Moderaterna har förstört sverige!
Jag tycker det är bra att dom har fått in såna siffror om att så sjukt mkt folk har fått ta socialbidrag… Så kanske svenska folket inser att dom valde fel när dom valde Moderaterna!
Jag skulle bli väldigt väldigt förvånad om dom blir valda igen efter all skit som hänt sen dom kom till makten!
Bara elände! Minskad A kassa har bidragit till att många valt soc tex..
Är ju inte politiskt insatt, men med de löner de får borde de kunna göra bättre ifrån sig! Sedan vet jag ju inte riktigt vilka partier eller politiker som gör bra och dåliga saker, för som sagt; jag är inte insatt!
moderaterna= ge mer till de rika, skita i de fattiga och sjuka. Så tycker jag det verkar i alla fall. Och då är jag inte ens särskilt insatt i politik.
Jag har nån kompis som röstade på dom för att de hade nåt löfte som lät bra, men hon ångrade sig efteråt.
#2 Trotts att jag inte är insatt så vet jag att politikerna oftast inte håller det dom säger…
Det är konstigt att man inte kan lita på dem som man ger förtroendet till att sköta vårat land!
Jag är inte heller insatt men röstar alltid på vänsterpartiet för det är dom som försöker få det jämlikt mellan kvinnor o män, dom står mkt på kvinnors sida… Dom är neutrala.. Dom är rättvisa…
Moderaterna har jag också hört tar från dom rika och tar från dom fattiga… Rika blir rikare och fattiga fattigare… Ja nog har många blivit fattiga… Suck!
Moderaterna plus lågkonjukteren har verkligen gjort en dramatsik ändring i samhället… Så här illa har jag då aldrig hört eller upplevt att det har varit!
#3 jupp.
Jag röstade på socialdemokraterna av den enkla anledningen att de var de enda som kunde vinna över moderaterna.
Och jag hoppas innerligt att folk får förtroende för socialdemokraterna innan nästa val! Moderaterna en omgång till blir nog inte särskilt kul.
#5 Hellst skulle jag välja ingenting, då inget parti enligt mig låter helt bra. Jag tänker rösta blankt.
#6 det kommer jag aldrig våga göra. Jag kommer mest troligt rösta på socialdemokraterna.
Jadu, jag blir verkligen depprimerad på allt politiksnacka och allt sådant.. Vadför ska det vara så komplicerat för?!

För att politikerna tjänar på att göra det komplicerat tror jag, för då kan de lura oss. ^^
Jag röstade på miljöpartiet senast, i nästa val vet jag inte riktigt om det bli vänstern eller samma som senast, det är alltid så svårt att välja mellan dom två tycker jag.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Jag kommer rösta vänster.. Är inte så insatt men jag vill inte ha kvar detta stolpskott till statsminister.
#9 Haha, ja, deffenetivt. För jag fattar typ ingenting, och det måste ju någon annan än jag tjäna på. =P

#5 Jag röstade likadant. Är inte sosse egentligen, men hellre dem än moderaterna vid makten. 
Om man vill veta vad partierna VERKLIGEN vill med sin politik ska man läsa partiprogrammen.
Det är ingen hemlighet att moderaterna (högern) tycker attmarknadskrafterna är det som är bäst och att den som tjänar mer ska få behålla mer.
Det är lika lite nån hemlighet att vänstern vill jämna ut inkomsterna,det sker genom skatter (mer ju mer man tjänar) och sen fördelar staten ut pengarna.
Problemet nu är att det blivit mer lika mellan blocken,att sossarna fört en mer höger- än vänsterorienterad politik sedan 80-talet.För er som är unga kan jag säga att det var då ALLA plötsligt gick på tesen om att marknadskrafterna är det som får jorden att snurra,människor att arbeta (man arbetar mer om man tjänar mer eller hur…) osv.
Jag har växt upp med morföräldrar som kämpat för rättvisa under värre tider än nu (1930-talets depression) och jag tycker precis som dom gjorde - att det borde vara självklart att vi människor är solidariska med varandra,delar med oss för det får både de som får och de som ger att må bättre.

