Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett30-ot-trådar
Läst 4088 ggr
[LucyInTheSky]
2009-05-07 18:25
0

Ful-Åke

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste ju visa upp min nya familje medlem Ful-Åke XD

Hawknestgrove
2009-05-07 19:05
0

Jättesnygg ju! OK, jag avskyr Volvo men den ser väldigt välskött ut

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[LucyInTheSky]
2009-05-07 19:24
0

Den är väldans välskött… =) Allt orginal.. Till och med kasettband spelaren XD Så vi är moderna.. Lyssner på gamla blandband jag gjorde när jag gick på högstadiet..

[Norum]
2009-05-07 19:27
0

Verkar ju vara en bra bil… Men Ful-Åke?? Stackarn.. haha

Hawknestgrove
2009-05-07 19:29
0

Lucy, på Teknikmagasinet, så finns det en insats för CD, som man sätter in i kasettuttaget på bilen!

Hawknestgrove
2009-05-07 19:33
0

kolla!

JMax
2009-05-07 20:19
0

Ser ju jättefin ut!! Varför får den stackaren heta Ful-Åke?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Hawknestgrove
2009-05-07 21:09
0

ja det tycker jag definitivt inte han ska heta. Var noga med att spruta den med spillolja i dörrar och undertill varje år, så har ni bil länge! Finns faktiskt inget som är bättre….

JMax
2009-05-07 21:15
0

Vi döper om han till Snygg-Åke!Skrattande

Hawknestgrove
2009-05-07 21:16
0

Absolut,eller Fin-ÅKE.

Gasoline
2009-05-07 21:55
0

240, vill ha! Trotts att dom drar ganska skapligt, så är det lättkörda, lättunderhållna, lättlagade/ofta billiga att laga och väldigt bra bilar!

shintaida
2009-05-07 22:09
0

Min Opel Astra heter Astrid.

Döper alltid mina bilar.

Tycker det är kul att prata om dom så.

Snygg-Åke(t) är ett bra namn!

JMax
2009-05-07 22:47
0

Min heter PassePassat eller Bubbsingen…Bubbsingen kommer från att BBS är hans bokstäver. Och han är en han…en riktig manSkrattandeTungan ute

Jag döper oxå alltid mina med o har alltid gjort. Men jag har svårt för att skiljas från dem…skulle ha bytt ut bubbsingen men det går bara inte…jag älskar honom…Kyss

[LucyInTheSky]
2009-05-07 22:56
0

Jag döper allt.. XD Min kompis bil heter Redzilla, det är en 940

Hawknestgrove
2009-05-08 00:09
0

JA vad ska jag döpa min Saab till. min förra hette Kompiz

Ni kan se varför

Gullan402
2009-05-08 07:59
0

Har precis bytt bil till en gammal hederlig Saab 9000. Hittade ingen 900 inom räckhåll som inte var totalskrot. Gillar den skarpt trots avsaknanden av turbo. Den har inte fått något namn än, regskylten är föga intressant (AND).
Så nu Gasoline ska jag tystna, var bara tvungen att tala om nytillskottet. Nu mår både jag och plånboken bra jämfört med den bil jag hade innan.Skrattande

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Tatsja
2009-05-08 09:41
0

Gamla bilar behöver inte dra mycket. Min son har en 745 -90. Den drar mellan 0,7 -0,9 beroende på körstil.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mammzing
2009-05-08 10:37
0

Jag har en grön/turkos metallic Opel Meriva. En liten gosse sa : En sån där grön bil som mammor åker i!

Det var rätt rart!

[LucyInTheSky]
2009-05-08 17:55
0

Är så gutt med bi!l men nu står han där tom.. bensin är dyrt! =(

Hawknestgrove
2009-05-08 20:13
0

JAmen Gullan då har ju bilen ett namn redan! ANDEN! Alltså pippin! KVack, kvack!

guraknugen
2009-05-08 20:42
0

Idag har Åke förresten namnsdag. Det vet jag för att mitt andranamn råkar vara Åke… Så, nu vet ni en sak om mig som de flesta i min närhet (exempelvis jobbarkompisar) inte vet…

Varför pratar alla om att döpa bilar och andra saker? Att ge något ett namn har inget med dop att göra. Det fick jag lära mig redan på lågstadiet av vår klassföreståndare Asta Nilsson, som ja tror var tämligen religiös… Tror inte hon lever idag dock, om hon gör det är hon ungefär 94 år, så möjligt är det ju (vi firade hennes 60-årsdag när jag gick i trean, om jag inte minns fel…).

