Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 6133 ggr
Imasy
0

Vilka regler ang störningar?

Jag har setat idag och sökt efter vilka regler som gäller vid störningar när man bor i lägenhet men jag går helt bet.

Gnällkärringen vägg i vägg har förbjudit mig att väva, för det låter så fruktansvärt enligt henne, och det är det strängaste förbjudet att göra det i hyreshus.

Vidare påstår hon att jag har suttit vid den heeeeela dagen, trots att jag inte ens har varit hemma.

Nu finns det nån lag/paragraf som säger att man får väsnas i sitt hem mellan kl 6 - 22 eller något, så länge det inte överstiger en viss decibell, och inte ens skällande hundar överstiger den decibellen typ.

Men vart hittar man denna?

Vidare kan jag berätta att detta är ett riktigt gnälligt psykopatpar, och du får inte ens existera, men de själva får göra som de vill. Jag har mailat min hyresvärd, men jag skulle gärna vilja påvisa detta för gnällskatan snarast möjligt.

Sara
0

Du får lov att väsnas men inte störa dina grannar. Dock anses vanligt leverne inte vara störningar.

Jag kan tänka mig att det dunkar när du väver men kan du inte ställa väven mot en annan vägg?

Sara

Imasy
0

Jag har den i hallen, så den står mot väggen som är mot grannens vägg. Det lustiga är att den låter inte mer än en dammsugare, kastrullskrammel osv.

Sedan så sitter jag inte där konstant, utan det har varit absolut max 30 min åt gången. Och det smäller inte precis hela tiden heller, eftersom man pillar in trasorna, justerar bommarna osv.

Kan helt klart förstå om de vart griniga om jag satt där sent på kvällen, men det gör jag inte, utan det är på dagtid.

Sedan är ju frågan, om jag citerar dig: Du får lov att väsnas men inte störa dina grannar. Vart drar man gränsen? Vad är okej och inte?

Sara
0

Låter det inte mer så tycker jag tanten enbart är grinig.

Vad som är störning avgör egentligen dina grannar (en granne anser kanske något är en störning medan en annan inte tycker det) MEN man måste tåla ex barn som leker, musik på dagen (inte hysteriskt högt då), städning osv. Bor man med grannar så måste man ju få leva.

Jag kan inte tänka mig att din granne skulle få igenom nått förbud mot din väv.

Sara

Imasy
0

Ja, jag påpekade ju för henne att jag har hört hennes ding-dong klocka mer eller mindre en gång i timmen dygnet runt i 3,5 år, men det viftade hon bort, för ingen får ju gnälla på dem, de tror att de äger området.

Min hyresvärd har tröttnat på dessa, orkar inte bry sig när de gnäller. Gubben har till och med gått runt med insamligslistor där han vill förbjuda barnen att leka och en massa sjuka grejor, så de ÄR knäppa.

Men oavsett så ville jag ha nån lagtext eller liknande, som på något vis kan påvisa rättigheter och inte enbart skyldigheter.

Sara
0

Det är ju skönt att värden vet hur de är, då är det bara att väva på. Skrattande

Sara

JMax
0

Fy va trist…Tur jag inte har några grannar!

Har inte hyresgästföreningen eller vad de heter nån hemsida där man kanske kan hitta lite fakta? Eller de kanske inte tar upp sånt de kanske bara verkar mot hyresvärden?

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Imasy
0

Ja, jag kommer ju inte ha tid att väva konstant dygnet runt om man säger så, så hon behöver inte vara orolig  ;)

Men jag týcker det är jobbigt att de ska behöva vara såhär. Så får jag inte väva måste jag nog sitta på balkongen och sola och klippa matt-trasor varenda soliga dag och röka som bara den, för hon hatar cigarettrök Oskyldig

Men jag är bara så trött på att de ska tjafsa om ALLT. De har skrämt bort hyresgäst på hyresgäst från detta hus, och skiter fullständigt i hyresvärdens regler själva, för de står tydligen över alla regler själva. Så jag känner att jag tänker inte ge mig, nu har skatan gått på fel gubbe, och jag kan tjafsa om detta så långt jag kan bara för att det är dem. Är så trött på att de förstör barnens leksaker mm.

Imasy
0

De sidor jag har hittat har bara informerat om vilka tiden det ska vara tyst, att man kan bli vräkt om man har för mycket fester osv.

