Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett: 02-hem-och-hushåll
Läst 12127 ggr
Sara
0

Dela på kostnader när man är sambo?

Hur tycker ni man ska göra med kostnaderna om man är sambo?

El, internet, tv-avgift, försäkring, p-plats, cabeltv, telefon?

Hyra? Bostadsrättsavgift och/eller lån? Villalån?

-----------------------------------------------------------------

Ska man ha delad ekonomi så tycker jag att man ska dela alla kostnader lika.

Vid lån på bostadsrätt (inte avgiften) eller villa så är det en diskussionsfråga.

Jag hade inte velat betala halva lånet om jag inte skulle äga något sedan men en del motsvarande hyra skulle jag vilja betala/få.

Har man gemensam ekonomi så lägger man ju ihop inkomster, drar bort utgifter och använder övriga pengar gemensamt.

Sara

[Norum]
0

Vi har delad ekonomi.. eller nåt sånt. haha

Han jobbar och jag har sjukpension. Han betalar huset och allt som tillhör det. Jag betalar mina räkningar (bil, bensin, mob, försäkringar osv) och betalar maten till oss båda.

Han får ju ut dubbelt så mycket som mig per månad så jag har inte så mycket kvar när allt är betalt men när det blir törre saker (bilreparation tex) så ställer han upp. Annars skulle det aldrig gå..

Vi är överens om detta och det fungerar bra. Visst kan det svida ibland när pengarna inte riktigt vill räcka till men det brukar ordna sig.. :)

elize-l
0

Tänker som du, alla löpande utgifter delar man på, däremot ägen den ena lägenheten och har lån etc får han stå för lånen själv men hyran delar man. Bostadsrätter funkar ju så att du köper lägenheten för x kronor men har ändå en hyra utöver det.

Mitralis
0

Vi sätter in 5000kr var på ett konto. Där drar vi räkningar för hyra, p-plats, el, mat osv.

Vi köpte vår bostadsrätt gemensamt så vi sätter in 1500kr var på bokonto varje månad.

Pengarna som blir över när vi fört över på dessa konton är våra egna och vi gör vad vi vill med dom.

Jag tror inte att jag skulle bli så nöjd om jag skulle behöva betala 2500kr (dvs hälften) för golfmedlemsskap. Eller 550kr (dvs hälften) för en ny driver osv.

Å andra sidan så kanske min kille inte skulle tycka att det var så roligt att betala min Linedance 700kr (dvs hälften). Förvisso är mitt nöje billigare än hans, men ändå…

elize-l
0

Hmm vid närmare eftertanke…. betalar den ena räkningar och den andra maten är det nog ganska rättvist =) #3 Erat system verkar vara ultimat =)

Mitralis
0

#4 Det funkar utmärkt.
Om man vill lyxa till det lite med maten så blir det ändå båda som betalar.
Sedan så kan jag gå ut och äta med kompisar för mina pengar, eller gå till frissan för 1200kr utan att jag behöver känna att jag snyltar på någon och killen behöver inte känna att han betalar mina extravaganserGlad

Tror att jag skulle känna mej väldigt begränsad i mitt liv om jag inte hade ett eget konto också. Jag skulle nog känna att jag behövde få klartecken för allt innan jag gjorde av med några pengar.

AnneN
0

Lever nu i ett förhållande (är sambo) där vi har gemensam ekonomi.

Har haft ett tidigare förhållande där jag var sambo och vi hade delad ekonomi, då betalade vi halva hyran, halva elen, halva telefonräkningen och halva bredbandet var.

Sedan stod han själv för sitt lån till bil & mc, teknikprylar, mm och jag stod för mina utgifter till djuren.

Matkostnaderna delade vi på beroende på vem som hade mest inkomst den månaden betalade mer till maten och andra saker som toapapper, diskmedel, osv.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Gardens
1

såhär gör vi,och vi har SEPARAT ekonomi.

1.KVINNAN får in sina pengar på sitt konto.

