Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett: 30-ot-trådar
Läst 3407 ggr
[LucyInTheSky]
0

Ångest, måste dom komma ner.. OT

Ni kanske minns det jag skrev om min svärmor, hon som fixade en jäkla massa skulder på sin son som vi nu får dras med.. Och likgiltigt rycket hon bara på axlarna åt det..Nästan 200 000kr!! Sen alla lögner och svek.. Jag förstår inte hur Rasmus bara förlåter.. Han kanske är för van..

Jag får sån panik och ångest av denna människa, arg, rädd, ledsen och panik! Jag fattar inte hur hon tänker..

Nu är det så att hon har bestämt att hon kommer ner och sover över här på min sambos födelsedag.. I mitt huvud skriker jag: NEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEJ!!!! Jag vill inte..

Men sen känner jag samtidigt att det är Rasmus val, att det ändå är hans föräldrar.. Men jag har redan sån ångest och ont i magen över det.. Han fyller den 2 maj..

Jag gillar inte henne och hon gillar inte mig.. Jag har ju förstör Rasmus, nu kan hon inte kontrollera honom längre och göra som hon vill.. Jag vill bara lämna lägenheten och låta Rasmus ta hand om allt men jag vågar inte lämna katterna!! Är livrädd för att dom glömmer/struntar i dörrar och så.. Och sen har dom äckliga små hundar som får göra som dom vill. Ruu är jag inte det minsta orolig över. Hunden lär inte gå på honom två gånger. Det är små hundar, Ruu är större..

Dom hade tillexempel en katt som hette Saga, en underbar liten kelig misse.. Men hon fick inte vara inne i huset.. Hundarna fick jaga henne hur som helst.. Jag grät och försökte få med henne hem men nej, dom såg mig självklart.. Hon försvann under vintern.. Jag hoppas så innerligt att någon tog henne!

Jag önskar typ varannan dag att min svärmor skulle försvinna från jordens yta.. Men sen känner jag mig hemsk och en ond människa..

Men jag orkar inte.. Ångest.. Jag klarar inte av detta att dom kommer ner och sover över.. Hur ska jag fixa detta sen när vi får barn (om vi får några) Jag hade helst inte haft med mina svärföräldrar att göra.. Men vad ska man säga till Rasmus liksom..

[LucyInTheSky]
0

Jag får även alltid höra saker som:

"varför lägga pengar på det där, ni kan ju köpa detta istället så sparar ni pengar.." HUR VÅGAR HON GE MIG EKONOMISKA TIPS EFTER VAD HON GJORT..

Jag är bara så ledsen och arg just nu.. Ensam hemma och aldelles för mycket tid att tänka.

sotarn76
0

Jag brukar säger alltid sanningen.

Jag vet det är enkelt sagt och inte alls lätt

men du mår bättre och de andra vet hur du

tänker. Och kanske de tänker också om.

Iaf är det bättre för din mage.

Om de säger varför köpte du inte det iställe om det,

så säger du vaför fixade ni så jävla massa skulder på

er son ?

Hård men ärligt.

Lycka till !

Imasy
0

Ert hem, era regler. Passar inte det sväris så kan man ju alltid bo på hotell. Djur får oftast följa med mot en extra städkostnad.

Dina/era pengar, ert val vad de ska spenderas på. Det är ju ni som blir "lidande" om ni slösar på "onödiga" saker.

Tycker du helt klart ska säga ifrån om hon får dig att må så dåligt.

sotarn76
0

Och om du hålla din spår , så ser du kanske

om din kille hålla med dig eller de.

