24 dagar tills pengar - 3-400 till mat, hur?
ja, jag hoppas att jag kan få lite hjälp och tips här, pga felbedömning så sitter vi i skiten rejält denna månaden.
vi har ungefär 300 kanske 400 som ska räcka till mat & annat nödvändigt till en familj på 2 vuxna + en ettåring som behöver blöjor.
vi har inget att sälja heller direkt..
kanske att vi kan få låna någon hundralapp till, men alla tips är välkommna.
hur får vi de pengar vi har att räcka länge?
i kyl och frys finns inget just nu.
jag kan tillägga att det även är ett ettårs kalas inplanerat som det är inbjudet folk till redan, men kanske kan vi önska oss tårtan av mormor…
jag är sjukskriven för depression och sitter just nu bara och gråter och har panik och ångest attacken är påväg.

ojojoj, Du har ingen räkning ni kan sjuta på elr dela? så lite kan man ju inte leva på en hel familj, Tårta kan du gott önksa av mormor ,säg som det är, blöjor, ni har inte de här tygblöjorna man fick på bb kvar? bättre än inget,,, nudlar och pasta är billig mat i allafall, tillbehör kan man hoppa över, havregrynsgröt,,, men en ettåring behöver ju mer, jadu, förtsår att du får ångest,,, , Har du kattmat? crisse kanske kan hjälpa med kattmat lite annars. hon får väll stora säckar emellanåt, kks kanske kan sticka till en slant med tanke på din stödhemskatt.
Sen kan du ringa kyrkan, är lite olika mellan försammlingarna hur hjälpsamma de är men de har hjälpt folk med mat och annat förr, pma lilac här med vad hon tror om möjligheterna att söka socbidrag,. beror ju på hur er ekonomi sett ut den sissta tiden, men matcheckar borde ni kanske kunna få,
När är ettårskalaset?
kram på dig, ska gå och jobba nu men tittar in sen när jag kommer hem,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
vi har både katt och hundmat så djuren har så det räcker,
soc bidrag tjänar mannen för mkt för att vi ska få, han tjänar bra men har mkt skulder som vi betalar på varje månad.
vi är på jakt efter billigare boende men hittar inget, så sista juli har vi inte bostad heller (hyr i andrahand nu)
men det hjälper inte med det akuta..
lillemannen ammar fortfarande och vill inte äta så många olika saker :/
tygblöjor fick vi inga på bb..
ja jag vet inte hur vi ska göra..
1# jag glömde ju svara på din fråga, vi har betalt de flesta räkningar men pga att jag glömde att mannen måste ha sitt tågkort på 2700 kr för att ta sig till jobbet så blev det helt fel…. så nu när vi betalt det så blev det såhär med pengarna.
han fyller ett den 3:e och vi ska ha kalas den 6:e
tyvärr är det även så att jag ska köra upp (för tredje j-a gången) i nästa veckan och behöver pengar att åka tåg för hela denna veckan för att kunna åka och övningsköra med. annars hade vi haft liite mer att ta av iallafall..
Fy det hugger till i mig varje gång jag läser sånt här… Jag har också haft många turer med absolut inga pengar kvar… Man måste verkligen anstränga sitt huvud för att tänka och komma på alternativ för att få in pengar…. Och det tär sååå mkt på en..
Men har du absolut inget du kan sälja… I förrådet? Du kan sälja barnkläder på tradera.. Eller andra saker.. Blocket…
Det där tågkortet va ju svindyrt…. Men förstår ju att han måste ta sig till jobbet…. Så där går nog inte att dra in mkt på…
Du har verkligen maximal otur.. Barnkalas som är VIKTIGT och sen uppkörningen som också är superviktig.
Men om jag nu skulle välja så skulle jag skjuta upp uppkörningen bara EN månad… För ditt barn fyller ju nu och även om han är liten så vill man ju fira när han fyller, inte en månad efter… Eller hur…
Skittråkigt bara att ringa och boka om tiden, jag hade inte heller velat det… Suck…
Gör om barnkalaset till ett knytkalas - alla tar med något att knapra på/dricka.
Skjut upp uppkörningstiden.
Ha loppis.
Låna pengar av släkt och vänner.
nja uppkörningen har vi ju redan betalt.. så den kan vi ju inte skjuta upp för vi får inte tillbaks våra pengar då..
tyvärr så har vi nog inget alls att sälja som någon vill ha. ska kolla igenom allt för att se om jag har ngt att sätta ut på blocket, tradera går inte just nu eftersom jag glömt betala räkning till dem såg jag :(
nu har jag iallafall lagt ut hela min serie böcker, uppslagsverken Djur i världens natur, till försäljning på bokbörsen.. men visserligen begär jag nog ett för högt pris för att få napp snabbt.. men de var så dyra och de flesta är knappt öppnade ens så… hoppas att någon nappar iallafall…
ska gå igenom härhemma efter mer grejjer som inte behövs nu precis..
Braa.. Sälj gamla barngrejjer, böcker, kläder, en tröja du inte gillar kan någon tycka om på tradera eller blocket o ge 50 för :)
Läste att du inte kunde på tradera men… Paket med kläder på blocket funkar ju!