2.KVINNAN betalar sina räkningar

3.KVINNAN läger undan så mycket som hon vill spara

DET KVINNAN nu har kvar används till mat och övrigt,dvs mat till båda,grejer till hemmet,enskilda inköp osv…

1. MANNEN får in sina pengar på sitt konto.

2.MANNEN betalar sina räkningar

3.MANNEN lägger undan så mycket han vill spara.

DET MANNEN nu har kvar används til mat och övrigt,dvs mat till båda,grejer till hemmet,enskilda inköp osv.

när vi handlar spelar det alltså ingen roll vem som betalar,för vi har ju varsin"matoch övrigt" pott. när den enes är slut har vi ju den andres…vi brukar se till att vi har ungefär lika mycket i mat och övrigt pott,mest för rättvisans skull.

Mitralis
0

Glömde att förtydliga att vi drar våra personliga räkningar som fackavgift, grupplivförsäkring och veckotidningsprenumerationer osv från våra respektive konton.

Jag har ett visakort kopplat till det gemensama kontot, eftersom jag i det närmaste alltid är den som handlar/ är med när det handlas till hemmet.
Killen har funktionen att han har sitt eget visakort kopplat till vårt gemensamma konto och har på så sätt tillgång till pengarna om han väljer konto 2 när han handlar.
Men ibland så måste han gå på bankomat, om det inte går att byta mellan kontona i affären.

Jag tycker att det är lättare att ha två kort eftersom jag använder det nästan dagligen. Har gjort en liten markering på kortet, så jag vet vilket som hör till hushållskassan.
Två kort kostar mer än ett, därför valde vi att bara ha ett gemensamt kort.

Mitralis
0

Har tänkt lite på det där att man inte vill betala lån på hus/ bostadsrätt som den andre äger när man flyttar ihop.
Om man är smart så ser man alltså till att flytta till den andre som har lån och på så sätt slipper man betala något lån alls.
Den andre betalar då lånet för en yta som jag också använder, smartGlad

Fast jag förstår tänket, och vi skulle säkert också ha gjort så att det är den som äger som betalar, om vi nyss flyttat ihop, eller nått sånt.
Det gäller att ha bra papper på vad som händer vid en separation om man betalar på nått som man inte står som ägare till. Mycket att tänka på då.

Första tiden vi bodde tillsammans så bodde vi i en hyresrätt som jag hyrde när vi träffades, så inga lån alltså.
Vi flyttade sedan till en bostadsrätt och vi är båda skrivna som köpare/ägare, så båda betalar ju.
Jag tror att det är bra att skaffa ett gememnsamt boende så att ingen behöver känna att dom är och "hälsar på" hos den andre.
Om man byggt upp ett hem tillsammans mer eller mindre från grunden så blir det mer bådas hem, om ni förstår.

Sovgott
0

Jag och min sambo har delad ekonomi. Vi delar på hyra, el, fast telefoni, internet, mat, hemförsäkring och andra gemensamma utgifter.

Vi har inget gemensamt konto. Var och en har sitt konto. Var och en gör vad han/hon vill med de pengar som blir över.

Hawknestgrove
0

Vi har delad ekonomi. Bäst.

Vi delar på ström, sopor och STNB. Sen har vi var sin telefon. Bredbandet är mitt. HAn äger fastigheten(jordbruksfastighet) så där lägger jag inte en spänn, däremot så betlar jag hushållets utgifter. Så jag klarar mig rätt billigt. Självfallet så får jag lägga undan en slant för kommande tider, då jag inte har elelr vill ha del i fastigheten. Så när han lägger näsan i vädret, få jag ju ha på fötterna så jag  kan skaffa mig ett bra eget boende

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

menhir
0

Alla har sina egna system och bara man trivs med det och är överens så är det kanon!

Själva hade vi totalt gemensam ekonomi från dag 1 och det har fungerat bra för oss både nu när vi har god ekonomi och i de tider vi levde under existensminimum.

Antingen har familjen råd med nytt golfset eller trombon eller bil - och då köper vi det - eller också har familjen inte råd och då väntar vi.

