För lite lön?
Har en liten fundering.
Jag extrajobbar på en restaurang vilket jag gjort till och från i 2år och nu sen i höstat har det blivit varje helg.
Jag och kompisen som jobbar får 75.-/timmen varesig det är vanlig vardag eller helg.
Jag jobbar fre 17-21 och lör 16-21 och ibland kan det bli en timme senare eller mer.
Har man inte rätt till OB eller mer pengar för övertid?
Jag vill inte klaga för jag tycker om att jobba där, det enda är lönen som känns lite liten.
Fast detta kanske är fel ställe att fråga på?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

sämsta lön jag hört!!! skulle inte lyffta ett lillfinger för det, De har väll inte kolektivaavtal, då har man i allafall OB, vet inte om man har rättigheter om man inte har det, tyvärr, hoppas någon annan vet, men jag vet i allafall att jag skulle aldrig jobba för det, slaveri,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
#1 Det är bättre än inga pengar alls :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

hotell o resurang är det ob efter kl 16 på lördagar i allafall, och hela söndan, fre inget har jag för mig, sämsta avtal som finns, men som sagt , de är inte anslutna till det för då hadde du hafft högre timlön.
#3 Jag tror inte de är anslutna utan de bara är lön de själva hittat på men är inte säker. Fast är rätt säker dock på att om jag ber om mig så ber de mig leta ett annat jobb ;)
Men som sagt, jag trivs och gillar jobbet det är bara lönen jag inte trivs med men det är ju bättre än inga pengar alls.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Är det skatt på de där 75:- oxå eller är den redan dragen?
Får du papper på lönen eller är det svart?
Sara
#5 Det tillkommer skatt och jag får papper på det, en såndär blankett som de själva fyller i beloppet och sen hur mkt skatten blir.
Får även hem från skatteverket sen så det borde inte vara svart?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Alla gör ju som den vill, men personligen skulle jag undvika restaurangbranschen så långt det bara är möjligt. Maken till skumrasktrams får man leta efter. Länge.
Personligen bojkottar jag de flesta restauranger så långt det går också, de ska fan inte få några pengar av mig i alla fall. Men ibland är man ju tvungen att äta när man är ute och jobbar (reparerar diskmaskiner och är därför ute på ett antal restauranger varje dag), men de dagar jag råkar befinna mig något sånär nära mitt hem åker jag hem och äter lunch istället.
Sen har man ju sett en hel del också när det gäller hur äckligt det är i de flesta restaurangkök och framför allt i diskrummen, så när det gäller vissa restauranger brukar jag tacka nej när jag, efter att ha utfört någon service eller liknande, blivit erbjuden gratis lunch. Brukar artigt tacka nej och skylla på att jag har bråttom vidare till nästa kund, men i själva verket tänker jag något i stil med ”aldrig i livet att jag äter lunch här…”
Sedan har det ju också hänt några gånger att de frågat om jag kan tänka mig att utföra jobb hemma hos någon restaurangägare svart… Men både bil, reservdelar och alla verktyg och så vidare tillhör ju företaget och är ingenting jag har möjlighet att ta med mig hem, så det hade jag ju ändå inte kunnat.

#7 håller med, jobbar på hotell, så det är samma fack, fy bövelen vad skitlön de ger med skitavtal, de vill järna att man ska gå in o jobba extra pål ördagar för då har de svårt att få ihop det, varför skulle jag göra det när de inte ger ob ens på dan på den redan dåliga lönen, never,,,
Det låter verkligen för lite… Men jag förstår ju att du vill vara kvar där.. Har du kolla med alla dina arbetskamrater så ni får samma?
Men har du en bra kontakt med din chef så ta upp det, dra en lögn att "jag har en kompis" som jobbar på en resturang och hon reagerade på att jag inte får ob tex…….
Kolla va dom säger…
Eller kolla med facket, om du är ansluten, vad du har rätt till, men det verkar ju vara ett ganska sopigt fack så det kanske inte är till någon nytta.
#9 Japp det är en tjej till som jobbar även luncher och hon har samma lön. Vet dock inte hur ägarnas barn har det med lön.
Jag har för mig att jag tog upp det där med ob i början när jag jobbade och de sa nått i stil med att jag får ju dricks och att de inte har råd att betala mer.
#10 Jag är inte ansluten till facket
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#11 Okay, det kanske är ett mindre familjeföretag då… Svårt det där, man vill ju inte vara otrevlig heller…
Svår situaton :(
#12 Ja det kan man säga att det är :)
Ja det är svårt men jag kommer ju jobba kvar så länge jag får :) Tycker ju bara som sagt att lönen är lite dålig ;)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
USch, stackare! USelt är vad jag säger. MEn behöver du slantarna, så… Det dä får du ju väga själv. Vill du ha avtalsenlig lön och riskera jobbet, elelr behålla skrotlönen?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#14 Jag behåller jobbet :)
Det är slitgöra ibland men nu är jag ledig hela juni + juli då jag har annat jobb på g. Får se hur det blir till hösten om jag fortsätter, förhoppningsvis så har jag annat jobb på g :)
Det är ju det att de är så svårt att få jobb och då är det bra att ha detta, det är ju bara 9 timmar i veckan i genomsnitt.
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Ja, jag har också ett lite extrajogg som bara är strunt egentligen. JAg får 1,40 per vagn jag byter reklam på. Själva reklambytet är ju inte svårt, men det är hanteringen av alla kundvagnana som är svår och för tung. Så jag ska ta och leta efter annat.
#16 Oj det var inte mkt betalt det heller för ett jobbigt jobb
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Restaurangjobb är sällan välbetalda, vet ju inte hur gammal du är heller och får du behålla dricksen själv? Jag vet ju hur en bra kväll kunde se ut och det uppvägde den dåliga lönen. Sen är det faktiskt kul kundkontakter också 
Medarbetare på Feng Shui och Indien

