Gravid + ingen bra ekonomi?
Vi säger så här. Tjejen i förhållandet har inget jobb, killen har fast.. SKulle ni vågat skaffa barn då? Med tanke på ekonomin.. Om det är det dom verkligen vill just nu och pratat om familj länge. Är det ett smart beslut att sätta ett liv till världen om man inte har världens bästa ekonomi?
Tänk om tjejen aldrig kan jobba? Tänk om hon blir sjukskriven på heltid.. Och får minsta möjliga bidrag. SKa hon låta bli att uppfylla en dröm om barn?
Vad hade ni gjort?

Det är en bra fråga, men faktum är att det går. Jag har en kusin som är trebarnsmamma, arbetslös och snart utan bidrag. Mannen jobbar heltid, och är i princip ensam försörjare. Till detta kan tilläggas att de byggde ett hus för 3 år sedan, och har en hel del i skulder…
Vill man så går det.
Men mitt råd är att gå till sig själv - hur viktigt är det just nu? Skulle ekonomin bli ett stressmoment för föräldrarna? Skulle ekonomin tära på förhållandet?
Klarar man det så är det bara att köra på 
Jag skulle inte rekommendera det, men det är för att jag, personligen, inte vill känna mig beroende av någon annan. Jag vill inte behöva knalla till socialkontoret om förhållandet skulle ta slut. Men tar man det beslutet, att skaffa barn på en inkomst, så är jag nog inte ensam om att anse att man inte kan klaga på att man har det dåligt ekonomiskt om det är en planerad situation man satt sig i.
Jag skulle inte ha vågat. Vad händer då t.ex om det tar slut? Nä jag vill helst veta att man kan klara sig själv vad som än händer.
Men då är jag en sån som inte ens är säker på om jag vill ha barn så jag kanske ser det på ett annat sätt.
Tack för era svar och synpunkter!
Om man verkligen inte vill tänka "tänk om" för ja, det kan ta slut mellan dem. Men det kan ju hända andra saker också även om man inte har barn kan det ju gå så illa att man måste be socialen om hjälp. Han kan få sparken, nerskärningar, företaget kan gå i konkurs..
#2 Om man då satt sig i massa skulder och avbetalningar.. Är det samma grej? Får man skylla sig själv att man har dålig ekonomi? Man får inte klaga för man satt sig där själv?
Ta inget fel nu, jag tycker det är intressant och vill veta vad ni tycker!

Jag tänker lite som du skriver, om dålig ekonomi, och att allt kan hända. Men samtidigtkan man ju fundera på vad hade gjorts om man blev gravid oplanerat? Det ger ofta ett bra svar på frågan 
#4 Satt sig i skulder och avbetalningar - skulle det vara ett måste för att överleva? I så fall tycker jag att det är bättre att få hjälp av soc än att dra på sig skulder. Är man i en utsatt situation så har man ju ändå rätt till ekonomisk hjälp. Onödiga skulder och avbetalningar man inte har råd med ser jag som en oförmåga att hantera pengar. Då är det nog bättre att försöka få ordning på sitt liv och leva efter de pengar man har istället för att skaffa ännu en stor utgift i form av ett barn. Så ser jag på saken, efter mina referensramar.
Sedan är det ju så att livet förändras - man blir arbetslös, relationer tar slut, man flyttar… Men jag tror ändå på att försöka få bra förutsättningar innan man skaffar barn. Det är vad jag själv jobbar på. Eftersom jag arbetar inom förskola så ser jag också hur olika förutsättningar påverkar barnen och jag vet vad jag vill ge till mina framtida barn. I dagens Sverige kostar barn mycket pengar och det är en självklarhet att varje barn har cykel, skridskor, en garderob som klarar att förse förskola/skola med ombyten och gympakläder…

tycker att alla som kan o vill ska få skaffa barn, bara man vet med sig att det blir tufft med ekonomin, men klart de ska skaffa barn om det är det de vill, jag var arbetslös mer elr mindre när jag skaffade min dotter, och det gick, Ska frågan om barn gå hand o hand med den stigande arbetslösheten , nä, barn är en så viktig del av livet så det tycker jag nog att man ska skaffa om man vill, med så svårt att få jobb i dag så är det ju inte säkert att man är fertil ens när man väl får ett,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag tycker inte man riktigt kan tänka så heller.
Man kan ju ha kanon ekonomi idag, skaffar barn för att sedan stå hos soc om tio år, man vet ju aldrig vad framtiden har att erbjuda.
Om man ska se till tjejen detta fallet handlar om, så låter det väl ev som att hon hamnar hos soc hur det än blir om det tar slut, barn eller ej?
Vill man ha barn men har låg inkomst kan det väl gå om man prioriterar och planerar lite?
Ja, jag svarar bara så, att om man har det misnta tvivel, då bör man avstå just nu. Vi är ju så lyckligt lottade, så vi kan ju välja. det är inte alla som kan. Sen är det ju också beroende på föräldrarnas ålder. Ingen panik för 30 i alla fall!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#0 Vadå om hon blir sjukskriven på heltid?
Då är ju läget ett helt annat. Vad handlar det om för sjukdom osv? Då kanske man ska fundera om man ska skaffa barn till världen.
Sjukskrivning är väl ändå inget alternativ till arbetslöshet, hoppas jag?
/Maria

