Får man bli hur dum som helst?
http://www.helagotland.se/nyheter/artikel.aspx?articleid=5212479
kunde inte hjälpa, jag blev lite fundersam, när jag läste deta i AB, pappersupplagan. Så jag ringde banken.
Märk väl, för att man ska kunna bli lurad, så får man alltså sitta vid datorn och uppge alla svarskoder i telefon!
Jisses, hur koko kan folk bli? Mitt i natten…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Skrev detta i ett mail till reportern
Hej!
Mitt namn är Gunilla Hallgren och jag har Swedbank. Blev aningen förvånad, då jag läste ditt reportage, så pass, så att jag blev orolig och ringde Swedbank, faktiskt. För genom okunnighet, så skapas felaktiga slutsatser. Läser man ditt reportage, som en vanlig människa, så kan man tro, att bara jag lämnar ut kod till dosan och mitt personnummer, så är det fritt fram att härja bland mina konton. Ok, det skulle aldrig falla mig i, att lämna ut denna kod, i synnerhet inte mitt i natten, men efter att ha talat med banken, så förstod jag hur det låg till.
Dessa människor har alltså inte bara stigit upp mitt i natten och lämnat ut sina doskoder och personnummer, de måste alltså AKTIVT satt sig ner vid datorn och knappat in alla svarskoder från bankdosan vid överföringarna! Förlåt min åsikt, men hur dum får man bli?????
Detta bör faktiskt upplysas bättre om i reportaget. För nu är det många som tror, att säkerheten är låg på internetbanken.
Med vänlig hälsning
Gunilla Hallgren
Skrämmande!
Sara
Ja, jag fattar inte, alltså, telefonen ringer mitt i natten, du är yrvaken, sätter du dig vid datorn och börjar snacka i telefon och lämna ut en massa grejer? Nä, då får man faktiskt skylla sig själv……
PErsonligen, hade jag råkat ut för detta, så hade min sambo tagit både mig, telefon och dator och hivat ut genom dörren om jag hade börjat med något sånt…..
VEM pallar sätta på datorn mitt i natten???
Inte jag i alla fall.
Jag hade piggnat till vid en sådan förfrågan och undrat och ifrågasatt det hela. Och sedan nekat!
Inte ens min sambo vet mina koder, så jag "sitter säkert". 
Vi har ett tyst integritetsavtal mellan oss där.
Varför vet jag egentligen inte, det har bara blivit så.
När jag läste en grundkurs i psykologi för ca två år sedan berättade min lärare att man i England gjort en studie på vad som krävdes att folk skulle lämna ut sitt personnummer till en främmande människa. Man chansade med en chokladkaka och det var få som inte gav ut sitt personnummer.
Jo personn ummer, det är en sak. MEn som#4 säger, inte ens min sambo vet mina koder. Däremot, så vet jag hans kortkod, för han är så himla dålig på elektonik och sånt. MEn jag gillar det INTE.
Men att från att lämna ut sitt personnnummer, till att säta sig och köra igång tröskverket och säta sig och gå in på internetbanken, då får man faktiskt ta smällen…..
Sen är det alltid en massa okunnigt folk, som kommer och kraxar om att intenetbanken är så farlig bla, bla….. De får vatten på sin kvarn när såna här artiklar skrivs.
Det ringde en kille till mig förut och sa att dom hade en tjänst där man bara behövde ringa dom så var allt viktigt spärrat.. så som bankkort, telefonen osv..
Men bara detta att lämna ut mina siffror på kortet och allt om mitt mobilabonemang.. NO WAY! Så jag ringer heller till banken om mitt kort försvinner och spärrar det.. Och jag ringer till Tele2 om något händer med mobilen..
Har då haft bankkort i 11 år nu eller nåt och har aldrig tappat det.
Jag gillar inte telefonförsäljare =/
Och som sagt innan är man så dum att man ger ut alla uppgifter får man skylla sig själv..
Men inte behöver man väl starta datorn i denna typ av bedrägerier? Säg att jag är bedragaren. Jag ringer upp någon och frågar efter personnummer (om jag inte tagit reda på det innan), knappar in det på Swedbanks hemsida. Ber personen knappa in en kod (som jag själv läser upp från bankens hemsida) på sin dosa och ge mig svarskoden i retur. (Jag behöver aldrig personens personliga kod till dosan.) Sedan är jag inloggad på kundens konto på den dator jag använder.
Eventuellt behöver man en till kod för att sedan bekräfta en överföring till ett nytt bankkonto? Då skulle jag säga att det första försöket inte fungerade, och ge en ny kod till kunden och få en ny tillbaka.
Inte för att särskilt många skulle gå på det ändå, men det räcker med att man har tillgång till sin bankdosa för att kunna blir lurad.

men det är inte kortnummret som lämnats ut då så det är med hjälp av det som de kan ställa till oreda? ja jag skulle då inte lämna ut mina koder till nån mindre än om jag satt mitt framför en bankman på ett bankkontor, knappt då heller,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Förvånar mig att folk fortfarande…än idag går på sådana samtal där de ombeds lämna ut både det ena och det andra 
Efter så många varningar för just detta tillvägagångs sättet….
nej, det är svarskoderna du får från dosan. OCh bara en sån sak, mitt i natten, och fibbla med bankdosan? För att få en kod att knappa n i rutan, så måste du ju först knappa in din fyrsffriga kod i dosan. Sen måst i allafall jag knappa in yterligare en ensam siffr, när dosan uppmanar mig apply, sen kommer koden.
JAg bara undrar,, hur i h***e man klarar av sånt klockan 4 på morgonen eller på en nyårsafton? Skål ta mig f*n, som Jacob Dahli n sa!

Har inte folk läst tidningarna innan?? Eller läst igenom de papper de fick från banken när de öppnade kontot? Ge ALDRIG ut koder eller lösernord till någon annan. Banken har aldrig behov av dem. Vissa är lättlurade…
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Litet sidospår. LucyInTheSky den där som ringde om att spärra bankkort och telefon. Det finns faktiskt ett företag som har den tjänsten. Hette spärrlinjen förut har för mig att dom bytt namn till keycode.
Man anmäler det man vill tex bank/kreditkort, körkort och även mobilen så om man tex tappar plånboken så ringer man bara ett telefonnummer så spärrar dom alltihop även om det är mitt i natten.
Man får en liten klisterlapp med ett nummer på som är specifikt för mig som man sätter på plånboken så att om en ärlig person hittar den bara att lägga på en brevlåda så kommer plånboken hem till dig efter några dagar.
Finns även för nycklar och då får man en nyckelring som har ett specifikt nummer som är ditt och samma gäller där att den som hittar nycklarna bara kan lägga dom på en brevlåda och man får tillbaka dom.
Jag har båda delarna så skulle jag bli av med plånboken på nåt sätt så behöver jag bara ringa ett enda nummer och allt spärras på natten och jag behöver inte sitta i telefon dan efter och spärra allt själv.

Jag fattar inte heller hur NÅGON kan gå på en sådan här grej!
Förvisso ringer nästan alla kreditinstitut och telefonnasare på sen kvällstid numer, och man tycks ha glömt det där gamla hederliga "inte efter kl 21", men ändå…
Nä, så korkad skulle jag nog aldrig vara. Jag skulle ana ugglor i mossen direkt.
Människan vill låta sig bedras heter det ju. Det kanske stämmer?
ja på nyårsnatten och överhuvudtaget mitt i natten….. De får faktiskt skyll sig själva