håller med om att de saboterat hela landet, går det att anmäla dem för sabotage kanske,,,,,,,
nä jag har inte röstat på dem och jag ska aldrig rösta på dem. nu när de ändrar på allt från en dag till en annan, offtast till det sämre så känns det som att livet står på paus, man kan inte planera överhuvudtaget för man vet inte vad som gäller i morgon,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Idag kan man i princip rösta på två sätt, Alliansen eller oppositionen.
Även om man röstar på andra partier än Moderaterna och Sossarna så kommer de partier att bilda regering med något av ovanstående parti.
Jag röstar sosse.
Sara

Nu är det ju inte direkt moderaterna som står för den globala finanskrisen som gjort att många blivit arbetslösa och blivit tvungna att ta socialbidrag. Det skulle ha hänt med en röd regering också.
Jag fattar inte finanskrisen.. Hur kan bara allt pang bom hända bara.. Dom hittar bara på de små puckon som styr och ställer i världen.
#17 Såvitt jag (oinsatt och allt ;) vet så finns ingenperson, grupp eller stat som styr världen. Allt går upp och ner som i det mesta. Finanser påverkas i alra högsta grad av den stora massan, bestående av små, enskilda, obetydliga dödliga som du och jag ;)
Det kan man se genom att rykten och skämt har gjort (och kan göra) att ekonomin svänger åt olika håll då den stora massan reagerar. Oftast blir det en cirkel av allt. Det börjar gå lite dåligt, folk drar öronen åt sig vilket gör att det blir snäppet sämre. Då vågar folk inte investera och när det saktar ner blir det ännu värre osv.
Upp och nedgångar i ekonomin har alltid funnits och det är helt normalt. Ibland är vågorna högre, ibland lägre. Precis som vattenflöden. Vi har vårfloder, 10årsflöden och enorma hundraårsflöden. Varför? Det vette tusan men finns gör det och det är naturligt och går över 
*i all välmening*
Paulina
Jag är bara frustrerad över allt.. XD Jag menade inte mitt inlägg på blodigt allvar..
Jag förstod nästan det, greps bara av en plötslig släng av godmodighet i eländet med 71,68kr på kontot ;) Självbedrägeri kanske? *haha*
Paulina
Du är ju rik ju =) Jag kollade mitt konto idag 22kr.. XD Tur att sambon får lön på måndag..
Woho! =) Kanske ska vi ta en pubrunda och avsluta med spa på morgonkvisten? ;) Blir nog till att sätta in lite av de 700kr i enkronor jag har ligandes tills pengarna trilar in till nästa helg.
Paulina
Varför inte pubrunda med enkronorna.. Det roar nog bartendern XD
Antar att de är mindre roade än ica-personalen och dess kunder när jag och en kompis för 4 år sedan betalade mat för 160-170 kr i tre femmor, enkronor och 50-öringar ;)
Men hey, det vore kanske kul med varmt innanför västen? ;)
Paulina
Finanskrisen är global och har drabbat alla länder. Arbetslösheten är priset för alla digital utveckling. Inom industrin, som är de största arbetsgivare, styrs arbetet idag av maskiner.
Moderaterna är helt klara inte speciell solidariska med de svaga delar i samhället. Men socialdemokraterna gör knappast någon konkurrens idag med Mona Sahlin i spetsen.
Antar vi behåller en moderatledning tills socialdemokraterna trollar fram en stark partiledare.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Sossarna är numera en besvikelse. Dom är där folkpartiet var förr politiskt sett och moderaterna kan numera liknas med republikanerna i USA…
Vänstern har även dom gått mot höger men är nu där sossarna borde vara..
Mona Salin är ett stolpskott… dom kommer inte att komma till makten med henne om hon inte skaffar sig lite egna åsikter och inte bara vänder kappan efter vinden.
Visa missnöjet med dagens partier i nästa val genom att rösta på Piratpartiet. Oavsett så är dom det bättre valet… det visar att befolkningen inte är nöjda, att dom vill se en förändring i landets politik så till den milda grad att dom röstar in piraterna.
:)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
Om man röstar blankt, så kommer det att läggas till till det vinnande partiet.
Alltså…kommer det att se ut som om de VERKLIGEN hade fått så många röster!
Inte vill vi väl att moderaterna (OM de skulle vinna igen) ska ha förmånen att räkna in de blanka rösterna i väljarbarometern!
Nä, rösta i så fall på ett parti som Du SÄKERT vet INTE kommer in i riksdagen. Då får INTE det vinnande partiet rösten i alla fall.
#27 De enda parti jag inte tror kommer att slå igenom är väl Svergiedemokraterna, men tänker inte rösta på dem ifall fler skulle tänka som jag, de skulle förstöra hela landet om de fick in en fot!
(hoppas att det är "rasist partiet" som heter Sverigedemokraterna, annars får jag be om ursäkt.
Piratpartiet ligger rätt bra till statistiskt sett :)
Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor
#28 Gasoline
Nej, jag tror inte det är Sverigedemokraterna som är rasister.
De vill "bara" bevara Sverige för svenskarna I FÖRSTA HAND.
SEN, när Sverige tagit hand om de sina, kan invandrare komma på tal. Tror det mest handlar om ekonomiska flyktingar…såna som flyttar hit med mycket pengar och sen uppbär socialbidrag OCKSÅ/ÄNDÅ. TROTS egna pengar som dom är emot. Inget rasistist i det, tycker jag.
Jag TROR att det var så jag har hört att det ligger till.
Man måste sopa rent framför sin egen dörr, innan man börja sopa framför grannens. 
#29 Allamej
Piratpartiet har jag ingen koll på. VAD dom vill och står för, mer än att göra nedladdning laglig, vet jag inte. Men det vore BRA! 
Den nuvarande regeringen består av fyra partier; moderaterna, folkpartiet, kristdemokraterna och centern. Här i Uppsala så gick arbetslösheten, främst för unga, ner rejält innan finanskrisen (som drabbat i princip hela världen, inget att skylla på Sveriges moderater).