Så varför säger alla att de döper saker TILL ett namn? Det brukar ju låta något i stil med att ”Jag döper dig, Helge Bertil Fjunstedtsson, i faderns, sonens och den helige andes namn”. Personen heter alltså redan Helge Bertil Fjunstedtsson i detta påhittade exempel, och dopet har således inget som helst koppling till att någon (eller något…) får ett namn.

Så, nu fick jag sagt det också, helt utanför ämnet som vanligt…Tungan ute

[Norum]
2009-05-08 20:51
0

Klart man döper en del saker…  Vi har ett frysskåp som heter Lennart.. Glad

Gullan402
2009-05-08 20:56
0

#16 min bil drog mycket pga av sorten, inte åldern. Nuvarande bil drar 0,7-0,8 mot 1,2 på förra. Bara jag kopplade på släpet vare sig det var lastat eller inte så drog den 3-4 LITER milen!!!!
(Vad det gäller körstil så är det nog samma eftersom det är jag som kör, möjligen så kör mer "snabba" accelerationer med nuvarande bil.

#19 självklart,så ska bilen heta anden, smart du är.Flört tänkte inte på det… Stora flickan var inne på andar men det kändes inte rätt.
Har hjärnkapacitet noll efter en dag på praktiken…

#20 GRATTIS guraknugen.

JMax
2009-05-08 20:56
0

#21 Hehe! Kyl o frys har jag faktiskt inget namn på!

Annars är jag bra på att döpa/namnge saker.

[Norum]
2009-05-08 21:02
0

Om gubben letar brödet tex så säger jag att det ligger i Lennart.. Annars kanske han letar i boxen. Glad

Gasoline
2009-05-08 21:02
0

#15 Grrr! Du vet vad jag tycker om detta skitsnack du håller på med ;) Haha!

#16 Ja, vet dock inte vad han har för motor i sin, för det berors ju alldelles på, eller om man har förgasare eller insprut (förgasare är dyrare). Antar att han har insprut, mindre motor och lite tur ;) Min 744 drar allt ifrån 0,98 till 1,2 liter milen, jobbigt att tanka =P Men sedan har denna bilen tyvärr lite större motor (16v) som jag skulle klara mig utan..

Gasoline
2009-05-08 21:04
0

#20 Det är en självklarhet att man döper bilen, oftast gör min kille så att den får heta bokstäverna i reg nr, min första bil däremot som hade OJF fick heta skrutten, då den va risig!

guraknugen
2009-05-08 21:10
0

#26: Okej, man gör som man vill, men fortfarande har dop inget med namngivning att göra.

Gullan402
2009-05-08 21:23
0

#16 tihi, jag har också 16v och ändå så drar bilen lite soppaFlört

fotokrafs
2009-05-08 21:44
0

#27 Men nu har det de Flört
Denna diskussion har vi haft tidigare, bara att acceptera dop och döpa nu mer är synonymt med en namngivningscermoni (fast det inte är så egentligen) och att det inte är fel att säga att man döper något, när man bara namnger något.

Döpt bil har väl även du Gura, JFH "Johnny För Helvete"

[LucyInTheSky]
2009-05-08 21:46
0

Han ska dra 0,8 enligt killen vi köpte bilen av men vi ska kolla det sen, har inte tankat honom full heller.. Så jag ska inte klaga mer än på bensin priset..

Gasoline
2009-05-08 23:04
0

#28 Sluta nu,. jag vill inte höra. Volvo är bäst, störst och vackrast, fattat?! =P Blir lite svartis, faktisk… Måste ju vara något fel på min, vet att en äldre volvo kan gå ner på 0,8 långkörning, men tydligen inte min =S Måste kollas upp!

Solveig
2009-05-08 23:39
0

Min komposthink heter Carl-Pontus, efter dotterns gymnastiklärare!

JMax
2009-05-08 23:47
0

#32 Låter inte som om gympaläraren är omtyckt direkt…Tungan ute

Tatsja
2009-05-09 13:11
0

Minns en hemsk bil jag hade en gång. Barnen döpte den till Petronella, Rosenknopp, Vazrugg. Den Vazen var hemsk, när det var halt ute, fick vi som extra tyngd ha en bilmotor i bak för att överhuvud taget komma upp för en liten backe. Lovar, jag hade den inte länge. Värmen fungerade aldrig på den, vindrutetorkana kunde starta närsomhelst. Svängde man, så tutade hon.

