Jobbsök
Hej alla!
Jag har en lite speciell fråga.
Jag skulle vilja söka arbete i Sverige med ungerska språkkunskaper och undrar om ni har några tips hur jag skall gå tillväga, vilka organisationer jag skulle kontakta osv.
Handelskammaren och ungerska intresseorganisationer har jag redan kontaktat - utan resultat, och har hittat några enstaka företag på google.
Tack för alla tips på förhand!
mvh,
katica
Arbetsförmedlingen vet inte heller vart du kan vända dig?
Kanske kommunen…något inom skolor eller annat.
Vet inte vad för typ av arbete du söker?
AF har iallafall åt mig gjort sökningar över hela landet. Om jag tex vill jobba som Djursjukvårdare så skriver det bara yrket i en lista, så får man fram alla sådana tjänster i hela landet.
Lite svårt då att besöka ett kontor om man inte befinner sig i Sverige, men man kan ju alltid ringa deras kundtjänst t.ex.

Tolk?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Tack för alla svar!!
# AF har jag faktiskt inte tänkt på, därför att jag bor inte i Sverige (ännu), men jag skall kontakta dem.
#2,4: Jag har haft kontorsjobb som vd assistent och i den rollen har jag arbetat som tolk också. Jag är faktiskt flexibel och kan tänka mig göra annat också, tex. det jag tänkte på är att arbeta på företag som importerar varor från ungern, men jag har hittat ungefär två företag som sysslar med det..
katica
lycka till och jag är avudsjuk på dig. Min mamma var ungerska, men envisades med, att INTE prata språket med mig. Synd
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
# Åh, vad jättekul!!! Jag menar att din mamma var ungerska!
Ja, man talar inte detta språk världen över, det kan man inte säga. Men det finns lite ord som liknar varandra på både svenska och ungerska: tex. Kalmar - kalmár på ungerska betyder handelsman. Och låtsas och látszat på ungerska som betyder illusion.
Jag glömde också nästan ungerska för jag var bara barn när vi bodde i Sverige. Hade vi stannat hade jag själv glömt ungerska också. Sedan när min familj flyttade tillbaka till Ungern glömde jag genom åren svenska helt och har lärt mig igen från nästan noll. Nu tänker jag flytta tillbaka och göra lite annat än vad som finns här. Men som sagt är det inte så lätt..
Om det finns något som du vill veta om Ungern så kan du nu iaf fråga mig!
katica