Veckohandla eller Månadshandla?
Hur gör ni? vecko handlar ni eller månads handlar ni?
Hur ser en månad ut för dej?hur mycket pengar lägger du på mat?
Jag veckohandlar, spenderar runt 500-600kr/mån på mat.
Vi försöker storhandla runt löningen och sedan småhandlar vi lite av det som man vill ha färskt och liknande under resten av månaden. Lite knepigt att gissa hur mycket som går till mat, eftersom man ofta handlar en del andra hushållsvaror också samtidigt, men runt 1500-2000 kr/månad.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Jag månadshandlar när jag får pengar och sedan veckohandlar jag färskvaror.
Sara

SÅnt skulle jag behöva bli bättre på… veckohandlar men bor mitt imot en affär så ni kan ana hur motiverad jag är att åka buss 1h till Maxi för att storhandla…
Vi handlar 2 ggr/vecka. Dels för att vår kyl inte är så stor och dels för att våra marsvin ska få fina grönsaker.
Det är deras mat som tar upp ca halva kylen! 
Men vad gör man inte för dom små liven? Dom blir så glada och FÖRBLIR friska, när det kommer till grönsakerna.
Jag har just börjat veckohandla. På söndagar skriver jag en matlista över veckans lunch och middag (jag är ofta hemma på dagarna då jag pluggar) och sedan handlar jag efter den på söndag kväll eller måndag förmiddag. Mjölk och så får man ju handla efter behov. Märker att det blir mycket billigare så här än att handla varje dag och tror att det är lättare att få en överblick över vad som går åt när man veckohandlar jämfört med att månadshandla.
JAg handlar varje fredag. Vi gör av med mellan 1500-2000 på hushåll- Exklusive djurmat, men inklusive diskmedle och sånt
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Att månadshandla exempelvis mjölk är nog ingen bra idé.
Vi veckohandlar och gör av med ca 3000-3500 kronor per månad inklusive hygienartiklar, kattmat och sand.
Vi är två vuxna och två katter.
Under veckan kompletterar vi med ex. bröd och mjölk och vissa grönsaker.
/Maria
Vi handlar typ varannan eller var tredje dag.
Förra månadens matköp = 3040 kr (mat i affär)
Alla livsmedelsköp* förra månaden = 3430 kr
Snittet på 12 månader matköp = 2630 kr/mån
snittet på alla livsmedelsköp* under samma tid = 3717 kr/mån
*dvs mat, fikabröd, godis, glass och luncher ute
Två vuxna, inga husdjur.
#10: Och inga barn, glömde du skriva… fast det framgick kanske av att du utelämnade det.

#11 Bra att du sa det, jag var lite osäker nämligen… 
Oj, ja vi har börjat veckohandla. Var dålig på att planera innan men nu blir det att vi försöker veckohandla, egentligen skulle man månadshandla o se komplettera färskvaror men vi har inte plats för det i vår lilla kyl! ;) Så det blir att första veckan vid löning blir det ju kanske 2 kg köttfärs som sen räcker hela månaden, men vi satsar främst på den veckan och sen en vecka i taget men det blir dyrast första veckan!
Vi lägger nog 5000 kr på mat och hushållsprodukter, exkl hundmat! :/ Suck. Inkl luncher ute och sånt då. Men vi har blivit bättre nu. Satsar på 3500 kr denna månad. Vi är 2 pers..

