Miljonär iFokus

Miljonär

Etikett02-hem-och-hushåll
Läst 4875 ggr
[LucyInTheSky]
0

Penga-ångest strikes agian..

Nu är det dags igen.. Vi har haft det ganska bra nu ett tag och har liksom sett ljusning på allt mörker som har med vår ekonomi att göra. Blivit av med en skuld och en avbetalnings grej. Så vi har fått en 1000lapp mer i månaden att leva på =)

Men nu igår, får jag brev om att de ska sänka min ersättning från 5500kr i månaden till 2000kr! Får panik på det här!

Trodde saker och ting skulle ordna sig nu. Har fått hjälp med min ångest hos en bra psykolog och vi har planerat att låta mig arbetsträna i januari.. Och nu detta.. Inget ska vara enkelt.. Nu måste jag begränsa mig till vår lilla by att jobba i.. För hur mina 2000kr ska räcka till bensin och lunch pengar + räkningarna här hemma vet jag inte.. Rasmus tjänar ju bra men inte sååå bra.

Sen med alla skulder och skit..

Men jag får väl dra ner på saker, säga upp tv-kanalerna har jag precis gjort och skulle ha sagt upp hemtelefonen med men min mobil funkar inte och telefon behöver jag.

Sen hoppas jag att hitta hem till mina stödisar.. för tre extra katter tar lite i plånboken dom med.

Känns så rörigt nu och en helt underbar jäkla tidpunkt att få beskedet. Några dar innan jul liksom. Tack för den.

Behövde gnälla av mig lite.

pipiz
0

man hur kan de dra ner din ersättning bara sådär? uppfyller du inte kraven eller vad?

[LucyInTheSky]
0

Mina dagar har tickat på förlänge.. Och utan alfa-kassan så blir det inte mycket kvar.

pipiz
0

men fråga på arbetsförmedlingen om aktivitetsstöd….

Hawknestgrove
0

Ja, för hur är det du går under ungdomsgarantin? OCh ok, liten inbesparing, men ta med dig lunch hemifrån de dagar du arbetstränar. OCh när du väl börjat med det, då får du väl bättre ersättning? USch… mitt andra råd är ju, att om allt hade varit Ok, så hade du behövt ta ett jobb, vilket jäkla jobb som helst och gå med i Akassan den riktiga, då hade du väl varit bärgad åtminstone om ett år. Kommer inte ihåg allt, det var så länge sen jag jobbade,,,,Men att ine vara med i facket och akassan det var för mig en otänkbarhet.

OCh skulle du bli förälder nu, så är ju den penningen uschel den med……Så försök bita ihop om du kan och hitta ett jobb…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hawknestgrove
0

Du har ett jäkla bra trumfkort, som inte många har i din ålder numera. Du har körkort.

[LucyInTheSky]
0

Det är aktivitets stöd jag har.. Och det är inte mer än 2500kr i månaden om man då inte är med i någon a-kassa eller alfa.

Jag tror inte jag får bättre ersättning när jag arbetstränar.. =/ Men jag hoppas jag har fel.

Jo jag har ju både bil och körkort.. Men jag vill såå ha den här chansen med arbetsträningen och psykolog hjälp så vilket skit jobb som helst kan jag inte ta.. Och sen tror jag inte jag skulle klara av det heller..

Som mamma ledig som jag har det nu skulle jag väl få ca. 4800kr i månaden. Så rik hade jag väl inte blivit mer än på kärlek =) Men planen är att försöka jobba minst ett halvår helst ett år innan familj-planerna kickar in.

Hawknestgrove
0

Ok, men på dessa 4.800 så kostar bebben.. och barnbidraget räcker inte långt…..

Blir rasande som en furie, när jag hör idiotkarlar(i allmänhet) som pratar om att ensamstående mammor har det så jä***a bra. De betalar sin språngavgift=nöjesskatt på ca 1100 i månaden och så tror de, att mamman lever livets glada dagar. " hon lider ingen nöd.. tänk så mycket pengar hon får"…. USch jag spyr….Så försök att få ett jobb om ni planerar barn. För då har du i alla fall det lite bättre förspänt när bebben kommer.

pipiz
0

#7 de flesta ensammstående mammorna har i BARA OLIKA BIDRAG mer pengar än en heltidsarbetande ,så visst har de det bra,de flesta får ut 16-19.000kr med alla bidrag beroende på hur många barn man har!

Hawknestgrove
0

Nu var det inte det den här tråden handlade om, men kostar inte ungar nåt då? De ksa ha både plats, mat och skötsel och gud vet allt.

[LucyInTheSky]
0

#8 Men då måste man oxå ha jobbat innan och haft en jäkla bra lön. Man får 80% av sin lön när man är mamma ledig + barnbidrag.

Hawknestgrove
0

just det. Och som sagt, ungar KOSTAR! MUCHO!

[LucyInTheSky]
0

Men med rätt prioriteringar funkar allt.. =)Så blir det en liten Torkel eller Jane-Ellen så blir det.. Då löser vi det oxå. Bebis sjuk är jag dock. Men jag vill ordna upp saker och ting först.