Visst sjutton blir väl jag också "störd" av mina grannar, men orka slösa energi på att nån knatar runt i klackskor i trappen, nån har dålig musiksmak, surtanten med klockan osv. Jag har valt att bo i ett hyreshus och då vet jag att jag kommer höra grannarna, och jag hör det jag vill höra.

JMax
0

Men vilka typer! Varför förstör de barnens leksaker? Då måste de ju ersätta dem. Ge inte upp bara!!!

Imasy
0

Förra sommaren så hade småkillarna byggt en liten skateboardramp som de åkte lite på utanför min balkong, och även sur-gamliganras balkong eftersom vi bor vägg i vägg med varann.

Då gick gubben runt med insamligslista och försökte samla namnunderskrifter till att barnen inte skulle få åka där.

Men då ingen nappade på hans sjuka ideer så gick han helt enkelt ut och slog sönder den mitt i natten.

Och det lustiga är, att dessa två vart SÅ störda av detta skateboard åkande, medans jag inte ens hörde dem när det var knäpptyst i min lägenhet. Så ja, sjuka i huvudet är de Skrikandes

Saga85
0

Människor, är så tråkigt att ha sådana grannar. Man undrar vad det är som driver dem egentligen. Vill man inte ha något störningsmoment får man väl flytta ut till en stuga i skogen. Men tro f*n om vissa inte skulle börja klaga högljutt över morgonkvitter från fåglar då.

Vi hade en sådan granne när jag var yngre (smeknamnet bland oss barn var klagogrannen - vad han heter egentligen vet jag fortfarande inte trots att det gått 20 år). Det var en sån som kunde klaga på att det blåste in rök i deras bakträdgård när människan två hus bort grillade, eller på att vår grannes dvärghöns ibland höll till i skogen på gränsen till deras tomt. Han tvingade dessutom sin blinda granne till att ljudisolera sin ena vägg då personen i fråga spelade piano.

martdat
0

Vet inte  exakt var man hittar lagtext men goggla på hyreslagar osv,

klart man får väva det är ju normalt ljud, men hyresvärden gillar ju dem inte heller så du behöver nog inte vara orolig, jag hadde nog satt på musik på balkongen, rökt så in i norden och ev om jag orkat flyttat ut vävstolen närmare balkongen så det hörs ordentligt. Oskyldig

har de gjort flera grundlösa anmälningar så kan ni nog anmäla dem för trakasserier elr grundlösa anmälningar, man får inte göra obefogade anmälningar hur som hellst, men de kanske går och gnäller messt för gnällandets skull utan att göra anmälan till hyresvärden?

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Imasy
0

De gnäller som sagt på ALLT. Vilken normal människa förbjuder barn leka mm?

Men nu ska taneten få igen, för nu har hon satt sig i  det blå skåpet >_< Nu ska jag vara en SÅ irriterande hyresgäst som möjligt inom reglerna.

Istället för att kanske stå ut med en timmes vävning var/varannan dag, har nu tanten fått en hel sommar med cigarettrök inblåst på balkongen. Har även upptäckt att Rammstein och Marilyn Manson gör bra musik Oskyldig

Tanten ska kanske lära sig att man ska ara försiktig med vad men ber om ;)

martdat
0

#13 ,mina förra grannar ringde securitas vid 19 00 på kvällen för att min dotter lekte häst i köket, de kom offta, tillslut sa jag ifrån att hälsa gnällspikarna att om de inte slutar ringa er så ska jag vara pedagogisk och leka häst jag med!!! nä, barn får inte leka för alla, sen tycker jag med att jusst barnljud kan vara skitstörigt men det är ju så det är att bo i lägenhet, grannar låter på ett elr annat sätt,

Hawknestgrove
0

Imasy, hyresgästföreningen!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

Tro mig, jag kommer bråka vidare om det behövs ;)

Hawknestgrove
0

ja gör det. Men jag undrar, om du får kedjeröka på balkongen bara för att jäklas?

Imasy
0

Jag vet vet inte om jag fattade din fråga rätt Gunilla, men det är tillåtet att röka på balkongen.

Däremot är det förbjudet att grilla pga röken/oset, om du inte bor högst upp. Var jag icke rökare själkv hade jag föredragit grill oset faktiskt ;)

Hawknestgrove
0

Ja visst är det det. Det vet jag också. Men du kan reta på dig småsten i onödan, kanske. Då är det bättre att ta reda på vad so,m gäller med din vävstol och be henne hoppa och sk*ta och få randiga ben  i stället.

