Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett30-ot-trådar
Läst 2792 ggr
shintaida
0

Ansökt om ny bil

Har nu börjat ansöka om en ny handikappbil med lyft till rullstol/rullator och svängbar förarstol.

I måndags var en trafikinspektör här och "kollade läget" och skrev i sina papper.

Sen sa han att det är bara ut och leta bil nu och sen ringa F-kassan och säga att du hittat en. Så fixar det sig.

Men det var inte RIKTIGT så lätt.

Idag hittade jag en bil En Opel Zafira -08, automatare,  som gått 1800 mil.

Perfekt för mina ändamål.

Fick papper från F-kassan, som jag inte förstod alls!

Ringde bilstöd och frågade.

Då visade det sig att mitt ärende först kommer upp den 17:e juni!

Jamen, jag HAR hittat en bil nu!

Ringde bilförsäljaren och berättade. Och han VISSTE redan att handläggningen kunde ta några veckor.

Så nu får jag gå som på nålar till den 17:e och se om jag får en ny bil och hur mycket den får kosta.

ALL DENNA VÄNTAN gör så att jag blir NERVÖS!

Men bilförsäljaren håller bilen till mig tills beslutet är färdigt.

Det var snällt!

martdat
0

snäll bilförsäljare, tummen ner för f kassans handläggningstid, uruselt,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

siberlina
0

va härligt   med en ny  bil, nu  blir det väl   många   turer   i sommar. grattis

Mammzing
0

Va härligt med en Zafira! Min förra bil var sån. Bytte till en Meriva sen, lite mindre men vi är färre i familjen nu. Men fortfarande samma körkänsla.

shintaida
0

#3 Mammzing

Har inte Merivan MINDRE lastutrymme därbak än Zafiran?

Har inte sett en Meriva nämligen.

Gasoline
0

Vad kul, hoppas att du blir nöjd!

Mammzing
0

Jo, Merivan har minder lastutrymme. Zafiran innehöll ju två platser därbak. Men oftast åker jag å nåt barn ensamma. Ibland är det bara jag och mina små hundar så jag behövde inte 7 platser längre.

shintaida
0

#5 Gasoline

Jag har inte fått den än!

De har inte haft möte om det än heller. *suck*

Så det är inte SÄKERT att jag får den.

Men jag behöver den väl till min rullstol och rullator, när jag behöver dom! *sliter håret*

Jag är så nojjig att jag ses som sur nu!

Gasoline
0

#7 Jag vet att du inte fått den, men det låter lovande. Som sagt, hoppas att du blir nöjd om det går igenom!

shintaida
0

Jaaaa, jag KOMMER att bli så nöjd så Du kan inte ana!! Skrattande

Alexej
0

Hoppas!!!

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

shintaida
0

Gråter

Det blev avslag i första instans.

Ska få hem papper och få läsa deras grunder till avslaget.

Sen ska jag överklaga inom Försäkringskassan. Till en kommitté som inte haft hand om mitt fall.

Säger dom också nej, så kommer jag att överklaga till Länsrätten.

Ja, jag kommer att gå hela vägen.

Är ledsen och apatisk nu.

Och min stackars sambo får ta all skit!

Stackars honom!

Måste försöka tillgodogöra det när jag hämtat mig, för jag är INTE ALLS rättvis mot honom just nu!

Fagerljung
0

Jättetråkigt, men du gör helt rätt i att överklaga! Jag tror att det kommer gå igenom så småningom :)

martdat
0

#11 intressant att se vad de har för motivering, för du har väll blivit beviljad bil förut och då är ju ett avslag märkligt om du hafft den förra  bilen i flera år, riktlinjer finns ju att läsa på f kassans hemsida men har för mig att man ska köpa en bil som är lite nyare o beräknas hålla några år, Elr menar de kanske att du är frisk nu ocxh att behovet inte finns, jag skulle inte bli förvånad om det är det dom skriver,

mona43
0

Jag ansökte om en anpassning av bilen till min 14 årige son, han har autism och förstår inte att man skall sitta stilla under resan. Han kan äventyra både chaufförens och sin egen säkerhet, då han tar av sej bältet och far runt i bilen, han behöver ett specialanpassat sittskal med fyrpunktsbälte, som han inte kan ta av sej själv.

Fick bidrag till en bil pga. hans handikapp för ca 7 år sedan, men då var han lugnare så bilen behövde inte special anpassas då, men nu är det livsnödvändigt, han är tonåring, snabb och stark!

Han behöver detta sittskal både vid resorna hem från gruppboendet och tillbaka, men även mellan gruppboendet och skolan.

Kommunen har fått leja in en taxi med rese vakt, enbart för sonens skull, för tusentals kronor i månaden, detta är ohållbart.

Fick för en tid sedan avslag på ansökan med motiveringen att han inte bor hemma tillräckligt mycket, de struntar i att det är livsnödvändigt för allas säkerhet att han får detta sittskal som är specialanpassat till honom. De hänvisar bara till kommunen.

Jag har med hjälp av skolan och boendet överklagat detta. Jag anser att sonen måste kunna få vara med i bilen och åka på olika aktiviteter som vi andra gör, som att åka på utflykt t.ex. Detta är svårt att genomföra som det ser ut nu.

Detta hjälper inte hans utveckling heller. Det borde vara en självklarhet att alla får åka säkert. Detta sittskal har vi inte råd att kosta på själva. Blir det avslag igen är jag beredd att gå vidare.

Sonen älskar att åka bil.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

martdat
0

#14 önskar verkligen att du får hjälp, min dotter var sådan under många år, aspergers, adhd, tics, odd. Jag visste inte om att detta hjälpmedel fanns så jag känner verkligen ijen hur det är, totalt livsfarligt både för dem i egna bilen och för medtrafikanter, kunde  utan förvarning kasta sig mot ratten elr växelspaken elr börgade slå på mig elr sparka på rutor, öppna dörrar i farten, you name it, trotts att jag en gång ringde socialschoren och bad om hjälp från en parkering och hem fick var ingen snäll och upplyste mig om att detta skal finns, ingen läkare ingen,, Nu är min dotter lungnare och anfallen inte så offta men jag minns så väl, vilken skräck, hoppas du får bifall i nässta instanns,

mona43
0

Det är precis samma med min son som du beskriver din dotter, jag visste inget om detta sittskal heller, det var barnhabiliteringen som upplyste mej om det. Annars har jag inget vetat.

Förstår precis hur hemskt det måste ha varit för dej, där på parkeringen, det är absolut livsfarligt att köra ensam med sonen i bilen, men riskabelt annars också. Han gör precis som din dotter gjorde.

Han har också epilepsi, och när han känner av den kan han också bli extra orolig och aggresiv, eller skrika hjärtskärrat.

Hoppas på ett bifall, men man får nog kämpa är jag rädd för.

Håller tummarna för dej också Shintaida, det är jobbigt att behöva bråka på det här viset.

mona43 sajtvärd på Epilepsi ifokus 

"Hur jag själv mår och känner kan bara jag själv veta"  

"Ingen är felfri"

Gasoline
0

Vad tråkigt, vi får hoppas att de ger med sig.