Månadsbudget/vad har du ?
Hur ser din månads budget ut?Hur delar du upp pengarna som är kvar efter räkningarna är betalda?

Vi är 2 personer i hushållet + massa djur och vi lever på existensminimum (soc).
Efter räkningarna är betalda så köps det mat till både 2 benta och 4 benta för hela månaden och sedan är det inte så många slantar kvar utan det som blir kvar efter månadshandlingen går till att fylla på med färskvaror som tex mjölk, mm
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Inkomst:
Studiebidrag: ca 2600:-
Lön: ca 4000:-
Urgifter:
Hyra: 3300:-
Mat: ca 1000:-
Resor: ca 1000:-
Studentlitteratur: 100:- (genomsnitt)
Djurmat + tillbehör/försäkringar mm: ca 400:-
Handelsmedlem (hemförsäkring ingår): 200:-
Kläder och annat nödvändigt: ca 300:-
Oföriutsedda utgifter blir väl resten: 300:-
Nöjen: nallar lite från sparpengar
oj
Tänk vad orättvist de är för folk!
och ja gnäller
ni är jätte duktiga tycker jag # 2 med de lilla du har hyran är högre ju än studiebidraget 
och # 1 att ni är så ekonomiska och lyckas handla till er och djuren! ekonomiskt,

#3 Jag vet ju att det i alla fall bara är tillfälligt, efter 4,5 år på universitet kan man ju hoppas på ett shysst jobb, och jag KAN ju ta studielån, men det känns bara onödigt att slösa bort pengar som inte är ens egna när man man klara sig utan :)

#3 Det gäller att prioritera vad man anser vara viktigast att lägga pengar på. Vi köper sällan kläder (händer kanske 1-2 gånger per år), festar inte mer än max 1-2 gånger per år om ens det, utan vi lägger alla pengar som inte går till räkningar (hyra, el, bredband) på djuren i första hand.
Viktigast i vårat hushåll är alltid att alla djuren har mat så det räcker, sedan så köper vi det vi själva behöver för att överleva i andra hand, blir det någon krona över efter vi köpt det vi själva behöver så brukar vi skämma bort djuren lite extra istället för att köpa en massa onödiga saker.
Det som gör att vi klarar av att leva så här är att jag är rätt duktig på att göra mycket, mättande mat av relativt lite varor.
_**/Mvh Anne
vi har inkomst på ca 29-30.000 kr månad
hyra på =6000kr
tele ,internet,2 mob abonemang = 1500kr
bilförsäkringar 2st varje månads bet ,hemförsäkringar. försäkringar,boxer,fackavgift, el, = 1500 kr
sen inget mer!
Resten slarvar ja bort i MAT affären varje dag, ( sen handlar ja en del på gymgrossisten ) då jag styrketränar en del,sen att vi tankar våra bilar,men vi handlar sällan kläder,och festar gör vi aldrig,de är bara de att ja handlar varjedag,på hemköp,de går oftast på minst 250kr på INGET…de sjukt!
Måste ändra på detta! vi sparar undan 2000 kr högst,förut sparade vi undan ca 7000kr i månaden,ja lyckades till och me att sluta röka de va ca 15-1700 kr /månaden
Måste ändra mitt beteande 

#6 Oj, du vill inte byta inkomst med oss ett tag 
_**/Mvh Anne
du förstår ,ja borde skämmas som klagar och är missnöjd 

#8 Ibland kan det vara bra att få lite perspektiv på tillvaron… Jag tänker som så att jag vet att det finns de som har det värre än mig och jag har själv haft det betydligt värre än jag har det nu. Fast ibland så känns det bara som att allt är s**t och då kan jag klaga en stund för att få det ur systemet.
Sedan är det ju som så att man lätt faller i fällan att ju mer pengar man har desto mer spenderar man på sådant som egentligen är totalt onödigt.
_**/Mvh Anne
Ja har också suttit med a-kassa typ 4000 kr var 14:e dag visste inte hur ja skulle klara mej,katten gick i första hand,men man glömmer lätt hur jobbigt de kan va tyvärr !
och du har helt rätt man lever efter sina tillgångar,och spenderar efter va man har !
FARLIGT
Jag har ca 2500:- när alla räkningar, försäkringar är betalda.
2500:- ska räcka till mat, resor, kläder, nöje, mat och sand till illrarna osv.
Sara

