparar vi kanske mest på!

Jag är helnöjd,sparar både tid och pengar.

Hawknestgrove
0

Rätta mig om jag har fel, men är det inte vissa regler för att få sätta upp röda prislappar på en vara? Att nedsättningen måste vara ett visst antal procent? OCh att butikerna kringgår detta, genom att använda sig av orangea lappar?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gasoline
0

#10 Vet faktiskt inte, men låter rimligt…

Hawknestgrove
0

Ja det  rör sig nånstans i bakhuvudet om just det där.

Sara
0

# 10 Jo, det är nog så. Samma gäller att man skriver rea. Det får inte vara under speciell lång period men ändå finns det butiker som skyltar med rea under flera månader.

Sara

Hawknestgrove
0

PRecis. Nu kommer jag ihåg mer och mer

Gerbilflicka
0

Har om dagen insag vi att vi forlorat pengar pa erbjudandet "ta 3 for 29kr" nar det galler bacon. Men de dyrare paketen (bara 1kr dyrare) ar 150 gram istallet for 110! Förvånad De ser identiska ut, kande mig heldum.

Gasoline
0

#15 Förstår de! Lite jobbigt att de luras sådär =/

guraknugen
0

Kommer ihåg en gång på Lidl eller om det var Netto (besöker ingen av dem särskilt ofta). De hade angivit kilopriset på något kött. Problemet var bara att priset inte stämde…

Har sett samma sak på fler ställen i och för sig, så man får vara på sin vakt ibland. De som skriver skyltarna verkar ibland inte ha klarat lågstadiematematiken…

På ICA Maxi (och kanske andra ställen) brukar vi kunna konstatera att det är billigare per kg att köpa 500 g fryst Wokblandning än de större på 900 g… Har även sett samma fenomen på storförpackningar av ris, typ 5 kg eller så. Med lite huvudräkning konstaterar man ibland att priset per kg ibland är högre när det gäller storförpackningar jämfört med mindre förpackningar. De utnyttjar väl att folk väljer storförpackningar utan att titta på priset, eftersom de tar för givet att det blir billigare…

Så kolla på jämförpriset och försök även att med hjälp av lite snabb överslagsräkning räkna ut om jämförpriset verkligen stämmer. Ibland är det så fel att man ser det direkt.

Alexej
0

På lidl är det samma med kattburkmat. Räknad i kilopris är de mindre burkar billigare än de stora. Helt knäpp. Då blir det ju en massa extrasopor.Obestämd

Angående röda prislappar hittade jag det här:

Konsumentverket hade tidigare riktlinjer som förbjöd användning av röd prislapp på icke-extrapriser, men de riktlinjerna är sedan lång tid upphävda. Om alla prislappar är röda i en butik borde det vara okej. En butik som växlar mellan till exempel vita och röda prislappar är förmodligen vilseledande om det finns röda priser som inte är extrapriser och extrapriserna anges med röd prislapp.

guraknugen
0

Undrar om det finns någon butik där de gör tvärt om, det vill säga att rött är ordinarie pris och vitt extrapris…

Sedan är det ett lustigt ord också, ”extrapris”. Låter ju som om de menar ett extra pris utöver det vanliga priset, alltså dyrare än normalt…

Gasoline
0

#18 Tack så mycket för informationen.

#19 Ja, det har du rätt i, låter lite smått skumt..

Hawknestgrove
0

Tack Alexej,  det var väl det jag var ute och for efter. jaha, så nu är det alltså fritt fram…..Luras med röda lappar….Det där med bacon visste jag inte heller. Det ska vi kolla nästa gång! Bacon är något jag alltid har ehemma, Janne är väldns förtjust i PAtentsmörgås ibland till lunch och då ska man ju ha bacon, så det har jag alltid på lut i frysen.

