Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 2881 ggr
[mia-38]
0

En ide som gror.

Jag har en tanke som gror i mitt huvud.
Här i lägenheten så har vi en avdelning som vi knappt använder. Med stor hall, stort rum och toalett och egen ingång från trappen.

Nu har jag iden att hyra ut den delen till nån nagelterapuet, massör eller liknande. Det skulle vara perfekt att ha det där mellan kanske 9-17 vardagar.
Och få in en summa på kanske 3000kr/månad på detta.

Vad tror ni om det?

Detta huset ligger liiite avsides. Men deras befintliga kunder hänger säkert med vid en flytt.

Men hur går man tillväga med sånt här? Måste min hyresvärd få reda på detta?

Imasy
0

Det låter ju som en bra idé :)

Men jag tror att hyresvärden måste godkänna det först. Skulle jag resa bort under en längre tid så får jag ju inte hyra ut min lägenhet i andra hand utan hyresvärdens tillstånd först.

[mia-38]
0

Hmmm…Tror inte han godkänner det.

Och räknas detta som i andra hand då det är jag som betalar hyran? Jag får ju bara en inkomst som kan täcka vad som helst egentligen utav mina andra utgifter.

Lilacbower
0

Kolla med hyresgästföreningen eller hyresnämnden…..de borde ju veta!

Ensam - men stark!

Hawknestgrove
0

Ja, du bör nog tala med värden. Den är  ju gjort för att hyras ut. Men han kankse inte godkänner en affärsrörelse?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sara
0

Man får hyra ut ett rum i sin lägenhet utan värdens tillstånd. Det är inte 2:a handsuthyrning, isåfall ska man själv inte bo på adressen.

Hade det varit din egen verksamhet hade inget stoppat dig.

Iof så är bostaden uthyrd just för att bo i men gör man det och samtidigt har en liten verksamhet brukar det vara ok, men man får inte ha enbart en verksamhet i en bostad.

Tänk bara på att du egentligen ska betala skatt för hyrespengarna.

Sara

menhir
0

Precis som Sara skriver är hyresintäkterna en inkomst som du ska skatta för.

Hyresvärden har knappast synpunkter om du startar en enskild firma i lägenheten men att du hyr ut en del av din lägenhet till en annan näringsidkare som dessutom tar emot kunder tror jag spontant kan bli svårare att få godkänt för.

Och gör du det utan hyresvärdens godkännande är det antagligen skäl för säga upp kontraktet.

Så kolla noga upp det, både skattetekniskt och med hyresvärden.

Min tidigare barnmorska hade annars precis så - i anslutning till sin lägenhet hade hon ett rum med sparat ingång där hon hade sin mottagning. Praktiskt att ha nära till jobbet! :-)

Maria
0

Om det är inkomsten du är ute efter så varför inte hyra ut den delen som studentbostad t.ex?

Mindre krångel…

/Maria

Hawknestgrove
0

ja jag är enig med #7 För det behövs alltid och är tydligen problemfritt

guraknugen
0

Jag har hört någonstans, att man inte får ta ut mer i andrahandshyra än vad det hade kostat en annars. Om det nu är så, så faller ju idén om att tjäna pengar på det, men det blir ju i alla fall en börda mindre att bära på om någon annan betalar just den delen av dina utgifter. Det blir väl unbgefär samma som att flytta till en billigare och mindre bostad, men man slipper själva flyttandet…

Maria
0

#9 Att hyra ut i andra hand är en annan sak och det får man precis som du skriver inte tjäna pengar på men här kan man ju få in en hacka på ett utrymme man kanske inte använder så mycket.

/Maria

guraknugen
0

#10: Jo, men är det tillåtet? Jag vet inte, men det skulle inte förvåna mig om det inte är det.

Maria
0

Visst är det tillåtet att hyra ut sitt hem eller del av hemmet till inneboende som student eller liknande.

/Maria

guraknugen
0

Jo, men att tjäna en hacka på det, gällde det väl nu? Att hyra ut för man ju göra som sagt, men då får ju inte ersättningen vara högra än de kostnader man annars skulle haft. Ska man tjäna en hacka, alltså gå med vinst, blir det ju en helt annan fråga, och förmodligen inte tillåtet med mindre än att ett antal villkor är uppfyllda, frågan är bara vilka.