Inkomst 7850 studielån+ bidrag
Hyra inklusive tv: 2100
Transport (busskort): 712
El: 200kr
Internet: 160
TV-avgift: ca 170
Hund: 112 försäkring, 200 mat
Studielitteratur: 200 (kan varier MYCKET)
Mat: 2000
Totalt: 5953 i "måste" i utgifter.
Det lämnar 1897 som går till ex. kläder eller som denna månaden dator reparationer (1600!kr), studieresor, resor hem, julklappar, hemförsäkring, fest och kul med vänner.
Jag har nästintill aldrig något kvar efter en månad, jag arbetar över sommaren, hade sparat ihop 10 000 denna sommaren, det har gått till allt från inredning, hundvakt,extra ridlektioner (eller ridlektioner över huvudtaget ca 3200 per termin) och en del till den studieresa vi gjorde ( totalt 3000kr under 5 dagar). Men jag ser inget fel i att jag inte sparar lånade pengar eller spenderar mina insparade pengar på det som jag tycker är kul. För jag arbetar hela sommaren utan att åka bort, bada på stranden eller åka en weekend till madrid.. så jag har mitt kul för mina pengar när sommaren är över och höstens mörker kryper in..
Nu kommer visserligen saker ändras till våren då jag ska flytta till studentrum :) så jag slipper pendla ca 1,5-2h varje dag till universitetet. Hoppas bara att min vovve kommer trivas.
Inkomster:
A-kassa: 4600 kr
Underhåll: 1273
Studiebidrag: 1050
Socialen 4500 kr i bästa fall.
Summa: 11.423 kr
Utgifter:
Hyra: 6293 kr
Hushållsel: 250 kr
Internet+ tele: 500 kr
Bilförsäkring: 279 kr
Djurförsäkring: 100 kr
Bilskatt: 150 kr
Summa: 7572 kr
Resten som blir över går till mat och kläder och annat.
Vi har ca 12,000 tillsammans och det är mitt CSN-bidrag och CSN-lån plus hans aktivitetsersättning. Vi får bostadstillägg på ca 2000 kr utöver det.
Hyran är ca 6000 kr
Övriga räkningar ca 1000 kr
Sedan har vi egna mobiltelefonräkningar, min brukar gå på ca 300 kr.
Våra katter kostar väl ca 400 om man räknar deras mat, sand och försäkringar.
Sedan har vi gym-medlemskap på ca 400 var i månaden och detta utnyttjar jag verkligen då jag tränar varannan dag.
Maten kostar väl 1500-2000 kr i månaden.
Då blir det drygt 3000 kr över. Vi skulle kunna spara ca 1000 kr i månaden var, men det blir oftast ca 500//var som sparas. Själv köper jag mycket kläder och skulle kunna spara in mycket på det, men jag tycker att det är roligt med kläder så jag väljer att prioritera det. Vi går i stort sett aldrig ut på krogen, åker sällan buss eller dricker öl/vin/sprit hemma. Det har blivit mindre med godis också. Så visst skulle dessa 3000 kunna försvinna i ett nafs om vi hade andra vanor.
Har kollat kontoutdraget från förra månaden
Inkomst: Makens lön 14020 och 1000 från hans mormor =15020 kr.
Vi är två vuxna, inga husdjur. Bor i Botkyrka.
Fasta månadskostnader:
- Hyra, amortering och årsräkningar (som försäkring, TV-avgift, bankavgift och så vidare) = 3999 kr
- Semestersparande = 500 kr
Rörliga kostnader, oktober:
- Mat, hygien, andra förbrukningsvaror, godis & tidning = 4130 kr
(vara mat 3040 kr) - Telefon, en fast och två mobiler = 30 kr_
(dock bara min mobilräkning denna månad: tror ett snitt på 100 kr/månaden för alla telefonerna inkl nummerpresentatör)_ - El = 419 kr
(el för två månader: dvs snitt runt 210 kr/mån)
Övrigt
- Buss & tåg = 180 kr
- Sportaktiviteter = 210 kr
- OkQ8 = 1007 kr
- Körskoletjafs = 600 kr
- Videokamera = 3788 kr

Mer "fasta" månadskostnader (betalda klumpsummor tidigare månad)
- Parkeringsplats = 150 kr/månad,
- Fordonsskatt = drygt 200 kr/månad.
- Bilförsäkring = då okt 35kr/mån, från nov ~ 820kr/mån

