Skattedeklarationen!
Får ni tillbaka lr ska ni betala?
from idag kan man se på Internet
, o dom 1:a borde börja få sina i brevlådan nu…
Vart kan man se det?
usch jag vill inte veta. Vi har räknat ut att sambon mest troligt får betala tillbaka iaf. igen. Och jag har inte jobbat

#1 på skatteverkets hemsida… om du har e-leg
#3 Nej, det har jag ju inte =/ Jag har inte änns deklarerat, men det behöver man väl inte göra om mam nitne har tjänat en viss summa?

det där sköts nog automatiskt tror jag… har man en inkomst så får man väl deklrationen hem…
Men vart på hemsidan hittar man det? Jag är ju blind som vanligt xD
Har för mig att jag har e-leg då jag deklarerade på internet förra året, om det nu har med saken att göra?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Tack för tipset med att man kan kolla på nätet. Jag får tillbaka, ganska mycket till och med. Fast det går till KFM direkt, men då sjunker ju skulden där i alla fall så nåt positivt är det ändå.
Fånga dagen - i morgon kan det vara försent!!!

#6 E-tjänster, väljer "inkomstdeklaration person" o sen loggar in…
Näe jag hade visst inget e-leg, kommer inte in :/ Så jag får väl vänta tills det kommer med posten :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Vad skoj! Jag får tillbaka en bra slant och det är välbehövligt eftersom jag inte vet hur det blir med sommarjobb. Är student nu så det finns ju inte överdrivet mycket pengar att spara heller. Känner mig betydligt lättare om själen nu. Puh.
E-legitimation kan ni få från eran bank, via internet. Superenkelt att fixa. Bara att följa instruktionerna de ger om det.

Fixade ett E-leg loggade in och deklarerade så nu är det klart för i år. Så tidig har jag aldrig varit. Får en del tillbaka och det märks verkligen skillnad sen jag gick ur svenska kyrkan. Förr fick jag nästan alltid betala =(

#11 Hur mycket tjänar man på att gå ur kyrkan? Vad "missar" man om man gör det?
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
#12 Jag har för mig att giftermål, dop och även kanske begravning får man bekosta istället för att det är typ gratis?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Det ser du på din deklaration hur mycket du betalar i kyrkskatt…tror det var 3-4000 om året. Är du inte speciellt kristen så missar du inte mer än att du inte kan gifta dig i kyrkan och du kommer inte ha någon begravningsgudtjänst i kyrkan och ingen präst. En vän som inte var med hade en jättefin cermoni i församlingshemmet, man har mycket mer frihet hur man vill ha det med musikval etc. Jag känner inte att jag gör någon större förlust. Går till kyrkan endast då jag är bjuden på typ dop vigsel eller begravning. Det är ju inte så att man får stå utanför om man inte är med =)

Som det ser ut på nätet får jag tillbaka 372:-…hade ju hoppats på mer men jag slipper ju betala iaf sen har jag avdrag för resor att lägga till med så lite till blir det tillbaka. Får man göra avdrag för fackavgifter med?

Kostar inte mer med borgliga cermonier. Du ska inte inbilla dig att en begravning blir gratis för att du är med i kyrkan =(. Även om du går ur kyrkan kommer du betala en begravningsavgift på ca 700 per år.
#15. Nej, man får inte dra av fackavgift längre. Och reseavdraget är väl höjt i år igen?

Ah men då har jag ingen anledning att vara med! Får man döpa barnen?? De är ju inte jag lixom så det borde ju funka?
Hur gör man för att gå ur?
#18. Du tar reda på vilken församling du tillhör och ringer dit och ber dom skicka en blankett som heter begäran om utträde ur svenska kyrkan. Sen fyller du i den och skickar den tillbaka till din församling och sen får du hem ett papper, typ ett bevis på att du har gått ur kyrkan.
Jag är inte med i svenska kyrkan längre. Sparar ett par tusen pga det.
Jag får tillbaka (eller kronofogden tar) 2100:-
Sara

jaha.. jag hade ingen aning om att man tjänade på att inte vara med i sv kyrkan..
kanske man skulle gå ur då… gift är jag ju redam, o har inte tänkt göra det ngn mer gång 

Läs gärna länken innan du tar beslut sen =) Det är något med att man måste gå ur före oktober annars är men med nästkommande år oxå…så ni som funderar har ju lite tid på sig =) Men visst det gör en hel del pengar om året.
Jag anser att kyrkan alltid förtryckt folket. Dom har allt sett till att sko sig, kyrkan äger massor med mark etc fortfarande. Ett argument jag har hört för att fortsätta vara med är kyrkornas underhåll och kulturvärde…finns EU bidrag till sånt =)
Får betala 6343:-.
Är med i Svenska Kyrkan och kommer fortsätta vara det. De gör mycket för hemlösa och ensamma.

