Får bara 600 kr kvar till mat varje månad.
Jag lever på existensmiminum tills jag får pengar från f-kassan. Men tycker det är rätt jobbigt. Jag får ca 600 kr kvar till mat efter alla räkningar och inte har jag så många heller. Blir tufft att gå från jobb-lön till minimalt.
Men tro det eller ej så klarar jag mig på det. Blir mycket linser, kikärtor, ris, tahini, seitan, grönsaksmixar, pasta, alfalfgroddar, hemma gjord sylt och marmelad, hemmabakt bröd och knäckebröd. =)
Tänk om man hade haft mer pengar så man kunde köpa en vinterjacka. Har ett dumt internet och hemtelefon som tar upp 400 kr…
Jag har varit i din sits och vet hur det är men jag lärde mig otroligt mycket de åren bl.a som du beskriver att göra god, billig och nyttig mat.
Jag rekommenderar att du kollar på jackor på second hand.
Trots att jag har bättre råd idag så handlar jag fortfarande begagnat.
/Maria
Problemet med begagnat är att jag är medial och oftast får "känningar" om jag bär de kläderna så jag brukar låta bli. Den 2:a nästa månad får jag låna en jacka av en kompis då vet jag i alla fall var den kommer ifrån så det känns skönt. =)
#2 TrevorS
Vet hur det är att vara medial! Men jag känner det gudskelov inte genom kläderna som jag köper second hand.
Och jag VET hur det är att ha dåligt med pengar. Har "bara" min sjukpension varje månad. Det är ett himla pengavändande hela tiden.
Om jag förstår det rätt, så är Du ensamstående, eller? Då är det lättare, faktiskt, att vända på slantarna. ÄVEN om det OCKSÅ är svårt.
Bra att Du kan låna så länge, av någon Du känner Dig trygg med!
låter jobbigt :/ skönt att du kunde låna jacka å så av din kompis! :)
jag brukar ha klädbytar dagar med mina kompisar :) kan va riktigt givande om man behöver nånting! för ett poar år sedan bytte jag ett par högklackade party skor mot ett par varma vinterskor och de vinterskorna använder jag än idag! :)
när jag har lite pengar till mat brukar jag göra storkok, många matlådor och fylla frysen :) soppa brukar va billigt å gott med :)
Jo det känns skönt. sKulle bli galen om jag inte fick låna en jacka, den behövs nu också. =)

inte mycket pengar där, har vart i liknande sitts ett tag, det var ett rent helvete, hoppas du får ett jobb snart så du slipper ha det så.,
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.
Jag är sjuk och det är kroniskt så jag kommer inte tillbaka till arbetet tyvärr…
Förstår att det är hårt och beklagar att du inte kan komma ut i arbetslivet igen, vad din inkomst är beror ju lite på vad du jobbat med tidigare men det brukar fyllas upp med bostadstillägg så jag tycker inte det är full skam ändå faktiskt, hade man haft soc tror jag det varit mycket värre.
trevor,600kr till enbart mat verkar sdet som att du iallfal har?
jag hade under 8år, 6max 700kr kvar till mat och övrigt(som toapapper,bindor,skor,jackor osv)och det gick.
tipsar dig om att låna boken 750 spartips på biblioteket,mycket bra bok!
sedan,jag vet ju inte vart du bor ,men har du lidl,överskottsbolaget och tian i närheten underlättar det MYCKET!
en enkel fika= 5kronors te från översottsbolaget och en 10kr sockerkaka från affären Tian(Göfab Tian heter det)
billig mat= falukorvring köpt på willys för 19kr
ska rota i mina gömmor och se om jag hittar mina recept jag använde under den här tiden. jag hade under dessa år 4.800kr NETTO(dvs EFTER skatt) och då hade egen lägenhet,mobil osv…
allt går!
kram på dig.
Jag har handlat mat för 340 kr den här månaden. Så jag är glad för det. Jag har räkningar som jag inte kommer ifrån och inte får hjälp med.
Tänk på att jag är vegan också. Men det blir billigt, jag överlever, mer med detta inlägg var att meddela, för många har skrivit här till mig "men spara då" eller "alla kan lägga bort lite pengar då och då" och inte förstår vilken sittuation jag sitter i. Men jag hoppas på att allt blir bra någondag.
Förstår att du haft det jobbigt också, skönt att man inte är ensam om detta.
#10 att du ären vegan är ett val du gjort.likaså dina räkningar du inte kommer ifrån..du har en gång tecknat dem.
det gäller att tänka efter FÖRE,allting kan hända längre fram,man måste vara förutseende.
soppgrönsaker brukar vara billigt,likaså ärtor att göra ärtsoppa på.
bröd bakade du själv tyckte jag att jag läste,frallor på vatten, olja och jäst,mjöl blir billigt bröd,går att ha russin i om man vill.
har du varit inne på www.vegan.nu och www.veganrecept.se
Jag har skrivit "konsten att leva på 100 kr i veckan" för flera år sedan. Så har jag lite koll på maten, driver matblogg också, idag gjorde jag egen sojamjölk och gjorde pannkakor, 1 l sojamjölk kostar ca 1 kr att göra, det blir 12 l på ett paket sojabönor. =)
vegan.nu finns inte kvar tyvärr.
#12 ja jag såg din blogg nu,snygg skål du hade till beasåsen med curry sådana har jag oxå oscar! ikea,right?
Det är möjligt, den är supergammal den där skålen, de är kantstötta, men det fixar photoshop till. =)
#14 haha..
Jag vill gärna läsa din blogg, länk?
/Caroline, medial veggo
#16 här är hans blogg:
http://www.metrobloggen.se/jsp/public/index.jsp?article=19.9285742
bloggen älskar ja ! finns mycket spännande saker i den!
tack för att ni gillar bloggen, köper mycket linser, kikärter och odlar mycket själv i fönstret.
www.metrobloggen.se/ekorre <-direktlänk till sidan
på tal om billigt har har räknat ut lite på priserna och insåg att billigaste rätten (falafel) kostar 4-6 kr för en måltid.:)