Är det inte så att det är fackavgifterna som höjts? Man kan vara med i bara A-kassan. Jag pluggar så jag kan ändå inte vara med i A-kassan, men jag är med i Kommunal. 81:- i månaden betalar jag för det när jag inte tjänar något utöver CSN-bidrag. Men jag förstår att det i framtiden kommer att kosta att ha en försäkring vid arbetslöshet. Vill man inte prioritera det så har man gjort det valet.
Jag är medlem i röstar på Folkpartiet. Jag tror på socialliberalism och är öppen för olika tillfälliga lösningar för att nå målet att alla ska kunna få lika möjligheter, och möjlighet att välja bort det man inte är intresserad av (t.ex. att gå gymnasiet) och ta konsekvensen av det. Liberala Kvinnor är en feministisk grupp inom Folkpartiet, om man är intresserad av jämställdhetsfrågor. När jag var yngre röstade jag rött, men jag tröttnade på det förakt gentemot de som tjänar mycket, driver stora företag etc bland vissa röda väljare. Jag har inga som helst problem med att rika blir rikare, men jag vill inte att de som har det dåligt ställt ska få det sämre.
Jag pluggar till förskollärare, det tar 3,5 år. Och då kommer jag att tjäna mindre än någon som gått ett gymnasietekniskt program och börjat arbeta direkt efter gymnasiet. Huruvida det är rättvist kan man diskutera, men jag valde detta yrke för att jag tycker att det är värt det. Det finns väl ingen som söker till t.ex. sjuksköterskeprogrammet och först efteråt tar reda på vad ingångslönen kommer att bli? Men om skattetrycket varit högre skulle jag inte ha valt detta yrke. Någon slags belöning ska jag ha för att ha pluggat och tagit lån i 3,5 år. Det kan andra också göra. Vårt sociala skyddsnät ska vi vara rädda om, men det ska inte löna sig att inte arbeta eller att inte utbilda sig.
Ska erkänna direkt att jag inte läste alla inläggen här, men väl hälften av dem i alla fall.
Min syn på skillnaderna mellan höger- och vänsterblocket är ganska många. Själv tillhör jag väl vänstersidan, även om jag för den sakens skull inte förkastar allt som kommer från högersidan samt att jag inte hyllar allt som kommer från vänstersidan.
Högersidan pratar ofta om morötter, där jag ibland tycker att skillnaden till piskan kan vara hårfin. De talar också ofta om att konkurrens är den bästa moroten, om jag förstått det rätt.
Det kanske är olika i olika sammanhang, men nog tycker jag spontant att man borde kunna uppnå mer med sammarbete än med konkurrens. Borde det inte vara bättre om vi arbetar med varandra istället för mot varandra?
Men tyvärr är det inte så enkelt heller, för vi människor lider av en helt obotlig sjuksom. Mer eller mindre, beroende på vem man är, men den finns nog hos alla i någon form: Egoismen. Det är den som gör att vi aldrig kan uppnå ett kommunistiskt samhälle.
En rolig sak appropå det, tycker jag är att man ofta i media talar om kommunismens fall och så vidare, fast ingen någonsin ens varit i närheten av att uppnå något som ens liknar kommunism… Lite märkligt, tycker jag, men man har väl kanske inget ord för vad de uppnåt, och så fick det väl duga med ett ord vilket som helst… Personligen tycker jag inte det räcker med att någon kallar sig kommunist för att samhället denna någon lever i ska kunna kallas kommiunistiskt… Kommunismen är ju en utopi som sagt, och det beror väl på det jag nyss nämnde, människans inneboende egoism.
Därför, enligt mig, fungerar varken kommunism eller kapitalism, i alla fall inte för alla. Så vad ska vi ha istället? Vad det än är som är bäst för oss människor, så lär man nog säkert kunna säga en sak i alla fall: Det lär bli någon form av kompromiss. Inget funkar för alla, så det gäller att hitta något som funkar för så många som möjligt. Kanske någon sorts kontrollerad form av kapitalism (socialdemokrati…?), men det låter ju säkert för tråkigt i mångas öron…
Tyvärr tror jag att högerblocket kommer att vinna nästa val. Själv har jag som sagt alltid röstat på vänsterblocket, lite olika partier varje gång, oftast vänsterpartiet tror jag, men denna gången vette sjutton om jag inte ska rösta blankt. Jag är inte säker på att jag vill ha Mona Sahlin som statsminister. I varje debatt jag hört så tycker jag hon är mest pinsam, men det tycker jag i och för sig om de flesta av våra politiker nu för tiden.
Men med borgarnas retorik och genomskinlighet BORDE man kunna ro hem samtliga debatter fram till valet genom att bara vara saklig och ärlig och inte ödsla en massa energi på att smutskasta motståndarna. När ska de förstå att vi väljare inte är intresserade av smutskastning?
Och när ska politiker våga erkänna sina misstag och stå för dem? Att skapa en politik för framtiden är ju lite som att spå och gissa, förhoppningsvis på goda grunder. Ingen kan veta exakt hur det kommer att bli om det ena eller andra förslaget genomförs. Ibland blir det inte som det var tänkt. Tänk om någon, efter ett sådant misslyckande, bara kunde erkänna att ”vi hade tänkt fel”. Det skulle i alla fall öka mitt förtroende på politikern ifråga. En som ser nyktert på tillvaron. Ett fel har begåtts och nu försöker man lära sig av det misstaget. Det är ju precis så det borde gå till, det är ju så allting kan utvecklas och bli bättre.
Men nej, alla misstag ska alltid skyllas på andra, gärna på motståndarna… Man blir så trött.
Lyssnade på en debatt i radions P1 i veckan och det var en riktigt sorglig historia. Särskilt replikskiftena. Politiker a anklagar politiker b:s parti för något varpå politiker b anklagar politiker a för något annat. Politiker a svarar då med att åter anklaga politiker b för samma sak som han nyss anklagade b för och b svarar givetvis med att anklaga a för exakt samma sak som han nyss anklagade a för. Otroligt. Vad är meningen? Att vi vanliga dödliga ska inse att den viktigaste egenskapen för att bli politiker är att vara idiot? Än en gång, jag blir så… sömnig.
Men jag har inte bestämt mig än. Kanske inte blir blankt ändå. Det beror på hur det utvecklar sig.