Aviendha
0

Jo, nog har de sina knep alltid - de lever ju på försäljning så jag kan inte klandra dem. Färger, musik, uppläggningen av varorna, placering är viktigt. Du måste ju alltid gå igenom hela butiken för att komma till mejerivaror och kött vilket många köper.

martdat
0

jag har problem när jag går i på willys här. det första ,man möter med en tom korg och inte har plockat till sig sin planerade budget så ser jag, blommor, böcker filmer, kläder, prydnadssaker… ibland låter jag mig luras och lägger av det i korgen, då blir det mindre pengar till mat,,,,,, mitt fel, jag vet,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ninjisen
0

Jag tror att Lidl är lite halvsmarta…. Dom har ju faktiskt alltid maten på samma ställe i affären, i vilken stad du än handlar.
Jag tror att dom gör så bara för att man ska kunna gå in på lidl vart man än är och då vet precis vart sockret står tex så att man slipper gå runt och leta… Förstår ni? Folk vill ju  spara tid.

Smart faktiskt :)

guraknugen
0

#24: Tanken med att flytta runt saker lite då och då är ju att folk ska råka se något som de lockas att köpa medan de leter efter något de egentligen vill ha. En del går tydligen på detta och handlar saker de inte tänkt från början.

På så sätt är ju Lidl ganska sympatiska i så fall, för det är ju bara smart ur kundens perspektiv att alltid ha saker på samma ställe. Lidl lär ju inte tjäna så mycket på just den taktiken…

martdat
0

#24 det gillar jag med, netto gör likadant , här i växjö har de två affärer och de ser identiska förutom att en är fräch och en inte,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

ja jag blir vansinnig, när de gjort om i butiken. JAg är en sån som nästan kör snabbare med kundvagnen än med min saab turbo för jag vill handla snabbt.

Sovgott
0

Enkelt tips: skriv en inköpslista och följ den slaviskt. Köp ingenting annat än det som står på listan. Och ignorera köp två betala för en. Och ju större förpackning desto mer slösar man. Tror jag.

Avskyr också när de flyttar om i butikerna och man inte hittar någonting!

Tycker också det är dumt att lättmosade varor som t ex frukt nästan alltid är placerade i början av butikerna.

Och framme vid kassan är förstås allt godis och snack placerat. Men det är bara att blunda och bestämma sig för att låta bli. Och nu när jag vet hur mycket tillsatser och skräp det är i godis har jag inga problem att avstå.

Gasoline
0

#27 Haha, känner igen det där, man vägrar köra SAAB, volvo är mer i min smak ;) Jag är typ killarnas drömtjej när det gäller all typ av shoping - in snabbt som attan, springa förbi hyllorna och evt ta med något på vägen förbi och sedan så snabbt jag kan ut =P Jag brukar inte spendera mycke pengar, haha!

#28 Ja, som du säger, skriv inköpslista! Lite jobbigare men man sparar pengar och slipper impulsköpen!

Gullan402
0

#29 du har nog missuppfattat detta rejält. Det är ju saab man ska ha, volvo är en korsning mellan pansarvagn och traktor och tufftufftåg. Det händer ju absolut ingenting och inte hinner man köra om en traktor ens på vår väg. Det tar ju en hel evighet innan man får något resultat med gasen på en volvo- seg sak som är himla törstig. Jag ska byta tillbaka till saab igen bara jag får åbäket jag har i garaget sålt.CoolFlörtSkrattande

Jag handlar också så snabbt som möjligt, hatar affärer.

Gasoline
0

#30 Nää, nu ska du inte vara sån! Det brors väl på vad man har under huven och hur man hanterar bilen ;)

Gullan402
0

#31 tror inte jag har körkort på volvoGlad har bara körkort fullt ut på saab och sen har jag faktiskt tyckt om vissa andra bilar mer eller mindre men volvo hamnar nog längst nerObestämd

Gasoline
0

#31 Haha, smaken är ju som baken - delad ;)

guraknugen
0

#30: Sandlådedebatt?

Jag blir så trött på att folk över huvud taget bryr sig om vad andra har för bilar och så vidare. Varför varför varför? Skit i vad jag har för bil så lovar jag att skita i vad du har för bil.

