Vill ha spartips
Tänkte börja spara lite nu, och har funderat på vilken ände jag ska börja.
Mitt bästa spartips är att skaffa sig ett spärrat konto, och varje gång man loggar in på internetbanken föra över "slantarna" så man har ett jämt tiotal på kontot.
Har ni några bra tips till mig?
Jag har inget tips, men det Du själv skrev, tycker jag låter kanon! 
Du kan börja månadsspara i fonder, det är visst rea på dem nu. Har du internetbank kan du köpa och sälja som du vill.

#2 Ja, jag har förstått att det är billigt nu. Funderar på att göra det. Måste bara läsa på lite först. 
Jag sparade alla kronor jag fick över när jag handlade i en burk, vart lite i den ;)
Dessutom så ska man ALLTID kolla på jämnförpriserna när man handlar. Kronorna som inte är många då blir större i längden.
Impulsköp inget!
Tänk efter 2 gånger innan du handlar något, behöver du det och är det prisvärt?

#4 Jag tror det där med inpulsköp är just min stora svaghet. OK, jag lovar härmed att försöka tänka två gånger extra!
#5 Haha, rätta takter ;)

Tack för tipset! Ska kika 

Fler tips? Inget som mormor brukade göra? Allt välkommet 
Alla slantar som jag lyckas spara med era råd kommer att gå till CSN. Fyra månader från och med nu ska det sparas. Jag redovisar sparandet här för er som är intresserade 

svårt att ge råd när man inte vet hur du lever och har för förutsättningar.
här är det mat som snålas på gämt, ska kossta så lite som möjligt 6 dagar av 7 ungefär, mat e dyyyrt, vi har nässtan aldrig läsk, saft, godis o kakor hemma, lite köps hem till fre kväll men inte annars, men det handlar om att få ned sockerintaget på dottern oxå o inte bara om pengar,
jag väntar hellre tills jag hittar nått som e billigt om jag behöver något än att rusa iväg och handla nått dyrt bara för jag inte kan vänta,
sparar el försöker jag med, släcker lampor i tomma rum o så, hänger tvätt i stället för att tummla, blir väll inga större summor men alltid något,
Håller mig till minsta möjliga nöjeskörningar med bilen, inget onödigt körande här. bensin är dyrt,
hmm, ja är man rökare elr har andra laster kan man ju försöka dra ned på det, ´
jag som har djur har tjänat på att hitta en billig veterinär i stället för det dyra djursjukhuset,,,
bytt ut kattsand mot bränslepellets, sparat minst 500 kr i månaden på det,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Ja, där kom de
Tackar och bugar.
Maten kostar, det håller jag med om. Och den verkar bara bli dyrare med!
Spara el kan jag nog bli bättre på - ska ta det till mig och se vad jag kan göra.

Och som jag skrev i inlägg nummer 5 - har tänkt två gånger extra innan jag köpt någon den senaste veckan. Resultatet blev att jag tog mig runt en hel marknad i helgen utan att köpa mer än lite mar och dricka! Det ni! 

MArdat, funkar bräslepellets luktmässigt för dig? Här funkade det inte. För min del, var det faktiskt bättre och billigare att satsa på lite halvdyr kattsand och väga upp exkata mängend varje vecka. För mig kostar kattsanden en vecka 19,95 kr.
JAg köper av ett företag som tar 399kr hemkört för 30 kg, och jag gör av med 1,5 kg pere vecka. KAstar alltså ingen oförbrukad sand, utan fyller på. Givetvis, så tvättar jag ur lådan varje vecka. MEn ser alltid till att lådan innehåller 5 kg sand. Därför vet jag exakt åtgången varje vecka.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Varje dag när jag kommer hem kollar jag om jag har skrammel i plånboken. Det hamnar i min "skrammelburk"
Ibland lägger jag i 5or och tior, men ALLTID enkronor och 50öringar.
Efter ett tag blir det en hel del i den där burken =0)
Körde ner till automaten och tömde den rakt in på sparkontot häromdan, strax över 800kr 
Ganska bra semesterpengar!!
Man märker ju inte att man blir av med dem heller eftersom det är så lite åt gången som "försvinner"

#15 De har jag med gjort innan, undrar varför jag slutade med det egentligen… 

Och så uppdateringen: Det ser ut som om det blir en extra inbetalning på lånet på runt 600 kr den här månaden. Inte så illa - och det enda jag gjort aktivt är att ha tänkt lite mer!
(kanhända det blir lite mindra, det beror på hur mycket katterna glufsar i sig)

#14 ja det funkar faktiskt, även nu på sommarn, trodde jag faktiskt inte, luktar ingenting, om det inte är nybajsat då, hehe,

Bestäm dig för att spara en viss procent av din inkomst, skulle rekommendera att du börjar med 10 %. Sätt ett autogiro på att dra denna summan dagen efter pengarna kommit in på ditt lönekonto. Är du novis kan jag rekommenderar dig att sätta dem i en svensk indexfond, låga avgifter samt hyfsat hög historisk avkastning.
Dessa pengar rör du sedan inte. I och med att de dras direkt när lönen kommit in kommer du knappt märka av att du haft dem över huvudtaget.
Därefter får du lära dig att leva med de 90 % som är kvar, jag är helt övertygad om att du klarar detta utan att dra ner någonting på din levnadsstandard.
Lycka till!

