Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett03-onödiga-utgifter
Läst 3308 ggr
Mari
0

Bilen är sönder :(

Japp igår hände det jag fruktat länge - bilen gick sönder. Något med hjullagren och så är bilen gammal och skruttig sen förr..

Pappa min har tittat på det och troligen lagat felet men det kan återkomma.

Vad är bäst? Att köpa en billig begagnad bil eller kanske rent utav lägga ut lite extra slantar på att köpa en lite nyare bil?

Bil måste jag ha så som jag bor nu och i sommar måste jag ha bil då jag sagt att jag kan använda min i jobbet.

Jag ska eventuellt flytta i sommar/höst och då behöver jag troligen ingen bil utan kan utnyttja buss och tåg men det är inget jag vet med säkerthet nu.

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

martdat
0

om du inte vet om du behöver bil till hösten så skulle jag behålla den du har om din pappa fått ihop den, jobbet får ha överseende om den går sönder,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Mari
0

#1 Tror du att de går med på det då? Om bilen går sönder, de kan inte på något sätt tvinga mig att köpa en ny?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

skrollan
0

min sambo kör på att köra gamla bilar, eftersom han dessutom är mekaniker hittar man många delar som är bra på skoten till gamla bilar, nya bilar har inte så mkt billiga delar där. Jag skulle fortsätta köra en gammal bil:)

Hawknestgrove
0

ja det är ju den sämsta affär man kan göra att köpa en nyare bil. Den tappar pris nästan lika fort som en dator……

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mari
0

#3 Fast om man själv inte kan laga då? Då blir det väl dyrare att lämna in en gammal bil på verkstad?

En nyare kanske man inte behöver laga lika ofta?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Hawknestgrove
0

JA du, rysk roulette……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Mari
0

#4 Fast jag bryr mig inte just nu i värdet, jag behöver bara något man kan lita på som tar mig från punkt A till punkt B :) Och gärna drar lite soppa, är rolig att köra och helst inte har färgen röd ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Gasoline
0

#7 Jadu, volvo är pålitliga bilar, lättlagade och billiga bildelar (begagnat, tänker nu på en 740). men inte spec soppasnål.

guraknugen
0

#8: Så länge man inte har en 740 från tidigare än någon gång under 1988. De rostade bort ganska fort. Under 1988 började man plötsligt att galvanisera bilarna. Man doppade dem i ett galvaniskt bad ungefär ner till dörrlisten, så att de skulle stå emot rost bättre, och de gjorde de faktiskt också, i alla fall upp till just dörrlisten, där det ju oftast också är störst risk för rost.

Av någon anledning fick inte 240-modellen samma behandling, så de rostade väl ganska friskt genom alla år. Hade själv en från 1976 och när jag köpte den 1985 var den i behov av ett nytt golv… Så det var mycket svetsande på den innan den gick igenom besiktning och så vidare.

Jag upplevde nog inte att de var särskilt pålitliga. Fördelen som jag upplevde var snarare att det gick att få tag på reservdelar billigt överallt, exempelvis på bilskroten, i och med att bilarna var så vanliga. Dessutom märkte jag att vissa delar från 140 passade på 240. Själv köpte jag en 140-baklucka på skroten (fel färg visserligen, men den lackade vi snart om) till min 240. Passade perfekt, men skruvarna var inte samma och vi glömde dem på skroten (eller struntade i dem eftersom vi trodde att det var samma som de vi redan hade), så det var bara att åka tillbaka till skroten igen och hämtade passande skruvarna, som lyckligtvis låg kvar i den gamla skrotbilen som vi tagit loss luckan ifrån.

Nu för tiden är det väl inte så sannolikt att man själv kan gå runt bland bilarna och plocka de delar man behöver. Nu går man istället in på bildelsbasen (hette den för några år sedan i alla fall, numera har jag ju ingen bil så jag vet inte) och se om den del man vill ha finns på någon skrot någonstans i landet och sedan få den hemskickad om skroten ifråga är för långt bort. Kommer ihåg att min ljusknapp hade bränt fast på min gamla Polo från 1999 (året var nog 2002 eller 2003  när detta hände). Det fanns en på en bilskrot i Alingsås, där min mor för övrigt bor, så jag passade på att hälsa på henne när jag ändå var i närheten.

