Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 2292 ggr
Gasoline
0

Grundavgift?

Nu är det så att jag ska flytta hemifrån, mer eller mindre mot min egen vilja (bor hos pojkvännen, skriven hos mor men mor har skaffat lägenhet åt mig då hon ej vill ha kvar mig i sin, trotts att jag aldrig är där eller har något där =S )

Hur som hellst, ska betala allt utom min extremt billiga hyra själv, tills jag fått jobb, och har hört något om grundavgift på el.  Någon som vet hur mycket det på ett ca går på för en etta i månaden? Känna lite kärvt att inte ha någon inkomst med att ha en konstant utgift!

Ska ju flytta hemifrån själv, och behöver säkerligen fler tips och råd.

shintaida
0

Jag vet faktiskt inte vad grundavgiften är. För min el ingår i min hyra på min etta.

Hoppas någon här kan hjälpa Dig!

[LucyInTheSky]
0

Jag betalar bara hushållsel på min lägenhet.. Vi har en tvåa och där ligger elräkningen på 400-500kr i månaden.

elyse
0

Det kan inte vara många hundralappar. Vi betalar ca 1500 per kvartal, tror jag, och sambon har alltid sina datorer på, så vi brukar nog väldigt mycket el.

Fagerljung
0

#2 Hjälp!! Det var mycket. Vi har en trea på 83 kvm, kvartalsräkningen senast var på 900:-.

huskatt08
0

Med grundavgift som du skrev kanske du menar årsavgift som alla måste betala för el abonnemanget.

Årsavgiften ligger på 325kr/år.

Hawknestgrove
0

Kolla på hemsidan på det elbolag som har ledingarna hos dig. Vattenfall, Fortum?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gasoline
0

#5 Vet inte, vet bara att det tydligen ska finnas en grundavgift.

#6 Om jag ska vara ärlig så vet jag ej, har ingen koll på sådant alls =S Känns läskigt att flytta helt själv någonstanns.

Hawknestgrove
0

När du flyttar in, så ska du se till, att DU och ingen annan står för elabonnemanget. Vilket betyder, att mätaren  skall läsas av när du flyttar in. Det brukar fixa sig automatiskt, för den förra hyresgästen vill ju inte betala din el, hahaha!

Grattis till ditt egna boende. Själv flyttade jag hemifrån när  jag var 17 år, visserligen till en väldigt praktisk boendeform, som hette undgdomshotell, men ändå. Där ingick strömmen. Det kanske den gör hos dig med, det visar sig. Sen kan du ha både grundavgift och rörlig avgift hos samma bolag också eller så kan du välja vem du vill ha den rörliga hos. ÄR du fackligt ansluten, så får du billigare rörlig el hos Telge el.

Ta inte ut några orosmoment i förskott. De kommer ändå!Flört

Gasoline
0

#8 Tackar Tackar, jag flyttade hemifrån första gången när jag var 14 år, men har alltid bott med min pojkvänn, och nu ska jag ut på egna ben.

Trotts ditt jättebra svar så är jag ganska trög och blir inte alls klokare, men som du säger, det visar sig.

Anledningen till att jag är orolig är för att jag endast har sparpengar att leva för efter studenten, och när jag var till arbetsförmedlingen och ville ha hjälp med att komma in på ett jobb (måste ha hjälp av de, hade redan en plats om de va villiga att hjälpa till) så sa dom mer eller mindre att jag inte skulle vara där och att den som skickat mig inte kunde sin sak. Borde de inte ge mig en klapp på axeln för ett gott försök istället för att tala om för mig hur fel det var?

Oj, nu vart jag lite OT…

Hawknestgrove
0

Så lämge du inte är 20 år, så är faktiskt dina föräldar ekonomiskt skyldiga  att hjälpa dig med din tillvaro. Men har du ett jobb, så vad har du på arbetsfömedlingen att göra? Mitt råd är att du får gå till soc i detta fall. För är du som sagt inte 20, så slipper dina föräldar inte undan ekonomiskt

martdat
0

sant , under förutsätttning att du går i gymnasiet så har dina föräldrar försörjningsskyldighet till du fyllt 21 till och med,  hängde inte med var af kommer in i bilden om du har hittat ett jobb? behöver du ha praktik där först elr vad?

hursomhellst så önskar jag dig lycka till med din lägenhet, bra att stå på egna ben ett tag så du inte blir beroende av din pojkvänn,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Gasoline
0

#11 Haha, nej, jag snurrade iväg ang min frustration om af oengagemang i att hjälpa mig att komma in på det jobb jag redan har fixat, de är dom som måste dra i de sista trådarna.

Gasoline
0

Någon med en etta som kan ge mig ett ca pris på sin elförbrukning?