Just nu är ångesten som bort blåst i allafall. Blev väl bara chockad av beskedet. Jag vet att jag kommer få ihop ekonomin, jag har levt på mindre pengar än detta förut.. Men det är bara trist att inte unna sig saker.. Men det kommer bli bättre, ska verkligen ta vara på all hjälp jag får nu!!

Nu ska jag njuta av julen och frossa i julmat och julgodis som jag sen till nyår får lova att träna bort Skrattande ha ha..

Och jobbprövningen, ja.. jag får hitta på något här hemma i byn så sparar jag bensin pengar och matlåda är enkelt fixat.

pipiz
0

#10 kolla här:

http://www.familjeliv.se/Forum-4-188/m47994798-1.html

hon har 20.000kr/månad!

satt och funderade på vad en ensamstående kan ha för inkomster.

1. mammapenning
  2. barnbidrag
  3. flerbarnstilägg
  4. bostadsbidrag
  5. underhåll
  6. lön
  7. akassa
  8. socialbidrag

blir ganska mycket i slutändan!

[LucyInTheSky]
0

Ja, hon har mer än mig och Rasmus i hop.

pipiz
0

#14 ja precis,det är ju det jag menar!

[LucyInTheSky]
0

Men det är väl inte fel att hon har det.. Hon har ju två barn att försörja.

pipiz
0

#16 inte behöver man 20.000kr för att försörja 2barn!

pipiz
0

TS,vill bara dela med mig utav min situation som jag har haft,så kanske din penga ångest lättar LITE:

Jag levde under flera år på 4.800kr EFTER SKATT

men ÄNDÅ hade jag det "bra" jag hade egen lägenhet och kunde betala mina räkningar ,UTAN inblandning från SOCIALEN!

SÅ här såg min ekonomi ut under de åren;

inkomst aktivitetsstöd 4.800kr

hyra 2.800kr

el 150kr

akassa 119kr

facket 158kr

kontantkort 100kr

kvar till mat och övrigt: 1.473kr

så ALLTING går om man bara VILL.

Hawknestgrove
0

just det! och två barn äter, skiter, behöver kläder, och gud vet vad! Slå ut bara dessa 20 papp per person, så får du se, att det minsann inte är något lyxliv! OCh flerbarnstillägg, får du det om du har 2 barn? Är det inte vid tre? OCh man kan ju inte räkan både akassa, lön och socbidrag som tre inkomster utan man har ju antingen eller eller så har man en del av allt! 20000 på tre pers blir inte ens 7000 per person. OCh då kan vi börja räkna. HAr du Lucy, och din gulllige Rasmus 14000 kr tillsammans? Jo då så där ungefär. Och lever ni lyxliv? KAnppast. Så jag är lessen pipiz, dina argument haltar.

[LucyInTheSky]
0

Så hon skulle inte få några bidrag då? Eller jag fattar inte riktigt?

Okej att hon kanske inte behöver ha så mycket för att försörja två barn.. Men hon lär ju inte tvingat dom att ge henne pengarna. Om jag viste hur hade jag lätt oxå tvingat till mig dom i såfall =)

[LucyInTheSky]
0

# 18, japp allt går om man vill!

Har oxå haft det mycket mycket värre..När vi levde på existens minimum.. Kronofogden tog allt och surast var att det var Rasmus kära mor som ställt till med skulderna. Inte kul men vi överlevde.

pipiz
0

#19 ursäkta? du läste inte va? hon är ENSAMSTÅENDE och har 20.000kr/månad. hon lever nog rätt gott på dem pengarna om hon ser till att håla de fasta utgifterna nere,men visst skaffar man sig en lägenhet för 7-8.000kr/månad ja…då får man stå sitt slag..läste du förresten mitt inlägg, inlägg #18???

pipiz
0

#21 du behöver inte svara, men vad låg erat existensminimum på då??

[LucyInTheSky]
0

Rasmus fick behålla 7000 kr av sin lön.. Jag var just då sjukskriven och fick nada. Bode i en två som kostade ca. 3000kr. Så vi levde inte lyx precis =)

Men detta pågick inte så länge, jag fick bita ihop och snällt traska tillbax till arbetsförmedling och skaka av mig mina problem och då blev ju situationen bättre ekonomiskt.

pipiz
0

#24 nej man lever ju inte i lyx precis,men jag kan inte säga att jag hade det dåligt..man kunde ju betala sina räkningar,nöje det va regnpromenader och komma hem och sätta på en kopp te och mysa i soffan med en god bok(köpte te för 5kr/paket på överskottsbolaget,och det gör jag fortfarande trots lite bättre ekonomi,GOLD heter märket!) älskar fortfarande överskottsbolaget,trots bättre ekonomi som sagt,varför betala mer än man behöver lixom?

fler nöjen:,gå in på krogen inna klockan 21.00 får då va det gratis,och dansa det gör man gratis,en och annan drink blev man bjuden på utav okända. en enkel fika hos en kompis,man gick in på tian och köpte en sockerkaka och tog med,så fick de bjuda på te/kaffe.