Jag försöker månadshandla, men min kyl är minimal i min lägenhet så får inte plats med speciellt mycket. Så det blir att jag måste gå någon extra tripp till Maxi.
Månadshandlar alltid, tycker det är billigare så.

jag månadshandlar för ca 1000 kr. 1 person o 3 katter e i mitt hushåll..tror nästan jag lägger mer pengar på mat o sand till katterna än jag lägger mat till mig
#16: ”Tycker” att det är billigare? Antingen är det väl billigare eller så är det det inte?
Någon som kan berätta för mig varför det blir billigare om man månadshandlar? Särskilt för mig som går till affären eller cyklar, och alltså inte har några bilkostnader att ta hänsyn till i det fallet. Är det för att man köper mindre onödigt när man handlar sällan?
#18 Om man månadshandlar eller i alla fall veckohandlar blir det billigare än som vi gjorde innan, gick till affären, köpte lite för dagen typ och det blev nån extragrej och ja det blev dyrare i längden..
Men det beror kanske p vad man har för pli på sig själv :P
fast det ÄR inte billigare att storhandla.
det biligaste är faktiskt att DAGSHANDLA det man behöver till DEN DAGENS MAT.
exempel:
på måndagen bestämmer jag mig för att jag ska ha falukorv och stuvade makaroner till middag.
falukorv har jag hemma och likaså makaroner,så det enda man behöver köpa är en mjölk för 9kr.
#4 att åka iväg pch handla kan oxå bli dyrare än att handla i din affär mitt emot..
vad kostar bussen till maxi? vad kostar den hem?
lägg de pengarna på maten i din affär istället.
många säger att ica snabbköp är dyrt,men inte så farligt tycker jag,inte här iallfall.
#9 men varken kattmat,kattsand eller hygien köper man ju varje månad??
#21 Jo, det är möjligt men det är ju egentlinegn ingen skillnad alls då. Men som för oss vet jag att det är positivt att bara handla veckovis (och komplettera en dag) för att handlar vi varje dag blir det alltid något man inte räknat med. Men är man duktig på det så är det kankse ingen skillnad.. Men även för oss är att affären ligger en bit bort, så vi tjänar ju på bensin att slippa åka varje dag =)
#22 Det gör man väl? Vi har inte katt men köper hundmat och hygienartiklar (iaf shampoo o liknande) varje månad. Kattsand är jag ganska säker på att man köper varje månad också, man byter ju rätt ofta förhoppningsvis.
Om vi skulle handla varje dag skulle det garanterat bli dyrare åtminstone på en punkt - bensinen. Har 3 km till vår lilla Ica Nära, där har de långt ifrån allt vi behöver och det är väldigt dyrt. Närmsta stormarknad är Ica Maxi 8 km bort, där handlar vi oftast färskvaror. Och City Gross som vi storhandlar på ungefär 1 gång i månaden ligger 2 mil härifrån.
Jag köper också hygienprodukter, kattsand, kattmat och hundmat varje månad. Inte räcker det över en månad heller! Om man inte köper extra när man väl inhandlar, men det blir ju inget billigare än att köpa det senare.
8 km är kanske lite långt om man ska promenera dit varje dag, men jag hade ju inte backat att cykla dit, i alla fall några gånger per vecka.
20 km däremot, kanske skulle kännas motigt att cykla om det regnar, men på sommaren någon gång per vecka hade jag nog garanterat cyklat (med min fru på tandem så klart - min racer är inte så lämplig om man ska handla, då den saknar pakethållare och sådant). På vintern hade det dock förmodligen blivit bilen även för mig. Man lever inte alltid riktigt som man lär…
#25 När man rör på sig så långt vill man helst ha hunden med sig och det går inte till affären. Så hurtig är jag inte så jag orkar motionera hunden varje dag plus cykla 16 km. Tiden existerar inte heller. Dessutom går det inte att cykla vintertid.
Förut bodde jag dock några hundra meter från en mindre butik och då gick jag dit och handlade flera gånger i veckan och storhandlade någon gång då och då.
#26: Är det en stor hund så kan du ju dra på dig inlines och låta hunden dra dig. Kanske finns någon sorts väskor som man kan lägga över hunden också, så att den får bära åt dig… eller så får hunden dra en vagn som man lägger sina kassar på… Eller nåt…
#27 Det är inte det, utan att jag inte lämnar min hund utanför en affär.
#28: Tänkte inte på att du har en hund på bilden och att det kanske är den hunden du syftade på…
#29 Oavsett vad jag har för hund så lämnar jag aldrig en hund utanför en affär eller liknande 
#23 nej man köper inte kattsand,kattmat och hygien varje månad iallfall inte vi.
vi har 2katter som äter hill`s i/d den kostar 330kr för 5kg,en sådan säck räcker 2månader för oss,vår katter äter 40g/dag= 80g*60dagar=4,8kg
så köper jag kattmat 1januari så behöver jag inte köpa det förräns i början på mars.(februaris pengar)
kattsand köper vi 20kg katty och det är DRYYYGT,köpte en som julklapp till dem nu,ska se hur länge den räcker,men mer än en månad är det,det vet jag.
hygien,ja här har jag en god parfym som är 1/2år gammal,funkar kanon,deo köpte jag förra månaden för 19kr på överskottsbolaget och 1deo/månad gör man verligen inte av med även om man tar varje dag(roll on,inte spraydeo)
toapapper öper vi på storbal 64rullar man gör ju lixom inte av med 2rullar/dag…
#30: Antar att du är ensam då. Annars kan man ju gå med sin partner, son, dotter, mamma, pappa, kompis eller liknande, så kan den ena handla medan den andra väntar utanför med hunden. Eller rent av går en extra sväng med hunden under tiden…
#30 varför inte? det är bra träning.
#31 Nej, inte du, men jag och tydligen fler 
#32 Nej, det är jag inte. Visst kan man göra det, men inte alltid. Har inte påståt att man inte kan, sa att jag inte hade tid eller energi att göra det varje dag.
#33 För att hundar både stjäls och far illa..
#35 far illa av att vänta utanför en affär? nu får du ge dig…
#36 Det finns tyvärr idioter som både stjäl, retar och kastar sten osv. på hundar utanför affärer. Gjorde det inte det hade det inte varit några problem.
#36 Jag skulle aldrig i livet få för mig att lämna ensamma djur utanför en affär. Oavsett vad för djur det är. Inte ens en minut. Jag tar mer ansvar än så för våra djur kan jag säga…

Mvh Stephanie 

På vilket sätt far hunden illa? Brukar det komma någon och sparka den eller vad?
Kära vänner!
Dags att glida in på trådskaparens frågeställning igen!
Diskutera gärna det andra på en sajt som är ämnad för sånt - eller djur. Eller så kan Ni PM:a varandra.
HÅLL GOD TON, TACK! 
#40 Det är sant, ursäkta! 

Mvh Stephanie 

#31 Men shampoo o liknande håller inte över 1 månad. Då har man äckligt hår i så fall o inte tvättar det.. Om man köper vanliga faskor som jag gör. Sen hundar äter i alla fall upp en 15 kg säck på en månad..
Hur är det bra träning för en hund o va utanför en affär? Jag har lämnat min en gång utanför en förmiddag för att in o handla en grej när jga vau te på promenad och för det första blir han hyperstressad och när jag kommer ut står en snubbe i 30-årsåldern o retas med honom så han inte når fram och skäller och skäller och killen fortsätter, otroligt stressande för en hund!! Och dessutom kan dom bli stulna ja, kommer aldrig lämna honom mer det va i nödfall! Usch.
#42 vi köper ialfall:
NATURELLE schampoo och balsam för 15kr på överskottsbolaget,det är 300ml i dem och när vi tvättar håret tar vi en klick stor som en enkrona,mer behövs inte (ja jag har långt hår)man ska vara rädd om miljön oxå vettu.
duschcremen vi köper är FAMILYFRESH för 25kr på överskottsbolaget,den innehåller 500ml.
nivea roll on kostar 19kr,den använder jag.
får man inte 300ml att räcka för 1person mer än en månad ja då slösar man.
jag duschar VARJE dag.
#42 vi köper ialfall:
NATURELLE schampoo och balsam för 15kr på överskottsbolaget,det är 300ml i dem och när vi tvättar håret tar vi en klick stor som en enkrona,mer behövs inte (ja jag har långt hår)man ska vara rädd om miljön oxå vettu.
duschcremen vi köper är FAMILYFRESH för 25kr på överskottsbolaget,den innehåller 500ml.
nivea roll on kostar 19kr,den använder jag.
får man inte 300ml att räcka för 1person mer än en månad ja då slösar man.
jag duschar VARJE dag.

