Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett06-budget-och-kassabok
Läst 6439 ggr
[SarahOhrn]
2009-12-07 23:07
0

Ångest!

Måste bara skriva av mig lite, har sån ångest av en sits jag själv satt mig i, såklart! Men hur mycket jag än vill inte KAN ta mig ur NU.. Kommer dock ALDRIG nånsin göra om dessa misstag igen! Jag låter väl helt dum efter detta men snälla, har ni en massa negativt att komma med va snäll o låt bli i skriv, just nu orkar jag inte höra hur dum jag varit! Men gärna tips eller så… Men jag vet att det inte finns så mycket att göra just nu!

Våran ekonomi är kaos och vi är ändå bara 22 & 23 år.. Jag har framför allt, gjort en hel del dumma avbetalningar jag ju inte kan ta mig ur nu men när jag är färdig med detta ska jag inte göra om det, nånsin igen! Förutom den dagen vi båda har fast jobb och vi ska köpa hus o bil.. Men det är en framtidsfråga!

Såhär ser våran månad ut:

Inkomster:
Sambon får allt mellan 12000-19000 i lön men i snitt ungefär 16000-17000/mån.
Jag får 7500 kr (studiemedel)
Ibland får även sambon ett par tusen från försvaret men det är inget att räkna med…

Utgifter (ungefär hur det brukar se ut):
Hyra 2900
El 400 (skiftar lite men ungefär)
Tv 300 (ca)
Internet 200
Min mobilräkning ca 600
Sambons mobilräkning ca 600
Avbetalning kredit 608
Avbetalning dator + kredit 610
Billån 2000
Bensin 2000 (ca, dock 3200 denna mån av nån anledning.. fattar inte varför då vi nu bor mer centralt o åker mer sällan o sambon går till jobbet, de gjorde han inte innan)
Hundmat 600
Bottenströ o mat till mössen 200
Busskort 425
Skolavgift 650
Mitt gymkort 129
Sambons gymkort 399
Sambons CSN-lån 544
Sambons fackavgift 611
Sambons pensionssparande 200 (tror jag)
Sambons sparande 1000 (dom månader det går)
Mat 3500

Sen tillkommer såklart utgifter ibland, försäkring ska betalas varje kvartal, hyresgästföreningen var tredje månad osv. Mne det är inga större summor!

Utöver detta tillkommer en, kanske för er, onödig kostnad. Smink! Som jag lägger 800 kr/mån eller varannan månad, och detta är ej för att jag är fåfäng egentligen, önskar jag slapp och att jag inte behövde sminka mig varje dag. Jag gör inte det längre heller men jag har en hudsjukdom och jag orkar bara inte med att folk tittar och jag hatar att känna mig så ful, speciellt vissa dagar. Så tyvärr är det en väldigt nödvändig kostnad, för mig!

Vad jag sjläv vet att jag kan göra just nu.. Eller vi.. Efter jul ska vi sälja bilen, då sparar vi en del av billnånet då vi betalar tillbaka en del av det och vi sparar in bensinen. Förutom att vi måste betala tåg i stället om vi ska någonstans, t ex lämna hunden hos sambons mamma eller liknande… Jag ska ven sälja av några möss nu vid jul, men do mkänns inte som nån större kostnad.. Sen ska vi dra ner på maten till ungefär 2500 kr hade vi tänkt. Annars är det inte mycket jag kan göra nu, TYVÄRR! Jag önskar vi kunde men.. Vi r ju fast bundna i resten.. :( Ond cirkel!

Dock har vi funderat på att lägga avbetalningarna på ett o samma banklån. Kanske det inte hjälper vår månadskostnad nu men det hjälper i alla fall sen, i längden, med räntor!

Några andra tips?

fotokrafs
2009-12-07 23:35
0

Usch, jobbigt med ångest.

Jag ser inte direkt varför du "skall ha" ångest, du verkar ju ändå ha koll över din/eran ekonomi. Jag ser inget kaos, ni har större inkomst än vad ni har utgifter, men det kan hända att du glömt ta med något?

[SarahOhrn]
2009-12-08 01:00
0

Ser nu att jag skrivit fel på hyran, den är på 3900.