Felen var många, men det var fint namn iallafall

Väl mött, Tatsja

[LucyInTheSky]
2009-05-09 18:38
0

#34 oj.. Lät som en spännande bil =)

Solveig
2009-05-09 21:55
0

# 33 hon påstod att de luktade lika…

JMax
2009-05-09 21:57
0

#36 Skrattande

shintaida
2009-05-09 22:54
0

#17 Mammzing

Hur är det att ha en Opel Meriva? Drar den mycket?

Tänkte att jag skulle köpa en sån efter min Opel Astra. (Astrid). Fast en automatare, då.

Merivan är ju högre och lättare att komma in i när man har svårt att komma in i låga bilar. Är handikappad, nämligen, i vissa skop.

Drar den mycket?

Min Astrid drar 0,67 blandad körning och det är dessutom en automatare! Billigt! Skrattande

Gasoline
2009-05-10 16:37
0

#38 Ja, 0,67 är mycket billigt, och är förvånad över att det är en automat vi snackar om ;)

shintaida
2009-05-10 16:57
0

#39 Gasoline

Det är ju en OPEL vi pratar om! *fniss* Flört

Gasoline
2009-05-10 17:05
0

#40 Ja, det hörs att det inte är volvo som är samtalsämnet denna gång iaf =P

guraknugen
2009-05-10 17:13
0

6,7 dm³/100 km låter ju högst normalt. Har ingen egen bil nu för tiden, men när jag hyr bil så brukar jag alltid skriva upp allt som går att skriva upp (i datorn så klart) för att få en bild av saker och ting för att lättare kunna välja rätt bil och så vidare. De flesta bilar jag hyrt har legat under 0,6, men då är det ju kanske lite mindre än Astran.

Toyota Corolla är väl i ungefär samma storleksklass, tror jag. Senast jag hyrde en sådan var senaste jul- till nyårshelgen, totalt 8 dagar. Förbrukningen stannade på 6,60 dm³/100 km, trots att kopplingen slirade…

Gången innan, i november 2008, hyrde vi en Fiat Bravo och den drog i snitt 4,89 dm³/100 km. Inte illa… Men det var en diesel å andra sidan…

Reservation för eventuella mätfel. Möjliga källor för sådana är ju då givetvis:

Bilens vägmätare visar alltid lite fel (den är bland annat beroende av hur mycket däcken är slitna, men det finns fler faktorer - den kan ju vara slarvigt kalibrerad, vilket är MYCKET troligt, då det inte får kosta något för biltillverkaren).

Pumparna på macken visar alltid lite fel, frågan är bara hur mycket. De kalibreras ju regelbundet, men jag vet inte vilka felmarginaler de godkänner. Kanske någon procent eller så.

Vid tankning är det inte 100% säkert att man fyller upp exakt likadant varje gång. Själv brukar jag tanka tills den slutar själv, men om denna nivå blir samma för olika pumpar har jag ingen aning om.

Även bilens lutning när man tankar har betydelse.

Men alla dessa felkällor, och eventuellt fler som jag inte kan komma på just nu, är förmodligen ganska marginella. Förmodligen låg dock Fiatens förbrukning någonstans mellan 4,8 och 5,1 dm³/100 km i verkligheten i alla fall, förmodligen närmare 5,0 eftersom hyrbilsfirmorna förmodligen toppfyller bilarna (vilket dock inte rekommenderas att man gör). Om vi antar att hyrbilsfirman fyllde i 2 dm³ mer än vad jag brukar göra, så blir istället förbrukningen i Fiatfallet 5,06 dm³/100 km, så det gör en del, även om skillnaden minskar ju mer man kör.

Nåja, skit i det nu, och så vidare.

Hawknestgrove
2009-05-10 22:39
0

OPEL!!!!! ALLA OPLAR SKA HETA GEVALIA LÄTTROST!!!!

KLart man kör Saab Turbo med 16 ventiler som drar 0,83 blandad körning.

Förresten, Gullan finns det andra bilar än Saab?

JA tatjas kärra verkade spännande….

UNGefär som en Volkswagen Polo jag hade. JAG HATADE den bilen…..liten skit, drog en liter milen, när den gick… Glassbil( dvs Iskall)Stannade så fort man stod på tomgång. USCH!

Däre4mot har jag haft två stycken Peugeot. De var bränslesnåla båda två

Tatsja
2009-05-11 10:47
0

Vem minns inte ramsan: Köp en opel, bli nöjd och belåten, se Sverige genom plåten.

Men vi har haft flera oplar och bara varit nöjda. Även gamla saabar och volvon.

Väl mött, Tatsja

JMax
2009-05-11 19:38
0

Min passat drar ca: 0.36 rekordet är 0.34, snålställd disel o detta är med sommardäck. Gillar att ha en stor bil som går på så lite!