Det är också viktig för framtiden om man vill ha barn.

siberlina
0

när  svämor blir för jobbig    gå ut   och ta en lång  promenad , och   låtsas  att du håller med  henne hela   tiden   för  att undvika  konflikter  ,när hon inte ser    kan  du  grimasera   åt henne    och kalla   henne  sat kärring, när det    blir  riktigt  jobbigt  , gå in i  ert  sovrum och  låtsas  att   du håller på att få  vinterkräksjukan.   där inne  kan  du gosa med katterna     och en  påse godis, jag hoppas   du härdar  ut  , jag tycker så  synd   om dig  som har en sån kärring  till svärmor,  ta väl hand   om dig

JMax
0

Usch va jobbigt…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

martdat
0

jag hadde aldrig släppt in den människan i mitt hem efter vad hon gjort! vill sambon träffa henne kan de väll ta in på hotell. men det är jag det…

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Leopoldine
0

Har du berättat för din sambo hur dåligt du mår för att svärmor ska komma? Om inte…så gör det. Det kanske kan förändra det hela.

[LucyInTheSky]
0

# 7 jag skulle så vilja vara så stark och bara säga jag vägrar.. För jag vill verkligen inte.

martdat
0

#7 det e inte lätt alltid, jag brukar spinna igång när sådana människor närmar sig mig så styrkan att säga ifrån bara bubblar upp. men det är jag det ijen, jag gillar inte att ge råd som kan påverka relationer egentligen (tänker på så inte du blir ovänn med din sambo) , Jag var såpass ovänn med min svärmor när jag hadde en, det var inte samma summor pengar men samma princip, körde min dåvarande sambos ekonomi i botten, den skenheliga,,, ggrrr, nädu, hon blev portad hemma, ville sambon träffa henne fick han vackert trasska hem till henne. I dag har vi en "kan prata i nödfall" relation .

JMax
0

Fattar inte att din sambo vill ha in henne…att han vill ha kontakt med henne öht efter vad hon har gjort…

[LucyInTheSky]
0

Jag har berättat för Rasmus men han verkar liksom inte veta vad han ska göra.. Är så svårt att få honom och öppna sig och berätta vad som rör sig där inne.. Sen är han vansinigt konflikt rädd.

Jag vill så gärna porta henne.. Men resten av familjen.. Jag klarar inte av hans bror heller. Han är det mest bortskämda ungen i världen. Han fick diagnosen Asberger och efter det har dom behandlat honom helt annorlunda.. Han får göra precis vad han vill för han är ju sjuk.. Jag ser inte honom som sjuk.. Bara vansinigt bortskämd och elak..

Hans systrar är helt okej, men tar ju såklart sin mammas sida..

Jag känner mig så vilsen.. Vill bara strunta i allt.. Jag tar mina katter och sticker lååångt bort.

Men det är ju MITT hem.. *ucsha*

Imasy
0

Men om din sambo inte heller vill (?) ha besök av henne, kan ni inte stötta varann då, och säga ifrån?

Är ni helt eniga med hur ni vill ha det gällande henne så kanske det är lättare när man är två, och ha stöd ifrån den andra.

[LucyInTheSky]
0

Jag vet inte hur han vill ha det.. Ena dagen är han arg på henne andra dagen pratar han helt oberört med henne i telefon som om inget någonsin hänt.. Skrattar och skämtar osv..

martdat
0

#12 Kan det vara så att Rasmus inte heller vill ha hem sin mamma men inte vågar säga ifrån? i så fall kunde ni ju hålla varann i handen och ringa och prata med henne samtidigt, elr om hans pappa är bra låta den stackarn vara budbärare, tar ni beslutet tillsammans kanske det är lättare, inte kul med ångerst, hoppas det går över snart, Sen är det inte lag på att umgås med någon bara för att det finns blodsband.

[LucyInTheSky]
0

Jag känner mig som en sådan hemsk människa när jag tänker att då kanske jag ska vägra mina barn sin farmor, farfar och fastrar och farbror.. Men jag skulle ALDRIG låta mina barn vara där själva..

Så jäkla svårt det här.

Sara
0

Jag tycker inte att du ska låta henne sova över. Säg ifrån att de får komma på besök men sova på hotell eller vandrarhem.

Du kommer före deras bekvämlighet.

