Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett30-ot-trådar
Läst 4040 ggr
Mitralis
0

Stämmer skatten?

Jag har stämplat ett tag så jag är inte så insatt i hur hög/låg skatten är. Nu har jag jobbat en månad och blev lite fundersam när jag fick lönen.

Lön 15 420,59:- före skatt
Skatt 3421:-
Nettolön 12 000:-

3421/15 420,59 = 22,2%

När jag räknar på det så stämmer det inte, tycker 22,2 % låter för lite. Hur mycket ligger skatten på nu egentligen?

Imasy
0

Det är väl olika från kommun till kommun?

Ett ställe jag jobbade på, hade jag en arbetskamrat som stog skriven i en annan kommun hos sina föräldrar, och han betalade då bara ca 22 %, medans vi andra som bodde i kommunen vi jobbade i fick betala ca 33 % i skatt.

[Saiva]
0

Det beror ju på vart du bor… :o)

[Saiva]
0

Oj, Imasy hann före. :o)

Sara
0

Räkna så här istället.

12000 * 1,3 = 15600:-

Alltså om du har 30 % skatt så blir det 3600:- på nettolönen 12000:-

Jag är inte bra på matte men jag vet att man använder olika % antal om man räknar på netto eller av brutto.

Ett exempel är moms. Om du har köpt en sak för 100:- så är momsen på det 20:-. Det räknar man ut så här:

100*0,20= 20:-

Är man företagare och ska räkna på hur mycket moms en vara ska ha så räknar man istället så här.

Nettovaran kostar 80:-

80*1,25= 100:-

Så när man drar av momsen så blir det -20% medan när man lägger på momsen så blir det +25%. Ändå blir summan lika.

Sara

Sara
0

Jag får din skatt att bli 28,5%.

Sara

Mitralis
0

#Hm, måste ha räknat lite tokigtSkäms

Jag har för mej att jag har betalat ca 33% förutObestämd

När jag betalade 28% för något år sedan, arbetsgivaren råkade dra fel och jag mitt nöt fattade inte att det var fel, så åkte jag på en ordentlig restskatt. Det var inte kul. Försöker undvika att det händer igen.

Sara
0

Jag skickar alltid in jämkningspapper till Skatteverket och får tillbaka vilken skattesats jag ska ha. Sen ber jag de som drar skatten att dra 1% mer så jag säkert får tillbaka istället för att få betala.

Sara

Maria
0

Du kan be att arbetsgivaren drar lite mer i skatt så du slipper restskatt.

/Maria

Mitralis
0

#8 Så gjorde jag när jag jobbade på ett annat ställe och det var inga problem med det. Men nu när jag försökte dra mer i skatt så såg korrespondensen ut så här.

Jag: "Undrar om ni kan lösa det så att jag drar 34% skatt på min nästa lön och att ni även drar de ca 1822:- som blev draget för lite för juli?"

Person bakom skrivbord: "En bruttolön på 15-16000 ger så lite skatt när man följer tabellskatten. Om du vill betala mer måste jag ha ett beslut om procentskatt. Tabell 34 ger ju inte 34 procent idag när skatten sänkts så mycket."

Vad sjutton är ett beslut om procentskatt?

Det började strula till sig när jag började jobba timmar som personlig assistent 2005. Jobbade för Stil samtidigt som jag var säsongsanställd på fabrik maj-dec 2005-2007 (dom la ner fabriken då). Stil drog 28% så jag fick restskatt. När jag upptäckte det så drog jag lite mer på fabriken för att kompensera upp det. Sedan så fick jag inga timmar på Stil på över ett år eftersom hon har sina fasta anställda. Nu har min brukare bytt assistansbolag och nu så drar dom för lite igen, som jag uppfattar det i alla fall.

Maria
0

#9 Kan den här personen inte frångå sina tabeller och räkna vanlig matte?Förvånad

Jag är inte särskilt bra i matte men arbetar man med löner så borde man väl ha ett "hum".

Det där beslutet om procentskatt??? Var ska det komma ifrån eller vem?

Jag tycker det låter väldigt krångligt för en liten enkel begäran. Snacka om onödig byråkratiSkrikandes

/Maria

Maria
0

Ett annat tips är att du öppnar ett konto och ber banken dra en viss summa (som motsvarar de skattepengar du inte får betala) direkt när din lön kommer in.

På så sätt "ser" du inte dessa pengar och de finns där till din restskatt.

/Maria

Mitralis
0

#10 Jag måste nog skriva och fråga vad hon menar.
På fabriken så stoppade jag "lönetanten" i korridoren och frågade om hon kunde dra mer skatt åt mej. Hon frågade bara "Hur mycket vill du dra?" Sedan var det klart. Inga problem allsGlad

Den här "lönetanten" verkar lite mer besvärlig måste jag säga. Har även bett om ett arbetsgivarintyg i 3 veckor nu och jag påminde igen den 25 aug. Hon sa att hon la på lådan den 25 aug, men jag har fortfarande inte fått nått papper och nu är det den 27augSkrikandes Måste ju skicka in sånt till a-kassan så dom inte blir griniga.

Maria
0

#12 Åh, vad irriterande.

Att du dessutom inte kan få ditt arbetsgivarintyg är uselt. Alla vet väl hur viktigt det är idag med att skicka in papper i tid (och otid).

/Maria

Sara
0

Det absolut bästa är att be om jämkning hos skatteverket. Då får du skicka in vad du tror du kommer att tjäna under året och så räknar de ut exakta procenten.

Sara

Lumac
0

Jobbskatteavdraget har sänkt inkomstskatterna en hel del. På den här sidan kan du se hur mycket du ska få behålla efter skatt, och hur mycket som beror på avdraget:

http://jobbskatteavdrag.se/

JMax
0

Tror vi har 32% skatt här. Jag har bett lönekontoret att dra 200:- extra från min lön varje månad för jag är inte säker på hur det är nu när jag går på föräldrapenning. Bara så att man inte får betala tillbaka på deklarationen sen.

Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!

martdat
0

jag ringde skatteverket o kollade vad de vill ha av mig i skatt o sen får jobbet dra det i procentskatt, f kassan får dra lite xrea, för jag gillar att få tebaka,,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.