Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett30-ot-trådar
Läst 3596 ggr
Fagerljung
0

Att bli miljonär

För många här inne är det kanske en ren omöjlighet, men finns det någon mer än jag här inne som strävar efter att spara ihop en miljon?

Eller ja, för min del behöver det inte nödvändigtvis vara en miljon, men jag vill kunna köpa ett hus utan att behöva ta lån. Min plan är följande: fortsätta jobba i takten jag gör nu (dvs upp till 150%), spara så mycket jag bara kan och låsa pengarna i högräntekonton under x antal år. Sedan får de växa till sig. För vissa kanske det låter mycket att jobba 150%, men jag har gjort det i ett år och jag trivs absolut bäst så. Älskar att jobba, älskar mitt yrke. Helt omöjligt är det inte för mig att spara ihop en miljon, eftersom jag jobbar så mycket så brukar jag få ut en hyfsad lön och endast hälften går till utgifter. Så jag drömmer vidare.

elyse
0

Jag skulle vilja kunna spara till en bil, men självklart vore det trevligt att ha några hundratusen på banken.

Aviendha
0

Visst, det är en dröm och något jag kommer sträva mot, men högprioriterat är det inte. Jag klarar knappt fulltidsjobb som det är just nu, och det känns som att andra saker måste vara stabila innan jag tar upp jakten på miljonen. Men omöjligt är det nog inte om man har en bra plan och engagemang.

Önskar dig all lycka i jakten! =)

Gasoline
0

Låter bra med planer, men akta dig så att du inte blir utbränd!

[Norum]
0

Vet inte om jag skulle bli lyckligare.. Att jobba häcken av sig "bara" för pengar. Jag värdesätter nog annat mer faktiskt..

Mari
0

Jag håller med Skruttis men jag skulle allt vilja ha en större summa pengar på mitt sparkonto, kanske inte en miljon men så att jag vet att dt finns pengar där som hjälepr om det skulle krisa någån gång rejält.

Jag sparar redan nu och sen flera år tillbaka så jag går sakta men säkert upp mot mitt mål men än är det lååångt kvar.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

[Norum]
0

Jo, en buffert är ju aldrig fel. Det bör man ha, jag jobbar på min allt vad jag kan. Så än slänger jag inte ut gubben.. Oskyldig

Gullan402
0

Var och en gör sina egna val och gör upp planer som passar dem. Mig skulle det inte passa att jobba 150%, det är illa nog med praktik på heltid just nu Oskyldig. Trivs super på praktikplatsen men känner att det är för mycket för mig, så sommarens 75% är nog en mer rimlig nivå (och äntligen en riktig lön, åtminstone för några månader i alla fall.).
Visst vore det skönt om huset vore betalt men å andra sidan så antar jag att du Fagerljung lägger mer i hyra än jag på mitt lån.

Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

Fagerljung
0

#4 Det är inte bara för pengar! Det är en ekonomisk frihet att inte ha några lån. Det är inte pengarna i sig, utan vilka dörrar de öppnar upp. Och för min del så jobbar jag inte halvt ihjäl mig. Jag älskar som sagt mitt jobb.

elize-l
0

Hus ska av skatteskäl inte köpas kontant. Man ska ha räntor och sånt att dra av i deklarationen som sen väger upp andra saker.

Ninjisen
0

Miljonär har jag nog ingen chans att bli, men nya soffor och tv satsar vi på att skrapa ihop till iaf haha..

majvi
0

Även om man tycker att det är kul att jobba och älskar sitt yrke kan det komma efter sen dvs att man går in i den berömda väggen.Jag tror inte att det är bra att jobba så mycket en längre tid i allafall.

Visst är det skönt om man inte har några skulder men boende och bil tycker jag att det är ok att låna till men inte till tv eller dator.