Gullan402
0

Gasoline Det går inte att jämföra mellan en etta och etta. Det beror på vad ellen kostar. Olika faktorer som spelar in är ju vilket elbolag du har och beroende på det vad abonnemangspriset blir samt vilket bolag du har elförbrukningen hos samt om du har rörligt eller fast pris.
Sen beror det på hur gamla vitvaror som finns i lägenheten. Om du har tvättmaskin och/eller torktumlare/torkskåp i lägenheten.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Gasoline
0

#14 Mjo, men man kan ju iaf få ett hum. Då mor trilskas med att jag ska ha en lägenhet som jag inte vill ha så kommer jag knappt vara i den, vilket betyder att kylskåpet ska vara avstängt ;)

Gullan402
0

Men var ska du vara då Gasoline? Bor du inte redan nu hos pojkvännen?  Vad ska du med lägenhet till då?

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Gasoline
0

#16 Jag lär väl vara i den lägenheten ibland. Jadu, det är ju frågan. Mamma vill att jag ska flytta ut och eftersom jag och min pojkvän inte alltid går ihop så TVINGAR hon mig att ta lägenheten, har inte direkt något val. Och Flytta hem helt till honom kan jag inte heller, för han fattar inte hur man gör med alla saker när man flyttar ihop, han brukar säga "men vart ska vi göra utav DINA saker?"

Hawknestgrove
0

Gasoline, ta det ine så hårt. Din mamma tycker bara, att du ska prova dina egna vingar. Det är inte så lätt alla gånger att bo hemma hos mamma, när man en gång  har flyttat ut. Min kompis lder alla h****ts kval nu, hennes dotter har pluggat i Göteborg har hft eget boende i tre år i gymnasiet och tar nu studenten. Nu ska hon flytta hem igen! Stöööön säger kompisen.Hon hade helst önskat, att dottern hade bott kvar, alternativt bytt lägenheten mot en  här i stan. ÄNdå gillar de varandra!

Gasoline
0

#18 Hmm, jadu, men jag bor ju hos min pojkvän redan, men har säng och möbler kvar hos henne + att min syster har mitt rum med allt detta i. Jag förstår inte riktigt vad som är hennes problem! Hon är så himla ivrig på att få ut mig att hon knappast kan förstå att jag inte har råd med elen om jag är arbetslös. Detta är andra gången jag bor hos en pojkvän, det var tråkigt att flytta hem igen, men jag led inte direkt.

Hawknestgrove
0

Jo, men när flyttade du egentligen? och hur gammal är du? För  även du har sociala rättigheter vid ett eget boende, även om du blir arbetslös. Som det är sagt i tråden ovan, så är det dina föräldrars skyldighet att hjälpa dig ekonomiskt tills du är 21. OCh ett kylskåp stänger man inte av på grund av ekonomisk skäl, det är att dra sig själv vid näsan. För NÅGOT kommer du väl behöva ha i kylen? OCh är den avstängs, så blir det ju förstört. OCh grundavgiften kommer du inte ifrån i alla fall. Det som är riktiga bovar, är faktiskt sånt som inte behövs. Räkna på, vad en lampa på 60 watt kostar per dygn och per månad i ett rum som du kanske inte är i. Många bäckar små…..

Gasoline
0

#20 Jag är 19 år, fyller 20 år i februari nästa år. Jag och mor vet att hon är försörjningsskyldig tills dess att jag gått ur skolan eller till 21 år. Har inte flyttat till min EGNA lägenhet än, bor hons min pojkvän och har bott här i över ett år (dock ej överskriven).

Anser att jag inte behöver ha kylskåpet igång då jag inte lär ha någon mat där eftersom jag i princip aldrig kommer att vara där. Lampor och liknande ska absolut inte vara på om jag inte är där! Funderar på om man ska dra ur alla sladdar och sådant när man inte är hemma, så inget kan dra ström.

Hawknestgrove
0

Ja, men jisses, var glad att du får en egen lya! Tänk så skönt att kunna stänga en egen dörr om dig, ifall du blir osams med killen! OCh att bo hemma om inte nöden kräver är pest. OCh som sagt, när den fasta avgiften är opåverkbar, så ska du se att det lilla du använder är en piss i Missisippi. Dessutom, så verkar ju din kille inet vara speciellt mogen han heller, som inte kan inse vad som gäller med vissa prylar. Eller bor han inte själv han heller?  OCh kort sagt, vill han inte ha dina grejer hos sig, så är han väl inte mycket att ha?

Gasoline
0

#22 Mjo, säkerligen, men denna lägenhet kommer aldrig att kännas som mitt hem. Och då jag blir arbetslös och vill åka på crusingar i sommar så vet jag inte riktigt hur långt minna väl besparade pengar kommer att räcka =/ Det han inte fattat är att man måste slänga lite och ta in lite nytt, han har ganska svårt att förstå det.. Vi bor förvisso i en etta, men ändå. Jodå, han är en kille för mig, men ingen är ju perfekt helt enkelt, och vissa ganska trögtänkta (syftar på honom).

