Jobb, men få timmar
Jag har gått arbetslös sen årsskiftet.
Nu är jag med i ungdomsgaranti…
Jag får ju inte tacka nej till jobb, och har troligtvis ett jobb på gång nu, men det är bara max 15 timmar /vecka och kommer inte bli så mycket pengar av det hela.
Kan man stämpla för resten eller hur ska jag annars kunna få ihop pengar för att betala mina räkningar?!
Har aldrig suttit i denna sits förr, så skulle vara bra om någon vet =)
Ja, man får stämpla ända upp till heltid.

Men hur fungerar det egenrtligen??
Har aldrig stämplat förrän nu…
Nu är det MÅNGA år sen jag själv var i arbetsmarknaden. Är sjukpensionär nu.
Så jag vet inte HUR man gör nu för tiden med papperna.
Hoppas någon dyker upp som kan hjälpa Dig bättre!

Du får 75 stämpeldagar som du kan använda medans du arbetar deltid. Om du jobbar 1 dag av 5 arbetsdagar så förlorar du 4 dagar av de 75 dagarna som du får använda samtidigt som du arbetar deltid.
Dvs om du arbetar en dag i veckan så kan du jobba 75/4=18,75 veckor innan du måste sluta med deltidstämplingen. Det innebär att du inte får stämpla upp till heltid längre så om du jobbar en dag en vecka så får du inte stämpla de resterande 4 dagarna.
Deltidsbegränsning
"Du som är deltidsarbetslös kommer bara att kunna stämpla på deltid i 75 dagar. När de 75 dagarna är slut kan du välja mellan att säga upp dig från ditt deltidsarbete och stämpla på heltid, eller att arbeta deltid utan att få ersättning från a-kassan."
Jag tror att det är bäst att prata med facket också om du säger upp dej innan de 75 dagarna är slut, för om du har en eller två stämpeldagar kvar av de 75 så kan du åka på 45 arbetsdagars straffkarens har jag för mej.
Arbetslöshetsersättning och deltidsarbete
Nya regler för deltidsarbete gäller från den 7 april 2008
En ny begränsningsregel för arbetslöshetsersättning i samband med deltidsarbete börjar gälla från och med den 7 april 2008, enligt ett regeringsbeslut.
Maximalt 75 ersättningsdagar i kombination med deltidsarbete
För veckor då du utfört deltidsarbete kan du få maximalt 75 ersättningsdagar per ersättningsperiod. Resterande dagar av ersättningsperioden får endast användas för veckor då du inte utfört något arbete.
Begränsningsregeln gäller alla anställningsformer, även timanställningar. Även semester räknas som arbete. Begränsningsregeln gäller endast dagar med arbetslöshetsersättning, inte dagar med aktivitetsstöd. Ersättningsdagar i en vecka där du påbörjat eller avslutat en anställning räknas. Karensdagar räknas inte.

Gäller det samma för mig tex som är med i ungdomsgarantin då?
Det är ju inte a-kassan utan försäkringskassan som betalar ut pengarna då…
Ska ta reda på det =)

Man får tacka nej till deltidsjobb om man skulle tjäna mindre på jobbet än på a-kassan.
Sara

Inte enligt hon som informerade om ungdomsgarantin…
Ok, men då var det inte vanlig a-kassa?
Sara

Man får sin vanliga a-kassa från början i 90 dagar, är man mellan 16-25 så måste man gå med i ungdomsgarantin efter det. Man får samma summa när det gäller pengarna men de betals ut av försäkringskassan istället.
ok.
Sara
Det viktigaste är inte hur mycket man jobbar, det viktigaste är att man får rejält betalt…

Gissar att du försökte vara rolig.
Men i den situationen som jag är i (och även många andra) så har jag svårt att förstå det roliga.
#13: Jag ställer absolut inga som helst krav på att folk ska förstå det roliga i det jag säger, så känn ingen press.

Varför göra sig lustig över min situation?
Bara korkat.
#15: Kan inte se att jag nämnde något om din situation i det jag skrev. Texten ser mycket generell ut, tycker jag.
Den passar bland annat in på min situation. Jobbar ju själv nästan gratis för ett riktigt skurkföretag där enda målet tycks vara att finansiera VDns Mercedes. Han lär själv uttryckligen ha sagt att han betraktar oss som maskiner som bara ska jobba och inte knysta.
Så man är ju inte direkt samarbetsvillig om man blir ombedd att jobba övertid eller helger. Har fortfarande, efter över två år, samma lön som jag hade under provanställningstiden (bortsett från småhöjningar som han varit tvungen att göra på grund av fackliga avtal, men som han förskjuter och förhalar så långt det bara går, den förbannade dum-snåljåpen - han får ju ändå betala det retroaktivt, men det fattar han tydligen inte).
Men om man tycker eller tror att jag gör mig lustig över just din situation, så tro gärna det. Det skiter jag fullständigt i. Hade det varit jag, hade jag, istället för att skälla ut folk på forum, lagt energin till att försöka förbättra min situation, men det gör ju var och en som den vill.
Min egen situation kommer jag snart att försöka förbättra, i och med att vi ska flytta tillbaka till det landskap vi kommer ifrån så snart vi är klara med vissa saker här. Då kan jag ju ändå inte ha kvar det skitjobb jag nu har. Det svåra blir väl då att hitta ett annat istället, men när den tiden kommer lär det bli mindre skrivet här till allas stora glädje.
Rätta mig om jag har fel, men 15 timmar? Finns det inte en undre gräns för där försäkringar och avtal och akassa ska börja gälla, då 17 timmar? Så var det förut i alla fall….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

För att få rätt till inkomstbasserad a-kassa så måste man jobbat minst 18 timmar/vecka tror jag. Och då i 12 månader.
Men det är ju inte det detta gäller, rätten till a-kassa har jag redan.
Ok, då var det ja som rörde ihop begreppen. Förlåt… HAr varit borta från arbetsmarknaden förlänge, det märker jag!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Haha det är ingen fara =)