Apotek ska säljas
Hörde på radion att dt är en fasligt massa apotek som ska säljas. Listan hittar du här.
Hur tror du att vi konsumenter kommer att påverkas? Eller komemr vi inte ens att märka nån skillnad? Det ska visst säljas även till privata köpare, så har du nån miljon över kan du ju alltid bli apoteksägare. :-)
Tja, när det blir vinstbehov med i leken så tror jag det blir dyrare.
Vad jag skulle vilja är att butikerna har en speciell avdelning för receptfria mediciner.
Sara
ALLA TRE i Falun ska ju säljas! grrrr….
HUR mycket dyrare blir inte medicinerna DÅ?
Gäller högkostnadskortet i alla fall?
Men hur gör då läkarna vid recepten? Om jag får ett elektroniskt recept, kan jag då välja att hämta ut det ett privat eller ej?

De flesta i Linköping o Norrköping kommer visst att säljas med…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Det blir inte många apotek kvar. Många säger att det är bra för konkurrensen men jag tvivlar på det.. Tror inte ett dugg på att det blir billigare.

Nä jag tycker att det verkar lite skumt…
Taskigt om de kommer höja priserna så folk inte har råd att köpa de mediciner de behöver. Ingen köper ju ett företag för att idka välgörenhet utan de vill ju ha vinst i det.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Receptbelagda mediciner kommer att ha ett högsta pris och det kommer att gå på högkostnadskortet.
Sara
Alla här utom det i färjstaden ska säljas…. Regeringen har ju en skruv lös.. Snart säljer dom våra sjukhus och har du inte pengar får du sitta där och dö i väntrummet.. *huuaa*

Jag tycker inte alls att det är bra att dom ska sälja Apoteket. Men det är så den här regeringen jobbar. Det är viktigt för dom att sälja ut allt som är statligt.
Jag undrar också, lika som #3, hur det blir om jag får ett elektroniskt recept.
Håller med #6 och #7
Jag är lite kluven till att ha receptfria läkemedel i affären eftersom det då inte kommer att finnas personal att fråga om man undrar nått. Det kan lätt bli så att en gravid eller lättblödande person kommer hem med fel smärtlindring, och då blir det inte alls bra. Det kan förvisso bli så på apoteket också, men där finns det i alla fall någon att fråga.
Å andra sidan skulle jag tycka att det vore väldigt praktiskt att kunna köpa nässpray och Alvedon/Ipren på affären kl 21 en lördag.
Fast om affärerna tar marknadsandelar så kan det bli att apoteket måste lägga ner helt och då ligger vi nog brunt till.
Kan bli som med posten där man står i samma kö för att köpa korv spela spel och skicka/hämta brev.
Ja, det hade ju varit kanon om man kunde köpa nässpray, alvedon och "lättare" saker på typ Hemköp.
För av någon anledning får barnen alltid feber sent en lördagskväll, och man är ju inte välkommen till akuten precis.
# 9 Tss, du kommer inte ens in i väntrummet.
Sara
ja vårt enda apotek ska säljas……
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Hmmm….tycker inte att det är bra att privatisera allt….har ju sett liknande i andra länder och det har inte slagit väl ut….även dom det är bra med konkurrens.
Jag är för kommunism.. Låt staten äga allt istället..
Jag tror att de kan vara bra att man kan välja, i alla fall om man bor i en större stad. Har man tillgång till internet kan man kolla där, på Apotekets hemsida, innan man går till den nya affären för att köpa läkemedel. Då riskerar man inte att komma hem med något man inte kan bruka. På nyheterna igår sa dock en högt uppsatt person inom det nya systemet, tror att hon t.o.m var VD, att man kommer att behålla personalen så långt det är möjligt, dvs utbildade människor som visst kan svara på frågor.
Här i samhället säljs det enda apotek vi har.. Undrar hur det kommer att bli en sån gång?
#17 Om du är orolig kan du gå och fråga personalen om de kommer att arbeta kvar, det skulle nog jag göra.

Orolig är jag inte, jag har mina mediciner och vet hur dom verkar. Men det är ju många andra som inte har sån koll.. Och vad händer om det blir olönsamt? Läggs det ner då?
Finns en del bra frågor och svar på [http://www.omstruktureringsbolaget.se/](Apoteket Omstrukturering AB)
Bland annat om säkerheten;
Det kommer att ställas höga krav motsvarande de som ställs idag. Ett prioriterat område är patientsäkerheten.
Regeringens förslag innebär att en eller flera farmacevter ska vara närvarande i apoteket under öppethållandet. Varje apotek ska också ha en läkemedelsansvarig apotekare eller farmacevt till förfogande med tillräcklig kompetens och erfarenhet för uppgiften, som ska se till att verksamheten uppfyller de krav som gäller.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
*21 Du skriver: "Regeringens förslag innebär att en eller flera farmacevter ska vara närvarande i apoteket under öppethållandet"
Det är ju tur att dom får gå hem när apoteket stänger på kvällen! 
Men vaddå, så till och med jag som kan noll om läkemedle skulle kunna få jobba där? Eller kommer de ha krav på att man ska vara farmaceft för att få jobba där?
I Tyskland finns inga statliga apoteker. Det är alltid en apotekare med utbildning som äger affären. Och alla apoteker har hög standard med mycket kunskaper. Medicinkostnader är alltid likadana. Skillnader finns i andra varor som diätkost eller kosmetika osv. Där kan det finnas olika erbjudande och extrapriser.
Nu finns det väl också en apotekare som leder affären? Fast han inte äger affären? Så det blir nog knappast någon skillnad.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Ja samma system finns i NOrge och det funkar bra.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#26 Fast skatt borde staten ändå få in genom de nya ägare. Kanske jag har fel men jag ser det helt positiv att sälja ut apoteker.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus