billig mat!
hej.
handlade på citygross idag,hittade karrekotletter för 39,90kr/kg.
hittade 2st paket med 6st i varje=12st.
det blir 6st middagar till oss.
dessa 2paket kostade 109kr tilsammans.
109/12st=9,083kr/kotlett.
109kr/6middagar=18,16 per middag till sambon och mig.
snacka om billig middag!!
Ska du bara äta en kotlett till middag? inget annat?
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Fläsklös ärtsoppa är ännu billigare!
På ett paket torra gula ärter som kostar runt 17 kronor blir det nästan 10 portioner soppa. Sen ska man förstås ha buljong (men då kan man leta fram något gammalt älgben i frysen och koka buljong på) och lite kryddor, kanske en gul lök och några morötter.
Men summa summarum kostar ärtsoppa bara några kronor portionen. (Jag har dock inte satt mig ner och gjort en exakt kalkyl där jag även räknat ut hur mycket el som går åt när man kokar en gryta soppa, men jag gissar att det hamnar där någonstans.) Kan knappast bli billigare! Om man nu tycker om ärtsoppa. Och mättande är det också.
#1 nej självklart äter man ju en salad till,men det kostar inte många ören… vi äter LCHF.
#2 då tipsar jag om fläskpannkaka utan fläsk.
3ägg+1dl grädde.
225grader 15-20minuter.

#4 det där låter mer som en variant av omelett än som pannkaka
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#5 det är det som är så bra med det receptet.det ka användas til:
*omelett
*paj
*pannkaka
*fläskpannkaka.
LCHF är BRA!
Hade aldrig klarat mig på 3 ägg + grädde. Har otroligt hög förbränning, så det hade räckt i max 1 timme för mig :( Men kul för andra om de klarar det, det är betydligt mer ekonomiskt.
Kotlett utan potatis och sås…fläskpannkaka utan mjöl och fläsk ! 
Allt det goda fattas!
Vart är världen på väg??

när vi pratar pannkaka, så kan jag faktiskt just i rötmånadstider tipsa om att inte slänga mjölk som blivit lite sur Bättre mjölk till pannkakor finns inte. OCh du behöver inte stå och göra pannkakor på studs, frys ner kartongen och skriv på den, att den är till pannkaor eller bak.
Sen har vi den underbara ambulnsröran, som i princip inte kostar något alls. Alla små rester av allt i en ugnsform, eventuellt utdrygat med lite pasta och riven ost på toppen. Smaskens.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#9 Kan man frysa in mjölk? Även laktosfri?
*10 Jag tror det.. Man kan kanske inte dricka den sen men baka eller nåt borde ju gå. Kan inte säga säkert, men varför inte?
#11 Vad bra! Då ska jag frysa in det i deciliter så kan jag bara ta fram när jag behöver det till bak och matlagning. Dricker aldrig mjölk. Kanon!
Fast jag kan inte lova.. Men tala gärna om sen hur det gick. Man kan ju frysa grädde, så varför inte mjölk?
Det går utmärkt att frysa mjölk, om mjölken inte går åt hos mig fryser jag den och sedan använder jag den i matlagningen och den går även bra att göra pannkakor av och liknande.
Tänk att jag hade rätt??
haha

måsste man inte ha mjöl i pannkakor?
hm ja vi käkade stuvad pasta o hävde i småhackad stekt bacon, o lite gullök, hyffsat billigt det med, o fastt man inte har så mycket bacon så tar det smak om man låter det gotta ihop sig en stund,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
*16 Jo, man ska ha mjöl i pannkakor.. annars blir dom nog rätt tunna. haha

#17 och sylt vill jag ha med,,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Tänk att steka upp kalla pannkakor och sen äta dom med lite strösocker… mumma!
Ägg och grädde blir inte pannkakor. För att bli pannkakor så ska mjöl till.
Ägg och grädde blir krämig äggröra eller omelett.
Sara

Det är för att Gardens (som jag) äter LCHF som hon inte har sylt till sina pannkisar, eller att hon inte har mjöl i. Det har inte jag heller.
Jag gör däremot helt fantastiska kokospannkakor efter recept på Kolhydrater i fokus. :) Det är också billigt, en kul variation om man äter mjöl, och gott som fan!
Dessutom jättedrygt, då man bara orkar en eller två. :)
Här hema brukar jag göra "gubbrulle" Dvs ugnspannkaka som jag rullar in köttfärssås i och när den har blivit fast och fin, så skär jag skivor och steker på. URgott!
*22 Har jag aldrig ens hört talas om..

Kassler är ofta billig mat, brukar finnas till extrapris för 39:90, kassler är bra för det är inget direkt spill som när du köper ex. karre eller kotlett där jag iallafall skär bort allt fett och ben. Gott är det också!
#Åh ja…grillad Kassler och färskpotatis! Mumma!!
Polenta är väldigt billigt!! En påse för 15:- räcker till ett tjugotal portioner!
Är inte Polenta nåt slags mjöl… ?
Polenta är typ "majsgryn". Jag har nog bara ätit det som gröt.
HUm… som cous cous då?
Kan man göra annat än gröt av det?
#30 Har inte hört talas om att man kan göra gröt av det. Du kokar upp det, låter det svalna, blandar i ev ingredienser, sedan skär du det i bitar och steker det cirka 3 min på var sida.
Men Fotokrafs i *28 pratade om gröt.. Och du säger att man ska koka det och steka det.. Blir lite aningens förvirrad nu.. 
JA… men en sak, som är väldigt gott och billigt, så är det just det, stekt havregrynsgröt!
OCh här är en god och billig rätt:
Mina fattiga riddare
- Halvgammalt bröd
- ett ägg
- 2dl mjölk
- 1dl mjöl
- 1/4 tsk salt
- 1/2 tsk socker
- lite margarin/smör
Blanda smeten och smält ner en klick margarin. Låt gärna stå en stund. Doppa brödskivorna i smeten och stek.
Servera med socker och kanel eller sylt av valfri sort.
#32 Jag vet som sagt inte om man kan göra gröt på det. Men att man ska steka det står på paketet så det kan inte vara fel :)
Billig mat är att göra flera rätter på en dag för att sen frysa in, så har man till många dagar framöver hehe.
Kålpudding måste ju vara billigt.. Mycket mat blir det av 1 huvud..
#35 Känns som jag upprepar mig :) men jag har bara ätit den som gröt, liknar mannagrynsgröt fast gulare.. har jag för mig. Länge sedan, kanske dags att skaffa polenta och prova steka den också. :)
JA kålpudding är billgit käk om du får tag i billig färs också. Smällgott!
Linssoppa är både billigt och gott. Ca 5 kr/portion för linserna. Vatten och kryddor är det enda som behövs, men det kan vara gott med lite krossade tomater, matlagningsyoghurt och/eller grönsaker (lök, paprika, rotfrukter).
_No way! Yes way!
Ca 5 kr/portion för linserna?? Är inte det lite dyrt?? en påse ifall man köper vanliga röda eller gröna linser på runt 500grams påsar kostar ju runt 10kr.

Hennes sida är inte aktiverad så jag vet inte om hon är kvar eller om hon har avslutat sitt konto..

ja så brukar det bli med en del…. Synd för vissa trådar hon/han statade var väldigt trevliga
Ja, väldigt roliga att läsa.