Hawknestgrove
2009-05-11 19:50
0

Det var lite, Johanna! Synd bra, att man blir så straffad med fordonsskatten med diesel. Man ska köra mycket för att få igen de skattepengarna..

Tatsja den vart kul1 Den har jag aldrig hört. HAr bara hört Gevalia Lättrost. I och för sig, så gäller det MErcedes också. Min fina MErca, som jag hade, föll formligen ihop av rost.

JMax
2009-05-11 19:54
0

#46 Jo tack…fick en ny räkning precis på 1880…kommer ju kvartalsvis… När jag jobbar så kör jag ju så pass mycket men nu kommer jag att vara hemma ett år då är det inte riktigt försvartbart men jag vill ju inte sälja min älskade brumme…Gråter

Hawknestgrove
2009-05-11 20:47
0

INte kvartalsvis, så illa är det inte. Men var fjärde månad…. sambon har en diesel han med……

Mammzing
2009-05-12 10:32
0

# 38 Tror det ligger runt 0.6 så där i soppa. Hade en Opel Zafira jag bytte in, gillar Opel känslan. Nu har pärlan gått 7000 mil. Just idag är hon på service inför sommaren. Å i vintras byttes det kamrem. Trots att man har en avbetalning på bilen varje månad som svider i plånboken så måste jag ha en relativt ny bil som inte går sönder hela tiden. Har inte råd att vara utan bil. Det är en liten rolig bil. Väldigt bra sittkomfort och bra lastutrymme. Jag är helnöjd!!

Mammzing
2009-05-12 10:37
0

# 38 Jag har en manuell låda så jag har ingen aning med soppaåtgång på en automat, tyvärr.

Idag när pårlan är på verkstad så har jag fått låna en Audi med 2.6 liters motor. Jag har minsta motorn på min bil, den här Audin var det mer drag i.

Sonen har en Mazda RX7. Skulle köra ihjäl mej i en sån.

Tatsja
2009-05-12 10:47
0

Gunilla. Det är ju en gammal remsa om opel. Så det kan vara därför du inte hört den. Precis som Monark, byggd av bark, men ändå stark.

Idag kör jag en Suziki Baleno, handikappsutrustad. Köpte den ny år 2000.

Väl mött, Tatsja

Hawknestgrove
2009-05-12 13:10
0

JA jag sitter i min 96:a. Den köpte jag för 15.000 kr. Den har gått 20.000 mil nu

guraknugen
2009-05-12 19:52
0

#48: Fyra månader = 1 tertial. Tänkte att någon ville veta… Inte? Ok…

#45: Det där lät lite för snålt för att vara sant. Har du mätt upp det själv eller bara kollat på färddatorn? Färddatorer brukar, enligt min erfarenhet av ett antal olika hyrbilar vid det här laget, visa intressanta siffror, dock sällan rätt… En bil skulle bli extremt dyr om alla finesser höll högsta klass, särskilt sådant man mäter saker med. Att någon manuellt kalibrerar exempelvis färddatorn kan man nog bara glömma; det blir på tok för dyrt helt enklet.

Hur som helst, det låter ju osannolikt att en passat skulle klara sig på 0,36 då exempelvis Golf TDi drar runt 0,5 (på rapsbränslet RME, aningen mindre med diesel, typ 0,48 eller så) och det är ju en mindre bil. Lupo med dieselmotor drar visserligen kring 0,3, men det är ju en RIKTIGT liten bil.

Har du mätt upp detta själv så är det bara att gratulera (om du räknat rätt, men det har du nog), men det låter väldigt skumt och osannolikt att det skulle vara möjligt över huvud taget. Du kanske skulle lämna in den till miljöforskningen… (fast låg förbrukning betyder ju inte automatiskt låga utsläpp i och för sig).

Hyrde en Golf Flexifule förra året och körde den på E85. Den sörplade i sig rejält, kan man lugnt säga. Försökte köra så snålt som möjligt och ändå drog den nästan 1,0… Har kört andra E85-bilar som dragit betydligt mindre, exempelvis Ford Focus, som dock var en väldigt trist bil.

Hawknestgrove
2009-05-12 20:46
0

Tack, det visste jag inte att det hette!

JA, jag har jämfört min färddator med manuell mätning och den stämmer.

JMax
2009-05-12 20:55
0

#53 Det är manuellt mätt då min färddator inte har nått minne så, den ser bara vad som dras just när man kör samt den tripp man åkt, den nollställs när den stått en timma eller nått tror jag.

