Skaffa eget boende nån som har lite tips?
Hej jag är en kille på 21år som fortfarande bor hemma hoss lilla mamma. Det är såhär att jag har bara hunnit å jobba ett par månader effter studenten på en fabrik. sen har ja nu i nära 1,5 år gått arbetslös… Jaja hur som hälst så känner jag att jag inte har så gott självförtroende och att det i bland (gandska ofta) är en plåga att bo hemma.Lika så min mor är sjukpentionär och vi har det rätt knapert att få ekonomin att räcka till.. Tänkte på vilka rättigheter har jag för att kunna få en lägenhet av soc.. Har lite redan med dom att göra då jag varge månad får en mellanskillnad på mitt aktivitetsstöd (ca 2-300kr i månaden) själva aktivitetstödet ligger på ca 2700kr i månaden. Vill bara ha lite hjälp nu och få veta vad jag har att förvänta mig eller vad man ska säga? Tack på förhand Mvh Alexande
Har ingen aning om vad du har för rättigheter från soc men ett annat tips är att man kan flytta ihop flera kompisar i en lägenhet/lokal för att på så sätt minimera utgifter för hyra och el. så gjorde min son när han flyttade hemifrån.
/Maria

rätt till ett boende har du ju, men söka lägenheten får du göra själv, soc har inga egna lägenheter till vanligt folk att ge, men de kan gå emellan som borgen om du har svårt att få kontrakt, om värden godtar det vill säga,sen så betalar soc hyra o normen under förutsättning att du är inskriven på af o söker jobb, mycket möjligt att de har nån form av andra krav på yngre som praktikplats elr dyl genom dem, jag vet inte hur det är i dag, men rätt till ett eget boende det har du, Men jag tycker att du tar o pratar med den handläggarn du har kontakt med till att börga med, det finns ju riktlinjer hur mycket boendet får kosta och så, lycka till,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Hej igen och tack för svaren.. joo vill ha lite mer kött på benen för att veta hur jag ska gå till väga.. Ska ha ett möte med soctant och af nu snart väntar på en tid till det nu.. Jag tror jag har fått en liten inblick hur de fungerar nu men vill gärna ha så pass mkt fackta som möjligt innan.. För som de är nu så går det inte i all evighet och det känns rätt jobbigt ska kag säga..
Tack än en gång för svaren
Mitt tips är att börja plugga (och ta fullt lån och bidrag från CSN) i en stad med bostadsgaranti för studenter, t.ex. Gävle. Så gjorde jag. Och om du lyckas få ett extrajobb kan du skippa lånen och bara ta bidrag.

Du har PM :)
Hej igen och tack för svaren.. får ta mig en funderare till nu under julen och se hur jag ska gå tillväga.. men ska börja med att läsa socialtjäsntlagen eller va den heter… iaf tack för allt

Jag håller med nr 4, vad med att skaffa sig en utbildning istället för att förvänta sig att andra ska försörja dig?
Hatar cancer och älskar vårlökar.