En annan gång, med samma bil, fick jag bakrutan krossad. Hittade en hel baklucka med fungerande bakrutespolare (den som var på min lucka hade kärvat fast) på en bilskrot i Helsingborg (cirka 230 km att åka har jag för mig…). Det var ungefär vad självrisken skulle gått på, så jag sket i försäkringsbolaget och åkte ner till Helsingborg och hämtade luckan, som dessutom var i rätt färg men till en Polo från 1998.

Så man kan allt hitta delar på skroten till annat än Volvo också… Gjorde något så riskablet som att köpa fjäderben till en Citroën BX19 GTi på en bilskrot… Vet inte varför det heter fjäderben, för BX har ju inga fjädrar, utan gasklockor istället (helt underbart för övrigt), men det dröjde inte så många mil innan även det nya fjäderbenet började läcka LHM-olja. Är man snål så får man ibland skylla sig själv…

Visste ni förresten att bokstaven ë bara förekommer i fem ord totalt på franska? Och att Citroën är ett av dem… Dessutom uttalas inte sista bokstaven (n) som ng, utan bara som ett n. Har själv lyssnat noga när den franske rallyföraren Sebastian Loeb säger ordet (han kör ju som bekant just Citroën, om han inte bytt märke senaste åren, C4 sist jag kollade). Helt klart ett n, lika helt klart INGET ng-ljud. Dessutom uttalas, vad jag kunnat konstatera, inte bokstaven ë som den egentligen ska, just när det gäller Citroën… I alla fall inte enligt en fransktalande på min arbetsplats, men han är ingen renodlad fransman å andra sidan.

guraknugen
0

#0: För att ge min syn på saken angående frågan vad som är bäst när det gäller att äga bil så ekonomiskt som möjligt, så ligger det en poäng i det som många säger, att köpa en bil som har några år på nacken (kanske 3-5 eller så). Beror säkert på märke och så vidare, men något sådant i alla fall. Då har de sjunkit ganska mycket i värde, oftast, men har ändå många år kvar att rulla. Sedan har man bilen i några år kanske, och säljer den. Värdet har under de åren bromsat upp en hel del så man förlorar inte lika mycket pengar som om man hade köpt en ny bil.

Billigt är det ju också att köpa gamla bilar som knappt kostar något, men då gäller det att ha lite tur också. Får man tag i en bil som måste repareras stup i kvarten så drar det snabbt iväg. Men man kan ju ha tur, eller så väljer man en bil som vet att man kan reparera själv och som man kan köpa billiga reservdelar till och så vidare.

siberlina
0

vad är det för  årsmodell   på din  pärla

skrollan
0

jo, det är klart. tänkte inte på det, men det finns kanske någon annan anhärig som kan hjälpa? =)

Mari
0

#10 För mig är en bil som är 3-5 år gammal en ny bil ;) Har alltid haft bilar som är äldre än 10 år som just rostat sönder eller helt enkelt inte orkat mera.

#11 Menar du min pärla så är det en 95a så den är inte någon ungdom längre

#12 Mja far min är less på att laga bilar och jag har ingen annan som kan ställa upp gratis ;)

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

MdM-Cernita
0

Har sedan två bilar tillbaka haft råd att köpa nya bilar å vad skönt det är med alla garantier snåla motorer, vagnskadeförsäkring och problemfri körning.

Innan dess var ett ständigt magknip och oro för att bilen skulle paja. Ständiga småfel och justeringa = skitiga fingrar.

Mitt bilägande har blivit billigare sedan jag börjat köra nytt, för antingen amorterar men eller så reparerar man (och har man ingen som hjälper en så blir det DYRT)

Alexej
0

Det bästa är alltid att hitta någon som kan bilar och är billig. Jag har en bra kille som jobbar själv på skroten och kan skaffa billiga grejer. Men hos honom tar det också tid för han har rätt många kunder ofta samtidigt.

Nu fick jag en ny kontakt. Låset på bagageluckan var trasig. Jag fick ett nytt lås plus en ny drag fixat för 500 kronor. Det var billigt:)

Drag har jag önskad mig länge…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

MdM-Cernita
0

Ja drag klarar man sej inte utan, fixade mitt på verkstan över 3000:-

(så alltså har jag ingen som kan hjälpa med billigt) men det tjänar ju in sej direkt när man slipper hyra skåbil så jag är ganska nöjd ändå.

Gasoline
0

#8 Orkade inte läsa igen just allt, har lite brottom. Men att det är rostskyddade det vet jag ;)

Jag har haft min över ett år och har inte haft några problem förutom batteri.