lönen har ju ofta med ålder att göra också. Tycker det är bra av dig att jobba kvar även om lönen är dålig, sen är det så att det är alltid lättare att få ett nytt jobb om man redan jobbar. Som arbetsgivare ser de till just sådant att man jobbar extra när man pluggar t.ex. så jobba på och sök annat bättre betalt under tiden du jobbar där!
Ja jag ska söka efter något nnat. OCh jag har ju åldern inne, så detär ju nte det. JAg har det ju bara som ett lagligt extrajobb, då jag har förtidspension. Tyvärr, så är det slantar, som jag så väl behöver…..
Ja det var verkligen en usel lön.
Sara
Jag blir 22 i höst och jag har haft samma lön sen jag började för 2 år sedan.
Ja dricksen får jag dela med den andra tjejen som jobbar där så ibland blir det en hundring extra eller så :)
En månad som gick bra med dricks så fick jag nästan lika mycket dricks som lön :P Det var en bra månad
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hej,
ska jobba som restaurangbiträde på Skara Sommarland. Enligt avtal (restaurang, nöjespark) få jag ÖB för lördagar och söndagar och konstigtvis innan klockan 07:00 på morgonen (restaurangen öppnar klockan 11
). Men ska även jobbar på skolavslutningen till 01:30 och få ingen ÖB för det inte är på helgen.
Hör med facket om det stämmer.

Jag tror att du ligger väldigt nära den nere gränsen för minimi lön, du kan försöka leta reda på vad den summan ligger på. har för mig att det ligger på mellan 70 och 80kr. Det är inte beroende av om du är med i facket eller inte. Alla ska ha över minimilönen.
Sen kan du höra med någon på din arbetsplats om de är med i facket, om dom är det så ska det automatiskt finnas ett kollektivavtal som tar upp löner och löneförmåner, som gäller alla oavsett om du är med i facket eller ej. Om ingen är med i facket så är det upp till var och en att löneförhandla.
#25 Ingen av de som jag jobbar med är med i facket
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

#26 då är det så att ni får löneförhandla var för sig och det finns inte skrivet i lagar att man är berättigad OB. det är en löneförmån ni i såna fall får förhandla er till.
#27 Aha där ser man :) Tack för infot
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Hmm, jadu. 75 kr i timmen va det jag fick första året när jag jobbade som liftskötare och det var verkligen slitigt! Tycker inte det är lite, det är bättre än ingenting, folk är så "bortskämda" nu för tiden och vissa tror att man kan börja på topp. Men med tanke på hur länge du har jobbat extra åt dom så borde dom iaf tänka på att höja din lön 10 kr åt minstonde (det är vad jag får nu när jag jobbar, 85 kr)
Angående OB har jag ingen aning. Jag har för mig att jag fick det mellan 21.00-06.00 på vardagar iaf.
#29 Precis, jag är inte bortskämd för jag är glad att jag har jobbet, jag jobbar gärna men som sagt lönen är lite liten. Får se hur det blir nu för jag ska visst vara ledig juni och juli har de sagt så jag kanske hittar något nytt under sommaren :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#30 Menade inte att just du är bortskämd, då du tidigare har nämnt att du är glad för att du iaf får något. Det jag syftade på är alla dessa som tror att de får chefs jobb och höga löner direkt, och inte nöjer sig med ett dåligt betalt och skitigt jobb.
Som sagt, man kan inte börja på topp!
Råder dig att söka ett annat jobb medans du arbetar där eller pratar med chefen om löneförhöjning.

Det här är ju förfärligt! Jag trodde inte det var TILLÅTET att betala underlöner i Sverige!
Senast i förrgår fick jag reda på att en bekant (en ung man) bara får 60:- i timmen, FÖRE skatt. Han jobbar också på en restaurang.
Från kl 9 på morgonen till c:a kl 20 på kvällen sliter han, för den usla lönen.

#32 60kr tror jag är under minimi lönen som är tillåten i Sverige så det kan dina bekant kräva att få bättre än. Det står skrivet i rättskällor vad som är minimi, men ja har det tyvärr inte i huvudet. men det bör ju gå att kolla upp.
jag har för mig att jag jobbade för minimi och då hade jag 72kr i timman, men jag är inte säker.

Jag har sagt till min bekant att han ska kräva högre lön. Vet tyvärr inte om han är med i facket, men med den lönen så har han väl inte råd…

#34 ja tror att han tjänar på att kolla upp hur mycket minimilönen är på innan han går till chefen. bättre att ha en lag paragraf att hänvissa till. om han är med i facket eller inte spelar ingen roll gällande minimilön. däremot om någon på hans arbetsplats är med i facket så skall även han vara ansluten till det kollektivavtal som finns.