hoppas du får en slant för böckerna,,, jobbigt när det kör ihop sig såhär. riktigt dyrt tågkort,, elr det kanske inte är dyrt, vad vet jag men mycket pengar för att ta sig till jobbet det är det,,
#8 japp jag ska rota runt härhemma de närmaste dagarna, har en jättefin klänning som inte passar, den kanske någon vill ha.. hmm.. ja kanske man kan hitta lite grejjer ändå
#9 jag tycker att det är dyrt.. men han jobbar ju i köpenhamn så det är ett sånt som han kan ta sig över till danmark med..
ja bokbörsen där händer tyvärr inte mycket. Uppkörningen måste du ta. Barnkalaset, ok Knytis. Du får nog låna av släkten om du kan och ta till kyrkan. OCh gå till soc och be om matpengar! det kan de inte neka er!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
nu har läget förbättrats något :)
min mamma tar med kaffe och bullar och tårta till Erics kalas + att han får två stora paket blöjor av henne. + att hon även tar med en del mat till oss då
vi har lyckats få ihop 900 kr istället för 300, det ska vi åka in till Willys och handla mat för, handlar vi i affären här i byn så räcker det inte många dagar.
mannen får ju rejäl lunch på jobbet så han brukar inte vilja ha så mkt när han kommer hem..
det viktigaste är ju att vår lille Eric får vad han behöver.
ska leta mer saker att sälja, men nu känns det iallafall inte lika hopplöst.
#11 ja då kanske det är bättre att lägga ut dem på blocket?
Skönt att höra…. Man kan oftast göra mer än man tror åt sin situation!

Skönt att läget är lite bättre, mår så illa när jag läser om ekonomiska knipor. Har det ok nu men vet hur det är när pengarna bara räcker till räkningarna (i bästa fall).
Bra att ni har ett litet skyddsnät omkring er (en årslön på banken låter som ett hån för de flesta)

Soppor kostar ca 12kr för tre portioner. Om man vill göra det lite matigare så bryter man ner lite mer spagetti i Mexicanasoppan.
Köp mycket köttfärs på extrapris och gör köttbullar, köttfärslimpa, köttfärssås.
Tjockpannkaka, fläskpannaka, tunnpannkaka. Crepes
Rårakor, rösti, Potatisplättar på potatismos
Pyttipanna som man gör själv. Köp en falukorv för 18 kr och stek med lök och potatis.
Ugnskorv. Skär några snitt i en falukorv och kläm i senap, ketchup och ost.
Makaronilåda
Ja soppor går att göra så mkt med… Det är jättelätt med, bara kasta ner lite olika saker.. buljong eller annat att smaksätta, sen vatten :)
Och vatten kostar inget..
Bra Mitralis med dina mattips. Just på maten kan man spara in en del.
Magda, vilken soppa. Ibland är det för jävligt med ekonomin. Att annonsera på Blocket kostar ju också. Därför är Tradera ibland bättre.
Jättebra med knytkalas. Och varför inte? Då blir det också lättare för gästarna att hitta på bra överraskningar. man måste kunna hjälpa varannan.
Kan din man inte hitta en samåkningsmöjlighet? Det finns säkert många som åker över varje dag.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

#17 Ja, maten kan man lätt spara en slant på bara man tänker till lite =)
Andra lösingar:
Bakluckeloppis/loppis har blivit väldigt populärt verkar det som. Ser annonser om det lite nu och då. Det kanske kan vara någonting? Kostar förvisso att åka in och ställa sig eller hyra bord. Här har många loppis hemma på gården också. Man kan ju sälja till loppisbutiker och sedan säljer dom vidare om man vill.
Snoka igenom gamla cd-skivor och TV/dataspel som du inte använder längre. Det kan man nog få en slant för nu när folk inte vill ladda ner i samma utsträckning.
Sälja guld. Finns även guldsmeder som köper på hemorten.