Att den ena skulle ha pengar att köpa grejer för men inte den andre känns konstigt för mig men det är för att vi aldrig haft det så. Vi har levt som gifta långt innan vi gifte oss. :-)

Hawknestgrove
0

ja gifter man sig, då är det ju helt plötlsigt äktnskapsbalken som gäller. I praktiken, köper din hälft ett golfset, så har du rätt att köpa nåot värt lika mycket och du har skyldighet att dela din inkomst med din partner. Du kan med andra ord inte låta din fru/make svälta. MEn som sambo så gäller inte det.

Sen kommer man in i det där med gemensan ekonomi/delad ekonomi om det finns särkullbarn med i bilden. Du kanske inte har lust att vara med och skämma bort din partners ungar, som inte bor hos er??

elyse
0

Vi har delad ekonomi och kommer nog att fortsätta ha det så länge det känns bra. Eftersom jag flyttat till min sambo och han innan stod för hyra, el etc så för jag över pengar (häften av vad det kostar) till honom för dessa räkningar. Jag står för nästan alla matinköp, vilket är helt OK eftersom jag får ut mer pengar än vad han gör. Om någon utomstående verkligen tittade in i vår ekonomi skulle denne nog tycka att det ser väldigt snedfördelat ut, men det går bra och om ca ett halvår hoppas jag att jag har ett jobb; mina studier beräknas vara färdiga till jul. Förhoppningsvis får min sambo jobb i september och då kommer han att stå för fler av våra gemensamma utgifter.

menhir
0

nä, några andra ungar än våra gemensamma har vi inte hunnit med!Flört

Då skulle situationen vara annorlunda, antar jag (svårt att sätta sig in i).

Faktiskt är det många gifta som lever under olika ekonomiska förhållanden vilket jag personligen inte förstår. Men egentligen är det inte så förtvivlat stor skillnad (mer än rent juridiskt förståss) att vara sambor som att vara gifta. Personligen tycker jag att har man flyttat ihop och lever i ett seriöst förhållande så delar man allt, äktenskap eller inte (vi levde 20 år som sambor innan vi gifte oss).

Men som sagt; lösningarna är många - huvudsaken är att båda trivs med överenskommelsen!

Hawknestgrove
0

ja min sanbo och även min förrrra sambo hade ju ungar innan. OCh de ungarna och numera min sambos barnbarn har jag inge lust att sponsra. Så då är det ju delad ekonomi som gäller.

OzzyochJag
0

Vi delar på hyran, elen, bredband, telefon och dagisavgift.
Jag betalar för mina djur för de har jag valt att ha, jag betalar även TV-licens för det är något min sambo vägrar göra och mina försäkringar och lån.

Han betalar kabel TV för det är något han vill ha.
Bilkostnader utöver försäkringar hjälps vi åt med, mest med min då han använder min bil mer än sin egen många gånger.

Vad det gäller maten så blir det oftast så att jag storhandlar i början av månaden och så köper han det mesta småhandlandet resten av månaden.

I det hela så har jag mer utgifter än min sambo har och det hade jag innan vi flyttade ihop. Inget jag vill lägga på honom.
Just nu får jag dessutom mer pengar än vad han får.

Friida
0

Är man sambo så måste man var lite mer noggrann, att som någon gjorde betala maten och killen räkningarna är INTE bra!! För om det spricker då äger han allt som han betalt kanske avbetalningar på möbler , tv osv Man har då ingen rätt till detta utan då står man med lång näsa…. Visst man vill inte tro att man ska separera, eller att drömpinsen skulle kunna bli en liten gris…MEN många - speciellt kvinnor har fått lära sig det den tråkiga vägen.

[Norum]
0

Sambolagen gäller väl? Det man har köpt när man lever tillsammans är vårt gemensamt..

Åsa S
0

Inte allt ingår i sambolagen det är främst bostad och bohag (ex. möbler, tvättmaskin och dyl.)  som ingår där

Saxat ur sambolagen: 

Till gemensamt bohag räknas inte sådant bohag som används uteslutande för den ena sambons bruk.