[LucyInTheSky]
0

Gold är ett bra märke, finns i min te-burk med =)

Nej, vi hade det inte dåligt heller.. Vi hade mat och hyran blev betald. Men man önskade ju då och då att man bara kunde hitta på saker när som typ gå på bio utan vända varje krona och leta i madrassen för att ha råd…

Fast jag trivs egentligen bäst i min soffa så en gamal film med en skål poppade popcorn och huvudet på Rasmus axel det är LYX det med! =)

pipiz
0

#26 bio är överskattat.

ett par filmtips till dig att köpa eller hyra på biblioteket:

1.hästmannen

2.Bondens tid på jorden

MYCKET bra filmer och de får en att tänka till på hur BRA vi har det idag och att vara tacksamma för det vi har.

jag ÄLSKAR dessa filmer kan se dem om och om igen…

jag och sambon är oxå filmälskare,men film ska ses hemma,med gott,tända ljus,filt och massa mys! det är LYX!

spela yatsy ochandra spel är oxå ett "gratisnöje"

[LucyInTheSky]
0

Men det som var jobbigt var ångesten.. Tänk om.. Om vi blir sjuka inte har vi råd till det.. Osv. Om det händer katterna något samma visa.

Ångesten uscha..

Så allt är så mycket bättre nu även om jag bara kommer få de där 2000 kronorna

pipiz
0

#28 ja det är bra tänk positivt!

nu ska jag sova,men vi hörs en annan dag!

kram

Hawknestgrove
0

#22 ensamstående med barn? Hon ska ju försörja sig själv också. OCh hyror är inte billiga, beroende på var du bor. Här är det ju uppåt väggarna. Du får betala 5000 kr för en tvåa i alllmännyttans. Visserligen varmhyra, men ändå.

Du verkar inte ha speciell koll på, vad ungar kostar, pipiz. Går de i skolan, så är det alltid nåt elände som måste ut extra. Inte alla kommuner har tex gratis glasögon till barn, om de måste ha det. De växer och sliter kläder fortare än man hinner blinka och det är inte alltid man kan köpa second hand. OCh några leksaker ska väl ungarna ha?Blir ungarna sjuka, ja då kostar medicin även om det finns högkostnadsskydd. Tänk om hon måste gå till tandläkaren? Huga….

pipiz
0

#28 men nu har ni väl ett sparkonto ?

pipiz
0

#30 ja gunilla allt kostar.jag som har levt hela livet med låga inkomster vet detta.

därför har jag valt bort att skaffa barn i mitt liv.Skrattande

[LucyInTheSky]
0

Vi har ett sparkonto men det finns inte särskilt mycket på det. Visa månader har precis gått runt och då har det hänt saker som Rasmus behövde gå till tandläkaren.. 4800kr gick det kalaset på.. Uscha.. Men jag hoppas det ynka sparkontot kan fyllas på igen så smått. Alltid skönt med en buffert.

[LucyInTheSky]
0

Min dröm är familj så jag skulle aldrig kunna välja bort det. Även om jag aldrig någonsin får ett jobb så tänker jag bli mamma. Det är typ det enda jag är helt säker på att jag vill här i världen och det ska vara med Rasmus =)

Men så illa som att aldrig kunna jobba kommer inte hända =) Det kommer dyka upp något.. Idag är jag väldans positiv =) ha ha.. Men jag blir ju inte yngre ju.. Så att börja planera kan ju aldrig vara fel.

Hawknestgrove
0

ja du är en kvinna mede båda fötterna på marken, skönt med såna

pipiz
0

#34 nej barn är inget jag vill ha,tur att det är olika!

jag vill ha kvar min frihet.

[LucyInTheSky]
0

Japp tur vi är olika, världen hade varit väldigt tråkig annars =)

pipiz
0

#37 SkrattandeSkrattande

Anders 50
0

#17 I ditt 20 000 kr ex. ingick 5400 kr i barnpension. Hur många ensamstående mammor har barn som får barnpension?

// Anders...f.d. 890-3 .....och fortfarande batteridriven!

pipiz
0

#39 en hel del skulle jag tro,och har de inte barnpension så har de väl socialbidrag eller lön eller nåt annat.

Anders 50
0

#40 Vet du vad barnpension är?

pipiz
0

#41 ja,eftersom jag själv har haft det för BÄGGE mina föräldrar så,JA jag vet vad det är. det är pengar för att dina föräldrar ej är i livet.

Anders 50
0

#42 Barnens föräldrar, ja.  Flört

pipiz
0

#43 ja,jag hade barnpension,idag är jag 32år..min mamma dog när jag va 5år gammal och pappa när jag va 7år..

[LucyInTheSky]
0

Jag får behålla mitt bidrag =)

Skönt.. Så nu kommer allt ordna sig fint tills jobbet dyker upp