Jag kan tipsa om något som ibland har varit enda räddningen för mig. Vänd dig till kyrkan!
Inom diakonin finns alltid denna form av "socialhjälp". Jag vet inte hur många gånger jag fått matpengar för mig och min dotter. Ibland 500:-, ibland 1000:-. Det har förmodligen räddat livet på oss.
Det kan ta emot att vända sig till kyrkan, men jag kan garantera att de absolut inte kommer med några som helst pekpinnar.
Diakonin är ju den kyrkliga motsvarigheten till det jobb som sociloger och socionomer gör.
Min erfarenhet är att de är mycket förstående, inte ställer några jobbiga frågor eller kräver att man ska "bevisa" ditt eller datt.
Och det bästa av allt är att man brukar få pengarna direkt i handen, så det syns aldrig på kontot…
Lycka till i alla fall!

va skönt att det ordnar sig, men du måste försöka bli av med din deppighet, det är inte bra för din lille gosse att se mammsingen lessen.. ta en riktig lång promenad ibland , det rensar ut allt som man går och grubblar över…och det är gratis….kram till er ,jag önskar er allt gott
Åh siberlina du skriver så fint! Dina inlägg är som små månstrålar av välvilja!
#21 Håller med dig Gunilla! Siberlina verkar alltid så positiv och trevlig. Men sen kan jag säga att jag tycker att du verkar precis likadan
En god människa.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
ni är så snälla och goa :)
tack för alla tips och råd allihop :)
kommer ni på mer som kan hjälpa oss så blir jag bara glad
och en kram till #20 för ditt gulliga inlägg! jag blev glad av att veta att en främmande människa kan bry sig om både mig och lille Eric fast du inte träffat oss..
+det finns ju faktiskt en massa ätbart gratis utomhus just nu ex. plister, nässlor, kirskål, löktrav, våtarv, maskrosblad, mållor och liknande en vårpaj (el soppa el lasagne) på såna fina primörer är faktiskt väldigt gott och inte speciellt dyrt.
#24 vilket härligt tips!!
har du tips på vart man kan hitta recept med sådant?
eller vill du dela med dig av hur man hanterar sådant grönt i matlagningen..
vissa saker känner jag inte till utseendet på men de flesta av dem brukar jag mest ge till marsvinen och har inte tänkt på att man kan äta det själv!!
Man kan ersätta spenat i recept med ex. nässlor, mållor och kirskål.
Jag brukar göra paj genom att ex. göra ett valfritt pajskal och grädda + sedan förvälla sånt som ex. nässlor, kirskål och målla + grovhacka. Gör en äggstanning på runt 4ägg + 3dl mjölk och blanda det med grönhacket, smaksätt med salt, muskot och peppar och häll i pajskalet, lägg på lite ost och grädda i ugn.
Lasagnen jag gjort gör jag likadant med det gröna men jag kanske har lite lök i (går bra att använda ramslök, löktrav och liknande ifall man inte vill köpa). Jag kryddar grönhacket med salt, peppar och muskot. Sedan varvar jag lasagneplattor, grönhack med någon billig fetaost + en bechamelsås som jag haft ner krossade tomater och tomatpure i + kanske lite ost i. Efter att jag vavat detta så lägger jag på ost på toppen och gräddar. Blir riktig festmat för en billig penning.
Våtarv smakar ärtigt och går bra att äta rått som det är i sallad.
Löktrav som smakar lök kan man ex. även finhacka och blanda med smör och ha som pålägg eller som aromsmör.
Nässlor har man väl traditionellt i soppa och det finns massor av såna recept på nätet, det går även utmärkt att finhacka nässlor och ha ner i pannkaks/plättsmet och sedan äta med lingonsylt.
(+depressioner, utbrändhet och dyl. brukar bli bättre av motion och vistelse i naturen, morsan promenerar nästan 1mil per dag för att orka göra såna banala saker som att åka ner och handla några matvaror, hon är sjukskriven för utmattningsdepression. Så att gå runt i naturen och samla in ätbart är ju även en billig form av friskvård.)
Har alltid gjort nässelsoppa på våren. Tar på dig handskar och plockar. Helst späda nässlor men äldre går lika bra. Men inte direkt från vägkanten. Spola rent. Brukar skära de i mindre delar med en stor sax. Sedan kan du göra jättegod soppa med buljong och mjöl utredd i mjölk. Lätt att värma upp igen eller frysa. God med inte nödvändig med stekta baconbitar. Mycket järn i nässlor!
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
tack för mat tipsen, det låter faktiskt gott. då ska jag bara googla fram bilder på de växter jag inte vet hur de ser ut ;)
:) billiga timmar med friskvård tvingar vovven mig till redan ;) hon måste få minst 1,5 h promenad gärna 2h i sträck en gång om dagen för att inte bli "knäpp"
detta hindrar även matte från att bli knepigare än vanligt.. så även jag och promenerar för att orka vardagen, funkar inte alltid men..