Imasy
0

Jag har svårt att tro att det skulle vara förbjudet att väva, men hon blir väl sjuk om hon inte får gnälla.

För mig skulle det vara helt okej att göra en överrens kommelse att låta bli att använda den på helgerna och bara mellan vissa klockslag på vardagarna tex, om hon nu blir SÅ störd av det.

Men i första hand ska jag vänta och se vilka regler som gäller ifrån bostadsbolaget. Skulle de säga att jag får anvädna den när jag vill, mellan kl 6-22, så skulle jag iallafall kunna göra en deal med tantan, så kan hon ju gnälla bäst hon vill.

Hawknestgrove
0

ja gör det. HAr du tänkt på att kanske anmäla till grannfejden på trean? Kul va?

Imasy
0

Haha, det kanske skulle vara en ide ;)

Lite "roligt" är ju att alla i området hatar detta par just för att de beter sig som grisar emot andra.

Skulle inte säga något om de blev arga om ungarna hoppade sönder bilar och sådant, men att skälla ut ungarna för att de råkar stå med halva foten på gräsmattan tycker jag inte är okej.

Kanske dags för detta par att komma till självinsikt och att de inte är perfekta själva. Visst har jag stört mig på ljud ifrån dem också, men då det inte är knäpptyst härifrån tycker jag mig inte heller vara berättigad att klaga på ljud hos andra heller.

Men jag blir lite besviken på bostadsbolaget som inte sätter ner foten ordentligt åt dem heller, men jag kan väl inte klandra dem riktigt heller, för jag skulle också bli trött på 40 års gnällande.

Mitralis
0

Tycker inte att det låter som en så vidare värst sund idé att försöka röka ut din granne. Du kommer att få grågula tänder, rynkig hud, lungcancer och KOL, bara för att jävlas med grannen som jävlas med dej. Och man får inte glömma priset, det är ju dyrt att röka. Sedan kanske röken letar sig in hos någon granne som du gillar, och det kanske inte är så bra.
Jag vet att det är jobbigt med jobbiga grannar och jag har tyvärr inget tips på hur du ska få bukt på problemet. Vi flyttade ifrån det i alla fall.

Rökning på balkong
Vi har även fått frågor där medlemmar undrar vilka regler som gäller för rökning på balkong. Även där kan röken sprida sig in till grannarna genom öppna fönster eller om grannarna röker inomhus - via ventilationen.

Det finns inget generellt förbud mot rökning i flerbostadshus. Däremot finns det regler i bostadsrättslagen om störningar i boendet. Det är tänkbart att tobaksrök skulle kunna var exempel på en sådan störning. Hur föreningen skall gå tillväga vid störningar i boendet är reglerat i Bostadsrättslagen, en anmodan att vidta rättelse skall skickas till den som stör och en underrättelse skall skickas till socialtjänsten. Om störningarna inte upphör kan nyttjanderätten till lägenheten förverkas.

Just det fallet att någon blivit störd på grund av rökning har inte prövats rättsligt ännu.

Om man upplever att man har besvär av grannar som röker kan man vända sig till Miljöförvaltningen på orten för att få en bedömning av om det kan röra sig om "olägenhet för människors hälsa". I så fall kan fastighetsägaren åläggas att ta itu med problemet.

Sara
0

Självklart måste man få röka på sin balkong!

Mina nya grannar röker och det känns både när jag har fönster, balkong öppen och när man går i trapphuset. Jag röker inte själv och tycker det luktar blä, men jag skulle aldrig be dem sluta.

Vart ska de röka om de inte får röka hemma?

Sara

Hawknestgrove
0

MEn vad är det för harat till folk, som inte vågar gå på detta gnällpellepar? JAg menar, är många emot dem, då är det väl bara att ställa dem mt väggen och göra en gemensam skrivelse och lämna in till bostadsbolaget. Två pers ska väl inte få terra  20 eller liknande och speciellt inte med löjliga grejer….. OCh jag förstår att en vävstol, det är inte så lätt att få plats med en sån.

Imasy
0

Självklart skulle jag inte seriöst lägga min tid på att röka ut grannen, men det känns bra att få avreagera sig ibland ;)

Men det är just sådan text som du skriver som är det enda jag hittar, vad man har för skyldigheter. Men vilka rättigheter man har finns ingen stans att läsa om.

