Matkostnad
Hur mycket lägger ni på mat varje månad, per vuxen person?
Tips på hur man håller nere sin matkostnad tas tacksamt emot!
Vi är två personer och vi handlar mat för 4000 kr i månaden. Minst. Men då ingår även hushållsartiklar.

Jag håller mig oftast runt 1000-1200 kr /månad. Då bor jag själv, och köper mycket frysta varor som håller länge. Kanske inte det billigaste, men för mig blir det billigare än att storhandla (hinner inte äta allt i tid).
Storkok och infrysning är annars ett mycket användbart tips

ca 500 kr per person i mat, men då räknar jag inte med att vi äter ute ibland,
vi äter mycket pasta här, pasta med ketchup, stuvat offtast, då har jag inge behov av att ha något till men då äter dottern på skolan på dan o jag äter frukost på jobbet, skulle vi äta alla mål hemma så blev det säkert dubbelt så mycket,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hushåll för oss två förutom katterna mellan 1500-2000 kr för oss i månaden. MEn då är inte ens öl med i det. För sånt räknar jag som personlig lyx, likaså vin.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

jag räknade enbart mat, inte hygien o så, vet för jag sparade kvittona när brorsan var inneboende så jag kunde räkna ut matkostanden,
nä, öl o vin o cigg o så räknar jag inte till mat, då blidde det dyrare för jag röker,,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Ligger på ca. 3000kr per månad för oss.. Men då är våra 3 katter inräknade och hushållsartiklar.
Ca 2000 kr på två personer, alltså 1000 kr/person, om jag bara räknar mat vi äter hemma.
ca 800kr/månad lagar alla måltider själv, tar med matlåda till jobbet.
Tips: Lär dig laga goda men billiga och nyttiga maträtter, undvik färdigrätter och halvfabrikat, gör matsedel och inköpslista, kolla efter vad som butikerna erbjuder som är billigt men bra (typ fisk, inte chips, pizza och dyl) när veckans matsedel sätts ihop, drick vatten till maten, gå igenom skåp och frys ofta så maten äts upp innan den blivit för gammalt (alltför mycket av det vi köper hem slängs, undvik detta), bäst föredatum är dock vad det står "bäst före", det betyder inte att man inte kan äta maten efter att detta passerat använd lukt och smak släng inte i onödan.
JA kollade förra månaden, den blev lite dyr för oss…2529 kr. MEn månaden innna var bara på 1863. Men som sagt, då ingår inte vin, öl, katterna, utan det är bara mat och hushåll på oss två.

va är social normen är det 1800 kr per person??
Vi skulle leva mycket billigare om vi faktiskt lagade maten vi har i båda frysarna, men det blir ofta att vi köper annat fast vi har massor i frysen/kylskåpet/skafferiet.
Har inte kollat förra månadens matkostnader än, men månaden dess för innan (det vill säga maj) så var kostnaden för mat till oss två: ~3640 kr. Drygt 1100 kr av matkostnaden gick till makens luncher (ej matlåda) och annan utemat.
Lägger man till godis, glass, "fika", tidningar, hygien- och hushållsartiklar blir det drygt 1000 kr mer.
När det gäller spartips.. det enda jag kommer på att vi gör för att spara är att baka det mesta brödet hemma.

Spartips… jag handlar mycket när det är billigt av sådant jag gillar, kostar ex kassler 39:90 då köper jag tre-fyra kilo och det räcker ju ett antal månader. nästa vecka rear de kanske kycklingfile då köper jag några kilo av det, sen köttfärs, fläskfile osv Detta förutsätter att man alltid gör så med alla saker man behöver. Då har du alltid välfylld frys och kyl och behöver bara handla färskvaror en gång i veckan.
Detta gör att mitt matkonto är lågt trots att jag bara äter sådant jag gillar!
och jag är sån där halvaprisetjägare.