#28 sverigedemokraterna är inte rasistiska, läs deras partiprogram,
nationaldemokraterna däremot ställer jag mig tvivelaktig till,

hm, allt behöver inte skrivas ut rent konkret i ett partiprogram, det ger ju dålig publicitet och är faktiskt enligt svensk lag olagligt, så nog står sverige demokraterna väldigt nära till att vara rasister och verkar som sådana också i flera kommuner.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#33: Svårt att säga om Sverigedemokraterna är rasistiska eller ej, det beror kanske på hur man ser det. Hörde något reportage i P1 för ett tag sedan, tror det var appropå ett annat reportage för något TV-program, där man hörde högt uppsatta partimedlemmar sjunga med i sånger med väldigt rasistiska texter. De säger själva i intervjuer att de ironiserade texterna, men frågan är om man ska köpa det eller inte.
För egen del hade jag ändå inte tänkt rösta på dem, men de som funderar på det kanske borde fundera en extra gång. Är man ett litet parti som vill bli stort så måste man ju fånga massornas intresse och det kan man ju inte göra genom att framföra åsikter som ganska få i landet har. Alltså måste man tona ner det man tror att gemene man kanske inte håller med om och så vidare.
I och för sig kan ju detta gälla alla små partier, så det är ju som vanligt: Det finns inga enkla samband… Man kan inte göra så mycket mer än att rösta på det man tror blir bäst. Det gäller att själv försöka filtrera det man hör och ser så gott det går.