Hawknestgrove
0

Åh, vänta du, tills du har boat in dig….. För ditt föräldrahem ska ju inte vara ditt hem för evigt? OCh så praktiskt, han har en etta du har en etta. Vill ni sen, så byter ni till en tvåa!

Gasoline
0

#24 Mjo, jag vet ju att det är bättre att bo hemma hos någon utav minna föräldrar, då vi har ganska mycket problem i hemmet med både det ena och det andra.

Men just nu är jag så hemma tam hos min pojkvän så jag vet inte om jag någonsinn kommer att se det som mitt hem om vi fortfarande är tillsammans =/ När jag fortfarande sov hemma någon gång så kändes det som att jag sov i en främlings säng fast jag sov i min alldelles egna i mitt eget rum.

Jag har alltid längtat till denna dag, tills nu, känns det som. Känns som en tillfälligt onödig utgift och att jag hellre skulle lägga pengarna på annat. Dessutom är det inge kul att stå med lägenhet utan arbete.

martdat
0

men om du blir arbetslös i sommar så menar du att du inte går i gymnasiet'? för i så fall kan du ta hjälp av soc, föräldrar är bara försörjningsskuldiga till 21 under förutsättning att barnet går i gymnasiet, annars är det 18 som gäller,

jag flyttade hemifrån som 16 åring så det har jag ganska god koll på, åh vad glad jag blev när jag fyllde 18 och soc kom in i bilden o hjälpte mig, innan dess bodde jag innacorderad o var lite ryggsäcksboende,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Hawknestgrove
0

just det, martdat,  visst att det fanns ytterligare en aspekt på det hela!

Gasoline, gläds åt din frihet och att kunna stänga en dörr om dig och det som bara är DITT!

Egen härd är guld värd, är ett gamlat talesätt, som du nog kommer att känna när du väl sitter där med banankartonger och en flyttpizza!

Gasoline
0

#26 Jadu, jag har ju besparingar på banken, så soc bidrag får jag inte. Dessutom ville de inte änns hjälpa mig förut, trotts att min syster har stödfamilj och det VET att jag och min syster har det jobbigt hemma. Nej, man ska vara alkoholist eller knarkare för att få hjälp, tydligen!

"27 Haha, ja, vi får väl se hur det blir med den där elen =P

Hawknestgrove
0

Gasoline, , man borde inte säga detta, men ta ut dina besparingar om du söker socjälp.

JA du kommer att bli förvånad hur lite du gör av med.

Gasoline
0

#29 Hmm, skulle ju gjort det, men när jag va in hade mor satt in allt på en mixfond, och ifall jag tar ut den nu så kommer jag gå back 4000 kr pga av lågkonjukturen =(

Ninjisen
0

Grundavgiften funkar så att ett stort bolag (vattenfall häromkring iaf) har hand om själva ledningarna… Samma som att man förr va tvungen att ringa med Telia men sen kunde man välja ett eget bolag att ringa med, funkar samma med el… Vattenfall har grundgrejjen sen väljer du ett annat bolag som du betalar vad du förbrukar till… Om du inte vill ha vattenfall för båda då….

Grundavgiften är typ 120-150 kronor i månaden…

Hawknestgrove
0

Gasoline, det är smällar man får ta. Trösta dig med att du kan få igen det via skattsedeln nästa år. OCh som sagt, du ska egentligen inte ha socialbidrag om du har sparade pengar. Såna är reglerna.

Gasoline
0

#32 Mina sparpengar är inte många, och de dom va tänka att gå till kommer ju inte hända, dvs att köpa möbler =( Men jag kanske kunde komma in på ett jobb pga av bidra eftersom jag har problem med ryggen och snart ska in på operation!

Hawknestgrove
0

Då är det bättre, att du tar ute dem och lägger dem i madrassen så länge. OCh som sagt, du komer att få igen det i reducerad skatt nästa år, för du har ju gjort en förlust.

Gasoline
0

#34 Men jag förstår inte riktigt nu.. Jag har en mixfond, och ifall jag tar ut mina pengar nu under lågkonjukturen då fonden har minskat i värde kommer jag att gå back 4000 kr, vilket är dyrbara pengar för mig. Hur kommer jag få igen det i skatten?

Jag är jättedålig på allt som handlar om olika fonder, skatter och allt annat som har med pengar att göra. Däremot att prisjämnföra varor osv är jag ganska duktig på samt hushålla med de slantar jag har.

Hawknestgrove
0

Jo, om du under året kanske gör en vinst på kapital, då kan du kvitta det mot detta!

Gasoline
0

#36 Haha, oj oj oj, snacka svenska =P Men seriöst, fattar fortfarande inte. Får fråga pojkvänen som fick sam/ekonomi på gymnasiet och be honom förklara.

Hawknestgrove
0

Gasoline, ta ett prat med Skatteverket! De kan också förklara. Det har du och jag betalat dem för!Flört