brukar handla när lönen kommer, all mat som går o ha i frys o skafferi…
sen handlar vi frukt,grönsaker, mjölk etc som vi behöver allt eftersom..
i mitt hushåll blir det helt klart billigare att åka o storhandla.. kan kosta kankse 50kr i bensin fram o tillbaka… man kan köpa storpack o dela upp osv..
jag köper oxå shampoo/balsam varje månad.. balsam köper jag 2 flaskor /mån ungefär..
Hundmat köps varje månad oxå
Har aldrig märkt att schampo blir sämre över tiden, i alla fall inte på så kort tid som en månad eller två.

shampoo o sånt håller typ 10-12mån efteröppning.. står på
Vad gäller ekonomi om hund och kattmat och kattsand, så är det ju suveränt och billigt att köpa av någon av firmorna som kör ut fritt.
Bättre att de kör ut gratis… Om de kör fritt vet man ju inte var det hamnar…

jupp
idag köpte vi hill`s natures Best kattmat 4kg för 449kr och började använda den idag,får se hur länge den rcker nu då till mina 2katter 
Jag lägger nog ner 1000-1500 kr (oftast runt 1500) per månad för mat och hygien mm. Bor själv men har pojkvän och köper mat hem till honom emellanåt samt till föräldrarna.
Till djuren (endast hamster just nu) så köper vi allt i storpack, men idag är djuret självförsörjande så vi betalar inget för henne :D
Angående schampoo diskussionen så fick jag verkligen tänka till… jag gör seriöst inte av med en flaska schampoo på en månad eller två, tar nog snarare 2.5-3 tror jag. Kör med Wellas normalstora flaska. Tvättar 2-3 gånger i veckan och jag har ganska långt hår. Det behövs ju bara en litenliten skvätt schampoo ju?
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
#52 angående schampoo-just det!
Inte för mig, inte dom här billiga "ica-shampoona" i alla fall. Då behövs det nästan 2 tvättar o rejält mycket för att håret ska bli riktigt rent. Men så är jag bra vän med många frisörer också o är lite anti såna shampoon =)
Nog om det!
#54 vad säger din frisör om head & shoulders då?
det går att köpa på ica,överskottsbolaget osv…
men visst vill du lägga ut pengar,så varsågod,men jag tror inte ett frisörschampoo är bättre…men det är vad JAG tror,alla gör som de vill 
#55 Ännu värre! Så sjukt mkt silikoner, vatten o skit som utfyllnad i dem. Därför går det åt mycket motför ett "frisörshampoo" som är mycket drygare o därför inte dyrare i längden.
Tror o tror, läs på om det får du se =) Du kan läsa här om du finner något intresse i det http://www.frisortips.blogg.se, vad som är skillnaderna. STOOR skillnad om man nu bryr sig om det! Som sagt, det blir inte dyrare då det går åt mkt mkt mkt mer billigt shampoo.. Annars blir mitt hår inte rent..
#56 börjar förstå varför du har pengaångest..du kan inte släppa ditt "måste ha" begär .
#56, champo är dyrare men dock inte bättre bara för att man köper de via frisören men e man rik så e de bara att investera, det e tyvärr mycke "snack" om hur bra dom e o de e bara för att få de sålt, schampo på ica är exakt lika bra o desstutom billigare.
Så jag håller med Pipiz i detta fallet,
#58 tackar
#59, 
#57 Det handlar inte om det, dom få saker jag lägger pengar på för o må bra själv är inga större summor… Jag köper sällan kläder eller andra saker! Så jag väljer att köpa ett bra shampoo som gör mitt hår bra och dessutom inte gör någon skillnad för ekonomin som om jag skulle köpa "ica-shampoon" då det går åt mkt mkt mer då. Och så sminket för min hud. Det är typ det enda jag "unnar" mig själv.. Köper kläder nån gång i kvartalet….