#34 klart man inte vet vad som rör sig i huvet på de ledande men jag jobbade på cafe i växjö nära där samuel elgnånting bor, han sitter i komunfullmäktige i växjö, jättetrevlig liten kille från iran elr nått, jag är osäker men han har bytt namn från mahammed nånting så nått ditåt är det, jättetrevlig, en rasist betyder ju att man tycker att andra grupper än sig själva är mindre värda och då hadde defenitivt inte samuel fått sitta i kommunfullmäktige, dessutom är han inte ett dugg rasistisk utan jättesnäll och försöker till och med tycka om de som är elaka mot honom (han har talproblem).
Nationaldemokraterna bildades av folk som blev portade från sverigedemokraterna pga deras rasistiska åsikter, sen att sd är lite radikala är en sak men rasister kan man inte säga tycker jag, de har aldrig mig vetligen utalat sig om att andra folkgrupper skulle vara mindre värda. tror det finns lika mycket rasistiska åsikter inom alla partier faktiskt. står inget på något partiprogram ,hoss varken moderater elr sossar,
#35 Man kan ganska klart säga att det finns rasistiska medlemmar i Sverigedemokraterna, men huruvida deras partiprogram är det är en tolkningsfråga.
#37: Kanske det, men det KAN ju också vara så att deras program nu och deras program när de varit vid makten ett tag inte är riktigt samma…
#32 Jag tror att Vänsterblocket skulle vinna på att vara öppna med att man inte lyckades få igenom det man lovat, trots att man suttit vid makten i 12 år. Den enda jag sett öppet erkänna det samt bristen på enighet i vänsterblocket är Rosanna Dinamarca (v), en mycket god retoriker med stor ödmjukhet, för övrigt. Detsamma gäller såklart sittande regeringspartier också.
Som det ser ut nu tror jag att missnöjespartier som SD kommer att ta röster från riksdagspartierna.
#38 Det spelar egentligen ingen roll vilka idéer de än har så länge de inte får majoritetens röster, vilket inte ens socialdemokaterna lyckats med = vi behöver inte lägga tid eller tanke på det. Ett litet parti kan inte genomföra så mycket på nationell nivå utan andra partiers stöd. Däremot verkar de lyckas bra i vissa kommuner när det gäller kommunfullmäktige. Men vad skulle de kunna ändra där?

håller men 0 att det är bara elände sen moderaterna tog makten, messt i allafall, men han gillar ju att städa rainfelt hihi, såg ett reportage i aftonbladet, bässta städtippset han hadde var gammla tjortor och fönsterputts, 
#30 Hmm, men då är det nog det partiet som jag tänker på. "bevara svergie svenskt"…. Oj oj oj… Skulle aldrig kunna rösta på något sådant. Ska inte skriva min åsikt, då den kan uppfattas som stötande både för nazister/rasister och invandrare, men jag tror att de partiet bara har förfinat sinna åsikter!
Jag tror SÄKERT att det finns MÅNGA smygrasister i varje parti!
INGET har rent mjöl i påsen!

#42 BSS är en helt annan organisation, har ingen koll på om de klassas som parti elr inte,tror knappt de finns längre men jag e osäker,,,, sååå intressant e inte politik, men då vi hadde vallokalen på mitt förra jobb så kan man inte undgå att snappa upp ett o annat om de partier som ställde upp,
#43 så sant så, jag hörde nog väljarnas prat,
nä hoppas moderaterna försvinner men vilket parti som än tar över så får de lite väl mycket att bita i, ekonomiska krisen kan vi inte klandra vår regering för enbart även om vi inte gillar allt de gör pga av den,, hoppas a kassan återställs, tycker det e en enda röra,, speciellt att man bara får stämpla 70 dar , e nått av det messt korkade jag hört,,
#44 Nej, jag vet att det är två helt skilda saker, men det är ju typ deras måtto, med dom vid makten lär det inte bli mycket till övers för alla våra invandrare.
Den regering vi har nu har inte ställt till det för oss, de har rensat upp och försökt ställa ordning efter förra regeringens försök till sönderfall av riket