Men ja, nu när jag räknar ihop det så blir det ju inte så farligt mycket! Ändå krisar det till tusen varje månad, tror inte jag glömt något fast åh andra sidan kommer det alltid till något varje månad som inte är en vanlig utgift men som kommer till av nån anledning o bensin o sånt skiftar en hel del.. Men dom månader sambon får ut över 15 000 (vilket är oftast) ska det ju gå.. Hm! Men ändå gör det inte det.. Men den här månaden funkade det ju men så tillkommer julklappar och lite saker till hunden som måste köpas, det är väl det, allt kommer samtidigt känns det som!

Och nästa månad får jag inget alls, det är surt! Men det löser sig väl… Får pengar i januari igen…

Men alltid är det ångest för att det krisar! Pengarna bara försvinner i små hål….

[SarahOhrn]
2009-12-08 01:00
0

Sen känns det som extremt mycket räkningar.. Men vad vet jag, jag kanske inte är ensam, he he :p

shintaida
2009-12-08 08:31
0

Tycker nog att Du ska försöka att få ihop småposterna till ETT banklån. Lägre ränta. Kolla med olika banker.

Men annars tycker jag inte att Du ska ha ångest.

Tror att Du har det, för att det SER mer ut än vad det är. Detta för att det dimper ner småräkningar.

Sen kan Ni försöka att dra ner på mobilkostnaderna. Dom tyckte jag var höga.

Vi har Telia vänner, så vi ringer till Telias och Halebops nät för bara uppkopplingsavgiften. Så våra mobilkostnader varje månad, ligger på under hundralappen var.

Ja, det var vad jag kunde bidra med.

Lycka till och sköt om Dig!

*kram*

[SarahOhrn]
2009-12-08 09:32
0

#4 Jo, det är det vi funderar på. Lär som sagt inte sänka månadskostnaderna just nu men i längden.. Förhoppningsvis lite nu också! :) Dock lrä det bli Swedbank då sambon redan har ett lån där vi kan lägga till på..

Jo, fast får ångest först nä jag känner att alal pengar är slut i v. 2 förutom till mat då men det krisar likförbannat för det tillkommer nåt till hunden, någon småräkning osv.. Men jag antar att det lär lösa sig så småningom bara vi kommer på rätt fot! Sambon får skatteåterbäring nu då ska han betala av ett kort vi har (som jag inte skrev med här) som ligger på 7000 (kredit… suck) och sina vinterdäck. Där går alla dom pengarna men då blir det en räkning mindre, fast den har vi bara betalat 300 kr/mån på nu eller nåt..

Ja, fast mobilkostnaderna är mobilavbet. och fasta sms för jag skickar så mkt. Har bara 140 kr i samtal eller nåt.. Så känns inte så mkt =/ Har cokså telia vänner..

tack tack! =) ktram

Ylva_87
2009-12-08 10:29
0

#5 Oj vad har du få för mobil? Tänkte om ni betalar 600kr varav du ringer för ca 140kr. Betalar du över 400kr i månaden för själva mobilen?? Antar att det blir lite mindre då abonnemanget säkert kostar lite också men det låter ändå som väldigt mkt pengar. Hur lång bindningstid har du?

Jag hade mobilräkningar ungefär som dig lite högre till och med, utan några avgifter för mobilen. Nu har jag bytt till halebops kontantkort, det kan jag verkligen rekomendera. Jag har haft kortet sen den 23 november och har ringt för ca 100kr. Så det är ngt jag kan rekomendera för framtiden när bindningstiden går ut!

Lycka till.

[SarahOhrn]
2009-12-08 11:32
0

#6 Jag har 150 kr för mobilen. 69 kr för abbonemanget och 99 kr för fast internet o 99 för fast sms. Då jag smsar mkt o måste använda internet en del på mobilen.. Ska nog ta bort internetet dock! Sen ringer jag för ungefär 100-140 kr varje månad..

Har bindning 1.5 år till. har också tänkt skaffa kontantkort men måste vänta ut bindningstiden först eller få jobb så jag kan betala av den. Då ska jag ladda 200 kr varje månad och inget avbet på mobil då blir det ju 200/mån o då smsar jag gratis och så kan jag ringa för dem.. Om jag har halebop..

Ylva_87
2009-12-08 11:52
0

Aha okej då förstår jag.

Du kan inte bara lägga undan den telefonen då och betala dom 69 kr i månaden och sen ta någon gammal telefon och använda med kontant kort? Även om det kännns surt att ha en telefon som du betalar på och inte använder så tror ja du kan tjäna mkt pengar på det iaf.

Jag laddat mitt med 300kr i månanden då ringer jag för 19 öre i minuten till alla och skickar fria sms till alla. Det som är trist är att det är 99öre i öppningsavgift för varje samtal. Men det så ju så pass lågt minutpris så man tjänar på det iaf om man pratar lite längre samtal.

fotokrafs
2009-12-08 14:03
0

Om du inte vet vart pengarna tar vägen kan det vara en idé att föra kassabok.

Jag kan tänka mig att ytterligare 1500kr kan försvinna i månaden, pga att du inte tagit med räkningar som kommer mer sällan (tex alla försäkringar, fordonsskatt och tv-avgift). Men trots detta borde ni gå plus.. inte så mycket dock. Räknar då att ni har en gemensam inkomst på 23500kr.

Men om ni sparar in på mat-, mobil- och bensinkostnader som du själv föreslagit så.. Kanske ni rent av kan ordna en buffert :)

[SarahOhrn]
2009-12-08 18:35
0

#8 Mjo fast jag måste ju betala klart telefonen nu när jag börjat, antar jag.. Dessutom har jag ingen gammal så då måste jag skaffa en! Det gör nog ingen skillnad om jag använder den eller ej när jag betalar på den, eller? :S

#9 Jo, jag har försökt med detta, är så dålig på det bara. Och jag vet ju var dom försvinner men ändå inte hur det kan bli så mycket räkningar när jag tycker det ska stämma innan.. Suck!

Ja, det är väl det att det går precis men man kan inte unna sig nåt extra när det behövs… Och det känns ju rätt surt! Den här månaden blev det julklappar till våra familjer också + en ny sele till hunden då han växt ur den gamla o den gick på 600 kr.. Så, a! :P Men det löser sig väl…

Vi ska försöka dra ner mer på maten, bensinen och mobilen och troligtvis sälja bilen så då blir det ingen bensin alls! Så hoppas vi kan spara lite till hundens veterinärkonto o vårt sparkonto kanske vi kan göra något roligt i slutet av sommaren ihop så de vart värt mödan! =)

martdat
2009-12-09 20:49
0

ja mat o mobilerna borde ni kunna dra ned på tycker jag, sminket lite kanske? ,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Maria
2009-12-09 21:49
0

Även om jag förstår att du behöver ditt smink för din hudsjukdom så förstår jag ändå inte hur du kan komma upp till de summorna. Krämer brukar ju räcka en stund…

/Maria

[SarahOhrn]
2009-12-09 22:47
0

#11 Problemet med sminket är att som jag skrev, jag har en hudsjukdom och jag lider verkligen av det psykiskt, inte fysiskt men jag vill gärna dölja det om jag kan. Är lite bättre på o spara nu o gå utan till skolan o så men jag mår inte alls bra av det.. Därför kan jag inte med att dra ner på det. Och det är alltså 2 produkter bara för huden, dom enda som funkar dessutom så de ser någorlunda bra ut (jättesvårt att hitta något som går att sminka över utan att det ser jättetorrt ut eller så.. och som döljer bra då jag är röd annars). Sen annat smink köper jag sällan, sånt för "roligt" till fest o sånt där… Det blir om det finns pengar över, suktade efter ett läppglans nu i några månader o äntligen förra månaden köpte jag de, hehe.

Inte för att det hörde hit men, ja därför är det så viktigt för mig trots att jag ÖNSKAR jag slapp lägga pengar på det.. Det är sura pengar! Verkligen..

Men maten o mobilerna ska vi försöka dra ner på! :) Tog bort "fast surf" på mobilen igår, 99 kr/mån. Alltid nåt. :P

elyse
2009-12-10 18:22
0

Förutom maten kanske ni ska dra ned på krediterna? Eller är det avbetalningar på bara gamla krediter?

Kanske är det möjligt för dig att jobba extra nånstans?

[SarahOhrn]
2009-12-10 23:11
0

#12 Jo, fast det är 400 kr/st för dom två produkterna och dom håller ungefär 1.5 månad när man använder de varje dag.. Behövs en hel del underlagskräm t ex då den sugs in i huden så den är torr väldigt länge, måste på en hel del.. :/

#14 Det är bara avbet. på gamla.. :/ Det är tyvärr inget att göra åt trots att vi vill.. Det är dumt man får lida av! Skaffar inga nya nu, kan jag säga. Klippt alla kort o sånt.

Det är möjligt men det är supersvårt o hitta ett extrajobb, har sökt en hel del. Sen måste det även passa så inte hunden blir hemma så mycket ensam men har ändå sökt en he ldel o är villig o göra de så gott jag kan men det är jättesvårt o hitta ett extrajobb… Söker t o m ett heltidsjobb också, söker ALLT, hoppar av skolan om de är så, behöver ju mer pengar

elyse
2009-12-11 00:18
0

#15 Hoppa inte av skolan, det kommer du att ångra senare! De söker inte vikarier då och då på förskolor kring dig? Det brukar annars vara ett OK jobb.

[SarahOhrn]
2009-12-11 00:25
0

#16 Jo men alla säger att dom vill ha personer som är utbildade på alla förskolor här :S

Ja, alltså, det är en ettårig utbildning jag mest pluggar bara för att få pengar o ha nåt att göra (eftersom jag inte är berättigad a-kassa) så tror inte jag skulle ångra mig. Bara jag får ett jobb som genererar mer pengar vill säga…

elyse
2009-12-11 12:43
0

#17 Även om du inte kommer att jobba inom området du är utbildad för så visar en avslutad utbildning att du fullföljer det du börjar med.

[SarahOhrn]
2009-12-11 15:56
0

#18 Jo det är klart men går jag inte klart den så säger jag ju inet alls att jag pluggat det. Det är ju bara onödigt… Men jag ska försöka plugga klart men får jag jobb vill jag hellre ha dom pengarna.. Jag måste plugga för o få några pengar =/ känns onödigt lån…

Loveferrets
2009-12-12 03:28
0

Hej, förstår att du har en hudsjukdom men jag tycker att du borde söka hjälp för att du verkligen lider så mycket psykiskt för det. Du skriver att du vill dölja det men faktum kvarstår, hade du börjat inse hur vacker du är både på in och utsidan så hade ni sluppit offra alla dom pengarna till smink, jag är nästan säker på att det i så fall finns andra och billiga preperat för din sjukdom.

Både din och sambons gymkort kan ni oxå dra in genom att avsluta för en tid, ni kan börja igen när ekonomin känns bättre. Man kan röra sig på många andra sätt än på gym.

Att ni ska sälja bilen låter väldigt bra för bara av den spar man oxå mycket pengar.

En ide är kanske att omplacera er hund oxå bara för en tid så ni slipper alla kostnader, (vet det är väldigt hårt för jag gjorde det själv), eller låt någon vara fodervärd och ta över försäkring och dylikt. På detta kommer ni spara in på en hel del.

Sen har jag en länk här som jag starkt rekommenderar

Budget

Jag menar bara väl och hoppas du tar mitt inlägg som "bra tips" , hur ni sen väljer att göra är upp till er men ens ekonimi är viktigast än något annat, går den åt skogen är det mycket mycket svårt att komma ifatt igen och man mår rent ut sagt skit, lycka till

[SarahOhrn]
2009-12-12 11:44
0

#20 Jag har gått för det och sjlävförtroendet men det är jobbigt att vara röd i ansiktet hela tiden och folk som kollar jämt…. Nu sminkar jag mig inte till vardags varje dag längre heller som jag gjorde innan, iinnan gick jag inte UT utan det gör jag nu. Men vill dölja det dom dagar jag verkligen känner att jag mår så dåligt av det.. Och då går det ändå åt. Och det enda som funkat hittills är detta, testat billigare smink o produkter men det går inte… Sen har jag ju medicin också men den äter jag bara en eller två kurer om året, 400 kr där men det blir iaf inte lika ofta…

Grejen med gymkorten är att det är bindningstid och man får bara stoppa det om man pluggar på annan ort eller så. Det går inte att stoppa bara sådär. Och mitt är dessutom ett erbjudande jag har nu när jag går på den skolan jag går (129 kr ist för 399 kr) så passar hellre på nu och sen avslutar det när det börjar 399 för då går min bindningstid också ut.. Annars hade vi gärna avslutat det, speciellt sambon som betalar 399.

