Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett06-budget-och-kassabok
Läst 3806 ggr
angelica75
0

Pengar pengar

De kommer in på kontot och vips så är dom borta. Vet inte hur man ska göra för att ha dom längre

Mvh Angelica

voff på er värd för jack russell terrier

shintaida
0

Ja, jag har SAMMA problem!

Verkar som om någon snor dom, men de går till lån, räkningar, mat och bensin. *suck*

Så det är JAG som snor dom.

HIMLA mycket MÅNAD kvar tills löningen kommer igen!

Link-
0

Så sant…

Tiana
0

Så är det här med. Försöker sno pengar till sparkontot med, men det vill sig inte nu i sommartid…

Alexej
0

När man får pengar känner man sig rik. Men de försvinner hur snabbt som helst. Blir "överraskad" varje månad.

Tänker hela tiden att nu har jag betalt alla räkningar då blir det bättre nästa månad. Men det blir aldrig bättre…

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

elyse
0

Ja, visst är det svårt. Men trots att jag lever på studentlån + CSNbidrag (ca 7500:-) så brukar jag kunna spara 500-1000 kr varje månad. Ska då tilläggas att jag pga bostadsbidrag bara betalar ca 2000 kr i hyra. Men jag betalar nästan all mat åt två personer + kattmat och har mina egna räkningar också.

Tiana
0

#5 Håller med dig. När jag levde på CSN hade jag inga problem att spara och leva gott.

Har väl fått dåliga vanor nu när jag lever på det dubbla. Mycket underligt Flört

Tatsja
0

Jag håller med angelica. Det verkar som det kommit möss i kontot. Hinner bara se att jag fått pengar och vips så är de borta. Förvånad

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Mitralis
0

Öppna flera konton. E-konton är gratis och dom kommer du bara över med hjälp av internet, så du kan inte göra en kontoöverföring per telefon för spontana inköp.

Ett konto, med kort, lönekonto, som du drar räkningar ifrån.

Ett e-konto som du har pengar som du får köpa "skräp", kläder, tidningar osv med.

Ett e-konto som du sparar en slant på utifall du vill åka på semester eller behöver gå till tandläkaren.

Jag har ett lönekonto där jag ser till att jag har pengar till räkningarna som ska dras.
Varje månad när jag får in slant så funderar jag hur mycket som kommer att gå åt till fasta räkningar och hur mycket som jag tycker är rimligt att ha som disponibla pengar som jag använder till krafs.

Sedan för jag över en delsumma som jag kan tänka mej att använda till onödiga saker på ett annat konto och där får dom ligga tills jag pytsar över dom till lönekontot.

Jag har ett konto som är tomt nu, men som jag satte in någon hundralapp i månaden till tandläkare och lite mer sällan händelser på förut när jag hade mer pengar.

Har även ett gemensamt konto med min sambo där vi sätter in 5000kr var som dras till hyra, mat osv.

Ett bolånekonto där dom drar lånet har jag också.

Nu låter ju detta som en hel masa bök, och det är just det som är grejen. Ju mer man pysslar med pengarna, desto mer medveten bli man om dom och vad dom går till =) Och om man inte har alla pengarna på ett konto så måste man ju göra överföringar och det gör att spontanhandlandet minskar.

Sedan så kan det ju vara bra att titta över sitt köpbetende.

I tidningen Glamour Augusti 2009 så ger dom en del bra tips.

1. Shoppa fullmatad.
Shoppa bara när dina grundbehov är tillgodosedda. Se till att du är utsövd, mätt, känner dig lugn och är i mental balans innan du beger dig ut och handla. Då ökar sannolikheten att du tar dig den tid du behöver, gör genomtänkta val och får ut mesta möjliga av din shopping

2. Hur stort är väskbehovet?
Fundera innan du drar ut och prylfrossar på vad du egentligen behöver. Unna dig lite eftertanke när shoppingsuget sätter in. Varför vil du handla just nu, vilka behov tillgodoser du? Kanske fyller din shopping omedvetna behöv som du inte reflekterat över tidigare?

3. Hitta sköna alternativ.
Hitta alternativa sätt att belöna dig själv. Shopping fungerar ofta som en lättillgänglig belöning, men det finns ofta andra sätt att boosta dig själv som bättre tillgodoser behoven du har för stunden. Ta ett varmt bad, läs en bok, ring en gammal härlig kompis eller gå på yoga.

4. Tänk och återkom.
Stanna upp precis före köpögonblicket. När du lämnar provrummet eller står i kassakön så fundera om du verkligen behöver det plagg eller den pryl du tänkt köpa. Passar det in i din garderob eller ditt hem, kommer du att ha stor nytta av det eller är det bara ett impulsköp som tillfälligt dövar dina känslor? Om du känner dig osäker så ge dig själv lite betänketid genom att lämna butiken utan att köpa något, och återvänd nästa dag om du fortfarande är lika köpsugen.

5. Skippa förbuden.
Förbjud aldrig dej själv att shoppa, då blir det bara ännu mer lockande. Undvik skuldkänslorna om du gjort ett impulsköp som du senare ångrar. Betrakta det istället som en lärdom att ta med dig till nästa shoppingtillfälle.

6. Sätt bokstäver på känslan.
Anteckna dina köpmönster. Skriv ner vad du känner när köpsuget sätter in. Genom att sätta ord på dina känslor får du lättare insikt om ditt beteende. När du antecknar dina köpvanor blir det lättare att upptäcka mönster som du vill förändra.

Jag använder mej bara av punkt nr 4 och har gjort det i några år nu. Det funkar ganska bra för mej i alla fall. Små saker för 25kr kan jag fortfarande köpa på impuls, men dyrare saker, eller sånt jag är osäker på, sover jag alltid på.
Så här i efterhand så kan jag komma på en hel del saker som jag skulle ha ångrat om jag köpt. Tänker närmast på en taklampa för 1500kr som jag tyckte var så häftig. Eftersom den var så dyr så sov jag på saken flera nätter och gick och tittade på den i flera dagar. Efter ett tag så var jag sjukt less på den och ville absolut inte ha den. Slutade med att jag köpte en annan lampa för 1700kr som jag fortfarande är extemt nöjd över 6 år senare.
En del saker som man absolut ville köpa där och då kommer man inte ens ihåg om man har sovit på saken, utan kommer bara på det när man ser prylen igen.

Det finns även små noteringsblock som man kan få på banken som man kan skriva upp sina inköp i. Man kan ju prova tre dagar eller en vecka i alla fall. Det blir nog mer skrivet än man tror.

Tatsja
0

Men när man har lite pension och pengarna inte räcker, då hjälper inte E-konto

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

Gardens
0

SKRIV UPP ALLT NI KÖPER.

för budget.

guraknugen
0

#10: Japp. Kan bli en riktig ögonöppnare för många.

Gardens
0

#11 se min tråd "57kr/dag tills nästa lön"

guraknugen
0

#12: Tror jag har skrivit i den tråden… eller läste jag den bara?