Sara

Imasy
0

Om du börjar markera dina gränser redan nu, kanske ni till och med kan få en hyfsad relation när ni väl får barn? :)

Hawknestgrove
0

Oj, här har du fått goda råd i massor. Ja varför ska de sova över hos er i er lilla lägenhet? MEd hundar och fanstyg? Nä, ta Siberlinas råd, det tycker jag låter toppen. Stäng in dig i sovrummet med katterna och säg att du har fått maginfluensa om inte Din kille kan stå upp på dig. Vilket jag tycker han borde göra om det är  ruter i honom. Eller förslå att du kör honom till mamma och fira födeledag i stället. Nu har du ju bil. då slipper du allt besvär dessutom.

För hälsa på ja, men sova över, när ni har det så trångt, NEJ!

OCh du är varken ärlig mot Rasmus eller dig själv om du låssas acceptera henne. Alernativet är, att du tar katterna med dig och är väck och att du förklarar, att du inte gillar dem på grund av deras syn på katter.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LucyInTheSky]
0

Ja vi har bara en liten 2:a.. Dom får inte plats om vi inte typ ska möblera om vardagsrummet och det är bara 1 timme och 45 minuters resväg. Dom kan köra hem.

Sen nyaste grejen hon sagt.. Hon har bestämt att när dom åker ner till danmark ska Rune, Rasmus bror sova här en vecka.. Rasmus jobbar och jag vägrar ta hand om den bortskämda killen.. Och han är 17 år!! Han klarar sig själv.. Jag vill inte.

Jag orkar verkligen inte. Rasmus får åka upp dit själv.. Jag vill inte..

Imasy
0

Har hon frågat er om ni vill eller bara bestämt rätt upp och ner att lillebror ska vara hos er?

Varför ska de sova hos er om de har så kort resväg? Tycker ni ska ta och sätta er ner och diskutera detta med svärmor så ni vet vart ni har varandra. Ni/du ska inte känna er tvingade ut ditt eget hem.

martdat
0

#20 du måsste sätta stopp på dessa galenskaper innan det blir värre är min tanke. HON ska INTE bestämma om lillebror ska bo hoss er en vecka, det gör ni själva, och Om han gör det så hoppas jag att ni säger till att ni behöver matpengar för ni behöver era pengar själva, ni ligger ju dessutom back ett par hundra tusen pga henne,

Alexej
0

Går inte med på det!

Det är ditt liv och ditt hem! Jag skulle skriva ett brev med alla dina krav och tankar. Sedan kan hon väljer. Vill hon ha en bra kontakt med dig och dina barn sedan får hon anpassa sig efter dina regler. Annars får det kvittra. Hon gillar dig ändå inte då kan du inte göra situationen sämre.

Det finns alltid alternativ som andra skrev här. Firar födelsedagen hos henne, hotell eller inte alls.

Vill du inte ha brodern hemma får de hitta en annan möjlighet. Det är deras problem inte dina.

Var vänligt men bestämt!!!! Att kunna säga ifrån är en del av att bli vuxen.

Stor kram!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

chigak
0

Jag säger som många andra sagt försök orka med att säga ifrån. Jag vet så väl hur du har det. Min svärmor har sen min man och jag träffades försökt styra vårat liv och hoppats på att hon ska lyckas få oss att dela på oss. Jag passar nämligen inte in i hennes tycke då jag inte ser ut som en liten barbiedocka.

Jag har sagt till henne precis vad jag tycker om henne och häromdagen sa jag till henne att hon är inte välkommen i vårt hus mer. Min man stöttar mig och säger ifrån han med så jag tror det är viktigt att du försöker prata med Rasmus om var han står i allt detta så ni kan vara eniga.

Jag vet hur jobbigt det kan vara men för er skull så försök att sätta gränser. Det viktigaste är hur du och Rasmus vill ha det.

Kram!