Ja, då sparar vi både en del av lånet och bensin så jag hoppas vi får den såld. Det är dock svårt då sambon tycker om den så mycket och inte vill sälja den för billigt och han får bara riktigt låga bud trots att det är en riktigt bra bil, så får se när rätt köpare dyker upp. Men vi behöver ändå bilen nu över jul när vi ska till norrland till familjen så vi får ta det efter jul men den ligger ju ute på annons…

Hunden omplacerar jag inte, under några som helst omständigheter. Han är 6 månader gammal och tänker inte låta någon annan ta över hans fostran osv just nu, så honom får vi klara om vi tar bort andra kostnader som bil osv. Det är inte att vi ligger extremt back utan att det känns som vi ligger "precis", men säljer vi bil så klarar vi lätt hunden. 800 kr/mån är ingenting i jämförelse med bensin o billån. Försäkring betalar vi inte heller på honom..

Tack tack.

Hawknestgrove
2009-12-15 21:11
0

Ser er matkostnad som något ni kanske kunde minska ner något på. Försök!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[SarahOhrn]
2009-12-15 22:38
0

#22 Jo, nämnde ju det i inlägget :) Att det ska vi minska på.

[SarahOhrn]
2009-12-15 22:39
0

Men då räknar vi även in shampoo, toapapper, tvättmedel o allt sånt under mat också.

Hawknestgrove
2009-12-15 22:48
0

Ja, men det är rätt mycket för 2 i alla fall. Du kan nog pressa ner det med en femhundring, skulle jag tro

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[SarahOhrn]
2009-12-16 12:53
0

Jo, som jag skrev hade vi tänkt försöka med 2500 t o m. Men högst 3000. :)

pipiz
2009-12-16 14:51
0

visst att du kanske behöver smink för din hudsjukdom,men så mycket som 800kr behöver det INTE kosta.

vad behöver du? bruncrem eller puder? vilket föredrar du?

läppstift,mascara,ögonskugga.

[SarahOhrn]
2009-12-16 15:32
0

#27 mascara o liknande köper jag kanske var 4e månad eller nåt sånt så det räknar jag inte, och då köper jag hyffsat billiga.

Men som jag skrivit innan, det enda som fungerar på min hud är dessa två produkter, tro mig jag har testat det mesta, speciellt det billigare och det går inte, endera ser det ut som en torr kaka eller andra problem. Att jag blir mer röd (av vissa hudprodukter). Tro mig, jag vet precis vad jag pratar om..

Det som kostar 800 kr är en underlagskräm kan man väl säga, eller makeupbas. Och en foundation. Och som sagt jag har testat såååå många märken och inget fungerar för det är rätt svårt att kunna dölja utan att det blir för mycket på min hud och den enda som sjunker in bra o passar i färg är dessa. Jag ÖNSKAR att jag hittade något annat men tyvärr är det inget alternativ..

pipiz
2009-12-16 15:35
0

#28 okey ja då är det ett val du gör,du väljer att ha denna aktiva utgift..då ska man inte klaga tycker jag.

och dessutom,en UNDERLAGSKREME??

vore skilnad om det vore en täckande creme,då hade jag förstått.

[SarahOhrn]
2009-12-16 15:39
0

#29 Den basen gör att det röda minskar så att jag kan täcka det någorlunda utan att behöva använda halva flaskan och se ut som en kaka. Sen är det ju foundationen också..

Men jag skrev här för att jag ville ha tips och jag har redan svarat p ådetta tidigare i tråden och det finns väl fler tips att få kanske och jag ville få råd om jag skulle lägga ihop avbetalningarna på ett lån, vad som är bäst, och skriva av mig.

Jag VILL få bort den kostnaden men då hjälper det inte att jag får ordning på ekonomin och slipper den ångesten för då får jag i stället gå ut med ångest varenda vareviga dag och hålla mig inna ännu mer än jag gör nu..

Jag klagar inte jag frågar om TIPS?! Och jag säger ju som det är att jag vill inte ha den kostnaden men det är inte bara den jag "klagar" på om du nu ser det så.. Jag klagar då på att jag fått en kronisk hudsjukdom av min mamma o min mormor!

fotokrafs
2009-12-16 15:39
0

Annars hur går det? Bättre koll på ekonomin? Lyckats få ner bensin och matkostnaderna? Glad

[SarahOhrn]
2009-12-16 15:45
0

#31 Nja det har ju bara gått drygt en vecka så jag vet inte, det går ju inte bara sådär. Men om jag ser sen för två månader sen är vi redan en bit på väg med matkostnaderna. Dessutom har vi åkt bil mkt mindre dom här 2 månaderna när vi flyttat o bor i stan så jag fattar inte hur den kunde bli så hög månaden som va eftersom vi förut åkte ner till stan, till affären varje gång och allt med bil eftersom de va så pass långt och nu när vi inte använder bilen varje dag som innan kom det en större räkning än nånsin! Fattar inget.. Men sambon åker o hjälper sin mamma en del med hennes gård vilket är fruktansvärt onödigt men det blir bra med bensin när han åker dit i snitt 1 gång i veckan ibland mer och det är 6 mil dit o 6 mil hem.

