Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett26-information-om-sajten-och-ifokus
Läst 2747 ggr
shintaida
0

Ang. Svordomar

Vett och nettiket råder ju här.

Så svordomar är INTE tillåtna.

Skriv istället; f*n, j*vlar eller liknande.

Det är inte lika "stötande".

Inte för att jag INTE svär här hemma! JODÅ, det gör jag och även på min privata hemsida. Oftast då med stjärna emellan.

Men visst händer det att jag skriver ut hela svordomen där.

Men det här är en ALLMÄN plats, så det kan ses som stötande att se svordomar här och där.

Hoppas ni förstår och respekterar det!

Hawknestgrove
0

toppen. Att uppmuntra folk att svära är inte trevligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gasoline
0

Självklart, dessutom handlar ju allt om hur man använder svordomen oxå, tycker jag..

Tex; Du är så j*vla stör! (Inte ok)

Tex; Jag blir så j*kla förbannad (ok enligt mig)

Men jag kan tänka mig att vi alla har olika uppfattningar angående detta.

Hawknestgrove
0

ja, ditt första alternativ är ju personangrepp oavsett svordom eller inte. Så den faller bort ändå

shintaida
0

#2 Gasoline!

Det har Du helt rätt i, tycker jag.

Tänkte inte på det när jag skrev, sorry!

Gasoline
0

#4 Hmm, jadu, jag vet inte riktigt vad jag hade rätt i, men vad bra att jag tänkte på något som inte du hade tänka på ;)

shintaida
0

#5 Gasoline

Jaa, det här med j*vla och j*kla.

"Låter bättre" med j*kla om man måste svära och få ur sig aggressioner. Skrattande

Gasoline
0

#6 Ja… Tycker inte att man kan förbjuda svärning, men däremot ett spec sätt att använda det på ;)

Jag svär ganska mycket, det erkänner jag och absolut inget som jag är stolt över. Men däremot är det ett bra sätt att uttrycka sig på internet om hur man känner inför en viss sak. Men att använda det i ett personligare samanhang till någon är för mig NOLL TOLERANS

shintaida
0

#7 Gasoline

Jo, men även att skriva ut HELA svordomen "låter" för j*kligt, tycker jag. Skrattande

Då är det bättre att sätta en stjärna där en vokal ska sitta, så ser det inte så hemskt ut.

För visst ser "fan" värre ut än "f*n", till exempel, eller vad tycker ni alla här?

Gasoline
0

#8 Håller fullständigt med dig i detta!

guraknugen
0

Sorry att jag kommer med an avvikande åsikt här då, men det blir ju ingen debatt annars… (om man nu prompt måste ha debatter till varje pris).

Jag har alltid tyckt att det är urfjantigt att skriva ut delar av svordomar och liknande. Eller som i amerikanska fjant-talkshows, där de ”beepar” svordomarna. Otroligt löjligt, då var och en ändå i regel fattar vilka ord som censurerades.

Nej, svär ordentligt eller låt bli. Är svordomar inte tillåtna och man ändå vill svära? Välj ett annat forum där de är tillåtna. Eller svär ändå och ta ditt eventuella straff… vad nu det kan bli; borttagning av inlägg,  avstängning, eller vad det nu kan tänkas bli.

Själv blir jag grymt störd på fjantsvordomar, klart värre än riktiga svordomar. Som att be om ursäkt först och sedan klippa till någon… Känns otroligt skenheligt och påminner löjligt mycket om dåramerikansk dubbelmoral.

Observera nu hur arg och ilsken jag lät i hela detta inlägg utan att använda en enda svordom!

En annan sak jag stör mig på är när folk använder femtioelva utropstecken. Ett räcker. Om man använder punkt när man inte ropar eller skriker så gör ett enda utropstecken sitt jobb på ett alldeles utmärkt sätt där det är relevant.

Gasoline
0

#10 Självklart har du rätt till en åsikt, men alla kanske inte delar den.

guraknugen
0

#11: Har nog inte räknat med att någon ska hålla med mig. Det framgick ju också ganska bra av de första raderna i mitt inlägg, för den som har förmågan att ”läsa lite mellan raderna”, som det så fint heter.

Hawknestgrove
0

På sätt och vis har du rätt. Om man nu tänker på synskadade tex. Vore faktiskt väldigt fint, att vara den sajten som har NOLL tolerans mot svordomar, antingen utsrkivna eller omskrivna.

shintaida
0

#10 guraknugen

Det var inte meningen att det skulle bli debatt om svordomar.

Utan bara vanlig vett och netikett.

Inte skriver Du väl svordomat till t ex myndigheter när Du är förbannad?

Och ja, jag håller med om utropstecken! Men TVÅ är NÄSTAN  i likhet som att man HADE använt en svordom, tycker jag.

En MARKERING, helt enkelt.

Ja, det här kan man diskutera till döddagar, men fullt utskrivna svordomar här, på forumet, är inte tillåtet. För att visa hänsyn tll andra, som kanske blir stötta av det.

JAG hajar til varje gång en HEL svordom används! Ändå svär jag själv. Skäms

Ninjisen
0

Nu tycker jag iof att det är Miljonärs sidvärd som bestämmer vad som ska sägas och inte sägas.
Och vad jag minns så tyckte hon inte att man ska vara så petig med vad man skriver… Man behöver kanske inte skriva ut fula saker som könsord eller överdrivet fula saker.. Men tex…
Åh det är fan underbart med sol… (Tex)
Detta är väl ett forum man ska kunna skriva fritt utan att behöva tänka sig för hela tiden.. Så länge det finns gränser.

Vem svär inte i vardagslivet då och då… Och ska vi då sitta här och vara rediga och skriva f*n hela tiden, det är iaf något jag inte tänker på utan det kommer ut bara…

Nej svär man hemma då och då små svärdomar så ska man få utleva det här med, detta handlar ju trots allt om våra liv.. Och ekonomi är inte alltid så uppmuntrande att prata om när man har det kämpigt.

Stephanie
0

Jag blir lite nyfiken, hur ser ni på svordomar i positiva sammanhang? "Det var som fan!", "Så jäkla bra!" osv? Tungan ute

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

shintaida
0

#16 Stephanie

Jag ser samma där, som jag ser på det andra.

Gullan402
0

Ärligt så bryr jag mig inte om svordomar, svär själv emellanåt. Men som allt annat så skämmer för mycket. Känner ni andra att det behövs någonslags norm så ok. Men jag kan hålla med om att det ser illa ut i en rubrik med svordomar.
Men säger som ninjisen att det är upp till sajtvärden att besluta om det ska vara nolltolerans mot svordomar eller ej. Jag är flexibel och rättar mig efter det som bestäms.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

guraknugen
0

#14: Nej, så klart att jag inte skriver svordomar till myndigheter, MEN jag skriver inte heller fjantsvordomar som ”f*n” och annat trams till myndigheterna, och det gissar jag att inte du heller gör.

Det var inte svordomar i sig som jag berörde i inlägget utan bara förekomsten om tramset med dessa ”nästansvordomar” (som egentligen blir riktiga svordomar i och med att alla som har något i huvudet direkt vet vilken svordom som avsågs).

Min uppfattning är att ska man göra något ska man göra det ordentligt, annars är det bättre att helt låta bli. Förstår inte hur detta kunde missuppfattas, men man går visst aldrig säker på ett forum…

#18 med flera: Jag ser gärna att man inte tillåter svordomar alls i forumet eller i vissa trådar, men då ska det gälla alla svordomar, oavsett om man har med alla bokstäver i svordomarna, eller ersätter vissa tecken med exempelvis ”*” eller ej.