[LucyInTheSky]
0

Rasmus hade sagt ja till att Rune skulle vara här utan att fråga mig.. Vilket gör mig ledsen.. Han jobbar ju faktiskt! Jag är hemma.. Borde inte jag haft något att säga till om! Diskuterade med honom i går och sa precis som det var.. Att jag vill inte att dom ska sova över här, vi har inte plats! Och jag har inte orken att le och låtsas..

Med Rune ja, det får Rasmus lösa.. Han får komma och hälsa på men då får Rasmus vara hemma. Jag känner inte Rune.. Och det jag har sett av pojken skrämmer mig. Han får precis vad han vill och går något i mot honom så blir han agressiv.. Han klippte sönder alla sladdar i Rasmus dator en gång när Rasmus sa till honom att han inte fick göra visa grejer på datorn.. Så jag vägrar lämna Rune i min lägenhet själv!!! Så det innebär ju att jag är låst en vecka och det skrämmer mig.

chik
0

LuciIn. vad jag lider med dig.

Men om din sambo jobbar, så kan han inte ha besök.

Sätt dig ner o diskutera ingående med din sambo."Läg" är lika mycket din som hans..O man måste respektera vad den andre tycker.I detta fallet du…Du har väl inget utbyte o träffa en mäniska som du inte tycker om..

Din Sambo kan åka dit på besök..

Sätt ner foten nu o säg hur du vill ha det..

Lycka till.Lena

Lena.P är jag i verkliga livet.

[LucyInTheSky]
0

Det är nu bestämt att jag skjutsar upp Rasmus till hans föräldrar.. Sen med Rune.. Ja, han får komma på Rasmus semester om han vill.. Men inte när bara jag är ledig.

Sara
0

Bra jobbat! Var stolt över dig själv!

Sara

JMax
0

Jättebra!!!!

Skönt att det löste sig.

Hawknestgrove
0

Toppen LUcy! Det var bra jobbat. Som sagt, stå på dig. För vad är det för vits med att hans bror häslar på Rasmus, när han inte är hemma? OCh jisses, är man 17 år, då kan man väl sköta sig själv hemma. Eller är han inte betrodd? ÅTerigen  tips… OM Rasmus ska vara barnvakt åt sin lillebror, då kan han väl vara det hemma hos dem? För den grabben verkar ju farlig…. Tänker på katterna…..

[LucyInTheSky]
0

# 30, jag hade aldrig lämnat katterna ensam med honom i lägenheten..

Känns skönt.. Att slippa ha ner dem, att slippa all tjaffs.. Och speciellt slippa oroa mig för mina kattor. Men lite ångest finns kvar.. Vill bara ha allt överstökat så jag kan andas ut. Men med vår älskade bil nu så tar jag mig överallt! Känns såååå skönt

Imasy
0

Bra jobbat! :)

siberlina
0

en sak till  som du kan  göra  när  svärmor  kommer  , det är   att  göra det så  obekvämt  som möjligt för henne och laga     äcklig  mat    och  spela   rock musik       helst   samma   låt om och om igen  , man  måste va  lite  fulli sjutton  , hon är  äldre  än dig    och har säkert    mindre  tålamod än va  du har. , så vill hon inte  komma till er      så   ofta  i forsättningen,,,,…och   visa   dig  på  ett  strålande humör    fast   du     innerst  inne  kokar .och prata   oavbrutet    om     helt    ovesäntliga  saker…Skrattandeglömm inte   bort att    va   glad,  den  där   haggan ska   inte  förstöra ditt  liv

JMax
0

#33 Skrattande Det var bra tips!!