Men nu har vi börjat gå o handla (förutom när vi ska handla mer) och försöker att ta bilen snäppet mindre, den borde inte bli så hög nästa månad, förutom att vi ska hem till min familj över jul (60 mil dit o 60 mil hem). Men det är ju engångskostnad som blir 3 gg/år ungefär..

Maten försöker jag med också men sambon köper hem mat så ofta och ja jag är överviktig och har svårt att stå emot. När jag tänkt att nu ska jag laga det här och så säger han, kan vi inte gå o köpa mat, då blir jag ju sugen fast än jag inte vill och det sätter sig på ekonomin. Försöker få honom o sluta men det går inte.. i stort sett varje gång är det hans förslag men jag har blivit lite bättre på o säga nej det senaste och nu får det vara slut med sånt! Dessvärre går det en del på annat, godsaker man inte kan stå emot, jag har bättrat mig där men sambon ska ha cola o sånt som vanligt, han behöver inte tänka på vikten tycker han ju och då tänker han inte heller på ekonomin, suck! Jag vet att det är jag som ska stå på mig och jag försöker men de är inte lätt när man är "mat-beroende" och blir erbjuden. Och när jag går i skolan länge o sambon är ledig o ber honom göra mat, vad tror ni  han gör? Hämtamat, of course!

Loveferrets
2009-12-16 15:48
0

#30, Men du kanske skulle söka hjälp för din hudsjukdom istället ? T.e.x. så finns det bra bodylotion som man även kan ha i ansiktet och de kostar ca 130 kr o varar minst ett halvår.

[SarahOhrn]
2009-12-16 15:51
0

#33 Jag har sökt hjälp. Jag äter tetralysal 2 kurer om året ungefär och det dämpar en del, den tar bort svullnaden men långt ifrån allt och speciellt inte den röda färgen så mycket. Sen har jag en salva också men den gör mig tyvärr rödare och torr. Det finns inget att göra som tar bort det eller dämpar mer och jag har försökt med många olika krämer och smink som sagt och den här makeupbasen är den som hittills funkar bäst och gör huden mjuk och mindre röd (och oftast tar bort det torra).

Loveferrets
2009-12-16 15:55
0

#34, Men om det inte hjälper tillräckligt får du kanske söka hjälp på nytt, ge dig inte förrän du får den. Att använda allt det där dagligen så kommer du kanske se ännu värre ut när du e 80. Det är inte smink som hjälper din hudsjukdom egentligen.

fotokrafs
2009-12-16 16:06
0

Trist att din kille inte är helt med på noterna. Men bra att du säger ifrån mer!

Vad är det för bil ni har, den verkar törstig?

[SarahOhrn]
2009-12-16 16:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#35 Jag har vart till hudterapuet, privat hudläkare och hudläkare på vårdcentralen. Det finns inga andra alternativ till de här sjukdomen och den går inte att få bort helt… Dom har i alla fall inte kommit på något. Då det är blodkärlen under huden som är inflammerade och därför äts pencillinet. Men tyvärr blir man mer o mer resistent mot pencillinet vilket inte är bra då man kan behöva det mot andra saker sen (så därför måste jag trappa ner), man bör inte äta det under sommaren och det tar mindre o mindre på sjukdomen när mna börjar bli resistent.

Jag sminkar mig inte varje dag längre, försöker låta bli när jag bara är hemma eller går ut snabbt och gör något och har haft en period nu när jag gått till skolan utan smink. Men jag mår ritkigt dåligt av det då jag ju också lider av min övervikt.. Det blir för mycket för psyket!