En vän till mig hade en fågel för länge sedan, som grannen klöagade på att den lät för högt. Hon protesterade och fick rätt, för att fågelns läte översteg inte en viss decibell.

Så där fick grannen faktiskt acceptera att fågeln fanns där. Så det är sådant jag söker efter, vad man har för rättigheter också, inte enbart skyldigheter.

Imasy
0

HA! Om 20 personer var de enda! De får till och med folk att flytta ifrån huset! Ordförande i hyresgästföreningen bodde i min lägenhet förut, och de bråkade som attans på han och familjen också, så de stog helt enkelt inte ut.

Och de har ju faktiskt rätt att bo någonstans de också…. Så resonerar iallafall bostadsbolaget >_<

Hawknestgrove
0

Ja men är det någon som tar deras gnäll på allvar? För anars så är det ju de som gör bort sig kapitalt……Kommer de till dig och gnäller? Slå igen dörren och be dem gå till högre ort, annars så kan du hota med att anmäla em för hemfridsbrott.

Imasy
0

´Jag mailade ju min hyresvärd igår, och jag väntar svar ifrån dem förhoppningsvis imorgon.

Kommer de att säga att jag får använda den på den tillåtna tiden man får väsnas, så kan hon få gnälla bäst hon vill. Springer hon här igen så kommer jag ev göra en anmälan. Bäste vore väl om de fick besöksförbud Oskyldig

Fast helt ärligt så är jag lite rädd för dem också vad de kan ställa till med. Skulle inte alls förvåna mig om de kastade in råttgift på balkongen eller liknande för att förgifta katterna, då de till och med satt för en planka så att katterna inte kan titta in på deras balkong, en springa som är 2 cm bred.

Gummer ger sig ju även på barn och kör som en idiot och aktar man sig inte så ligger du på huven :(

Imasy
0

Jag har nyss pratat med HGF, och hon sa att de kan absolut inte förbjuda mig att väva.

Jag sa att det jag kan göra, är att när jag är klar med denna matta jag har i väven, vilket är ganska snart, kan jag montera ner den och flytta på den, då står den i ett rum jag kan stänga dörren till samt att grannen under är oftast borta.

Sa vidare att jag kan låta den stå på helgerna och endast använda den mellan ett visst klockslag på vardagarna. Det tyckte hon var helt okej och att då har jag gjort vad jag kan göra för att tillmötesgå dem. Hon tyckte att jag kunde mycket väl sitta där mellan 10-18 iallafall.

Så jag inväntar svar ifrån hyresvärden också, sedan så ska tantan bli meddelad detta.

Hawknestgrove
0

Hon verkar ju inte klok….. Ja pass katterna, är hon så illvillig, så hade jag nog sett till att hon inte kunde kasta in något på min balkong….OCh kommer hon och gnäller och ringer på hos dig, så hota med polisanmälan. Hennes körsätt…..Men ger sig på barn? Är det ingen förälder som har så pass mycket k*k i sig att de anmäler henne?

Imasy
0

Har nu fått godkänt ifrån alla parter att det är fritt fram. Låter detta brev elakt?

Hej!

Nu har jag pratat med både XX på *bostadsbolagets namn* och en kvinna på Hyresgästföreningen.

Båda parter säger att det är helt okej att jag väver dagligen mellan kl 10-18, de dagar jag är hemma, har tid, ork och lust. Vävstugor existerar inte idag, och jag ska inte behöva bli bortkörd ifrån mitt hem heller.

Så jag tänkte att om jag gör nu en kompromiss, och flyttar på vävstolen när jag har gjort klart den mattan jag har i väven nu, vilket är ganska så snart. Så flyttar jag på vävstolen så den slipper stå så nära er vägg, och att då kanske ni hör den mindre.

Vidare så tänkte jag att jag kan låta den vara på helgerna så att det får vara lugnt då. XX och HGF tyckte det var en bra kompromiss, och att de anser att jag har gjort vad jag kan göra för att tillmötesgå er.

Jag har informerat både XX och HGF att jag meddelar er detta, och de hälsar att har ni problem med detta i framtiden så får ni ta kontakt med dem. Så hoppas jag att vi båda kan vara nöjda med detta beslut ifrån dem och att saken är ur världen.

Mitralis
0

#32 Jag tycker att det låter bra. Du försöker ju verkligen få fram en lösning som ska kunna passa alla.