En annan grej folk brukar göra är att, innan de levererar svordomen, säger något i stil med ”ursäkta uttrycket” eller ”ursäkta svordomen”. Totalt meningslöst, som jag ser det. Varför svära om man inte kan stå för det? Borde vara naturligare att låta bli då.

fettmedkevlar
0

I guess that you meen what I wrote.

Nej men jag kan tänka på att inte skriva ut hela svordomar, men jag vill samtidigt fråga lite.. Är "jäklar" en svordom eller? Jag ser det inte som en svordom då t.o.m leastadianer här i min ort använder det ordet.

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

shintaida
0

Jaja…suck…ni gör som ni vill.

Så slutar vi denna debatten från min sida.

Det här kan man vrida och vända tills döddagar annars.

Sajtvärden är sjuk, men jag fick tilllåtelse att skriva detta inlägg och ändra i rubriker.

Men jag tycker om er i alla fall! Obestämd

Smaken är liksom baken - kluven!

Mitralis
0

Jag kan inte komma på att jag har svurit en enda gång i detta forum och då har jag  213 skrivna inlägg, 835 kommentarer.
Ibland har jag varit väldigt irriterad eller upprörd när jag har skrivit och budskapet verkar har kommit fram ändå =)
Det ser ju lite mer seriöst ut och man vänder sig till en större grupp med människor om man hoppar över svordomarna, tycker jag.

shintaida
0

STOPP OCH BELÄGG!!

Detta gällde ETT inlägg med ÖVERSKRIFTEN: FAN FAN FAN FAN

Så…..då var det avklarat!

Mitralis
0

#23 Jag ville bara påvisa att det går utmärkt att få fram sin åsikt utan att svära och att jag uppfattar det mer seriöst om man inte svär i sina inlägg.Glad

shintaida
0

Kyss Flört

SaraC
0

Tycker inte att det är fult att använda svordomar som f- och j-orden och liknande, däremot könsord och liknande. Men självklart gör jag allt för att undvika att svära på ställen där det inte "passar sig", som till exempel här eller på jobbet (förskola).

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Mitralis
0

Jag svär också när jag pratar, men det är som dom flesta säger inte passande överallt.

Mitt inlägg om "Reinfeldt får 126 000 i månaden" skulle kanske inte se så seriöst ut om jag skrev

"Sk*tgubben Reinfeldt får 126 000 i månaden

Det jä*la k*khuvudet Fredrik Reinfeldt får hela 5 000 j*vla kronor mer i den månaden från 1 juli.

"Reinfeldt får 126 000 i månaden

Statsminister Fredrik Reinfeldt får 5 000 kronor mer i månaden från 1 juli."

Det är ju skillnad, eller hur?

Men visst låter det lite roligt när Amerikanarna pratar och säger cindy.fucking.rella istället för Cinderella osv. Men som sagt, inte passande överallt.

guraknugen
0

#27, angående sista stycket: Nja, roligt kanske första gången man hör det, sedan har det tappat sin tjusning. Det blirinte roligare för att det upprepas, snarare tvärt om. Men för amerikaner är det väl ”ju mer dess bättre” som gäller, så de skrattar väl mer och mer för varje gång de hör det, kanske… De flesta av oss i övriga världen växer väl ifrån det ganska omgående, hoppas jag.

Mitralis
0

#28 Ja, det blir snabbt gammalt.

Tatsja
0

Varför använda svordomar i skrift över huvudtaget. Vi måste tänka lite på att det är minderåriga som läser här. Barn gör inte vad vi säger, utan vad vi gör. Det går att få fram sin åsikt utan svordomar.

Eftersom jag har barnbarn som härmar ord. Hon är 3 år - så har jag börjat med Helsingeland och himmel och pannkaka. Det låter bättre och ja, jag vet att det är fjantsvordomar. Men budskapet går fram ändå.

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

guraknugen
0

Tycker rent generellt att vi daltar för mycket med barn. De tål i regel betydligt mer än vad vi gör.