Kan ju visa en bild nedan, inte för att bevisa något men så ni förstår, kanske… Om man är 22 år och lider än mer av det än om man är äldre kanske.. Jag vet att sminket ine hjälper men jag har ju det OCh det enda som hjälper mot den någorlunda.. Den hjälper mig för att slippa må dåligt över att visa mig o folk kollar på mig. Jag har haft det sen jag va 16-17 och lider väldigt mycket av det.. Dessutom bilr det värre och värre med åren. Det började med bara lite och då behövde jag inte sminka mig jämt, sen blev det riktigt hemskt (se vänster bild) och tillslut åt jag medicinen och då blev det riktigt bra (se höger bild) ett tag och jag gick utan, nu är det någonstans däremellan. inte svullen längre men nääästan lika röd som på vänstra bilden.. Som sagt det blir värre o pencillinet tar inte lika mycket längre! Min mamma äter pencillin året om (även på sommaren fast det inte är rekommenderat) då hon får mer o mer svullnader o kan inte vara utan pencillinet utan att bli svullen o få ont. Jag kan ju klara mig uta n ett tag men efter 1 år kommer svullnaden tillbaka och jag antar vad jag har att vänta mig när jag ser mamma.. Mormor hade likadant och det försvann när hon blev runt 55. Någorlunda. Skillnaden är att båda dom fick det efter dom fick barn. Mamma vid 29-30 år när hon fick min minsta syster och mormor när hon fick sitt andra barn vid 25 ungefär. Jag fick det vid 16 års ålder, av okänd anledning då det brukar komma på äldre personer, tydligen inga fall rappoererade under 20 och jag fick ju hjälp först vid 20 också då min läkare sa att det va acne vilket det definitivt inte är/var enligt min hudläkare sen och jag visste det för inget hjälpte.

#36 En mitsubishi galant, drar 0.8-0.9/mil.. Och det är ju rätt mycket men har inte råd o skaffa en annan heller.. Hehe!

[SarahOhrn]
2009-12-16 16:22
0

Och då tar bilden bort färgerna en del, det är aningen rödare irl på båda bilderna. Det "lyser" rött snarare. Det so är rött på efterbilden "lyser" mer också..

martdat
2009-12-16 19:29
0

´Klart du ska ha kvar sminket, det är ju för ditt psykiska välbefinnande , och det är viktigt,

Däremot tycker jag du ska prata ordentligt med din pojkvänn om det här att handla hem onyttigheter jämt, och cola varge dag blir mycket pengar i längden, räkna på det, snabbmat är dyrt,

jag har själv övervikt o har levt med en matglad kille i många år förut, rena katastrfen för vikten, ,,

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

shintaida
2009-12-16 19:42
0

Sara!

Förlåt att jag frågar. Men är det någon form av psoriasis Du har?

Har det själv nämligen.

Hoppas att Du inte tar illa upp för att jag frågar!

pipiz
2009-12-16 20:24
0

sahrah jag tycker et ser ut som  svår acne och då ska du INTE använda smink.

kolla här(kolla bilderna längre ner på sidan…medlet heter CLERLY GONE:

http://www.vitaminb5.se/?gclid=CKSQkP3I254CFQ-A3godpGapLw

[SarahOhrn]
2009-12-16 22:35
0

#40 Ingen fara! Nej, det är rosacea.

#41 Men som jag skriver om du läser, det är inte acne! Det är inga finnas, det är inflammerade blodkärl som gör att det sväller upp och blir röd. Så sminket gör ingen skillnad för min hud så sett, jag har jättefin hud enligt läkaren och det är bara under huden så det spelar ingen rolll om huden täpperi gen eller så då det inte har md några porer eller så att göra. Jag har "finare" hud än många andra..

pipiz
2009-12-16 22:43
0
Peachtrees
2009-12-17 19:47
0

"Tillståndet liknar den välkända tonårsaknen men skiljer sig från denna på flera viktiga punkter. Både akne och rosacea innehåller inflammerade knottror som ömmar och är rodnade, ibland med varblåsor. Rosacea saknar dock de pormaskar (komedoner) som oftast finns vid akne. Komedonen är en talgkörtels utförsgång som mer eller mindre har stängts av och fyllts ut av talg och hudcellsrester. Vid akne inflammeras denna talgpropp och bildar en "finne". Vid rosacea uppstår inflammationen i porer utan att dessa först har täppts till. En finneliknande knottra eller liten varböld bildas. Dessutom drabbas i första hand centrala delarna av ansiktet vid rosacea, medan akne brukar finnas i hela ansiktet och ofta även på bröst och rygg. Åkommorna är ej besläktade."