Imasy
0

Ja, jag har iallafall lämnat över lappen och än har det inte varit nåt bråk, fast det är bara ca 30 min sedan :S

Mammzing
0

Har du gummifötter på din vävstol? Kan dämpa ljudet lite, värt att testa!

Imasy
0

Japp, gummifötter sitter redan på :)

Hawknestgrove
0

Bra brev!!!!! Kan man inte bli arg på och så säger det allt, att är de sura så får de gå till högre ort. MEn var försiktig med katterna ändå!

MdM-Cernita
0

Hur knäppa ens grannar än är så är det bäst att försöka komma överens på något sätt. Annars är det ju som att leva i en krigszon och barnen får ju oxå en tråkig bild av världen. Barn kan få för sej att det är ett krig på riktigt och ställa till med en massa otrevligheter som slår tillbaka på den själva.

martdat
0

trevligt brev du skrev till dem i allafall,

Xannadu
0

Hade problem med grannar förut de var några år sedan o tog då kontakt med Hyrestgästföreningen. Fick då reda på att man ska ta hänsyn till sina grannar 24 timamr om dygnet. Förr var de så att de skulle vara lungt vid 21 eler om de var 22 men de är ändrat då många jobbar skifft nu mer.

Sen förstår jag ditt delemma med vävstol. Du vill väva o din granne vill inte höra. Varit själv utsatt av de. Då vi hade sovrummet mot hennes vävrumm o hon började alltid väva 7 på morgonen det var inte alls så roligt kan jag säga. Det lät som hon slog ihjäl vävstolen :S Om hon hade börjat väva senare hade jag inte reagerat på samma vis. De bästa är väll att man komma överäns.

Imasy
0

Oj, 7 på morgonen var väl lite att ta i :/

Kan säga att den tiden på dygnet dammsuger jag inte ens eller annats som låter högre än vanliga sysslor som frukost, dusch mm.

Angelclaw
0

Jag tror det är lite olika från bolag till bolag. Rent generellt är det dock till 21:00 och vanliga ljud som barnspring och "levnadsljud" är okej. Iallafall för de fastighetsbolag jag jobbat för, tidigare.

De flesta tar heller inte hänsyn till skift eftersom den större delen av de boende oftast har vanliga jobb -och då får man gå efter den stora massans behov.

Men nog sjutton hade du en gnälltant te granne ;)

//Tess

Sajtvärd på Motor

Medarbetare på: nattsudd och gerbiler

Friida
0

Jag vet inte hur mycket en vävstol låter men inbillar mig att den låter ganska mycket, typ dunk dunk dunk…? Ett säkert mycket enerverande ljud om man inte sitter och väver själv… Kan ju vara en ide att be att få komma in till grannen och lyssna hur det låter när någon väver på din vävstol. Det är alltid mer irriterande med andras ljud än sina egna, ljud kan ju också fortplanta sig ganska bra genom väggar och annat…. och har man mycket lyhört så är det nog inte så roligt. Sen förstår jag att det är ett par eländiga gnällspikar du har som grannar men ett evigt dunkande…. jag hade säkert blivit en galen klagande granne också, om det låter som jag tror! ( och nej, jag har ALDRIG klagat på någon granne)

Xannadu
0

Ja det låter dunk dunk dunk som du säger. Ofta de som väver sitter ju inte 5 min o väver utan någon timme.

De bolaget jag bodde i då vi hade granne med vävstol hade tomma lokaler man kunde hyra och de tog mellan 100-250kr i månaden. Det fanns ett tomt utrymme i de huset som jag bodde i och bolaget erbjöd henne att få hyra de men hon ville inte. För vi var fler grannar som klagade över hennes dunkade.

JMax
0

Bra brev! Har du hört något mer från dem?

Imasy
0

Jag kan ju bara tala för mig själv, men det tar väl kanske 30 sek mellan dunken, så det är ju inte som untz-untz musik direkt ;)

Jag vet inte hur andra gör, men jag sitter där kanske i 10-15 min i stöten, senm gör jag något annat, dels pga att min son vill något och det andra är att jag har rygg problem.

Xannadu
0

om du bara sitter 10-15 min så är de ju inte så mycke tycker jag att klaga över.

Min granne satt från 7-12 med små pauser. Sen kunde hon sitte någon timme på eftermidagen då tycker jag att man kan glaga över vävstol men stitter du inte längre så tycker jag inte att de finns mycke o klaga på.