Undantag? Självklart. Det var därför jag skrev ”generellt”.

Tatsja
0

Men varför ska vi lära dem svordomar? Man kan snacka utan dem.

Väl mött, Tatsja

fotokrafs
0

#31 "Tål i regel mer än vi gör"?

Jag själv har svårt för svordomar, men visst kan det hända att jag använder dem men då särskilt när jag är riktigt förbannad eller irriterad.

Söndagsskolan har visst påverkat mig mer än jag tror ;Þ

guraknugen
0

#32: Det är inte vårt dagliga tal som lär dem svordomar. De snappar upp dem på annat håll. I och för sig är det vi som indirekt gör det. Många (ska jag sticka ut hakan här och säga ”de flesta”?) föräldrar är ju för lata för att orka göra något annat än att sätta ungarna framför TVn, exempelvis… Lära barnen hur man beter sig här i livet mot andra människor? Nej nej nej, det är för jobbigt. Usch och fy…

#33: Jag gick också på söndagsskolan. Det bet tydligen inte alls på mig…

Tatsja
0

#34 Teven är ett fördärv i vissa hem. Tack och lov så ville mina barn när de var mindre, bara se bollibompa, sen var de ute hela dagarna och även på kvällen. Vi har aldrig varit riktiga tevemänniskor. Sätter mig hellre med en bok eller också har vi spelat spel och kort. Visst har jag gått några matcher i tevespel, men det har mest varit algaspel.

Men jag träffar även föräldrar som har regler och normer. Vilket jag anser vara viktigt. Denna fria uppfostran en del har, kallar jag fri FRÅN uppfostran.

Men vi behöver inte använda svordomar i dagliga talet. det finns andra ord att ta till

Väl mött, Tatsja

guraknugen
0

#35: Jag tror som sagt inte att de flesta föräldrar använder så mycket svordomar inför barnen heller, i alla fall inte när det gäller barn i tidig ålder. Trots det, snappar barnen tydligen ändå upp svordomar, i alla fall när de börjar umgås med folk utanför familjen och så vidare.

Säger inte att det är så, bara att jag tror att det är så.

Hawknestgrove
0

Håller med Tatsja här. Att vara en god förebild för de yngre.

Alexej
0

Miljonär är en speciell sajt, tycker jag. Många känslor här. Ofta är man trött, pank och uppgiven. Eller förbannat på något eller någon.

Ord som fan tycker jag ingår i vardagsspråket och uttrycker bara en känsla. Här ska alla kunna skriva som de känner. Men könsord, påhopp, rasistiska uttryck osv är absolut förbjudna.

Gillar inte sajter som har nolltolerans mot svärdomar.

Men en tråd med rubriken FAN, FAN, FAN är hård på gränden ändå. Vi är inte ensamma på internet. Miljonär.ifokus ingår i en stor sajtgrupp och är läsbar för alla genom tex Google. Då ska man ändå dämpa sig lite oavsett hur förbannat man är.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Ok, jag svär också privat en hel del, men försöker sansa mig med unga i närheten

Alexej
0

De svär nog värre än vi Flört.

Glömde: Jättebra Shintaida att du tog upp det.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

fotokrafs
0

#38 Inte särskilt informativ rubrik heller: FAN, FAN, FAN

mer än att personen verkar förbannad ;Þ

Tatsja
0

Den rubriken gillar jag inte. Väldigt negativ. Jag kan privat ibland ta till lite svordomar, men i och med att jag har ett barnbarn på 3 år, så har jag tänkt om. Nu härmar hon mig med  - himmel och pannkaka - istället för svordom. När hennes far, min son sa j*vlar, så sa hon Nej, pappa, himmel och pannkaka.