#24 Det gör många frivilligorganisationer oxå, dessutom kan jag välja att lägga pengar i bössor etc.
JAg har sån där krångel deklaration för jag har fastighet och företag. Men det vanliga är att man får betala in sådär 30 papp.
Jobbar och sliter och får bara betala mer skatt…….
Yey. Jag får tillbaka lite grann :) inte mycket, men en del. Hoppas bara sambon också får tillbaka.. Annars blir det inte lika roligt längre.
Jag har också deklarerat via nätet nu. vad smidigt det var! 
Skönt att ha det gjort.

jag deklarerade via sms igår…. skönt o få pengarna innan midsommar! 
*29 Visst får man det om man gör det via nätet också? Skulle inte skada med lite extra pengar..
Woho! Förra året fick jag betala tillbaka 4500kr, som student var det INTE lätt vill jag lova. Detta år får jag tillbaka istället, vilken lättnad! De pengarna kommer fylla glappet på en månad emellan studiemedel och första lön med. UNDERBART! Känner för att kyssa hela världen på kinden *dansar av lycka*
Paulina

#30 ja, det ska det väl vara… :)
är väl bara om man skickar in papprena lr deklarera "för sent"(efter 4maj lr nåt sånt) som dom kommer i augusti istället..

Nej du kan bara få tillbaka till midsommar om du deklarerar via sms eller på nätet. Skickar du papper får du vänta =(
Tur jag har internet då.. 

För att först skaffa BankID måste jag installera en massa program och jag ids helt enkelt inte….suck….
Får nog haffa sambon senare ikväll….vill ju också veta :D

Kunde inte hålla mig…..nu vet jag också och det är vad jag räknade med så det är ok :)
Får också tillbaka, 7500 kronor. Jätteskönt. För då kommer alltid bilskatten.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

får tillbaka minst 15 000!!!! haha vad glad jag blir, men jag ska ju skicka in om bilersättning mil kostnad så då får jag vänta till augusti när jag inte kan godkänna den som den är va?
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
*38 Du kan ju deklarera på nätet. Om du gör ändringen där så får du väl tillbaka i juni?
Jag har aldrig någonsin skickat in min deklaration… Får alltid pengar i augusti, precis lika bra som i juni 
Men vad jag får iår har jag inte fått beslut om än.. Har ju bara vart hemma mammaledig så jag får nog inte särskilt mkt.

#38 Du kan göra reseavdraget om du deklarerar på internet och får då pengar i juni =)

Jag får tillbaka 6000 kr. 

Jag får tillbaka lite över en tusenlapp medans sambon får betala tillbaka lite över tvåtusen.
Har deklarerat och får tillbaka lite,skönt att slippa restskatt!
Jag fick min deklaration idag.. Sms:ade och är nu färdig, ska få tillbaka typ en 1000kr..

Tsssss, ska betala 100 kr!
Ensam - men stark!
Jippi, i går fick jag min deklarationsblankett. Bara lite över 800 i kvarskatt i år. Pust. OCh så deklarerade jag på datorn som vanligt
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Har deklarerat och betalt in restskatten nu. Blä! :P
jag har deklarerat och skaffet e-leg känner mig helt otroligt teknisk :P
jag får tillbaka 1120 exkl. ränta
Jag ska få tillbaka lite över 2000:-. Kooperativet jag ibland jobbar för drar alltid extra skatt för att man inte ska få restskatt. Det är bra!
Jippie! Jag som var helt säker på att jag skulle få betala - Jag får 5717.- innan ränta 
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Suck! Ska betala in nästan 4000:- 
Jag får tillbaka 3300.. och jag deklareraade som vanligt via telefonsamtal.
ÄNTLIGEN FÅR JAG TILLBAKA PÅ MÅNGA ÅR!
Ingen fogde som tar dom!
Detta för att skuldsaneringen är planerad i fyra år till. Så dom sa på skatteverket att jag får BEHÅLLA mina 920:- som jag ska få tillbaka!
Yippie kay ey!!
// Shintaida

jag ska betala jag. råkade tjäna 19000 i somras istället för 17000 så därför får jag betala skatt vilket jag hade skickat in en lapp om att inte göra det då jag trodde jag skulle hamna under gränsen.
Men det stör mig inte särskilt. det är inte så mycket pengar och nu kan jag känna mig som en äkta samhällsmedborgare. :P Jag tycker skatt är något bra och det skulle ju se ut om jag skulle beklaga mig en massa över att betala den själv oxå. ^^
jag har inte skickat det där smset än. det är första gången och jag är rädd för att göra fel :P
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan
Är överlycklig. Har bara 7 kr i restskatt så iår slipper jag inte bry mig om den där skiten som jag alltid måste betala tillbaka på.
//Pia
Ni som "alltid" får restskatt.. varför ordnar ni inte så dom drar mer skatt? 
Det gjorde jag till förra året. De drog 200 kr mer i månaden men det hjälpte ingenting till den gången. Jag var så trött på att få betala hela tiden så jag bad om det men om jag inte hade gjort det så hade jag sökert fått betala dubbelt (4000 kr) så något gott hade det ju med sig.
//Pia
#58 Ja, men då får du helt enkelt be dom dra 400 istället
Jag har 32% skatt, men ber alltid om att de ska dra 34%! Hittills har jag alltid fått tillbaka ett par tusen.