Till sambors gemensamma bostad och bohag räknas inte
egendom som används huvudsakligen för fritidsändamål.

Så det här med att mannen betalar sånt som Tv-apparater, Datorer, bilar, MC och kvinnan står för matkostnaden är fortfarande ganska vanskligt.

[Norum]
0

Jag är inte så orolig för egen del, så vi fortsätter som vanligt.

teachingbirds
0

Jag är sambo och vi har delvis delad ekonomi.

Vi har två separata konton för våra respektive inkomster, utöver detta har vi ett gemensamt matkonto dit vi för över lika mycket pengar till mat varje månad. Till detta konto har vi varsitt betalkort och handlar med dem när vi handlar till hemmet eller när vi gemensamt äter ute. När vi käkar ute utan den andre, så betalar vi från egen ficka.

Utöver detta så betalar vi hyra, el, bredband, tv, fast telefoni och andra utgifter för hemmet gemensamt, medans alla pengar som blir över är upp till en själv vad man ska göra av. Om det dyker upp någon oväntad utgift så delar vi på den om det funkar, annars kan det hända att den som har mest pengar just då betalar lite mera.

Nyinköp till hemmet, typ möbler, tv och så, delar vi lika på om det är stora saker, men om det är små inredningsartiklar så betalar den som vill ha den.

Angående lån för bostad, om lånet inte är taget gemensamt tycker jag att det är upp till den som tagit lånet att betala av det, men om man däremot bara betalar ränta, tycker jag att båda ska dela på den och den eventuella avgiften för lägenheten.

Mitralis
0

#22 Visst funkar det bra bra att ha det så här.Glad

Mitralis
0

Hittade detta på Amelias hemsida.

Gemensam eller delad ekonomi?

Vi har sammanställt några generella råd hur du ska tänka.

• Prata ekonomi innan ni flyttar ihop. Att inte välja är också ett val. Om ni inte pratar igenom hur ni ska lösa ekonomin, så kommer det förr eller senare att bli ett problem för er. Diskutera igenom med din partner om ni ska ha gemensam eller delad ekonomi och vad som händer om kärleken tar slut eller om den ena parten dör. Tveka inte att ta hjälp av en familjeekonom på din bank..

• Sambor har inte samma juridiska skydd som gifta. Sambor ärver Till exempel inte varandra. Vill ni ändra på detta måste ni skriva testamente.
Sambor har inte underhållsskyldighet gentemot varandra. Det är inte heller givet att de är förmånstagare till varandras försäkringar. Om du och din sambo går skilda vägar säger sambolagen, som är till för att skydda den svagare parten, att ni delar på bostaden - oavsett vem som står för den om ni har skaffat den för ert gemensamma boende. Samma sak gäller för den del av bohaget som har inhandlats för gemensamt bruk. För att upphäva dessa regler skriver du och din partner ett samboavtal.

• Oavsett om du är sambo eller gift bör du göra en förteckning över ditt försäkringsskydd. Lägg sedan förteckningen och försäkringsbreven i ett bankfack. Det är också viktigt att gå igenom vem eller vilka som är förmånstagare i olika livförsäkringar.

Av: Krister Berntsson Publicerad: 2009-07-30

[SarahOhrn]
0

Jag o min sambo delar så gott det går på hyra, el, mat, o alla andra gemensamma räkningar. Sen betalar jag av på min egen dator och mobilräkning o sånt själv. Och han sina saker då.. T ex bil + bensin (då jag inte har körkort ens). Men vi delar på allt som har med hushållet att göra.

Dock är jag student o han heltidsarbetare så vissa månader får han betala lite mer eftersom han tjänar mer än dubbelt så mycket osm mig.. :p Och nu i sommar har jag fått 0 kr så då har min pappa hjälpt mig en del men sambon betalat så mycket han kan…

Men jag tycker hälften är rättvist men som när han tjänar ås mycket mer än mig får jag inte ångest om han får betala liiite mer när han får dubbelt upp..