JMax
0

Jag hatar med när de gör om i affärerna, tar ju bara längre tid o man hittar inte det man ska o blir förbannad…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Gasoline
0

#34 Hon har alltid rätt att utrycka sin åsikt så länge hon inte trycker ner mig, det är trotts allt vad forum är till för. Fast vi vart lite OT, ber om ursäkt för det..

Gullan402
0

#34 debatt vet jag inte om jag vill kalla min och Gasolines ordväxling, jag skrev åtminstone mina inlägg med glimten i ögat, därav alla mina smajlisar. Men OT kan jag erkänna att det var.

Har idag varit och handlat och insett att de roat sig att flytta om en hel del på "min" affär Skrikandes mycket folk ute och fredagshandlade så det tog sin lilla tid och det är som sagt inte mitt favoritnöje att handla.

Alexej
0

#34 Det är det som jag gillar på miljonär. Här tas ingenting på stort allvar och man kan skriva hur och vad man vill.

Lite OT i en tråd är helt ok. Gillar varken Volvo eller Saab! Flört

fotokrafs
0

#38 Ja, allt han sa var ju OT också, hans egna lilla tanke om folk och vilka bilar de kör. Gura brukar lätt gå OT. Tungan ute

PS Jag vet att han gillar franska bilar.

guraknugen
0

Kan väl erkänna att jag kanske också borde, för tydlighetens skull, haft med en smiley. Denna skulle då vara placerad efter ”Sandlådedebatt?”.

Resten av inlägget speglade mer vad jag generellt tycker om folk som hackar på varandras val av bilmärke och -modell, oftast på arbetsplatser och liknande. Jag var alltså ännu mer utanför ämnet än det inlägg jag svarade på…

Inlägg #30, som jag angav i mitt inlägg #34, fick mig att tänka på denna generella sandlådedebatt om bilmärken.

Själv har jag ingen bil alls numera (har bara haft sex bilar hittills, aldrig samma märke två gånger), men hyr ofta och det blir lite olika varje gång. Ibland blir man besviken och ibland positivt överraskad. Oftast har besvikelser inte så mycket med bilmärket att göra, bara att man tycker att biluthyraren kunde skött bilen bättre.

Mest positivt överraskad blev jag av en Fiat Bravo med dieselmotor. Den drog under hela perioden, lite drygt 1000 km körde vi, kring 4,7 dm³/100 km. Det var till och med bättre än vad färddatorn visade. Kändes helt OK att köra också. Men jag skulle aldrig köpa en sådan bil. Mest beroende på att Fiat samarbetar med Microsoft, men ändå…

Dessutom är jag tveksam till att köpa bil över huvud taget. Förra året betalade jag totalt 15 675,99 kr i bilhyra, bränsle, spolarvätska, tåg, buss och tunnelbana med mera, på sträckor jag annars hade kört med bil om jag hade haft någon. När jag hade egen bil kostade den betydligt mer än så per år. De två senaste bilarna jag hade kostade mig 63218,37 (Mazda 323 1,6 Kanzei) respektive 32228,19 (Citroën BX19 GTi) kr/år, och då pratar vi ändå gamla bilar (båda var från 1989) som inte sjunker så mycket i värde.

Då har jag räknat med allt som går att räkna med. I och med att jag skrotade båda bilarna fick jag ju också per automatik med den faktiska värdeminskningen på köpet…

Så där, mer utanför ämnet än så här är nog nästan omöjligt att komma…

fotokrafs
0

#40 Som sagt OT Tungan ute

Jag vet inte om det är att man luras för att man skall handla mer eller om det bara är för att jag/vi ofta handlar på stormarknaden, men dessa stora påsar man skall ta lösgodis i (man vill ju täcka botten iaf). Nåväl från och med nästa månad skall det bli godisstopp här förutom någon chokladbit ibland Oskyldig, så det bekymret skall jag väl slippa.

Gasoline
0

#41 Haha, minska på godiset skulle nog hela sveriges befolkning behöva (nästan iaf) =P

guraknugen
0

#42: Större delen av världens befolkning, skulle jag vilja utöka till där, särskilt vi i västvärlden.

Gasoline
0

#43 Hmm, mjo, men jag tycker inte de är spec aktuelle i detta ämne ;)