nässelsoppa är gott, jag brukar ha lite kirskol och lök o morötter i med,
Ja…jag lider med er när jag läser detta hela. Vet hur jobbigt det är verkligen att behöva vrida och vända på varje krona.
Köttfärs ja det är bra till mycket. Jag brukar göra köttfärsås med makaroner/spagetti. Köper paserade tomater. Steker köttfärs och häller i paserade tomaterna lite vatten och sedan crem fraiche om man har det hemma, eller något liknande. Kryddor och låter det hela små koka.
Sajtvärd på Singelföräldrar och medarbetare på Misshandel samt på Svåra tider.
Inget är omöjligt det kan bara vara mer eller mindre besvärligt!!
Och köttfärs finns ofta till reducerad pris. Lätt att frysa in!
ja och en sak, som många gör fel, det är att de slänger sur mjölk! Finns inget bättre att göra pannkakor på än sur mjölk. Så har mjölken surnat, så du inte kan dricka den, frys ner den och använd till pannkakor, eller bak, om du bakar bröd.
Små små matrester? Frys in! ÄVen såsslattar. efter några gånger så kan du koka lite pasta, värma upp alla rester och röra ihop "Hänt i Veckan" eller Flygolycka" till middag i ugnen 225 gr i ca 1/2 timme. Jättegott! HAr du lite ost att riva över, så är det ännu godare.
Hej!
Kollade bara in på denna sida, här är några matidéer, hoppas de hjälper!!
Mvh,
katica
1. Panerad ost med friterad potatis eller potatismos
Panera ungefär 1 cm tjocka ostbitar
2. Potatislåda (ingredienser: 5-6 potatisar, 2 st rökt korv - kan egentligen vara vilken korv som helst -, 4-5 st hårdkokta ägg, gräddfil, mejram, salt) Koka och skala potatisarna, koka äggen, skär potatisen och äggen i 0,5 cm skivor. Skär korven i tunna skivor. Lägg ett lager potatis i ugnsformen, sedan ett lager ägg, och ett lager potatis osv. och sluta så att det blir ett lager potatis på toppen. Blanda ihop 2 dl gräddfil med 1 ägg, krydda med 1 tsk mejram och salt och häll över grytan. Man kan lägga några fläskbitar på också. Stek i ungnen.
3. Kålgryta (ingredienser: ½ kg kål, 5-6 potatisar, 1 tsk kummin, salt, mjöl, olja, l lök, pulverpaprika). Skär bort den hårda vita delen i kålen och sedan skär kålbladerna i 1,5 cm tunna skivor. Lägg dem i en kastrull och häll över vatten så att den precis täcker kålbitarna. Koka kålen sakta. Tillsätt salt och kummin.Skär potatisen i små bitar. Lägg till potatisbitarna när kålen är halvkokt och låt den koka på medeltemperatur.
Gör en förtjockningsmedel i en liten kastrull: grilla 2 msk mjöl, 1 finhackad lök och 1 klyfta mosad vitlök i 3 msk olja på medeltemperatur tills mjölet blir brunt. När potatisen är mjuk lägg till förtjockningsmedlet och 1 tsk pulverpaprika (om du har hemma), rör om och koka upp det hela en gång till. Serveras med bröd.
nu närmar vi oss den 18:e och vi lever än :) tack vare att vi lånat pengar av svärföräldrarna och att min mamma hjälpte oss med kalaset och blöjor + att vi nu fick tillbaks lite skattepengar till och med så har vi haft mat hela tiden och lille sonen har inte behövt sakna varesig blöjor eller mat ;) det är det viktigaste!
ni som skrivit i tråden har gjort mkt för att peppa mig så att jag inte gick ner i min depression direkt när det såg mörkt ut..
TACK allihop..
nästa månad blir väl inte bra den heller men lite lättare ska den nog bli :)
Grattis till dig. Håller tummarna, att inget oförutsett säter käppar ihjulet för dig.

#34 Bra vi kan vara till någon nytta

kommer lite sent in här men mitt tips är annars att sälja guld som inte spelar någon roll eller gå till pantbanken med det som är dej kärt…
vad bra att ni hållt er på fötter….just att ha barn gör läget värre än om man är utan….försök planera matinköp… jag har varit helt hopplös o köpt för dyr mat men jag hoppas nu att jag tänker lite bättre… man ska kunna sej äta mätt o ändå ha pengar kvar…
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/

hur går det för er….
#38 jodå nu går det bra, mannen fick till baks skattepengar så vi har betalt massvis med räkningar vi var efter med så det går bättre och bättre.
just nu är det att hitta boende som är mest akut.. men jag tror att det löser sig.
allt känns iallafall lite lättare när vi börjar få lite styr på ekonomin..
tack för att du bryr dig!

Vad glad jag blir att det går åt rätt håll!
kram
Ensam - men stark!

vad skönt att det lättat…..tror åxå att bostadsfrågan löser sej på något sätt…. håller tummarna för det….
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
idag gjorde vi baconsallad här hemma…
2pkt bacon stekes så det blir knaprigt
1morot
3cmgurka
paprika
1tomat
citronsaft över
blanda!
JÄTTEGOTT.