Är det fel?
Är det fel att leva "fattigt" ett tag för att spara pengar?
Jag har pengar så jag klarar mig och blir över men håller på att sparar så mycket jag bara kan till en flytt.
Mina kompisar och pojkvän tycker att jag är snål och tråkig 
Men för att uppnå målet så måste man väl offra något? Eller är det fel att verka fattig fast man inte är det?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Nej självklart ska ingen behöva betala för mig :)
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Håller med #1 man kan spara så länge man inte utnyttjar andra.
Mode & Skönhet.iFokus -sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Klokt beslut!
// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!
Nja… visst kan man bli tråkig när/om man sparar.. Vill man inte göra det ena eller det andra för att det kostar 50 kr så kan man nog uppfattas som tråkig. Och varför inte? Vill/kan man inte hänga med på nånting för att man snålar "när man inte behöver" då blir man inte kul att umgås med.. Det beror ju på hur mycket man snålar och sparar, så att säga. Men att aldrig göra nånting alls… då är det nog inte så kul för omgivningen.

Jag är i samma sits… Folk tycker jag är tråkig som inte vill ut och handla som innan. Men jag känner inte heller något behov att köpa exvis kläder som jag ändå inte kan använda för att jag jobbar 6 dagar i veckan. Då minskar också lusten att titta på dem bara för att!
Håller med #4: Klokt beslut att spara inför en flytt. 
Att spara inför något tycker jag inte är fel men om någon ständigt sparar och inte vill hitta på något så förstår jag att personen anses vara tråkig och snål.
Sara
Ja, för det är ju inte fel att spara. Särskilt om man har ett mål med sparandet..
Har en gammal vän som alltid snålade och hon behövde verkligen inte snåla för att kunna spara.
När vi gick på gymnasiet så hade vi ca en kilometer till McDonalds och vi gick naturligtvis dit och åt ganska ofta. Jag beställde en meny med dricka och pommes och hon beställde en hamburgare och åt av mina pommes och drack av min dricka, VARJE gång.
Tjejer pratar ju ganska ofta och länge i telefon men det var till 95% alltid jag som ringde henne pga att hon ansåg att det var för dyrt att ringa (hemtelefon till hemtelefon).
Hon bjöd aldrig på någonting och lånade man pengar av henne så började hon fråga om hon fick tillbaka dem minst en vecka innan vi hade bestämt (när studiebidraget kom).
När hon gifte sig så var det en borglig vigsel för att spara pengar (hon är troende till en viss del) och hon bjöd inga vänner utan bara närmsta familjen för att det skulle bli så dyrt med maten efter.
Både hon och hennes man har heltidsarbete, billig lägenhet och inga lån förutom på hans bil. De har säkert runt en mille på banken minst nu.
Jag tycker att hon är ganska snål och tråkig..
Sara

#0: Kan inte förstå varför det skulle vara fel. De är väl inte dina kompisar som ska leva ditt liv, utan du, eller hur?
Nu ahr jag ju inget överflöd av pengar precis, men jag försöker ibland att leva extra snålt om jag vill ha råd med något speciellt längre fram. Om någon ”kompis” skulle ha invändningar emot det så får det vara deras problem. Man kan inte hålla på att ta ansvar för att andra händelsevis skulle råka störa sig på något som de inte har med att göra.
Jag försöker att spara varje månad, men det blir inte mycket att spara som student. Jag skulle nog kunna lägga undan 1000 kr i månaden, men jag vill leva också; fika, köpa nya kläder etc. Dessutom kostar ett pendlingskort med tåget 1300//månaden. Jag tycker att det är jättebra att spara, men visst får man räkna med att man kan anses vara tråkig. Det beror ju på hur radikal sparandet är. Har man varit ute på krogen varje helg innan så märks det såklart.
Svar på ts, Har du ett mål ska du följa det, men som andra noterat, bara det inte blir på bekostnad av att du utnyttjar någon för då är det fel.
Jag sparar för att jag måste, så själv har jag inget val, får därför hoppa över en massa trevligt, min omgivning tycker oxå det är trist men det får dom finna sig i. Om det verkligen är värt att offra pengar på så är det okej men inte annars.
Det är absolut inte fel! En buffert är toppen att ha om det blir dåliga tider igen. :o) Eller somsagt om du ska flytta. Jag har inga problem med att spara men det kanske beror på att mina kompisar är precis lika fattig eller fattigare än mig… :o)
Varför tycker de att du är tråkig? Vad är det du har tackat nej till?
Jag tycker du gör helt rätt. Du har ju ett mål med ditt sparande och som flera andra skriver, bara det inte går ut över dina vänner så är det helt OK.
Det är en himla skillnad på att vara snål och att vara sparsam.
/Maria
Har man riktigt goda vänner behövs inga dyra aktiviteter för att man ska ha roligt och trevligt tillsammans! Så tycker jag iallafall.
Jag tycker att du gör helt rätt. En buffert är väldigt tryggt att ha. Sen att andra människor tycker att man är tråkig, det får man ju ta.
Man kan väl följa med sina shoppingintresserade vänner på shoppingtur trots att man själv inte handlar?
Tycker du har gjort ett mycket förnuftigt och klok val/beslut.
De flesta människor får ju "offra" något för att få råd till något speciellt.
Samt att när man sparar till något specifikt känns det lättare samt roligare att undvara annat.
Lycka Till!

Ett klokt beslut att spara till ett mål, men lite får man ibland kosta på sig och andra kompisar också.
Det kan vara bra att kompisar och vänner kvar när man har nått sitt mål, och även innan.
Svårt det där. För om en av alla sparar förstörs ju också nöjet för de andra.
Då är det inte kul längre att shoppa eller fråga om bio, McDonalds eller liknande.
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
#14 Att jag inte åker in till staden varje gång de smsar och vill att jag ska fika med dem. Har ju 2 mil enkel resa in dit så det blir inte någon billig fika :(
#16 Så gör jag alltid :) Brukar aldrig handla något om jag absolut inte måste ha, tycker det är väldigt trist att handla kläder…
#19 Precis när de oftast får ett nej till svar så slutar de tillslut att fråga och bara klagar att man är snål. Men försöker att hänga med på en del saker men inte lika ofta som förr
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
Jag är i samma sits. Inte för att jag sparar utan för att jag inte har pengar över. Bio? Finns TV eller DVD. Restaurang? Billigare hemma. Är jag "tvungen" till det, gärna vatten och den billigaste maten. Inte så hungrig…
Öl på krogen? Hemma kan jag dricka 4 eller 5 öl till samma pris och sparar taxi hem. Konserter, utställningar? Vad kostar entrén då? Shoppingsrunda på stan? Jag åker till halvaprisdagar på Secondhandaffären.
Ingen kul person för andra….
Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus
Inte är man tråkig för att man är sån. Då tycker jag nog att de andra, som bara anser dig vara snål och tråkig är tråkigast själva. Måste allt kul kosta en massa pengar?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....