Andreas. det var ett riktgt bra svar. Man måste börja spara i det liila. För jag har upptäckt genom mig själv o andra att unna sig kan vara förbaskat dyrt i längden och att i dag unnar jag mig saker som inte bhöver kosta så mycket typ rent hem, biblan. ta med mig ficka på stan. Må bra det unnar jag mig. att spara unnar jag mig med.

Ja, det är ju där jag försöker börja, få undan dessa f**** små spontana inköp jag unnar mig.
Jag har även ordnar automatiska överföringar till fond nu en gång i månaden, så lite har jag kommit på väg!

#21 Klockrent, tänk inte ens på de pengarna som du har i fonden utan det är bättre att glömma bort dem helt. Annars är risken stor att man har de pengarna i bakhuvudet och tänker att; jag har ju alltid pengarna i fonden om jag skulle behöva i slutet av månaden. Nej, de pengarna som är kvar på lönekontot är de som du får spendera under månaden. Tänker du så kommer du snart ha byggt upp en betydande buffert.
#10 lite nyfiken på hur man kan spara 500kr/månad på att byta ut kattsanden mot bränslepelets….
här kostar kattsanden 60kr(sextiokronor) VARANNAN månad!
#24 Vad sa du?! 60kr varannan månad?! Vad använder du för kattsand? Hur många katter har du? :o)

#24 enkelt, förut hadde jag kristaller (kattsand) i lådorna och nu köper jag hela pallar med pellets, vet inte exakt vad de kostar per säck men det blir bara nåra tior i månaden, eftersom jag har sex katter innomhus så var kristaller det enda som jag tyckte var luktfritt, haaatar kattkisslukt,, men kristaller e dyrt så därför blev det ca 600 kr i månaden för kristaller men max en hundring för pelletsen,,,
Jag använder också kristaller och har 3 väldigt stora kattkillar som kissar som stora tigrar. Men använder ändå kristallerna för det är det bästa jag provat att ha i kattlådan någonsin!! Men nu kommer jag ha fler katter framöver så nu kommer jag gå över till Klumpe extra compact(grön kartong).

#25 Om hon använder samma som mej så är det eldorados 5kg för 20kr. Det blir 15kg för 60kr. Fungerar utmärkt. Vi har en kastrerad hankatt som ibland pinkar så det blir klumpar stora som tennisbollar. Sanden fungerar i två månader om man regelbundet plockar bort klumpar och fyller på mer sand.
Men även om man skulle tycka att det luktar och vill byta allt efter en månad så blir det bara 60kr i månaden
Sant, tack så mycket! :o)

Inte hadla,

Varje gång du ska handla något (förutom mat osv) så fråga dig själv. Behöver jag detta?
BEHÖVER jag detta? Vad händer om jag inte köper det?
Kolla kläder på 2nd hand. Det är lite av hur man har det med sånt, men jag gillar att handla där, fast att jag har råd med nya. Blev förtjust i det när jag fick sos. Finns massor med prylar på loppisar och liknade.
Vad med mat-lag tilsammans med kompisar? Vi var ett gäng arbetslösa och fattiga i början på 90-talet, som slog oss samman och rensade i frysarna ibland. Kul och billigt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Säger som AQndreas. Alltid bäst med autogiro till ett annat konto när man får in pengar. De känns knappt då.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Ett sätt att spara - om man inte riktigt litar på sig själv- är att be lönekontoret att de varje månad drar extra skatt . Då får du tillbaka dem med skatten nästa år. Inte så bra ränta men bra ändå, samtidigt så får man ut de sparade pengarna lagom till semstern. Har man inte någon användning för dem då så kan man ju sätta in dem i en annan sparform då.
Det har jag också funderat över. :o) Funderar på att låta dem dra 1% mer i skatt än nödvändigt för att vara säker på att inte behöva betala tillbaka skattepengar. Något år blev jag nämligen skyldig en del i skatt för jag hade sålt av en del fonder. Det var inte kul att skrapa ihop pengarna för det den månaden(tänkte inte på att jag var tvungen att skatta på vinsten av fonderna ;o) )

Tack för alla era tips! Jag har tagit till mig en del av dem i alla fall, och ser om jag kan göra något mera. Det här har jag gjort hittills:
- ordnat en automatisk överförting till fond varje månad.
- Lägger alla småmynt i en burk när jag kommer hem.
- Försöker undvika alla spontana småköp.
- Hittat ett litet extraknäck som går ihop med mitt vanliga arbete
Skriv gärna mer tips! Det finns fortfarande plats för förändringar i mitt liv!