Hawknestgrove
0

OCh käka gärna bruna bönor och köttfärs och kålpuddign dan innan så du fiser rejält! MEn som sagt, du slipper judem nu. MEn när det gäller jättebabyn, lillbrorsan, alltså, varför kan han inte vara ensm hemma hos sig själv? Herre gud, min sambos barnbarn klarade sig själv en helg när han var 13 år. Inga problem. Men det är klart, något är väl kanske fel, då de inte kan lite på honom……

[LucyInTheSky]
0

Den gången han klippte sönder Rasmus dator.. Öppnade den och klippte av sladdar inne i burken.. Enda straffet var "så får man inte göra Rune.." Han svara nej, det får man inte och ett lite förlåt.. Sen inget mer med det. Hade det varit mina barn eller om jag gjort detta och mamma sett mig när jag var mindre.. Då hade jag fått tjäna ihop vart enda krona för att laga datorn igen! Men inte ens det..  Rasmus fick även höra.. Men varför fick han inte låna datorn?

Jag vet inte hur dom tänker när dom uppfostrar denna kille.. Så fort han fick sin diagnos med asperger så gick det ut för.. Dom skylle allt på sjukdomen och det spelar han ju på och får vad han vill.. Han kommer få det förjävligt sen när föräldrarna inte finns mer och han ska klara sig själv.

Rasmus mor ringde idag och ville att vi kunde väl i alla fall ha honom två dar.. Torsdag, fredag.. Rasmus sa då som det var.. Att jag är rädd för att ha honom här ensam. Och då blir hon ju inte glad precis.. Sen senare ringer Rasmus bror Rune och säger nästan rakt ut.. Varför tycker Emma inte om mig? Moget moget att bara säga just den biten till sin son.. Kanske kunde ha berättat varför och insett att han inte kunde uppföra sig som han ville. Jag tycker inte illa om honom.. Jag är rädd för honom..

Blir så ledsen på allt det här.. Rasmus får lösa det som han vill.. Jag tänker inte ha något med dem att göra.

Hawknestgrove
0

Ja det är ett alldeles utmärkt sätt av dig att vägra, tycker jag. Vågar du inte, så vågar du inte. OCh det finns ju massor av folk med aspberger, som får ta konsekvenserna av sina handlingar. Vilket även han borde få göra, så pass gammal är han. MEn då kan ju Rasmus ta och passa sin jättebabybror hemma hos jättebabyn då? Stå på dig och släpp inte in honom hos er! Oavsett om det blir hämndauktion!

martdat
0

#36 min dotter har aspergers och det är helgalet att skylla allt på en diagnos, här får hon minsann ta konsekvenserna av sitt handlande, skillnaden är att det är svårare att förklara vad som gick fel, men det ska man ju aldrig sluta med, kämpa på är det som gäller. bedrövligt om han kommer undan med allt,,,

[LucyInTheSky]
0

#38, ja det är synd om honom.. Hur ska han fixa att bo själv när han tror att allt han vill får han om han spelar på sin sjukdom..

elize-l
0

Men hallå tror en del behöver läsa på om Asberger. Finns visserligen olika grader men man kan inte stå till svars för det man faktiskt inte förstår.

Men har han den diagnosen blir han inskriven i LSS vilket betyder att föräldrarna får rätt till kortis när dom ska bort =)

En Arsberger kan faktiskt inte klara sig helt själv en vecka… han har svårt att förstå orsak och verkan. Han kan inte räkna ut vad som händer om man gör si eller så. Han förstår inte heller att andra människor har känslor och att dom kan påverkas av hans handlande osv……

Men vad gäller svärmor så kan hon absolut åka hem efter kalaset, ni har ju faktiskt inte pats =)

Jag umgås inte med min svärmor heller, jag väljer att försvinna hemifrån när hon tänker komma =) Visst har jag fått höra att jag är löjlig som inte kan bita ihop osv. Men jag anser inte jag behöver människor i mitt liv som gör mig illa och snackar skit. Jag är vuxen och har rätt att välja vilka jag vill umgås med =)

Sara
0

Asbergers är inget funktionshinder som gör någon till idiot. Man vet oftast vad rätt och fel är.

Oftast har man svårt med det sociala och är egocentrisk men man vet att man inte får förstöra någons dator.