Jag får tillbaka 600 kronor i år, i jämförelse med nästan 10 gånger så mycket förra året. Sambon får hela 10 000 tillbaka i år.
#60 Hur ber man att de ska dra mera? Superbra sätt att långsiktigt spara pengar på ju ^^
Det säger du till den som är ekonomiavsnarig på din arbetsplats (lönekontorer alltså).

#62 Oj, jag undrar vem det kan vara. Han som skickar ut lönespecerna kanske.
Mycket möjligt!

#64 Fast nu när jag bara extrajobbar borde jag nog ta alla pengar jag kan få på en gång.
Ja, men det är ju bra så länge du betalar tillräckligt med skatt.. men tänk om de drar för lite och du fortfarande bara extrajobbar nästa år när restskatten kommer.. det är ju lite jobbigt de där

Det är sant. Jag får kolla upp det där!
Har inte ens fått papprena ännu. Börjar bli lite nervös …
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆

har man tillfälliga extra jobb så gör lönesystemet automatiskt att det dras för lite, systemet tror att du bara jobbar där och drar då mindre skatt eftersom det tror du har så låg inkomst, kan vara så illa att det dras 19 , 22 % har jag råkat ut för många ggr, hoppar du bara in en dag någonstanns så dras ingen skatt alls, l
#67 Kollar annars med skattekontoret.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#69 tror det är lite så som jagdrabbades för och sen a-kassa på det. A-kassan drar ju inte så mycket själv och som det är nu när mn ska leva på ca 600 kr när allt är betalt finns det inga pengar att dra extra i skatt för. Men jag är överlycklig att jag slipper detta iår.
//Pia
Det blidde en chock i år, 13 500:- får jag tillbaka. Nu blir det en härlig semester iaf
och iår ska vi inte snåla så mycket som vi brukar göra. Jiiippi!
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#72 Härligt:)
//Pia
#73 Ja det känns härligt :) Då känner man att man får tillbaka någonting iaf. Får lägga pengarna på hunden och katterna 

sådär ja. nu har jag skickat det där smset oxå, känner mig duktig. ^^
13500 är ju inte illa att få tillbaka :D grattis till det. :)
#75, Du får du väl pengarna innan midsommar va? :)
Nej det var en chock astt få tillbaka så mycket, men glad blir man ju såklart. Och sambon fick tillbaka 3000:- Så det var bra!
Såg förresten att du skulle få betala tillbaka :( då är det ju inte lika roligt att skicka in deklarationen.

Nä. Men jag har fortfarande kvar mycket av pengarna från sommarjobbet förra sommarn, så det gör inte så mycket.

har deklarerat nu, hoppas jag fattat rätt med reseersättningen bara,,,,
Jag deklarerade redan när blanketten kom.
Gjorde det på internet.
Inga reseavdrag för mig, inte! Är ju sjukpensionär.
Vågar inte dra av för bensinen till affären! 
Någon som fått några skattepengar tillbaka ännu? :)
Tror dom skulle komma under tordagen och fredagen om jag minns rätt.
Jag fick mina idag. Det kliar lite i fingrarna, men jag ska nog försöka låta bli ;)
Jag fick in mina idag jag med.
Jag fick mina igår.
Har varken fått deklarera eller fått tillbaka något på skatten. Antar att jag måste höra av mig till skatteverket, frågan är bara när jag har tid. Nästa vecka kanske?
Hum, jag ska ju snällt betala tillbaka 4000:- det är inte kul :( men grattis till er som får tillbaka :)
Jag har inte angett kontonummer så jag får mina pengar i augusti.. Men det går tydligen jämt ut. Jag skulle betala 4200 men sen såg dom att det va ett fel.. Så nu får jag som max en hundring tillbaka.. Och den kan jag allt vänta på 
Jag får betala tillbaka drygt 1300kr. Frågan är bara hur det ska gå när jag inte har någon inkomst, har soc idag men det är inget dom hjälper till med. Men får man tillbaka så drar dom av det minsann oavsett om man har skulder hos kronofogden eller inte. Har man skulder till kronofogden så går pengarna man får tillbaka direkt till skuderna.
Mvh: Andréas "Bubben" Sandberg | 021media.se - Västerås hetaste nyhetsbilder | En blogg om min vardag, med psykisk ohälsa - Bubben´s | Forza Grönvitt 100% kärlek
Precis det hände mig. Fööra året hade jag soc och då fick jag 2500 av skatten och dom drog det. Detta året va jag tvungen att betala 4200 och dååå vägrade dom betala. Fast jag haft socialen hela detta året och inte fått mer i inkomst än jag ska :) stört!

#89 har en väninna som fick betala ca 3000 kr, hon går på soc, o de ville inte betala,, ska de inte heller,, men men , hon ringde till svenska kyrkan och de betalade halva skatteskulden åt henne, om det är rätt elr fel är en annan sak,, men det gjorde de,
Hur lång tid behövs till man få sina pengar från skatteverket ?