Jag börjar fundra på om vi någonsin kommer att uppfylla alla krav vi har för att skaffa barn. Vi kommer nog att bli utan innan det är klart.
Vill helst att båda ska ha jobb. Detta är i princip omöjligt i dagens Sverige. Det är bara kortare anställningar som gäller och att du haft jobb i 10 år på ett och samma ställe är ingen garanti, du kan åka ut på aschlet ändå.
Vill helst ha hus. Detta i kombination med arbetslöshet är ju i det närmaste ogenomförbart. Att bo i en liten 2a som man växer ur ganska snabbt känns inte som ett alternativ med barn. Skulle ju kunna skaffa ett barn och flytta till en trea, men varför? Barn nummer två är säkert redan under produktion så det är en fyra som gäller. Och en fyra är ju lika dyr eller dyrare än hus så då gick inte det heller.
Jag vet några stycken där bara den ena parten har jobb och dom verkar klara sig fint fast dom har barn. Det gäller nog bara att anpassa sig till den nya situationen.
hihihi!!!!!!
Att lära sig av sina barn
För dem som inte har barn är det här hysteriskt.
För dem som har barn som har passerat den här åldern är det här skitkul.
För dem som har barn i den här åldern är det inte kul.
För dem som har barn som närmar sig den här åldern är det en varning.
För dem som inte har barn men som vill skaffa är det preventivmedel.
VAD EN PERSON LÄRT SIG AV SINA POJKAR:
1. En extra stor vattensäng rymmer nog med vatten för att fylla ett hus på
100 kvadrat till ett djup på tio centimeter.
2. Om du sprutar hårspray på dammråttor och kör över dem med rullskridskor
kan de självantända.
3. En treårig pojkes röst kan på något magiskt sätt överrösta 200 vuxna i
en full restaurang.
4. Om du hakar ett hundkoppel över en takfläkt är motorn inte stark nog för
att rotera en pojke på 20 kilo iförd Batmankalsonger och mantel. Däremot är
den stark nog att, ifall det hänger en färgburk från den, att spruta färg
över alla väggarna i ett vardagsrum på 36 kvadrat.
5. Det är inte bra att kasta upp tennisbollar mot en roterande takfläkt.
När du använder takfläkten som slagträ måste du kasta några
gånger innan du träffar. En takfläkt kan slå en tennisboll ganska långt.
6. Glaset i fönster (även om det är dubbla rutor) stoppar inte en
tennisboll som slagits av en takfläkt.
7. När du hör toaletten spola tillsammans med orden "Hoppsan" är det
redan för sent.
8. Bromsvätska blandat med klor bildar rök. Mycket rök.
9. En sexårig pojke kan göra upp eld med en flintasten även om en 36-årig
man säger att det bara går i filmer.
10. Vissa legobitar passerar lättare än andra genom en fyraårig pojkes
matsmältningskanal.
11. Trolldeg och mikrovågsugn bör inte användas i samma mening.
12. Superlim heter så av en anledning.
13. Det spelar ingen roll hur mycket gelatinpulver man häller i
simbassängen, man kan ändå inte gå på vattnet.
14. Bassängfilter tycker inte om gelatinpulver.
15. Sopsäckar är inte bra fallskärmar.
16. Stenkulor i bensintanken låter väldigt mycket medan man kör.
17. Du vill INTE veta vad det är som luktar.
18. Titta alltid i ugnen innan du startar den; plastleksaker tycker inte om
ugnar.
19. Brandkåren har en responstid på fem minuter.
20. Centrifugen på tvättmaskinen gör inte daggmaskar yra.
21. Däremot gör den katter yra.
22. Yra katter spyr upp dubbelt så mycket som de väger.
23. 80% av de män som läser detta kommer att försöka blanda klor och
bromsvätska.
24. 100% av kvinnorna som läser det här skickar det vidare till alla sina
vänner, med eller utan barn.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

#12 Ha ha ha. Lägg in den på Humor ifokus