Hur mycket kan man spara?
Hur mycket anser ni att man bör/kan spara per månad? Säg i procent av inkomst så spelar det ingen roll hur mycket eller lite man tjänar.
jadu det är nog väldigt individuellt.
nu sparar jag 33%,men innan sparade jag 50%.

Personligen är jag övertygande om att alla bör kunna spara 10 %, själv ligger jag kring 25-30 %.

Lever på existensminimum (ofta under) så jag har inget jag kan spara av.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

#3 Handlar om prioriteringar, finns alltid något litet onödigt som man kan dra in på för att istället kunna spara 10 %.

#4 I många fall gör det, men inte alltid man kan. Normen för existensminimum för 2009 är 3680 kr, och då finns det inte mycket att ta av.
Själv är jag dålig på att spara. Borde kunna lägga undan en bra slant varje månad men gör tyvärr inte det
Biter mig själv i svansen på det viset…

Efter hyra, el, bredband, mat till oss 2-benta, mat till djuren, kattsand, & spån, ja då finns det inte ett öre kvar och att dra ner på djuren är inget alternativ i detta hem
_**/Mvh Anne

#6 Nej det är det jag menar du prioriterar annorlunda, jag kan ju tycka att det kanske räcker med en katt…
Mitt mål är att kunna spara 15% när jag har pluggat färdigt och fått jobb.
Med vänliga hälsningar
Chess
Själv sparar jag en tredjedel av min inkomst varje månad.
Men hur mycket man bör spara tycker jag är individuellt. Det beror på hur mycket du kan spara, hur mycket du vill spara, och varför du sparar.
#6 det beror på att du tänker fel..du tänker att du ska spara EFTER DU HAR HANDLAT,du ska lägga undan sparandet FÖRE du handlar och sedan får handlingen klara sig på det som är kvar helt enkelt.

#10 och hur ofta har du levt under existensminimum?
_**/Mvh Anne
Är ju jättebra om man har möjlighet att spara (om man nu vill det)
men ibland så har man inte den möjligheten, utan alla pengar man har får man vända på både en och två ggr.
Har oxå befunnit mig där…försökte lägga undan innan jag handlade mm…men fick dock iaf ta av de undanlagda för att få maten att räcka månaden ut.
4.800kr netto(fyratusenåttahundra) som ska räcka till hyra,el,mat,räkningar och allt annat kan jag inte se som nåt annat än existensminumum,och det levde jag på i åtta år.
tror att även min pension idag på 6.500kr netto(sextusenfemhundra) räknas som existensminimum!
socialbidrag ser jag som högt! då man kan få så mycket som 6000kr till hyra+normen på 3600kr…
jag vill klara mig själv på dem pengar jag får och är alltför stolt för att gå till socialen.
# 13 Och det sparar du en tredjedel av och innan hälften?
Sara
Det är ju olika dyrt att leva beroende på vart man bor också. Långt uppe i norrland har jag hört ska vara ganska så dyrt att köpa mat ochj pengar som räcker gott och väl i södra sverige kan bli väldigt knapert att leva på där uppe..
Med vänliga hälsningar
Chess
1. när jag hade 4.80kr efter skatt så sparade ag 100kr/månad
2.är jag hade 8.000kr sparade jag 4.000kr/månad
3. nu när jag har 6.500kr netto sparar jag 3.000kr.
2 och 3= men detta är tack vare att jag och min sambo har SEPARAT ekonomi,dvs jag betalar ENDAST mina räkningar.
mina enda räkningar just nu är: mobil 300kr,postodlotteriet 150kr.
antar att ni är nyfikna på hur jag hade det när jag levde på 4.800kr.
såhär levde jag:
inkomst 4.800kr
hyra 2.800kr (vetlanda)
el 150kr(45kvm)
akassa 119kr
fackavgift 158kr
kontantkort 100kr
sparande 100kr
kvar tillmat och övrigt: 1.373kr
tv licencen tog man när den kom! det va mitt enda nöje och ett billigt sådant(räkna ut vad det kostar per dag och inse att du får 24timmars underhållning för den 5kronan det kostar per dag!
ett anat nöje var att gå till kyrkan och lyssna på gratiskonserter,och äve gå in på krogen innan kl 21.00 för gick du in innan 21.00 va det gratis! dansa och prata med folk är gratis och hade man tur blev man bjuden på en drink utav någon man kände!
# 16 Ok, så din sambo betalar hyra, el, telefon, internet osv. Är inte halva de räkningarna dina?
Sara
#18 läste du inte? vi har separat ekonomi.
varför har vi det då?
1. lägenheten är enskild egendom= han köpte den för eget bruk.
2.jag vill inte vara delägare,ställer till så mycket vid en eventuell separation.
3. elen ingår i avgiften på bostadsrätten,likaså parkering.
4.telefon och internet är ju räningar som HAN skaffade isamband med sitt lägenhetsöp,varför ska jag betala hälften på HANS räkningar?
och det bästa utav allt är att vi är 300% ÖVERRENS och tänker exakt likadant.
men jag inser oxå att inte alla killar/tjejer är lika snälla som min underbara sambo….
# 19 Jag läste.
Så du ringer inte och använder inte internet?
Att bidra till boendekostnaden behöver inte betyda att du blir delägare, utan att du betalar ditt boende. Om det hade varit en hyresrätt, hade du inte betalat då bara för att det står hans namn på kontraktet?
Vill inte på något sätt vara elak men jag tycker din parner verkar vara för snäll för sitt eget bästa.
Varför ska du bo gratis, ringa gratis, vara på nätet gratis? Tycker det låter oerhört snålt att inte bidra även om det inte står i ditt namn.
Sara
#20 jag betalar mitt boende! pengarna som är kvar efter att jag betalat mina räkningar och mitt sparande heter "mat och övrigt" och används till mig och OSS.
hade det varit JAG som ägt lägenheten hade inte jag heller velat att någonannan skulle hjälp mig med räkningarna! man skaffar sig väl utgifter som man har råd med UTAN att man behöver nån som hjälper till med kostnaderna! hade jag ägt en lägenhet och min kille skulle vilja flytta in hade han fått göra precis som jag gör nu, dvs hjälpa till med mat och övrigt,dvs mat,toapapper mm
Hade jag ägt en bostadsrätt så hade jag inte velat ha hjälp till lånet men avgiften till bostadsrättsföreningen hade jag velat ha hjälp med.
Likaså internet, el (om det inte ingick) telefon och tv-avgift hade jag delat på om vi båda hade använt det.
Hemförsäkringen vet jag inte, beror på hur dyra prylar min sambo hade haft med sig.
Sara
Ber om ursäkt till trådskapren att tråden bytt ämne, jag startar en ny tråd om detta.
Sara

#10 Ja det är jätteviktigt att du sätter ett autogiro som dras samma dag eller dagen efter du fått in pengarna på kontot. På detta sätt så hinner du aldrig sakna de pengarna då du upplever det som att de aldrig funnits.
Men i det konsumtionssammhälle som vi nu lever i verkar det inte vara allt för vanligt att man har ett sådant sparande. Folk väljer istället att skuldsätta sig och köpa mer och mer på avbetalning, t.ex. bil, möbler m.m.
Mitt månatliga sparande är att bygga för framtiden, att jag ska ha valmöjligheten att helt sluta jobba och endast leva på avkastning på kapital.
Jag anser inte alls att detta sparande begränsar mitt liv på något sätt utan jag tycker jag köper saker och hittar på saker i precis lika stor om inte större omfattning som mina vänner och bekanta.