Men visst kan det gå att spara ihop till en miljon men det beror på vilken lön man har och att man har minimalt med utgifter.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

siberlina
0

jag  tror   faktiskt  det kan  funka  att  jobba   150 %  en    viss tid  i ens  liv, jag     jorde det en gång  i tiden  , jag hade två   jobb   i 5 år.och då betalade jag  av  alla  skulder   på  min lägenhet. och det  konstiga är  att   jag      hann    ,ta en    timmes joggingtur    mellan  jobben ochså, men idag fattar jag inte hur jag orkade  , nu känner   jag att  jag bara vill ha   ett   jobb. …men tänk  på att   du  äter    rätt   och  , köp en spik matta   så   du  får    komma  igen  när du vilar,    simma    och promenera  är    ochså bra….om man   mår bra  i  kroppen    som man gör genom att  äta    bra     mat    så orkar man  mer,,lycka  tillSkrattande

annainorrland
0

Mitt mål är också att få ihop minst en miljon men jag skulle inte orka jobba mer än heltid i mitt jobb (vården) Som tur är är vi skuldfria på hus och bil så vi lever extremt billigt. Tar ofta cykeln eller promenerar dit vi ska, springer inte till frissan varenda månad osv. Och så fort jag får lön sätter jag av större delen. Lämnar bara tillgängligt det jag absolut måste ha till mat osv. På så sätt  frestas jag inte att göra onödiga impulsköp. Jag sporras av att se hur saldot på sparkontot ökar

majvi
0

Men det får inte gå till överdrift, man måste kunna njuta av tillvaron nu också och inte vänta på vad som ska hända om 5-10 år.Vi vet inte vad som händer i framtiden och drömresan som har sparts ihop under en lång tid kanske inte blir av pga sjukdom eller olycka.

Fast njutbart är inte samma sak som dyrbart. Det kan vara att gå i skogen, läsa böcker(det finns ju bibliotek) umgås med vänner.Vi spelade mycket kort när jag var yngre och då spar man ström till tv också..Glad

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

Fagerljung
0

Jag njuter fullt av tillvaron! Sysslar med den dyraste inriktningen inom den dyraste sporten - och där snålar jag verkligen inte in. Att köra en sväng med hästarna är ovärderligt och avkopplande. Pga bra schema så har jag, trots 150%s jobb gott om tid över till dem. Känner mig lyckligt lottad över att gilla mitt jobb så mycket som jag gör! Vissa dagar hade jag kunnat jobba gratis :)

Hawknestgrove
0

ja, det är inte fel, att läggga undan en slant som buffert. Det gör även jag. För den dagen min sambo tar ner skylten, så blir jag bostadslös och då behöver jag en slant

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mitralis
0

Jag vet en person som vid 50 satte som mål att ha en miljon vid 54. Han startade med lite eller ingenting och köpte aktier. Han hade lite över en miljon när han fyllde 54. Ett tag hade han över 2,5 miljoner har jag för mej, sedan kom börskraschen. Men eftersom han viste att det var lite ostabilt så hade han bundit lite i skog också, och nu är börsen på väg upp igen =)

siberlina
0

jag vet   en man  som var  mångmiljonär    när han  dog, han hade dels samlat   burkar     och  köpt    aktier  för alla  pengar   han tjänade, och som jag förstår   alldrig köpt  något annat  eller  unnat sig  något, hur kul är   det    att  ha  en   massa  miljoner när man dör  , som man   kunde haft  kul  för ,,,,jag förstår  inte   ,det enda  är väl att   alla  vet  att  han var  miljonär…..

Hawknestgrove
0

ja sista skjortan har ju inga fickor…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

piamaria
0

#8 Sant! Det är en ekonomisk frihet att inte ha några lån. Min f d man och jag köpte hus för nu ganska många år sen. Han gillade snabba bilar mm så vi tog mer lån än vad vi egentligen behövde med huset som säkerhet. Skrikandes Så småningom skildes vi och jag köpte ut honom. Bestämde mig direkt för att om jag blev arbetslös skulle jag ändå kunna bo kvar. Så jag har levt på ett sätt som jag gillar men ändå gjort mig skuldfri på 10 år. Nu är jag miljonär även om dom flesta pengarna är bundna i huset.

Jag har aldrig gillat att jobba Tungan ute så jag har hållit mig till dom 40 tim/vecka.

#9 Man får dra av räntor men dom ska först betalas. Lån är aldrig en bra affär.

Alexej
0

Jättebra om man trivs på jobbet och orkar med 150 %. Men det brukar inte gå i längden. Nångång blir man tröttare och kroppen säger (som tur) ifrån. Men njut av tiden nu och grattis om du kan spara pengar under tiden.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

siberlina
0

ja   när  kroppen säger ifrån  så måste man   ta det  lungnare, men  sköt om  dig  så orkar du  mer