[SarahOhrn]
2009-12-18 08:49
0

#43 Men det är ju inte samma sak, för acne är finnar, det här är inte finnar utan det är svullnad, det går inte direkt o klämma dem, skulle det va acne skulle det va samma sak. Tro mig jag har haft finnar o det är inte samma sak.. Även om det SER UT lite så. Som du läser i #44. Och som jag sa, jag har fin hud o det har inegt att göra med porerna när man har rosacea då det börjar med att det är inflammerade blodkärl under.. Man ser blodkärlen är rödare osv det ser man inte vid acne vad jag märkt!

Läs på lite mer innan du säger något, jag har haft det här i ungefär 5 år nu… Så tro mig, jag vet vad det beror på, mina läkare o husterapueten jag vart hos vet mer än dig, listan kan göras lång! Det är ingen idé att du fortsätter för jag vet skillnaden och förhoppningsvis du också nu… Aldrig hört att det kallas vuxenacne ens så den va ny, men allt går ju o hitta på nätet.

[SarahOhrn]
2009-12-18 08:50
0

Jag gick som sagt från att ha en aning vanlig acne (inte lals lika mkt som detta är dock) till detta så jag märker skillnaden, den är rätt stor. Jag fick det vid 16 år så vuxenacne, jag va inte ens vuxen då :P

Loveferrets
2009-12-18 16:48
0

#37, Det liknar helt klart psoriasis, så ser min bror ut oxå om han inte får sin salva varje dag.

[SarahOhrn]
2009-12-20 02:33
0

#47 Men det är inte psoriasis.. Det ser nog läkarna när dom kollar närmare. Finns mycket som liknar varandra, uppenbarligen! =) Jag har ju en diagnos så det är ingen idé för alla o fundera över de :D Men tack ändå!

pipiz
2009-12-20 02:36
0

#48 så du tror inte att läkare kan ha fel? läkare har haft fel förr..

kan de kapa av fel ben och operera bort fel njure så…Obestämd

[SarahOhrn]
2009-12-20 02:39
0

#49 Möjligt, men han va riktigt säker! Och jag har vart till en hudterapuet, en hudläkare och en privat hudläkare. Tror alla exakt samma sak utan att jag sagt något och när det dessutom finns i min släkt o är ärftligt, låter ju GANSKA troligt att det är det då! Men tråden handlade inte om att diagnostisra vad jag har för hudsjukdom, det vet jag redan tack!

Peachtrees
2009-12-20 11:32
0

#50 Hur har det gått med att minska utgifterna?
Jag försökte prova själv, av någon anledning är jag lika pank i alla fall :)

[SarahOhrn]
2009-12-20 16:42
0

#51 Haha, ja det är ju det, alltid kommer något annat man kan stoppa dem i! Men har inte hunnit känna av riktigt än eftersom det inte gått en månad med nya räkningar än o i slutet av denna månad får jag inga pengar alls (studiemedel) så måste låna av min kära far. Men det går framåt, i think! =)

pipiz
2009-12-20 16:59
0

#52 använd gärna min tråd"vad har du köpt idag" Skrattande

Peachtrees
2009-12-20 18:12
0

#52 Ja, man märker nog inte riktigt skillnaden förrän det har gått några månader :)

Zynell
2009-12-22 03:32
0

#50 Jag är utbildad paramedicinsk hudterapeut och jag håller nog med din läkare och hudterapeut. När jag såg din bild misstänkte jag att det var rosacea och fick det bekräftat av dig när jag läste vidare. Du har antagligen fått både det ena  rådet efter det andra för att behandla det så jag tänker inte mala på om det utan hoppas att det ordnar sig för dig. Jag lever själv med en hudsjukdom samt att jag är atopiker, så jag vet hur det känns.

Tänkte bara fråga dig vad för make up använder du? Om du behöver lite tips om bra make up för att få ned priset så säg bara till. :)

[SarahOhrn]
2009-12-22 08:55
0

#54 Nej, precis!

#55 Ja, jag har ju medicin mot det och har ju fått bekräftat några gånger att det är rosacea och det syns ju också på hur det sitter i ansiktet..

Tips är alltid välkomna, har dock testat en heeel del och inte lyckats så bra, allt ser torrt eller för "tjockt" ut för att dölja och ändå inte bli för torrt. Likaså concealer o sånt funkar inte… Men just nu använder jag kanebos smoothing water make up base och kanebo fluid finish. Dock har jag börjat använda deras puder ibland i stället för foundationen då pudret ser lite mer "naturligt" ut och det är aningen billigare men..

[TrevorS]
2009-12-22 20:05
0

Förstår, har samma ångest över liknande rörande min ekonomi…