Sund ekonomi
Vad tycker ni vore en sund ekonomi?
Vilka är nyckelorden?
Hur får man en sund ekonomi?
Anser ni själv att ni har en sund ekonomi?
En sund ekonomi är för mig att kunna klara alla räkningar och basala behov som mat och hygien + kunna spara minst 500 kr på de pengar jag får in varje månad.

nyckelordet är väll att vara realist, att inse vad man faktiskt har att röra sig med o anpassa livet efter det,
jag har lite osund ekonomi för jag röker,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

JA det finns nog flera kompnenter i sund ekonomi.
På 50-talet så skulle man dela in sin inkomst i tre delar.
1 del ska stå för fasta utgifter, 1 del ska stå för levnadskostnader och den sista delen skull man spara. Det skulle räcka med en mans lön. för detta men nu är det inte så längre för de flesta. men det tål att tänka på.
sund ekonomi är väll att jag kan betala mina räkningar plus att lägga undan lite varge månad. eller vad tycker ni???
Jag håller med dig Björnen!
ja varje månad som går med minsta lilla plus är ju toppen!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag anser att jag har en sund ekonomi. Jag har koll, vet hur mycket jag får in, hur mycket som ska ut, hur mycket jag kan spara och hur mycket jag kan spendera. Jag för kassabok. Jag kan unna mig saker. Jag blir aldrig överraskad när jag ser mina kontoutdrag. Jag har alltid varit ekonomisk, även om jag mycket väl kan snåla på vissa saker för att sedan slösa på något annat som jag tycker är viktigare.
En sund hushållsekonomi för mig är att inte leva över sina tillgångar, utan att anpassa utgifterna efter inkomsterna. Och att aldrig hamna på minus!
jag gör såhär:
1.pengarna kommer in(ex 30.000kr)
2.räkningar betalas (7000)
3sparande sätts undan (15.000)
4 lever på det som är kvar (30.000-22.000=8.000)
Nyckelord frågades det efter och det togs upp lite i #2. Mitt nyckelord är nog, med risk för att vara nyktert tråkig, ”koll”. Helt enkelt vara medveten om hur mycket pengar man håvar in och vart de tar vägen. Ha koll på vad saker kostar och på vad man köper samt alla kostnader som man har varje månad/kvartal/år. Försök spara en slant varje månad för att skaffa en buffert för oförutsedda händelser. Även annat sparande i andra syften, om ekonomin tillåter.
Budget kan vara ett annat nycklord. Planerar man att köpa något som är lite dyrare än sådant man köper annars? Kanske ny bil, cykel, TV, vad vet jag? Fram med huvudräkningen (eller lämpligt hjälpmedel - miniräknare, kalkylprogram eller vad man nu föredrar), gör en enkel budget. Se hur mycket du kan spara varje månad och hur lång tid det tar innan du har råd med det du vill ha. Låna inte pengar till prylar, resor och liknande om det inte är löjligt bra villkor. Om man trots allt lånar, se till att du är säker på att du kommer att kunna betala tillbaka med ränta och allt utan problem.
Ja, något ditåt kanske kan vara en början.
#8 vad säger du om inlägg #7?
#9: Ser ut som en enkel budget som inte lär vålla några större problem. Kan man spara 15 000 varje månad så kan man nog vara ganska lugn. Skulle man, mot alla odds, behöva mer än 8 000 att leva för en månad, kan man ju ta lite från den månadens sparande utan att man behöver ha dåligt samvete för det…
För mig kommer det in betydligt mindre medan räkningarna väl hamnar ungefär runt samma belopp som i ditt fall, ibland mer och ibland mindre.
En snabb översättning till våra förhållanden kommer nog att se ut ungefär så här:
1. Pengarna kommer in (14 000 kr)
2. Räkningar betalas (7 000 kr)
3. Sparande sätts undan (2 500 kr)
4. Lever på det som är kvar (14 000 – 9 500 = 4 500 kr)
Fast spontant ser det ut som att det blir mer att leva på än vad vi upplever i verkligheten… Men dessa siffror är bara snabbuppskattade, så de stämmer väl inte helt.
Ja jippi för dem som har så mycket…..
#7 va ett exempel om ni missade det….men min uppstälning ser ut så,men siffrorna är annorlunda…
#12: Oj, då blev jag ju avundsjuk i onödan, då…

#13 ja det blev du,jag är förtidspensionär 32år gammal och har bara 6500kr efter skatt i pension, men jag klarar mig jättebra!
#14: Jisses, det var ungefär vad jag hade i lön efter skatt 1990-1991, och det ansågs väl inte vara en särskilt hög lön då ens.
#15 ja,men du har jobbat,jag jobbade bara 5månader….jag är sjuk från födseln…
så gläd dig du åt att du är frisk och KAN jobba och KAN få en skälig lön.
Det var inte så jag menade. Jag var bara imponerad över att det går att klara sig på 6500 kr/månad även idag. Det gick utmärkt 1990, men det är nog betydligt svårare idag.

Jag har ingen sund ekonomi, jag har mer utgfiter än jag egentligen klarar. För mig är det sunt att man har i alla fall lite pengar över när månaden är slut.

Vår ekonomi räknar jag som BRA men SUND vet jag inte.
Vi har helt enkelt inte så stor koll på ekonomin längre (gu´ så skönt det är!) och det måste väl ingå i en sund ekonomi??

Jag skulle nog påstå att jag har en sund ekonomi, men mina tankar kring den är inte alltid sunda. Blir lätt "besatt" av att försöka snåla.
hade aldrig gåt för mig, då jag är tvungen att ha bil
Jag har säkert ingen sund ekonomi, för det har jag alldeles för lite pengar. Men jag lever bra? och det ser inte helt mörkt ut.
Har också förtidspension och trixar mig genom varje månad. Här finns det inget att spara.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#22 haha roligt då är vi 3st förtidspensionerade i denna tråden:
du,jag och hawknestgrowe.
#17 mjag levde i mååånga år på 4.800kr netto,så visst går det att klara sig på både det och de 6.500kr jag har idag.