[LucyInTheSky]
0

Vi har sedan dag ett inte ens diskuterat det där med din och min ekonomi.. Hade inte han pengar så betalade jag och tvärt om. Nu har vi allt tillsammans. Vi slår ihop våra löner sen betalar vi alla räkningar.. Det som är över (blir typ inget över) går till mat och ja saker vi behöver.

Tycker det låter vansinigt krångligt med delad ekonomi.. Men det är ju olika vad man tycker och tänker.

Maria
0

Min lön och min mans lön går in på samma konto. Tro det eller ej.

"Dina pengar är mina pengar och vice versa"

/Maria

teachingbirds
0

Jag tror att mycket beror på vilka sorters utgifter man har, vilken ålder man är i och hur mkt lönerna skiljer sig, om man väljer att ha delad ekonomi eller inte. Jag gillar tex att köpa mycket inredningssaker och kläder, medans min sambo inte gör det. Då vore det ju orättvist till tusen om han skulle betala även för mina grejer. Jag tror aldrig jag kommer ha gemensam ekonomi.

sotarn76
0

Om man dela sängen så kan man dela räkningar också Cool

[Norum]
1

Jag delar säng med sambon men jag vill inte att han betalar mina räkningar för det..Och jag vill inte betala hans heller för den delen..

teachingbirds
0

#30 Word! Det man utnyttjar gemensamt ska betalas gemensamt och det som utnyttas individuellt ska även betalas så! I mitt hushåll ^^

[Norum]
0

Och varför skulle jag som har sjukpension betala sambons bil??

sotarn76
0

Kanske för att du få vara med in i bilen eller

få åka den själv ?

Ja vill inte provosera och inte strida.

Jag tycker det är helt oki hur du gör det.

Jag är gift och då är det väl helt klart att vi

delar men det gjorde vi också förut

[SarahOhrn]
0

Som vi gör, vi delar på gemensamt o betalar separata räkningar separat. I den mån det går. Ibland lägger han itll lite då han som sagt får 3 gånger så mycket som mig, då kanske han betalar hela elräkningen eller så.. Men oftast gör vi så! Sen betalar han bilen, visst åker jag med honom i den men vare sig jag följde med eller inte skulle han behöva ta bilen o handla, till sin mamma osv. + att han oftast använder den till o åka till jobbet med. Och hans billån tänker jga inte betala, men fick ha mer lön än honom hade jag väl hjälpt till när det krisade. Men bensinen betalar han. Jag har ju inte ens körkort ås nyttjar aldrig bilen sjläv… DÅ hade jag betalat besin också.

[Norum]
0

*33 Jag har en egen bil som jag betalar för..

martdat
0

jag har ingen att dela med, så jag betalar allt själv, men jag hadde en sambo, min dotters pappa en gång i tiden, vi hadde delad ekonomi, delade gemensamma räkningaer, sen betalade jag för mitt o han för sitt, vi storhandlade var månad o delade kostnaden sen tog jag nåra hundralappar från han o hushålla med till mjölkpengar, (jag la ju dit lika mycket)

då hadde vi inkomst båda från börgan o det funkade ok, eftersom vi prioriterade olika så var det bra, problemen kom när han fick fasst jobb och jag blev arbetslös, då fick vi bo på nåder typ i lägenheten för han var ju så illa tvungen att betala hela hyran, min inkomst på 850 kr har jag för mig det var då(barnbidraget), skulle alltså räcka till mig, min dotter och våra katter ,,, soc kunde inte hjälpa mig för de sa att han var försörningsskyldig men jag hadde ju ingen rätt till hans pengar, vilket resulterade i att varken jag elr dottern kunnde ens äta oss mätta varge dag medans han satt o vräkte i sig godis o mat,,, nu var han väll ett riktigt specialfall, men så gick det för oss o vår delade ekonomi,,,

kom tack o lov därifrån tillslut,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

SaraC
0

Vi delar lika på det mesta, han betalar lite mer eller lägger undan mer eftersom han får in mest.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Loveferrets
0

Håller med ts, så tycker jag oxå.