Men jag gissar bara. Den som vet är välkommen att rätta mig eller bekräfta mina farhågor.

[mia-38]
0

Jag vill egentligen inte tjäna en hacka på att hyra ut. Utan bara dra ner på min hyreskostnad. Och gör ju det om jag kan hyra ut till en student för 2000 kr/månad.

Maria
0

Det finns normer på vad man kan ta ut i hyra för kvadratmeter tillgång till bad/dusch osv. Ska leta efter någon länk.

#13 Det är klart du tjänar en hacka om du hyr ut del av ditt hem eller hur tänker du nu?

/Maria

Maria
0

Här kommer en sida till hyresnämden där man kan gå vidare och se regler för inneboende bl.a

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____829.aspx

/Maria

[mia-38]
0

Tack #16…Ska kolla den med en gång.Skrattande

Hawknestgrove
0

Ja hyr du ut till en student, så hyr du ju ut möblerat och har ju rätt att ta betalt för inventarier och slitage

[mia-38]
0

Har svarat på en annons. En kille som ska plugga i Kalmar. Får se om jag frå napp. 2500 kr är en skälig hyra för det vi kan erbjuda. Och det skulle hjälpa mej i hyran.

Alexej
0

Tänk bara på att du borde ange inkomsten som inkomst. Överallt. Skattekontoret, socialen, bostadsbidrag osv.

Och inte alla studenter vill bo svart.

Jag vill hyra ut ett litet hus här på tomten. Skulle jag få såna avdrag i inkomsten kunde jag lika bra kunde hyra ut gratis.

Student under läsåret och semesteruthyrning på sommaren?

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Hawknestgrove
0

Alexej, men det är ju inte inkomst av tjänst? HAr du kollat det?

Alexej
0

Uthyrning är inkomst och ska beskattas. Det fick jag höra.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Halvdansken
0

#21, man skattar inte bara för inkomst av tjänst. Det finns ju inkomster av räntor, försäljning av fastigheter, aktier osv. Tjänar du pengar ska du uppge det.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

guraknugen
0

#15: Hur jag tänker? Bara att jag tycker inte det är samma sak att tjäna pengar som att skära i kostnader. Att tjäna och att får ersättning för en kostnad tycker jag är lite olika saker, även om jag kan tänka mig att gränsen mellan begreppen kan vara lite suddig ibland.

Som jag ser det då: Vill jag TJÄNA PENGAR på ett rum som jag inte använder, så hyr jag ut det för mer än vad rummet annars hade kostat mig. Nu får man ju dock inte göra det, vad jag förstått, och alltså går det inte att ”tjäna” på att hyra ut i andra hand. När man jobbar tjänar man pengar. När man hyr ut ett rum får man bara ersättning för rummet. Inte riktigt samma sak för mig, men kanske för andra; har inte frågat alla… ;D

Vet inte om jag gjorde mig förstådd där, men jag försökte i alla fall…

Maria
0

Jag förtår hur du tänker men det är lite skillnad på att hyra ut i andra hand (hela hemmet  alltså) eller att hyra ut del av hemmet tycker jag.

Hyr du ut i andra hand så bor du ju faktiskt någon annanstans och är beroende av att hyran betals.

Hur du ut delar av ditt hem som du faktiskt inte andvänder (livet är som vanligt) så hamnar ju dessa pengar på plussidan.

Det är ju väldigt svårt att säga vad just ett rum i ditt hem kostar.

/Maria

guraknugen
0

Kanske svårt att säga vad ett rum kostar, men om nu föreningen ska godkänna det hela, kanske de också har ett hum om detta, kan man kanske gissa. Man brukar ju räkna med en viss kostnad per m², om inte annat. Sedan blir det kanske lite klurigare att räkna ut saker som elförbrukning och liknande…

Dessutom, om man tjänar pengar på det hela och det alltså blir en ren inkomst, ska man väl betala skatt också och så måste man väl ha registrerat en firma av något slag också, om det hela ska gå rätt till, eller?

Maria
0

Självklart så ska det beskattas men du behöver inte registrera en firma för detta ändamål.

/Maria

Hawknestgrove
0

men jag tänker, att du ska ju inte behöva få minskad pension för det.