Sara

elize-l
0

Visst vet man att man inte får. Men eftersom man handlar impulsivt så vet man inte att den kommer vara sönder. Han kanske inte kunde räkna ut att den skulle vara det. Asbergerpersoner överskattas ofta och man tror att dom förstår mer än dom egentligen gör. Vissa områden kan dom vara superklipska på medan dom inte förstår det som av oss andra är självklart.

För den som är verkligt intresserad googla på asberger finns massor att läsa.

Sara
0

Jag har en nära vän med asbergers så jag har läst en hel del om det.

De som har asbergers är ofta väldigt logiska och om den här killen inte får hjälp snart så kommer han att råka illa ut senare i livet.

Sara

elize-l
0

Han behöver massor med hjälp och stöd för att kunna fungera i vårat samhälle. Det finns dessutom en lag som stöder dessa människor, bara att söka hos kommunens biståndshandläggare =)

[LucyInTheSky]
0

Jo, men det är deras sak inte min.. Så dom får lösa detta. Jag klarar inte av det. Får jag ett barn med funktionshinder så kommer jag plugga på och göra det bästa med det jag har. Men han är inte mitt ansvar så jag tycker jag måste få vägra och jag kan inte hjälpa att jag är rädd för honom. För jag vet inte hur jag ska hantera honom.. Dom har inga regler hemma för honom.. Hur reagerar han då på mina? Nej, jag fixar inte det..

Sara
0

Min vän har tom lyckats få 20 timmar personlig assistans i veckan. Så hjälp finns att få om man orkar strida för den.

Sara

elize-l
0

#45 Jag menar absolut inte att du ska ställa upp och ta hand om honom när du känner att du inte vill/vågar. Jag bara reagerade på ditt sett att prata om honom i tidigare tråd. Bortskämd och elak mm. HAN kan inte rå för att han inte förstår och Han kan inte rå för att han inte får den hjälp och det stöd han behöver. Även det kan skyllas din svärmor. Hon borde söka hjälpen för sin sons skull, så han kan få ett bra liv trots sitt handikapp.

Jag har dessutom full förståelse för att du helst inte vill träffa denna kvinna hon har ju t om visat att hon inte gillar dig heller. Finns ingen anledning att du ska må så dåligt pga din svärmor. Be din sambo åka dit och fira sin födelsedag och bli hemma själv =)

[LucyInTheSky]
0

#47, jag förstår vad du menar.. Och ja, vet att det inte är hans fel.. Men ibland kan jag inte hejda tankarna. Vet att han inte kan rå för det.

Men jag har varit deppig länge, ätit antidepressiva och tagit åt mig mycket mer än vad jag borde vem som en säger det åt mig. Så när han har gjort dom sakerna han gjort så har jag verkligen blivit ledsen och tagit åt mig.. Även om det inte var menat till just mig eller att han inte förstod konsekvenserna av det han gjorde.. det är väl därför jag inte vågar nu jag vet inte om jag klarar av det.. För det hjälper varken han eller mig om jag inte kan hantera situationen.

Hawknestgrove
0

Lucy, titta in på Psykologi i fokus! Där finns massor att läsa om Aspberger!

fotokrafs
0

#0 Usch, jag skulle själv få ångest. Skönt att det löste sig till slut med svärmor i alla fall.

#49 Får gå in och läsa lite..
Mycket möjligt att min man har "drag av" Asperger. Tror att en del kan uppfatta honom som nördig, egocentrisk och lite udda eftersom han alltid bara pratar om det som intresserar honom, det vill säga musik, teknik och språk (plus lite till). Sen är han ju väldigt intresserad av mig också så det blir en del prat om mig med. Flört
Sen har han grymt bra sifferminne.

Negativt är väl att han kan vara fasligt envis, ogillar när det är frågan om ändrade planer om det inte är han själv då som ändrat dem. Men att se vad som är "rätt och fel" kan han i alla fall, och jag har aldrig sett honom förstöra något för någon.