Tuffare tag mot sms lån
Nu höjs allt fler röster mot sms lån och andra lån med ockerräntor. Allt fler hamnar hos kronofogden med nya skulder och ett stort problem för unga är sms lånen.
Nu vill myndigheter och politiker ställa tuffare krav mot sms långivare. Vad dessa krav bli är okänt men det lutar åt att det ska bli svårare att få ett sms lån för personer med låg inkomst.
Källa: Mobillån
Jag är väldigt kluven till detta med SMSlån. Självklart så ska man inte låna pengar om man inte kan betala och de allra flesta är medvetna om att räntorna är skyhöga.
Däremot så kan vem som helst hamna i knipa så jag kan förstå att det kan bli ett stort problem.
Företagen har visst ett ansvar men det har man som enskild person också tycker jag.
/Maria
Om man tar sms-lån för att betala räkningar så tror jag att det är bättre att ringa upp företaget man har obetald räkning hos och försöka få till en avbetalningsplan man har råd med.
Vad är det folk lånar till? Oavsett så tycker jag att det är pinsamt att vuxna människor har så dålig koll på sin ekonomi att de drar på sig mer skulder än de redan har. Det borde kunna finnas 1000-tals företag som sysslar med sms-lån och inte har några krav på kundens ekonomi - om vi inte kan förutsätta att vuxna människor kan hantera sina pengar, vad ska vi mer kontrollera?
#2 Jo, jag håller med dig.
Sedan är det ju det här med ungdomarna som hamnar i knipa men man kan ju inte dumförklara unga människor heller
Jag förstår heller inte vad man lånar till…
/Maria
Säger som #2 kan man inte betala just då så hör av er med företaget och säg som de är. De flesta störe företagen brukar faktiskt vara ganska så trevliga och hjälpa en med en avbetalningsplan.
Känner själv en som gått på socialbidrag och åkte på en hel del vårdkostnader pga sjukdom. Hon fick en väldigt bra avbetalningslpan med inte många fler % ränta än vanliga lån.
Sms-lån har bara groteska räntor så lämna hellre räkningen till nästa månad eller gör en avbetalningsplan om det absolut krisar!
Hakuna matata!

Äntligen säger jag. Det har varit alldeles för lätt att låna pengar på det här viset, och inte mindre lätt att bli skuldsatt…
Ungdommar tänker tyvärr inte efter före särskilt ofta, utan det blir lätt en lånekarusell av det hela.
Så jag tackar och bugar om reglerna skärps
Ja, vuxna tänker inte alltid före.. särskilt ofta heller. Har hört att allt fler äldre tar.. och att ungdomarna är överrepresenterade just kanske för att de var snabbare att upptäcka möjligheten att ta lån via sms.
#3: Man behöver inte dumförklara unga människor. Det räcker så bra att dumförklara de som tar SMS-lån, särskilt de som tar SMS-lån för att kunna betala ett annat SMS-lån. Finns det ingen gräns för hur dum man får bli? Tydligen inte…

Jag har en kompis som är otrolig. Tar visserligen inga lån, men säger jag att jag inte har råd är första frågan om jag vill låna pengar… Vilket jag inte vill!
Jättebra! Äntligen något som går åt rätt håll!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....