#58 Dock om du själv läser innehållsförteckningen ser du at det är mkt mkt mer vatten i dom billiga shampoona o utfyllnad, därför går det åt mer av dessa än frisörshampoon. Som gör dem lika dyra i längden. Och i icashampoon är silikoner o annat som inte alls är bra för håret, ni kan ju själva jämföra om ni inte tror mig! Och silikonerna gör t ex att (för mig o många andra) det är svårare att färga håret jämnt, det rinner av och lägger sig som en hinna på håret. Dock är fructis o liknande värst, loreal o swartskopf är väl bättre men inte fullt lika bra… Som sagt, det spelar ingen roll vad jag säger men om ni inte tror mig kan ni ju kolla upp detta, då är det inte "bara snack" :)
Jag måste faktiskt hålla med SarahOhrn här. Ett schampo, balsam, kräm eller annat är inte bra bara för att det KÄNNS bra! (jag har arbetat med hudvårdsprodukter ett bra tag och kan en hel del om ingredienserna som finns i dagens produkter) De billigare grejerna innehåller oftast mest vatten, förtjockningsmedel, silikoner och emulgator. Med andra ord är det inget som varken håret eller huden vill ha.
När jag letar efter någon produkt för håret eller huden bryr jag mig sällan om hur produkten känns eller doftar, för det är vad alla okunniga oftast går på, istället för att läsa på ingrediensförteckningen och se vad exakt finns i produkten. Är man inte insatt i kosmetisk kemi så är det vad man går efter, doft och känsel, vilket kan sluta med ett totalt fiasko. För mig är det alltså INGREDIENSERNA som avgör om jag köper en produkt, inte om den är billig eller kommer från något känt märke, för både billiga och dyra produkter kan vara dåliga eller vice versa.
Jag har sett vad vissa hudvårdsmärken gör med folks hud efter en lång tids användande pga att de innehåller sällan något bra för huden utan bara en massa skadliga ämnen. Men jag brukar jämnföra sådant med rökning. Eftersom skadorna kommer långsamt hinner man anpassa sig och märker inte av dem på samma sätt som om skadorna istället kom över en natt. Då hade man nog drabbats av panik av att ha en frisk och fin hud från ena dagen till torr och problematisk hud dagen där på.
Och att påstå att en ica schampo är lika bra som en frisörs utan fakta är bara okunnigt. Titta på ingredienserna först och kommentera sedan. :)
#62: För att det hela ska bli något sånär meningsfullt, så vore det ju bra att veta vilka ingredienser som är bra respektive dåliga också… Några tips på vad man ska undvika respektive leta efter när det gäller ingredienser?
Vad finns för garantier att ett så kallat ”frisörsschampo” innehåller enbart bra ingredienser om man inte själv vet vilka som är bra respektive dåliga?
#63 Det är det jag inte gillar med ingrediensförteckningarna. De är skrivna på latin = få personer förstår, eller så är de skrivna på svenska men det hjälper sällan något mer eftersom man inte vet effekterna av ingredienserna. Dessutom står inte själva receptet utskrivet, vilket medför att man inte vet mängden på ingredienser och pga det kan man inte vara säker på effekten heller. Varför? Jo för att många ingredienser behöver vara i en viss mängd för att överhuvudtaget ha effekt. Dvs är det för lite = ingen effekt, men om det är för mycket = skadligt.
När man läser en ingrediensförteckningen är det mest av det som står först, oftast vatten (aqua). Det som står sist är det minst av. Jag läser ofta en förteckning och undrar över varför vissa ingredienser är med och står längst ned. Det innebär att det är lite av ingrediensen och kan då knappast ha någon större effekt, med andra ord, är det onödigt att ha det med om det ändå inte ger någon effekt.