Klädsparandet och välgörenhet fick från och med oktober stryka på foten till förmån för bil och körkortskostnaderna.
Jag vill bara förtydliga att de 1000 kronorna från min mormor inte är återkommande för varje månad, utan enbart för att jag fyllde år den månaden. Hon brukar skicka en tusing vid jul också varje år…
Då och då när hon ringt har hon sagt atty ”i år har jag nog inte råd att skicka några pengar” och jag har då sagt att det inte gör något och att vi har egna pengar samt att det inte går någon nöd på oss. Ändå skickar hon pengarna… Vet inte riktigt varför. Kanske för att blåsa mamma på arvet…?
Inkomster:
Studiebidrag: ca. 2600kr
Resten kommer från sparade pengar
Hyra: 3500kr
El: ca. 160kr
Mat: ca 800-1000kr
Djurkostnader(sand, mat, försäkringar, veterinär etc): ca. 600-700kr
Resor: ca. 200kr
Kurslitteratur: snitt mellan 100-500kr
Internet: 129kr
Mobil: 50kr
Kläder: Oftast 0kr
Nöjen: Mellan 0-200kr
Ungefär. :o) Ibland blir det mer ibland mindre.
#15 Oops jag var visst lite väl pessimistisk när det gällde bilförsäkringen, den hamnade visst på bara drygt 300 kr i månaden från och med denna månaden. Vad fick jag 820 kr ifrån? Hmm.. Trodde att jag hade en lyxigare bil kanske 
#18: 820 kr är det månatliga belopp vi lägger undan som ska täcka de räkningar som bara dyker upp en gång per år, för att undvika obehagliga överraskningar…
#19 Jaså? Jag trodde det var årsräkningar 400 kr + fordonsskatt 200 kr + bilförsäkring 300 kr = 900 kr i månaden för att undvika obehagliga överraskningar
Vad räknar du? 
Hm… kollade just, och jag minns tydligen fel…
Vi ökade från 400 till 700 i november (alltså denna månad…) och kommer att köra den summan hela 2010 också. Därefter ökar vi till 830 kr till och med 2012. Därefter är inget planerat än.
Alltihop framgår av ett kalkylblad i den vanliga ekonomifilen… Har fått fram det genom att mata in när vilka belopp dras i vilket syfte och vad som händer med kontot då. Om det går under 0 någonstans ökar jag beloppet några månader innan detta händer. Ju fler månader, desto mindre behöver jag öka beloppet. Sedan vill man ju inte att pengarna ska ligga där overksamma heller, så man sätter inte in mer på det kontot än vad som är nödvändigt.

nu när jag är mammaledig får vi inte så mkt pengar, men har ca 9-10tusen kvar efter allt är betalt, o då är det sprarade pengar inräknade… ca 4750kr (till dotter, pension, fond)
fast… vi brukar få ta av dom pengarna då o då…., lr ja, pension o dotterns rör vi aldrig…
Vi har vart så fasligt dumma o satt oss i skiten på avbetalningar, abonnemang o sånt som vi ej kan "ta bort" för att göra budgeten enklare. Vissa saker har jag kvar sen jag va 18 och dum! Många saker skulle jag kunna ta bort för att förenkla budgeten rejält, men såna saker kan jag ju tyvärr inte göra något åt ännu. :(
Den här månaden fick vi i alla fall 28 000 kr tillsammans i inkomst, efter att allt är betalt (inkl mat (3000), hundmat, julklappar osv) har vi 700 kr kvar ungefär.. Och då finns det saker vi behöver ändå! T ex ska jag åka hem till min familj i jul, bara biljetterna går ju på 1000-1300 kr så, ja… Fy!
Men tur att man lärt sig en läxa, så när detta går ut så kommer jag aldrig mer sätta mig i den här skiten. Dock ska vi lägga ihop allt det i ett o samma lån så vi slipper så höga räntor åtminstone! Kanske få sänka månadskstnaden lite också nu så länge jag pluggar så kan vi höja den när även jag får en lön så småningom..
Hade jag en lön skulle det inte vara riktigt lika knapert i alla fall…. Hade jag en lön på 12000-14000 hade vi kunnat spara och f en del pengar över! Glömde, sambon lägger även undan 1000 kr i ett gemensamt sparande och sin pension. Anledningen att han sparar är att han ändå, som den här månaden, fick ut 19 000 och jag 7500, så det är ju lite skillnad! =)

Eftersom jag jobbar provisionsbaserat och får ut min lön den sista i månaden, så följer jag ingen speciell budget.
Jag får helt enkelt hålla i pengarna (så gott det går) tills mitten av månaden då hyran och räkningarna börjar dimpa ner på hallgolvet. Därefter ser jag vad som finns kvar och gör en uppskattning av hur mycket som ska sparas/spenderas på olika saker.
Lönen jag får ut ligger allt mellan 10-20 tusen beroende på hur månaden har varit!
efter att mina räkningar är betalda brukar jag ha 2.000kr kvar
det får räcka helt enkelt och det gör det!