Barn är för söta ibland. Hon snappade upp att det inte skulle vara hårda ord. Även ordet hälsingeland istället för h*lvete, har hon också efterapat. Det låter mycket bättre, tycker jag

Väl mött, Tatsja

Gasoline
0

#34 Känner igen den där föräldern som hellre sätter sina ungar framför tven istället för att aktivera dom, mycket elakt och egoistiskt, vill och orkar man inte aktivera sitt barn bör man inte ha något. (finns ju dock undantag).

#42 Naww, gulligt. Ja, barn kan verkligen vara söta ibland!

shintaida
0

#40 Alexej!

Tack! Skrattande

guraknugen
0

Man kanske, på ett lättillgängligt ställe för varjesajt här på iFokus, ha tydliga och enkla regler som ska följas. Då kan var och en se att ”aha, här får man inte svära, då väljer jag en annan sajt eftersom jag älskar att svära…”, eller hur man nu tänker…

Jag har inga problem att följa regler så länge jag vet vilka reglerna är, och om reglerna inte passar mig alls har jag inga problem att hitta ett annat ställe där reglerna passar mig bättre.

Tatsja
0

#45 Fast än så länge har jag aldrig märkt att du svär mycket. Men vi kanske inte är på samma sajter.

Väl mött, Tatsja

guraknugen
0

#46: Nej, det som jag skrev inom citattecken var ju inte exakt vad just JAG brukar tänka, utan bara ett exempel på vad man skulle kunna tänka…

Loveferrets
0

Håller helt med inlägg 15,  varför låtsats vara prydiga här när man inte är de i vanliga fall och barn under 10 år är säkert inte här inne heller så tyckte det var en dålig ursäkt, är dom över det har de säkert lärt sig vad svordomar är redan Flört.

Ja jag svär åt myndigheter oxå ska tilläggas, är jag förbannad så är jag förbannad, man hör det så ofta ändå.

För mig spelar det ingen roll hur folk skriver men jag försöker dock hejda mig för det mesta haha. Villl man kalla det dåligt ordspråk så visst, får dom gärna göra, bryr mig minrde Tungan ute

Tatsja
0

#48 Fast jag fattar inte varför man ska ta till svordomar hela tiden. Att det är en dålig ursäkt, håller jag inte med om. Ska vi lära barnen ett bra ordförråd, så måste vi lära dem att svordomar inte hör dit.

Men nu är jag ju av den äldre generationen, så det kan nog spela en viss roll här.

Jag vill inte läsa en artikel som innehåller massa svordomar. Det känns frånstötande för mig.

Detta är min åsikt och jag förstår att det finns de som har en avvikande åsikt

Väl mött, Tatsja

Gasoline
0

#49 Jag utgår ifrån att man inte använder svordomar i en artikel, tycker inte riktigt att det passar sig. Däremot tycker jag att det är en helt annan sak i ett inlägg.

Gullan402
0

# 50 håller helt med dig Gasoline!

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Gasoline
0

#51 Det är iof upp till sajtvärden att bestämma, precis som allt annat. Men jag personligen tycker det känns oproffsigt att använda svordomar i en artikel, dessutom, som jag tidigare nämn så tycker jag inte att det passar sig då.

Loveferrets
0

Det handlar inte om att lära barnen svordomar, det lär dom sig så fort ändå. Men det är när jag blir fly förbannad då svär jag hejvilt, Så man märker när jag blir det, som tur är händer det inte så ofta hehe.

O som någon skribent skrev det är skillnad oxå om det är en artikel ju.

guraknugen
0

#48: Antar att du menade ”dåligt ordförråd” när du skrev ”dåligt ordspråk”… eller har jag missat något?

Loveferrets
0

#54 jag menade så ja så du har inte missat något hehe sorry.

guraknugen
0

#55: Ja, inte vet jag. Kanske var ett nytt uttryck som jag inte hört bara… Man vet ju aldrig.

Tungan ute

Loveferrets
0

#56 nä det är jag som formulerar mig dåligt, är långt ifrån expert på de om man säger så. Obestämd