Ååå, nu mår jag gott *myser*. Den här sidan är helt i min smak. Välkommen till Politik i fokus =)
Rösta gärna i Opinionsundersökningen.
#46: Jo, det sa de i slutet av 70-talet också. När borgarna lånat pengar för att sänka skatterna och budgetunderskottet (eller var det statsskulden? Nåja, det var länge sedan; man kan inte komma ihåg allt i detalj) nått rekordnivå. Då sa man att det var förre regeringen som började. Borgarna vann ju då 1976, som alla kommer ihåg och under sin tid ökade de på statsskulden (ja, visst var det statsskulden…? Ha ha ha, vilken koll jag har…) med en faktor 1000 ungefär. Men visst, den hade påbörjat sin ökning under slutet av Socialdemokraternas regeringsperiod.
På den tiden var det till att börja med Fälldin som var statsminister, men i praktiken var det Bohman som styrde och ställde hej vilt, så det var väl mer eller mindre Moderaternas verk det också, då, i alla fall under stora delar av deras 6 år långa regeringsperiod fram till 1982, så Socialdemokraterna åter tog makten och behöll den till 1991.
Det jag tyckte var roligast med 1994 års val, var att Borgarna strax innan hade fått igenom en förlängning av regeringsperioden från tre till fyra år och de hade väl förmodligen räknat med att vinna 1994 års val och få sitta fyra år till. Snopet för dem att de förlorade, kan man kanske gissa…
Synd bara att man valde Göran Persson till statsminister. Sveriges största superego som inte verkar ha någon som helst känsla för vad som räknas till vanligt folkvett och inte. Men beter man sig som ett svin så spelar det ingen roll vad man säger som politiker, man får ändå ingen som helst respekt och det var rätt åt honom att de förlorade valet senast.
Men det bekommer honom kanske inte så mycket, då han säkert har det ganska bra och kan bygga på sin lyxfetma nu i lugn och ro utan tidningsrubriker. Han kommer väl att antagligen att gå samma öde till mötes som ett annat känt superego, vad heter han nu igen? Stenbäck eller om det var Stenbeck. Rätt åt honom i så fall, och nu har jag visst tappat ämnet helt, märker jag… ha ha ha. Nåja, roligt nästan jämt.

Samlar här ihop två trådar jag skriver i på Politiksajten.
" Med undantag för 1981 och 1991-1993 Har BNP ökat varje år sedan början av 1980-talet. Men i slutet av i fjol minskade den och det spås den fortsätta göra också i år"
Samma trend gäller även siffrorna för arbetslöshet.
Moderaterna har bara suttit i ledande position en gång tidigare och det var 4 oktober 1991 - 7 oktober 1994, Moderata samlingspartiet, Folkpartiet liberalerna, Centerpartiet, Kristdemokratiska samhällspartiet
Mellan 8 oktober 1976 - 8 oktober 1982 Satt i olika konstalationer Centerpartiet, Moderata samlingspartiet, Folkpartiet. Bara Folkpartiet. Centerpartiet, Moderata samlingspartiet, Folkpartiet. och slutligen Centerpartiet, Folkpartiet.
Mellan 1936-1976, 1982-1991, 1994-2006 har det varit rött.
Det betyder att under ca 73 år har högern haft förtroendet att styra Sverige i totalt ca 13 år, efter denna periods slut. Vänstern har haft förtroendet i ca 60 år.
Nu kan man ju fråga sej om det är otur, tillfälligheter, eller om det helt enkelt är så att Alianspartierna inte klarar av att styra Sverige som sig bör.
Svaren jag får i Politik i fokus är att det är den globala krisens fel, men jag tror inte att det är hela sanningen. Det måste ju ha varit kriser nån mer gång under de 73 år S har suttit oxå, och statistiskt så ser det ut som att S har klarat kriserna bättre.
Som sagt, välkommen in på Politik i fokus =)