Det är svårt att säga vilka ingredienser man ska undvika då det är lite komplicerat. Samma ingrediens kan fungera i en kräm, men inte i en annan, allt beror på vad krämen/schampot osv är till för. Men för att inte göra det för svårt så kan man säga att om du ser dessa ingredienser i en kräm för till exempel ansiktet eller kroppen så köp den INTE.
Paraffinum liquidum
Petrolatum
Vaselin
Paraffin
Paraffinum
lanolin
Ett bra exempel på en hemsk produkt är LYPSYL. Den består i stort sätt av BARA dessa ingredienser. Dessa ingredienser tankar vi bland annat bilen med. Med andra ord lägger väldigt många personer BENSIN på sina läppar. Många blir dessutom beroende och smörjer i tid och otid denna produkt på läpparna. Någon som känner igen sig? LYPSYL är beroendeframkallande och förstör den naturliga återfuktningen i läpparna! Med andra ord gör den mer skada är nytta och företaget bakom samlar in en förmögenhet eftersom de har skapat ett BEROENDE!
Ok, jag vet att detta är väldigt OT. Ledsen för det, men jag vet inte vad annars man ska ta det, lyckas inte hitta ett iFokus forum om detta. Hm, kanske ska öppna ett om hud och hårprodukter och dess ingredienser. :P
Det är svårt ja, men om man säger såhär, kolla hur mycket vatten ica- respektive frisörshampoo innehåller, frisörshampoon ska inte innehålla några silikoner till exempel. Det gör ingen nytta för håret…
Alla ingredienser går att kolla upp på wikipedia om inte annat! =) Men sen vad som är bra o dåligt, ja, det går nog att få fram exakt..
#64: det där med att de ingredienser som det är minst av står sist är ju ganska allmänt känt, men att en viss ingrediens står sist behöver ju inte betyda att den är meningslös. Den kanske helt enkelt är så stark att man bara behöver lite av den.
Och om man tar bort den, så kommer den ingrediensen som tidigare stod näst sist nu att stå sist. Då kan man undra varför den är med, så tar man bort den och en annan ingrediens står nu sist. Till sist har vi bara en ingrediens kvar, och den kan vi få från vattenkranen hemma, nästan gratis… och den fungerar inte så bra som schampo heller.
Intressant slutsats att Lypsyl på läpparna är samma sak som att ha bensin på läpparna tror jag inte ett ögonblick på. Bara för att några ingredienser är gemensamma behöver det inte betyda särskilt mycket. Paraffin förresten, finns det i bensin? Jag vet att det finns i diesel. Paraffinet fälls ju ut från diesel i kyla, varför man tillsätter saker i diesel på vintern som man normalt inte tillsätter på sommaren, i alla fall inte i lika hög grad. I Sibirien kan det ju bli neråt -50? och då fungerar inte dieseldrivna fordon. För att råda bot på det finns det fordon där dieseltanken är eluppvärmd, har jag fått för mig.
Ett klassiskt exempel, angående påståendet om bensin ovan, är ju annars att om man sätter i sig klor eller natrium så går man förmodligen en säker och snabb död tillmötes. Natriumklorid (NaCl) däremot, är ju inget annat än vanligt koksalt och det kan man visserligen dö av om man sätter i sig rejäla mängder på en gång (inget blir ju nyttigare av att överdoseras), men små mängder av det behöver vi ju för att överleva.
jag älskar att storhandla, men de blir verkligen olika månad för månad. beroende på hur mkt pengar/tid/lust jag har .
vissa veckor blir de mkt hämt mat å då behövs de ju inte handlas hem så mkt saker.
varannan vecka brukar de väl bli att jag storhandlar annars. :) eller ja vanligtvis då :)