Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett15-studier
Läst 5585 ggr
shintaida
0

CSN trappar upp

CSN trappar upp jakten på utlandssvenskar som INTE betalar sina CSN-skulder.

Om dom lyckas driva in, kanske vi andra inte behöver betala så mycket i ränta? Obestämd

CSN vill kunna återkräva hela lånet   

Sovgott
0

Jag tycker CSN gör helt rätt. Har man lånat pengar måste man också förstå att man ska betala tillbaka.

elyse
0

Helt rätt.

Hawknestgrove
0

JA CSN är väl den instnsen, som aldrig ger sig. OCh självklart, man ska göra rätt för sig.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Imasy
0

Men alltså, jag fattar inte.

Betalar man inte sina studielån, hamnar de väl hos kronofogden oavsett vart i världen man bor?

Om man lämnar Sverie och inte har några planer på att betala lånen, skulle man vara mer motiverad att betala dem då, om man tvingar betala tillbaka hela beloppet på en gång?

martdat
0

bra tycker jag, och räntat är ju inte vidare hög, självklart ska man betala det man lånar, det drabbar ju oss andra på ett elr annat vis annars. vi som betalar menar jag,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

elyse
0

#4 Nej, tydligen är det så att om man flyttar utomlands, t.ex. tillbaka till sitt hemland, och inte kommer tillbaka till Sverige så kan CSN inte nå en. Jag känner en person som sagt att h*n kan tänka sig att göra så.

Alexej
0

Min bror studerade i Stockholm och flyttade sedan tillbaka till Tyskland. Han betalar av sin lån varje månad.

Bra om systemet inte kan utnjuta längre. Pengarna behövs i Sverige.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

JMax
0

Helt rätt av dem att göra så. Man ska betala för sig. Man har ju ingått ett avtal om det.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Imasy
0

Ja men alltså jag fattar fortfarande inte ;D

Om jag pluggar här och får ett megalån, och flyttar ifrån Sverige och tänker strunta i att betala tillbaka. Då kvittar det ju för mig om de kommer och kräver mig på hela mitt lån på en gång, eller x antal kronor i månaden i en evighet.

Hur de än gör så kommer man ju inte betala om man bestämt sig för att blåsa CSN, och de måste väl ändå kvitta eftersom kronofogden utomlands heller inte kan göra något?

Kanske inte så kul sen då om man vill flytta hem igen ;)

shintaida
0

Och vill man flytta hem igen till Sverige, får det bli efter ålderspensionen, för då avskrivs lånet.

Inte kul att komma tillbaka när man är gammal och velat det hela livet. Men INTE velat för att man har varit tvungen att betala för sig om man kom hem tidigare.

Förstår ni hur jag menar?

martdat
0

#10 men lån tagna efter 2005 avskrivs väll inte? de ändrade ju allt det året. ca 2005 är väll bässt att skriva så inte jag luras, minnet är ju inte alltid på topp.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

shintaida
0

#11 martdat

Jo, det stämmer nog. Har för mig att det var så, ja.

Det har Du helt rätt i, men vilket år det var, vet jag inte.

Imasy
0

Men å andra sidan, skulle jag flytta utomlands, så skulle det ju vara för ett jobb tex, inte för att strunta i mitt CSN lån.

Flyttar man utomlands bygger man väl troligen upp ett nytt liv med jobb, vänner, familj etc.

Så hur jag än gör med mitt studielån så kanske jag inte vill flytta tillbaka till Sverige igen, men det uteslkuter ju inte möjligheten att åka hit och hälsa på vänner och familj i Sverige.

Borde det inte vara smartare att få till ett samarbete med kronofogden i berörda länder?

JMax
0

Fattar inte varför de inte kan driva in pengar från utlandet? Mitt ex hade en skuld att driva in från en som flyttade till Tyskland o började jobba där. Han kontaktade Kronofogden o fick hjälp, tror det hette Tredskodom eller nått liknande…

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

Imasy
0

Ja, och CSN ät väl en mydighet eller liknande? Tycker de borde ha lite mer power än Bengts Livs i Alingsås om man säger så ;)

Puhlo
0

Alltså. Skälet till att de inte får in pengarna från utlandssvenskarna är för att de inte har meddelat sin nya adress till CSN.

Det är alltså riktiga smitare det handlar om.  De sade på tvnyheterna häromdagen att de som var värst hade skulder på upp till en miljon (!!) per person!

Imasy
0

Men om man meddelar sin nya dress till CSN kan de alltså anlita kronofogen i aktuellt land för indrivning?

Fattar ändå inte hur man kan komma undan, man försvinner ju ändå inte från jordens yta bara för att man flyttar från Sverige.

Hur är det med andra skulder då? "Slipper" man dom också, eller är det bara CSN som har detta problem?