Etikett: 01-vardagstips-informationer
Läst 1789 ggr
2009-07-04 09:38
0
Snabbfakta
- Betala hyran först!
- Du bör försöka undvika att räkningen blir till en betalningsanmärkning. En sådan finns kvar i Kronofogdens register i tre år efter att skulden är betald.
- Om du har en betalningsanmärkning kan det bli svårare att få lån, bankkort, hyreskontrakt eller jobb. Dessutom kan försäkringar bli dyrare. Eventuellt får du inte heller tillgång till vissa tilläggstjänster hos banken, såsom internetbank.
Om du har problem med att betala räkningarna:
- Be din familj eller bekanta om hjälp eller gå till en skuldrådgivare i din kommun (om någon sådan finns).
- Ta kontakt med den du är skyldig pengar, säg att du inte kan betala i tid och försök göra upp om en avbetalningsplan.
- Betala hyran först av alla räkningar för att undvika att bli vräkt.
- Ta inte snabblån för att betala räkningar.
- Sälj sådant du inte behöver för att betala av på dyra skulder.
Källa: Kronofogden (TT)
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

2009-07-04 15:28
0
jag har som motto att ha max en sak som avbetalning åt gången, hellst ska man inte ha avbetalningar alls men när tvättmaskinen pajar och tvn brinner upp så bli man lätt ett offer för avbetalningar, så mitt motto är max en sak o då ska det va viktigt, allt annat sparar jag till,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
2009-07-05 19:21
0
Det var bra och ennkla tips!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....