#49 naturligtvis har det varit världsomspännande kriser även då S har suttit vid makten i Sverige. Skillnaden är att S är bättre rustade för kriser, de reder ut stormen bättre genom mer genomtänkt ekonomi. Jag står ju inte och tycker att allt S gör är bra men de tar större ansvar för den lilla människan. De ser till att förutsättningarna blir bättre och genom det så klarar individen sin försörjning bättre på egen hand.
Nej, jag tror inte heller på att Alliansen har haft "otur" med att sitta vid makten just nu då hela världsekonomin befinner sig i en kris. Det är helt enkelt deras synsätt som speglar sig i vad de tycker sig ha uträttat, vilket i stora drag endast varit av ondo för t ex mig. Nu ska jag inte bara skylla allt som hänt på moderaterna men med den nya regeringen har jag tappat min inkomst helt pga av deras idiotiska nya lagar och förordningar. Hade de inte ändrat a-kassereglerna så hade jag haft råd att gå färdigt min påbörjade utbildning till elektriker samt haft ett jobb i min region idag om än inte högavlönad då man som elektriker har en låg ingångslön men jag hade ändå varit helt självförsörjande.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!
#47 Röstade på politik.ifokus:)
Anmärkningsvärd att inga av Folkpartiet, Centerpartiet, Kristdemokraternahar fått en enda röst. Det visar att de har gjort sitt totalt sedan de gick med i alliansen med moderaterna.
Då blir det kanske likadant i nästa valet att moderaterna får många röster men får inte ihop det med de andra högerpartierna.
Sverigedemokraterna är helt klart värsta höger. De försöker vilseleda folk med sina slogans: Sverige åt svenskarna….
Men det är inte invandarens fel att Sverige är som det är idag.
Och man kan inte ändra en situation som finns. Det finns invandare här i Sverige och då måste man försöka göra det bästa av situationen.
Vad jag saknar är politisk kunniga människor då skiter jag i deras partianhörighet. Men både Reinfeldt och Sahlin är inte speciell kunniga.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#49: Kallar du på fullt allvar Socialdemokraterna för ”vänstern”? De kanske var ett vänsterparti i början av 1900-talet nöjligen, men sedan 1980-talet tycker i alla fall jag att de mer eller mindre fört en högerpolitik, om än inte lika brutalt som borgarna.

Ja, det är lätt att skylla på "de andra" men man måste se om sig själv, det ska ingen annan göra. Inte kunde jag skylla på nån annan när jag blev sjuk och byråkratins kvarnar malde långsamt och jag fick vänta på ersättning, det var till att ta av sparpengarna under tiden.
Mellan 1976 och 1982 ökade statskulden från ca 80 miljarder till ca 377 miljarder. Dvs en faktor på 5 inte 1000.
#56: Hm… Kan det ha varit budgetunderskottet då? Har absolut för mig att det växte från x miljoner till x miljarder nämligen. Men det var länge sedan detta, så man kanske inte minns det helt korrekt…
Eller kan det ha varit så galet att jag läste rubriken på ett stapeldiagram och tittade på ett annat…? Ha ha ha…
Det var ju då!!! Längesen, så längesen.
Det jag saknar nuförtiden är engagemang.De flesta politikerna numera är mest ute efter att "sälja sig själva",de tänker mer på väljarsiffror än på att föra fram sina ärligt menade åsikter och värderingar.
En känd politiker sa "politik är att vilja" och det tycker jag är väldigt rätt,det är där pudelns s k kärna finns och det vi väljare borde försöka se efter vad som finns under det ytliga snacket.
Vad VILL Reinfeldt egentligen?Vad vill Sahlin?De andra?Får vi någonsin veta det?
Lite kul men samtidigt får jag kräkkänslor när oppositionen alltid kritiserar regeringen. Allt vad de gör är fel….Men så gjorde moderaterna också när socialdemokraterna satt i regeringen. Det enda en parti gör är att kritisera en annan parti men gör inget bättre när de väl har makten.
Alla pratar om samarbete och kompetens men just politiken styrs av partiboken och inte av en kunnig person.
Ingen firma skulle anställa en person pga en partitillhörighet utan efter kunnande och kompetens.
Varför fungerar det inte i politiken? Tar bort alla partier och "anställ" kunniga personer. Låt alla oavsett tidigare partitillhörighet jobbar med det de är bra på. Det finns kompetenta personer i alla partier.