Jag slog rekordet tanken efter att vi gått ecodrivingkurs med jobbet, körde några snåla tankar till men då blandat med trailern efter så det blerv ju inte någon rättvis mätning sen åkte vinterdäcken på och nu har jag inte mätt sen sommardäcken åkte på.

JMax
2009-05-12 21:03
0

#48 Fel av mig!! Såg nu att det stod 2009-06-01- 2009-09-30. Trodde att det var tom 2009-09-01

Men det känns ju bättre!!Skrattande Har alltid trott att jag betalat kvartalsvis. Visst har jag stenkoll…? ;o)

guraknugen
2009-05-12 21:52
0

#55: Och det är ”blandad körning”? Hittade en liten test av Passat där de faktiskt kört den på 0,36, men det var på landsväg. Det är stor skillnad på det också.

Själv har jag inte gått någon eco-drivingkurs, men med lite sunt förnuft till hjälp försöker jag köra snålt, eller i alla fall inte dumt. Försöker ju att ha bilen så ofta som möjligt i det läge då den går som snålast, det vill säga i konstant fart, inte fortare än nödvändigt. Inte hålla på att seg-accelerera, som en del gör; det är ju då den drar i sig som mest. Sedan försöker man ju se till att man inte behöver bromsa i onödan också och att man hellre motorbromsar än att frikoppla eller bromsa med bromsarna.

Fast man bör bromsa hårt lite då och då ändå, särskilt om man har skivbromsar bak, annars rostar skivorna.

Har ingen egen bil, men på jobbet kör jag en VW Transporter (diesel) som råkar vara världens slöaste bil. Testade för skoj skull att ta tid på 0-100 km/h, men kom bara upp i 90 innan jag var tvungen att bromsa för att jag hade en bil framför mig. Dessa 90 km/h (enligt mätaren, cirka 85-87 km/h i verkligheten) tog det 36 sekunder att nå…! Och det var dessutom nerförsbacke…

Skit samma, när jag kör den brukar den dra cirka 0,85 dm³/mil (8,5 dm³/100 km alltså), men när sommardäcken åkte på sjönk den direkt till 0,82. En kollegas Mercedes Vito gick sönder och då fick han ta min bil eftersom jag ändå skulle jobba på fabriken den veckan, och när jag sedan tankade den efter att han kört cirka 400-500 km (inte helt säker på just hans sträcka eftersom jag kört en del också) hade den i snitt sedan förra tankningen dragit 0,93! Så jag kör ju snålare än honom i alla fall…

En annan kollega hade bilen en helg i vintras och körde cirka 560 km med den. När jag tankade hade den dragit 0,90, och det har jag själv inte ens varit i närheten av, ens på vintern. Fattar inte hur folk kör, för även jag har ju gasen i botten på den bilen ganska ofta eftersom den är så otroligt slö, så den borde ju dra diesel något in i hästväg. Hade en Vito innan (han som körde Transportern på 0,90 tog över den när jag tog Transportern) och den drog lite mindre än den jag har nu, men den är MYCKET kvickare. Kanske därför den drar mindre också; man behöver inte ständigt köra den med gasen i botten.

Min erfarenhet av dieslar är att, jämfört med bensinare, så verkar inte körsättet påverka förbrukningen så mycket. Ibland när man tankat har man tänkt att ”nu har man kört så hårt ett tag så nu kommer väl snittförbrukningne att rusa i höjden”, men icke… Möjligtvis marginellt, men inte mycket. Likadant när det känns tvärt om, man har riktigt försökt att köra så snålt man bara kan och lik förbannat drar den nästan lika mycket som vanligt… Likadant med kyla kontra värme. Mitt i smällkalla vintern ska den väl dra rejält mer, eller hur? Nej då. Lite mer, men ingen större skillnad där heller…

Kommer ihåg en bensinare jag hade för länge sedan (Fiat 131S Kombi, 1976 års modell, jag hade den 1988-1989 och den hade då gått runt 340 Mm, eller 340 000 km om man så vill). Med den mätte jag som minst upp 0,69 (utan yttre backspeglar…, de föll båda av 1989, med någon veckas mellanrum…) och som mest 1,26! Samma bil! Men när det var 1,26 var det vinter och korta sträckor. Sådana skillnader har jag ALDRIG sett med en diesel, inte ens i närheten.

Det är den dumsnåle VD:ns fel i alla fall, att Transportern är så slö och törstig. Den har säkert den slöaste motorn för att han trodde att det skulle bli billigare för honom… Ha ha ha, det misstaget har många gjort och alla var de lika dumsnåla.