Antar för att politiker gillar sina sandlådalekar. Men de fattar inte att det ta mycket kraft och tid som de istället kunde använda för att göra bra saker.
Arbetarbarn, så jag röstar på sossarna
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
För mig är det solklart att folk misstror politiker och varför.
De pratar oftast bara sk*t om varandra eller varandras partier,det säger tyvärr inget om vad de själva står för.Det här är ett vanligt problem mellan människor i allmänhet också och orsakar ofta onödiga konflikter.
Hör skillnaden mellan "du är aldrig hemma" och "jag känner mig ensam när du är borta".Det första är en anklagelse och den andra kommunicerar ett jag-budskap.Skillnaden är stor för den man talar till;i det första fallet känner man sig anklagad och då är man genast mindre beredd att lyssna mer,i det andra fallet hör man bara ett påstående som inte är nån anklagelse utan oftare leder till en kommunikation.
Politiker kommunicerar inte,för det krävs faktiskt TVÅ parter.Det finns ingen känsla bakom orden,det är bara tomma fraser..och om man enbart är ute efter att "vinna" en diskussion då vinner egentligen ingen.

#60 du har en bra poäng där, folk med kunnighet och kompetens vore bra att ha.
Ge makten till mig XD Jag räddar sverige..
Ska vi fortsätta på politik i fokus?Verkar finnas intresse här,jag blev medlem där nyss iaf.
Ska inte gå in på allt för mycket detaljer. blir alltid så frustrerad när jag diskuterar politik. Heh.. Kanske just för att jag ser alla nackdelar med den regeringen vi har idag.. =/
Men, någon frågade varför krisen skedde? Med vår finans, eller ja, hela världen. Min sambo förklarade för mig att det var banker i USA som rörde sig med virituella pengar. De lånade och räknade mer pengar än de egentligen hade. Köpte man ett hus och tog ett lån, så beräknade banken att huset var värt inköp + ränta och tillbakabetalning på lån. Alltså mer pengar än det egentligen var värt.
När detta uppdagades så började ekonomin rasa.. Och snabbt gick det. Bankerna gick i konkurs förstås och vi får lida för skiten.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Sen om man vill vara konspiratorisk så kan man tro att den amerikaska finanskrisen är ett sätt att byra ut dollarn mot amero…
Om jag har fel eller inte återsår att se, jag hoppas att jag har det för en valutaförändring där nu skulle försätta hela världen i kris och de enda som skulle tjäna på den var dom högsta hönsen i usa.
#67 Har varit lite aktiv på politik innan. Men där finns såna proffs som direkt kör över en. Blev för svårt för mig:) men helt klart intressant att läsa där!
Bättre här med "folkets röst"….
#69 vad menar du med: är ett sätt att byra ut dollarn mot amero…
Att det var Bushregeringen och amerikanska banker som satt igång finanskrisen är klart. Där drabbades många familjer som levde på lånade pengar och förlorade allt.
#70 Kolla detta inlägg, gör som han säger (google it) och läs dig till vad det är, jag med mina åsikter färgar det hela så jag ska inte yttra mig alls när folk undrar vad det är.
Du kan fortsätta se klippen som är relaterade och skaffa dig din egna uppfattning. :)
#71 hade inte en aning om det. 
Fast jag undrar hur mycket som verkligen är polistiskt planerad eller hur mycket det är dumhet och girighet från enstaka bankchefer som står bakom allting.
#70 Proffs tror de kanske själva att de är,men om de "kör över" andra då är det inte diskussion längre.Det vore troligen bättre för sajten med fler vanliga som uttrycker egna åsikter och inte är ute efter att briljera eller agitera!
Nog kan man fundera över finanskriser,jag tänker iaf många gånger att hela finansvärlden är en enda stor luftbubbla och då är det inte konstigt om den spricker ibland.Det mesta sker på spekulation,väldigt mycket har inget reellt värde.

#70 Håller med om att det kan vara lite "hårdare klimat" på Politik i fokus.
Jag tycker också att det vore väldigt trevligt om det kunde vara som du säger "lite mer folkligt" där.
Det är ibland som ni säger lite svårare att diskutera på Politik i fokus eftersom det är mer "proffspolitiker" där som sätter punkt på mycket.
Sedan tycker jag att det är lite jobbigt att många gånger när jag säger att jag inte gillar något förslag så MÅSTE jag komma med ett eget motförslag för att få ogilla det jag inte tyckte om från början.
Det räcker lixom inte att jag inte tycker om förslaget, jag måste lösa hela världspolitiken också!